Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Equipment soveposer...holder ikke mål. Billig i Sverige, men du må kjøpe flere kuldegrader nedenfor tenkt der du skal sove.


squidman

Anbefalte innlegg

On 11/28/2023 at 6:48 AM, Fiskepadde said:

Jeg ser på dunmengde på helium 800 og sammenligner med Cumulus poser, og da ser -8C som komfort temperatur plausibel ut. Viktig å lagre posen løst og riste rikelig mens den lufter seg i leir før sengetid. Men en-komfort er for meg personlig det absolutt kaldeste jeg kan sove ikledd ullundertøy, ullsokker og lue. Andre jeg vet om kan sikte seg inn på limit temperaturen og være varm i undikken, men vi er alle forskjellig. Vi blir også kaldere med årene. 

Ja blir frysepinne med årene! Nå fryser jeg fryktelig på hendene! Lagret løst i nettingspose. Tror må ha med ullundertøy neste gang selv om sommeren! Og lue! Hadde da lett dunjakke. Fort en null grader på Hardangervidda selv om sommeren!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja nå er verstingsposen Bison GWS hele 15700kr. Feathered Friends mulig har en som er varmere. Jada, da fremstår ME Glacier Expedition som billig! Bare 5-6k! Marmot CWM er host host 'bare' 18k! https://www.fjellsport.no/merker/marmot/marmot-cwm-long-clear-blue-black-cz?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA35urBhDCARIsAOU7QwlCEfxRYWUsMT_yhje9qriu5sfFtIs_q8axQHpg3lJgDF65z2KqzvIaAjXiEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg forhåpentlig testet ut ME Glacier Expedition i Vossefjellene før jul, jeg er spent! Har vært der i -28 for 20e år siden med halv-dårlig syntetposer inni hverandre (noe billig Marmot greier), og da sov jeg med dunjakke og dunbukser inne i posen! Har gått til innkjøp av Mountain Hardwear Absolute Zero dunparka og dunbukser siden, burde være ok, og det er mye varmere nå i Vestlandet en for 20 år siden! Samtidig blitt en frysepinne siden, fryser på hendene osv. Nei, veldig artig være tilbake på fjellforum, må si det! Takker for alle innlegg alle sammen! Først ble medlem da jeg var på Cornell i 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, squidman said:

Ja blir frysepinne med årene! Nå fryser jeg fryktelig på hendene! Lagret løst i nettingspose. Tror må ha med ullundertøy neste gang selv om sommeren! Og lue! Hadde da lett dunjakke. Fort en null grader på Hardangervidda selv om sommeren!

Ned til omkring null grader pleier jeg å ha omtrent 4R på liggeunderlag for at det ikke skal bli kaldt, en -6 comfort pose og så har jeg alltid tørr og ren ullt-skjorte og ullboxer, ullsokker uten strikk, hansker, hals og lue til å sove med. Et sånt nødteppe i sølvfolie fra Biltema under(!) liggeunderlaget hjelper faktisk en del synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger definitivt ikke å måtte punge ut for en MW eller bruke 15000 kr pose for å holde seg varm.

Jeg har ingen behov for å forsvare ME, og i mine øyne er de ikke noe mer enn helt midt på treet. men du styrker egentlig bare min påstand om at det ikke et posen som er grunnen til at du frøys. Det jeg prøvde å si, som andre også prøver å si, er at EN rating er en standardisert målemetode for å sammenligne epler og epler. Men sine egne personlig preferanser er noe helt annet. Er du en frysepinn, så er min erfaring at man kan trekke fra noen grader på t-comf. I tillegg er den målemetoden basert på ullundertøy, så der kan man trekke fra noen grader. Vipps så er du ikke så langt unna 0 grader plutselig. 
 

jeg ser også at underlaget ditt er beregnet for varmere vær, og er etter min erfaring kun egnet for sommerbruk (10 grader og varmer) og ikke 3-sesongs bruk og ned mot 0 og kanskje noen minus. Så lenge du får kulde fra bakken, så hjelper det ikke med varm pose… 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (6 minutter siden):

 

jeg ser også at underlaget ditt er beregnet for varmere vær, og er etter min erfaring kun egnet for sommerbruk (10 grader og varmer) og ikke 3-sesongs bruk og ned mot 0 og kanskje noen minus. Så lenge du får kulde fra bakken, så hjelper det ikke med varm pose… 

Akkurat det samme jeg mener om underlaget her. 

