Gå til innhold
  • Bli medlem

Det hjelper ikke....

Anbefalte innlegg

Skrevet
tshansen skrev (15 minutter siden):

https://www.mattilsynet.no/for/bruk-av-godkjent-metanhemmer-i-foret-til-melkekyr-er-trygt

Merkelig nok er Bovaer eid av det norske Oljefondet, med BlackRock som solid andreplass av eiere. Her snakker vi milliard industri og at Bill Gates er en av korsfarerne som reiser rundt i Europa å forteller oss at det er på denne måten vi skal redde klima? 

Er vi så satans tjukk i hue? Er det noen som kjøper dette som et miljøtiltak som skal bidra positivt?

Skal bønder få tilskudd, må de forplikte seg til å bruke metanblokkere til kyr. 

Jeg er så tjukk i hue at tinnfoliehatten ikke passer. Derfor finner jeg ikke noe merkelig i at vårt investeringsfond plasserer våre penger i forbedring av fremtidig matproduksjon. 
Ingen sier at dette redder klimaet, men det kan bidra til å redusere utslipp fra kjøtt- og melkeproduksjon. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
Lompa skrev (19 minutter siden):

Jeg er så tjukk i hue at tinnfoliehatten ikke passer. Derfor finner jeg ikke noe merkelig i at vårt investeringsfond plasserer våre penger i forbedring av fremtidig matproduksjon. 
Ingen sier at dette redder klimaet, men det kan bidra til å redusere utslipp fra kjøtt- og melkeproduksjon. 

Forbedring av matproduksjon? 🙈

Skrevet

Bla bla bovaer bla bla. Jeg er så lei av å høre på slik. Vet du at (omtrent) alle melkeprodukter på butikken kommer fra kyr med metanhemmere i seg? Alle driver og syter angående Bovaer, men metanhemmere har vært i bruk lenge i form av Agolin. Det har ikke Facebook mafiaen fått med seg, som nå boikotter Tine og skifter til Røros meieriet. Dessuten står verden ovenfor en klimakrise. Ja, mesteparten av utslipp kommer fra industrien, men vi kan fortsatt gjøre vår del. Og ja, metanhemmere er en del av det. Kyr tar ikke skade av det. Metanhemmere vil ikke redde verden, men alle monner drar. 

• Liker 3
Skrevet
Volum skrev (23 minutter siden):

Bla bla bovaer bla bla. Jeg er så lei av å høre på slik. Vet du at (omtrent) alle melkeprodukter på butikken kommer fra kyr med metanhemmere i seg? Alle driver og syter angående Bovaer, men metanhemmere har vært i bruk lenge i form av Agolin. Det har ikke Facebook mafiaen fått med seg, som nå boikotter Tine og skifter til Røros meieriet. Dessuten står verden ovenfor en klimakrise. Ja, mesteparten av utslipp kommer fra industrien, men vi kan fortsatt gjøre vår del. Og ja, metanhemmere er en del av det. Kyr tar ikke skade av det. Metanhemmere vil ikke redde verden, men alle monner drar. 

Nå må du ikke ødelegge en god historie med fakta 😂

Skrevet
Volum skrev (52 minutter siden):

Jeg vet at Agolin har vært brukt en stund, men langt ifra hos alle. Nå har staten gått inn å sagt at dette SKAL brukes av alle som skal ha støtte. Med andre ord, ingen vei utenom. 
Jeg er like lei av å høre om at alle monner drar. Vi snakker musepiss i havet her som skaper milliard industri for få og risikerer å forsøple maten vår. Men det er greit, skal man ta denne klimakrisen seriøst er det faen meg på tide at de tar tak i de tingene som virkelig kan gjøre en forskjell først. Mener jeg. 

• Liker 1
  • Forvirret 1
Skrevet (endret)
tshansen skrev (10 minutter siden):

, men langt ifra hos alle.

Alt av Felleskjøpet sitt kraftfôr for drøvtyggere har Agolin tilsatt, så det er nok mange som ikke vet at de fôrer med det engang. 

Endret av Volum
  • Liker 1
Skrevet

Hadde folk bare vært halvparten så skeptisk til hva vi pakker i oppdrettslaksen... 

Å si at reduksjon av metanutslipp fra landbruket er musepiss i havet er jo i seg selv litt oppsiktsvekkende.  Det er vel ganske så velkjent at metanutslipp fra landbruket er en sterk bidragsyter til klimaendringene. Å redusere dette utslippet er jo alt annet enn "musepiss i havet".

Sitat

Livestock emissions – from manure and gastroenteric releases – account for roughly 32 per cent of human-caused methane emissions.

https://www.unep.org/news-and-stories/story/methane-emissions-are-driving-climate-change-heres-how-reduce-them

Man kan like det eller hate det. Vi skal jo spise mindre rødt kjøtt i tråd med de nye kostholdsrådene? Det vil redusere behovet for rødt kjøtt, og i så måte redusere metanutslippene fra landbruket. 

• Liker 1
Skrevet
tshansen skrev (2 timer siden):

Jeg vet at Agolin har vært brukt en stund, men langt ifra hos alle. Nå har staten gått inn å sagt at dette SKAL brukes av alle som skal ha støtte. Med andre ord, ingen vei utenom. 
Jeg er like lei av å høre om at alle monner drar. Vi snakker musepiss i havet her som skaper milliard industri for få og risikerer å forsøple maten vår. Men det er greit, skal man ta denne klimakrisen seriøst er det faen meg på tide at de tar tak i de tingene som virkelig kan gjøre en forskjell først. Mener jeg. 

Vårt landbruk er bygd på et konsesjonssystem som sikrer produksjon i hele landet og er veldig viktig for vår matsikkerhet. Dette systemet har vært brukt til å styre både volum og kvalitet i lang tid, og det er ikke noe nytt nå at det brukes til å dreie produksjonen i en retning det er politisk enighet om og som er miljømessig rett. 

Det er heller ikke sånn at vi bare kan gjøre en ting om gangen. Vi får begynne med oss selv og hva vi gjør i våre egne liv, og så får vi legge stemmeseddelen på de som faktisk har vilje til å gjøre noe med miljøkrisen. 

• Liker 1
Skrevet
Lompa skrev (1 time siden):

Vårt landbruk er bygd på et konsesjonssystem som sikrer produksjon i hele landet og er veldig viktig for vår matsikkerhet. Dette systemet har vært brukt til å styre både volum og kvalitet i lang tid, og det er ikke noe nytt nå at det brukes til å dreie produksjonen i en retning det er politisk enighet om og som er miljømessig rett. 

Det er heller ikke sånn at vi bare kan gjøre en ting om gangen. Vi får begynne med oss selv og hva vi gjør i våre egne liv, og så får vi legge stemmeseddelen på de som faktisk har vilje til å gjøre noe med miljøkrisen. 

Matsikkerhet?

Er ikke vi det minst selvforsynte landet i verden på mat?

Skrevet
Volum skrev (2 timer siden):

Ikke hvis man teller sjømat. 

Som vi stort sett eksporterer

Jeg mener jeg nylig så en oversikt i boka «Landet som ble for rikt» av Martin Bech Holte (2025) som viste at Norge er det minst selvforsynte landet i verden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.