Gå til innhold
  • Bli medlem

God og rimeleg skallbukse til vinterbruk


Hans Christian

Anbefalte innlegg

Annonse

Siden det er for vinterbruk og dermed ikke et behov for vanntetthet i regn kan jeg varmt anbefale Norrøna Svalbard Flex1-buksene. Veldig mye diggere og fleksibelt/stretchy "soft shell"-stoff enn typ. Gore-tex membran-bukser som i mine øyne er overkill for vinterbruk. Noe tykkere enn membranbukse, så de passer godt for kalde høstdager og vinter, men det blir fort litt for varmt på våren og sommeren.

Jeg er på mitt andre par nå. Det første paret ble kjøpt i 2017 om jeg husker rett, og ser nesten nye ut til tross for mye bruk. Eneste grunnen til at jeg kjøpte den nyere utgaven er fordi den har bedre lommer og ventilasjonsmuligheter den gamle utgaven ikke har.
Pris på 2500,- men utgående farger o.l. er ofte å finne i outleten Norrøna-nettbutikken til mye hyggeligere priser.

Styr i hvert fall unna Svalbard Heavy Duty-buksene til vinterbruk. Disse egner seg særs dårlig i snø, siden snøen har en tendens til å feste seg, så blir buksen våt og tørker sakte. Dette er ikke et problem på Flex1-buksene. Der detter snøen bare av.

Endret av sneakyowl
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Christian skrev (13 timer siden):

Har nokon eit tips til/gode erfaringer med ei skallbukse til maks 2500 til vinterbruk (på fjellski, typ «hytte-til-hytte» bruk)? 

Isolert skallbukse eller kun skall?

Dersom det er isolert er eg fornøyd med Bergans oppdal. Ser Bergans sin outlet har bergans oppdal og stranda til under 2500. Er personlig nøgd med stormberg sine plagg men liker ikkje den glanse/glatte ytterstoffet på vinterklea deira.

Kan og sei at på vinteren bruker eg mykje vanleg skallbukse (uisolert) med isolert bukse under (typer tynn primaloft).

 

 

Endret av josteink
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Christian skrev (4 minutter siden):

Båe kan nok fungere, men isolert er vel best..!?

Oppdaterte svaret mitt over.

Kjem an på kor aktiv du er og kor kaldt det er. Dersom eg er veldig aktiv så koker hvertfall eg med stilongs og vattert ytterbukse. Men veldig god å ha på kalde dager i trekk eller med moderat aktivitet. 

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (10 timer siden):

Siden det er for vinterbruk og dermed ikke et behov for vanntetthet i regn kan jeg varmt anbefale Norrøna Svalbard Flex1-buksene. Veldig mye diggere og fleksibelt/stretchy "soft shell"-stoff enn typ. Gore-tex membran-bukser som i mine øyne er overkill for vinterbruk. Noe tykkere enn membranbukse, så de passer godt for kalde høstdager og vinter, men det blir fort litt for varmt på våren og sommeren.

Jeg er på mitt andre par nå. Det første paret ble kjøpt i 2017 om jeg husker rett, og ser nesten nye ut til tross for mye bruk. Eneste grunnen til at jeg kjøpte den nyere utgaven er fordi den har bedre lommer og ventilasjonsmuligheter den gamle utgaven ikke har.
Pris på 2500,- men utgående farger o.l. er ofte å finne i outleten Norrøna-nettbutikken til mye hyggeligere priser.

Styr i hvert fall unna Svalbard Heavy Duty-buksene til vinterbruk. Disse egner seg særs dårlig i snø, siden snøen har en tendens til å feste seg, så blir buksen våt og tørker sakte. Dette er ikke et problem på Flex1-buksene. Der detter snøen bare av.

Bra tips! Skal sjekke den ut. Er den tettsittande? Såg litt sånn ut på Norrøna.no. Likar dei litt laustsittande. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

josteink skrev (18 minutter siden):

Isolert skallbukse eller kun skall?

Dersom det er isolert er eg fornøyd med Bergans oppdal. Ser Bergans sin outlet har bergans oppdal og stranda til under 2500. Er personlig nøgd med stormberg sine plagg men liker ikkje den glanse/glatte ytterstoffet på vinterklea deira.

Kan og sei at på vinteren bruker eg mykje vanleg skallbukse (uisolert) med isolert bukse under (typer tynn primaloft).

 

 

Voila! Godt tips! Bergans Oppdal kan være buksa. På Outlet til 1500. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Christian skrev (25 minutter siden):

Bra tips! Skal sjekke den ut. Er den tettsittande? Såg litt sånn ut på Norrøna.no. Likar dei litt laustsittande. 

Nei det vil jeg ikke si. Hverken tettsittende eller spesielt løs - Helt midt på for meg på 183 og ~80kg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytte-til-hytte, da er man jo stort sett i bevegelse når man er ute. Jeg ville ha styrt unna bukser med for(type vattert) til slik bruk. Dårligere varmeregulering og vanskeligere å tørke. Bedre å ha et ekstra mellomlag på lur, for bruk ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (3 minutter siden):

Hytte-til-hytte, da er man jo stort sett i bevegelse når man er ute. Jeg ville ha styrt unna bukser med for(type vattert) til slik bruk. Dårligere varmeregulering og vanskeligere å tørke. Bedre å ha et ekstra mellomlag på lur, for bruk ved behov.

Enig i det, godt poeng. Som nemnd plar eg bruke ull + Norrøna Trollveggen Gore-tex, og det har holdt det. Lett, enkelt og praktisk. 
Så er det jo dagar med kulde og vind der det ikkje gjer noko med litt «tjukkare» bukse….som ei bukse nummer to i sekken/kva-om-viss-bukse. 

Bevegelighet er kanskje det viktigaste for meg, i tillegg til at den må holde meg tørr. Ull og bevegelighet holde meg (stort sett) varm (på beina).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Larix.

Vattert membranbukse er lettvint å pakke seg inn de få gangene aktivitetsnivået er labert og alle elementene rotter seg sammen for å kjøle deg ned, men det er ikke så ofte forholde er er sånn. Og det er lite fleksibelt mtp. temperaturregulering og tørking.

Har en slik Bergansbukse med primaloft, og med unntak av noen kalde dager i skiheisen så blir den nesten aldri brukt. Ikke så lett å si hva som er riktig for andre, men til bruksområdet du beskriver hadde jeg normalt valgt en vanlig turbukse med undertøy ihht temperatur. Om du ikke har en tynn og lett regnbukse med glidelås i bena, så kan det være en godt anvendte penger. Lett å ha med seg i sekken og gir deg litt ekstra fleksibilitet og sikkerhetsmargin hvis været slår om eller du har feilberegnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.