 

Forresten er WM Bison Gore Infinium oppe i 21399,-

WM Bison Gore Infinium

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (1 time siden):

Ser at alle skal forsvare ME soveposer imot mine innlegg der jeg mener de kommer med misvisende tall for t-comfort.

Da er det kanskje på tide å ta hintet om at det kanskje er du som tar feil, heller enn alle andre? Mountain Equipment har også et godt rykte på seg som en produsent av kvalitetsprodukter, så når du kommer med slike påstander som du gjør i denne tråden bør de jo være hakket mer begrunnet enn med veldig anekdotiske forklaringer om at du synes sånn og slik. Og jo mer informasjon du kommer med etterhvert, jo mer virker det som det er «brukerfeil» eller urealistiske forventninger til et produkt basert på misforståelser av hvordan temperaturgrenser fungerer.

squidman skrev (1 time siden):

Jeg brukte da en helt vanlig xped sommer liggeunderlag med R verdi av sikkert 2 (ikke i salg lenger) og hadde ikke med ullundertøy. Det ble da mye kaldere enn spådd med sommertemperaturer på 20 grader om dagen og rundt 0 grader om kvelden. Men tenkte at Helium 800 skulle takle det uten at jeg trengte lange underbukser og topp.  Har da comfort temperatur ned til -8! 

Det virker fortsatt ikke som du helt har skjønt hva disse oppgitte temperaturgrensene gjenspeiler. For at du skal kunne forvente at en sovepose med T-comfort på -8 °C er komfortabel ned mot -8 °C må du jo ta hensyn til at laboratorieforsøk etter EN-standarden er gjort med visse forutsetninger om blant annet liggeunderlag og bekledning (og tilnærmet vindstille, så om du sover under åpen himmel vil det også kunne være nødvendig å ha en pose med temperaturgrense som er lavere enn lufttemperaturen). Om du går for et liggeunderlag med R-verdi = 2 vil komforttemperaturen i soveposen ikke kunne strekkes ned til det området som benyttes i testene, da de nok benytter litt bedre liggeunderlag enn dette (kan se ut som standarden spesifiserer R = 4,8 ± 7 %, altså betraktelig mer enn du brukte). R-verdi på 2 er relativt lite, og egner seg bare for sommerbruk. For sammenligningens skyld har vel disse 10–12 mm tykke celleskum-underlagene à la Ajungilak Bamse og Bergans Extreme en R-verdi på ca. 2, altså ikke all verden for et oppblåsbart liggeunderlag. Man kan selvfølgelig argumentere frem og tilbake om testene burde vært gjort med lavere R-verdi på liggeunderlagene i lab, men standarden er nå engang slik at det ikke er tilfelle. Og for soveposer beregnet på mer enn tresesongs bruk er det jo uansett urealistisk å belage seg på liggeunderlag med R-verdi så lav som 2. Det er vel gjerne sagt en tommelfingerregel om at R-verdi på liggeunderlag vinterstid bør være minimum 5.

Jeg synes ut fra det du skriver at du tillegger Mountain Equipment i overkant mye ansvar for at du småfrøs. Du valgte jo å ha et lite isolerende liggeunderlag og å ligge uten ullundertøy i posen, og det virker som du ukritisk ser på T-comfort som en temperaturgrense som skal gjelde uansett. Om du hadde brukt et liggeunderlag med R-verdi på 5+ så hadde nok opplevelsen vært en annen.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukte i mange år ein Titan650. Meinar å hugse den hadde comfort temperatur på nokre få minus. Den holdt det den lova og vel så det på hausten og vinteren. Men då låg eg gjerne på Exped down 9 og med ein skumplast på toppen.

