Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til vedlikehold av Fjellpulken Transporter 155 sine glideegenskaper


Torganto

Anbefalte innlegg

Jeg har en 8-10 år gammel Fjellpulken Transporter 155 som har fått litt medfart etter diverse turer. Spesielt tversgående skraper tenker jeg vil lage endel unødvendig "friksjon" mot underlaget. På kortere turer er ikke dette noe problem.

Jeg har prøvd å pusse litt med fint slipepapir og legge samme "glider" på som man gjør på løypeski. Smeltet voks og brukt smørejern. 

Noen som har andre tips til å reparere riper i plasten og/eller gjøre at en godt brukt pulk glir lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hammer skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke prøvd det selv (enda). Men jeg har hørt flere plasser at det å pollere pulken som en bil, eller båtskrog skal fungere. 

 

 

Jeg polerer Fjellpulken, men ikke Transporter-typen. Jeg bruker denne metoden: 

 

 

Men jeg er usikker på hvordan den fester på Transporter-pulker. Det jeg imidlertid er ganske sikker på er at du med en stålsikling og forsiktig bruk av varmepistol vil bli kvitt "hårete overflate" og de drøyeste tversgående ripene i en Transporter og følgelig få bedre gliegenskaper.

Det skader ikke å forsøke polishen på et mindre område og prlvetrekke en tur for å se om det holder seg eller ikke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 21.11.2023 den 2.09):

Hei

Transporteren har vel gelcoat som båt/glassfiberkajakk mv.?! Det finnes sparkel for dette til riper og polering. West System har et bra utvalg av slike produkter og en del veiledning på hjemmesiden. Så jeg ville se der!

Elgen

Jeg skal vedde ganske mye på at Transporter er laget i Polyetylen tvers igjennom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (17 timer siden):

Jeg skal vedde ganske mye på at Transporter er laget i Polyetylen tvers igjennom...

OK, Jeg tenkte på feil pulk, beklager! Men da er det vel sikling og fint sandpapir for å glatte. Ved dype riper finnes noe P-tex?? til å fixe skisåler med. Og så glatte og polere og gi noe voks/glider. Silikon funker også på ungenes akerbrett, men bare kortvarigt.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.