Holdt tilogmed varmen ei nokså kald vinternatt under open himmel (tosifra blå), der eg gav frå meg posen eg hadde utanpå til ei venninne av dotter mi som trengde å forsterke sin pose. 

Då hadde eg dog meir kle nedi, og heilt sikkert ei varmeflaske tippar eg (nokre år sidan). Det var også heilt vindstille. 

Så erfaringane er tydelegvis veldig ulike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, squidman said:

 

Jeg brukte da en helt vanlig xped sommer liggeunderlag med R verdi av sikkert 2 (ikke i salg lenger) og hadde ikke med ullundertøy. Det ble da mye kaldere enn spådd med s

 

Og der har du svaret:

Du brukte et liggeunderlag med r-verdi på 2, som maks holder mål til ned mot +- 5 grader (avhengig av alder og kroppssammensetning). Liggeunderlaget er sikkert også en del år gammelt (ref. "ikke i salg lenger") og derav tapt litt isolasjonsverdi. 
Du brukte heller ikke superundertøy, noe som brukes når soveposene en-testes. 

Du kan dra på deg 2 WM Bison og fortsatt fryse i 5 minus dersom du har for dårlig isolasjon fra bakken. 

Vi kan nok konkludere med at dette er brukerfeil.. 

Endret av KS10
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (3 minutter siden):

Og der har du svaret:

Du brukte et liggeunderlag med r-verdi på 2, som maks holder mål til ned mot 0 grader (avhengig av alder og kroppssammensetning). Liggeunderlaget er sikkert også en del år gammelt (ref. "ikke i salg lenger") og derav tapt litt isolasjonsverdi. 
Du brukte heller ikke superundertøy, noe som brukes når soveposene en-testes. 

Du kan dra på deg 2 WM Bison og fortsatt fryse i 5 minus dersom du har for dårlig isolasjon fra bakken. 

Vi kan nok konkludere med at dette er brukerfeil.. 

enig med de siste kommentaren her. et lite sidespor forøvrig, men har brukt StS sitt Ether Light extreme underlag med R på 6.2 og hatt det kaldt ved noen minus. Teori og praksis kan også variere stort på oppblåsbart underlag. Dersom man ikke fyller det proppfullt med luft, så vil isolasjonsevne reduseres og ved bevegelse vil luften blandes og temperaturen senkes. Så det skuffet stort. Er det kaldt bruker jeg alltid skum i tillegg til oppblåsbart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (Akkurat nå):

enig med de siste kommentaren her. et lite sidespor forøvrig, men har brukt StS sitt Ether Light extreme underlag med R på 6.2 og hatt det kaldt ved noen minus.

Har det samme underlaget selv. Det er et kaldt underlag. Brukte det med celleplastunderlag under sist helg og kjente godt kulden fra bakken. Dette har jeg erfart mange ganger med dette underlaget. På turen byttet jeg til Thermarest Xtherm som jeg hadde med i reserve. Kjenta da 0 kulde fra bakken.  At Etherlight Extreme isolerer svært dårlig når det blir 0 grader har jeg sett flere på det store internettet også har erfart. Det er veldig komfortabelt i sommertemperaturer da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (Akkurat nå):

Har det samme underlaget selv. Det er et kaldt underlag. Brukte det med celleplastunderlag under sist helg og kjente godt kulden fra bakken. Dette har jeg erfart mange ganger med dette underlaget. På turen byttet jeg til Thermarest Xtherm som jeg hadde med i reserve. Kjenta da 0 kulde fra bakken.  At Etherlight Extreme isolerer svært dårlig når det blir 0 grader har jeg sett flere på det store internettet også har erfart. Det er veldig komfortabelt i sommertemperaturer da. 

Har nevnt det på forumet før. En nevner det igjen, dette underlaget holder ikke mål i det hele tatt når det kommer til isolasjonsevne. 
 

Hadde dette underlaget sammen med min Western Mountaineering Kodiak pose (wm rating -18) , men frøys så til de grader på en høsttur rundt -5 ute. 
 

Så tipper dette er litt det samme som trådstarter sin utfordring , man kan ha så god sovepose man bare vil, men kulden fra bakken vil nå ryggen din uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (23 minutter siden):


 

Hadde dette underlaget sammen med min Western Mountaineering Kodiak pose (wm rating -18) , men frøys så til de grader på en høsttur rundt -5 ute. 
 

 

Brukte det til Kodiak MF (EN rating comfort -11) sjæl i helgen. Det var -1 i lufta, men neppe mindre enn 0 i teltet - lå på snø. 

EN-rating av WM poser

Endret av Krankman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (58 minutter siden):

Brukte det til Kodiak MF (EN rating comfort -11) sjæl i helgen. Det var -1 i lufta, men neppe mindre enn 0 i teltet - lå på snø. 

EN-rating av WM poser

Jøss, trodde ikke WN drev med slik EN rating. Står forsåvidt -18 Wm rating på produktsidene men -15 i tabellen som jeg fant nederst på linken din. 
 

Min erfaring er at jeg har brukt Kodiak posen i -27 , riktignok med ett liggeunderlag med r verdi på 9, i ett lite Hilleberg Unna. :) 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (5 timer siden):

 


Med oppblåsbar x-ped liggeunderlag.


 

KS10 skrev (5 timer siden):

Hvilket liggeunderlag bruker du?

 Oppblåsbart Exped underlag.

Min erfaring med både exped og sea to summit er at de må blåses knallharde og man må ligge dønn i ro for at de skal være i nærheten av så varme som de hevder.

I testen de bruker tas det ikke hensyn til at man blåser det opp passe fast, og heller ikke til at man beveger seg.

Ett skumunderlag under hjelper, men ett tynt skumunderlag øverst synes jeg hjelper mye mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (6 minutter siden):

Jøss, trodde ikke WN drev med slik EN rating.

Det er vel slik at alle som produserer soveposer for salg på det europeiske markedet må forholde seg til denne standarden, og dermed teste og oppgi resultatet fra disse. Det inkluderer såvidt jeg vet Western Mountaineering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (1 time siden):

Jøss, trodde ikke WN drev med slik EN rating. Står forsåvidt -18 Wm rating på produktsidene men -15 i tabellen som jeg fant nederst på linken din. 
 

Min erfaring er at jeg har brukt Kodiak posen i -27 , riktignok med ett liggeunderlag med r verdi på 9, i ett lite Hilleberg Unna. :) 

 

 

-11 i comfort på Kodiak MF slik tabellen kommer opp hos meg, men -15 i WM rating ser jeg nå ja. 

Fint å høre om din gode erfaring med Kodiak i skikkelig kulde. Er veldig fornøyd med posen så langt. Men jeg må innrømme at jeg foretrekker designet av hetta og nakkekragen på Helsportposene mine....

IMG_9302.jpeg

Endret av Krankman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Marius Engelsen said:


 

 Oppblåsbart Exped underlag.

Min erfaring med både exped og sea to summit er at de må blåses knallharde og man må ligge dønn i ro for at de skal være i nærheten av så varme som de hevder.

I testen de bruker tas det ikke hensyn til at man blåser det opp passe fast, og heller ikke til at man beveger seg.

Ett skumunderlag under hjelper, men ett tynt skumunderlag øverst synes jeg hjelper mye mer.

Det skal være strentg tatt ikke nødvendig om sommeren eller ned til 0 grader! Fint det kommer masse kommentarerer og erfaringer her! Jeg bruker da bamse og opplåsbår om vinteren, men neppe om sommeren eller høsten! Har gått til xped varmeste dun oppblåsbar nå med bamse underst, men det der skal ikke være nødvendig om høsten og sommeren da!

  • Forvirret 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (3 minutter siden):

Det skal være strentg tatt ikke nødvendig om sommeren eller ned til 0 grader!

Følger du ikke med? 😅

Erfaring sier at oppgitt R-verdi på oppblåsbart er optimistisk (iallfall på exped og StS), og at det er all god grunn til å gå for noe varmere ned mot 0. Du klager jo på at det er kaldt, liggeunderlaget er mest sannsynlig grunnen, og så argumenterer du for at det burde holde - men lager en tråd for å klage på posen..??

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (6 minutter siden):

Det skal være strentg tatt ikke nødvendig om sommeren eller ned til 0 grader!

Igjen, hva baserer du dette på? Synes du kommer med masse påstander uten særlige begrunnelser annet enn "fordi"...  0 grader er 0 grader, om det er sommer eller vinter. Bakketemperatur og lufttemperatur er heller ikke det samme. All erfaring tilsier at R=2 fort blir kaldt under slike forhold, uavhengig av om du synes det burde være unødvendig med bedre liggeunderlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (17 minutter siden):

Det skal være strentg tatt ikke nødvendig om sommeren eller ned til 0 grader! Fint det kommer masse kommentarerer og erfaringer her! Jeg bruker da bamse og opplåsbår om vinteren, men neppe om sommeren eller høsten! Har gått til xped varmeste dun oppblåsbar nå med bamse underst, men det der skal ikke være nødvendig om høsten og sommeren da!

Rundt null opplever jeg faktisk at bare oppblåsbart kan bli for lite. Særlig når det er frost i bakken.

Men ett halvt, avklippet, tynt skumunderlag å legge under er ikke dumt. Det er kjekt å ha med uansett, men jeg tar ikke med full size skumunderlag annet enn vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (4 timer siden):

"Har vært ute en vinterkveld før"

Tror må ha med ullundertøy neste gang selv om sommeren! Og lue!

Kanskje det er en sommerkveld du ikke har vore ute på fjellet før...? 🧐

Jeg har en Versalite for fjellet på sommer/høst, det er en -10°C pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må gjøre det samme, har da 5 liggeunderlag fra Exped alt fra de to nevnte med r-verdi av visst 2 eller 3, til det varmeste de solgte ifjor. Tror jeg bruker den med r-verdi av 5-6 neste gang jeg telter i høyfjellet om sommeren. Er klart blitt frysepinne med årene, fryser på skitur på hender og tær bare det er -8 inntil jeg har gått en halvtime. Det skjedde aldri for 15-20 år siden. Den gangen teltet jeg i -25 i Vossefjellene med kun Bamse og et par halv-dårlige Marmot syntetposer god til -5.  Hadde riktignok Mountain Hardwear dunjakke og dunbukser, og måtte bruke alle knep (varmtvannsflaske inne i posen, alle lag på osv).

Jeg håper få testet ut ME Glacier Expedition nå i vinter, satser på en tur med pulk og topptur ski, men tviler at det blir like kaldt som for 15-20 år siden. Glacier 700 er ment for høst-turer, akkurat som Helium 800. Blir Bamse liggeunderlag og Exped downmat, samt godt med ullundertøy. 

Ja har ihvertall lært noe her, at jeg må ha med ullundertøy selv om sommeren på vidda, og varmere liggeunderlag. Takker for innlegg alle sammen! Artig være tilbake på fjellforum etter flere år borte.

On 11/29/2023 at 7:31 PM, Fiskepadde said:

Ned til omkring null grader pleier jeg å ha omtrent 4R på liggeunderlag for at det ikke skal bli kaldt, en -6 comfort pose og så har jeg alltid tørr og ren ullt-skjorte og ullboxer, ullsokker uten strikk, hansker, hals og lue til å sove med. Et sånt nødteppe i sølvfolie fra Biltema under(!) liggeunderlaget hjelper faktisk en del synes jeg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.