Gå til innhold
  • Bli medlem

FlexTail - Zero Pump (Liten Revolusjon?)


tshansen

Anbefalte innlegg

FlexTail Hjemmeside

Jeg fikk denne i posten for vel en uke siden. Å jeg må si at jeg er mektig imponert over kraften og farten i denne lille krabaten. Blåser opp et AMOK Ultra Light XL liggeunderlag på ca 1:30 min

IMG_4462.thumb.JPG.916dabb5103ba641eaf50b46bec40ab0.JPG

Dette var en, om det ikke er det enda Kickstarter campaign og det kommer med oppladbart batteri fra Nitecore og 6 forskjellige munnstykker som skal dekke de fleste liggeunderlag på markedet i dag. 

IMG_4466.thumb.JPG.629802d6b4370fd919271aa007f7294d.JPG

Jeg har ikke fått brukt den nok til å vite hvor mange ganger jeg klarer å blåse opp på en lading, men så langt har jeg klart 3 fyllinger og tømminger uten at den viser tegn til å svekkes eller slite nevneverdig. 

Jeg har ikke erfaring med de andre pumpene til FlexTail, men fra hva jeg kan se online er lydnivået i denne langt mindre. Også på størrelse med en tommeltott 😂

IMG_4465.thumb.JPG.f59afb1b1354c6ab8b146cf7959a9910.JPG

Små gleder i hverdagen, men denne kommer nok til få fast plass i tursettet framover. Himmel og hav så tungvindt det kan være med de blåse posene noen ganger 🙈

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Ser grei ut, men flow rate er 150L/minutt. Ikke spesielt mye. Selv bruker jeg Packraft Pumpen min til liggeunderlag. Hadde en slik mini-pumpe før fra Thermarest og var så absolutt ikke fornøyd.

 

https://backpackinglight.no/products/fenrir-pump?variant=43286604218523&utm_source=google&campaign_id=17227365064&ad_id&utm_medium=cpc&utm_campaign={campaign}&utm_content&utm_term

160 gram vekt med en 3600 mAh batteri.

Exped har også en, men det er teknisk sett samme som den ovenfor. Men de har integrert et lys i den.

https://www.skittfiske.no/exped/233122/exped-widget-oppladbar-pumpe-til-liggeunderlag?gad_source=1

 

Tar litt mer plass men blåser opp på mye kortere tid, og kan også brukes til packraft eller madrasser som krever litt trykk. Jeg har feks en Thermarest Mondoking luftmadrass, som er superkomfortabel men Flextail pumpen din hadde ikke klart å blåse den opp.

 

Forøvrig er noe av det beste med slike pumper at man også kan bruke dem til å dra ut luften når man skal tømme madrassen. Hvis du drar ut luften før du legger den i sammen blir det mye lettere å rulle madrassen igjen. Men da hjelper det veldig med litt ekstra kraft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke spesielt mye! Men nok for liggeunderlagene jeg bruker (så langt) At den bruker 1 min eller 1:30 gjør heller fint lite da pakke størrelsen på denne er til å le av. Jeg får den med meg over alt og den passer perfekt oppi pakkposen til underlaget. 

Men skal du bruke den til andre ting, så kan jeg nok se at den kommer til kort. 

Jeg ble veldig positivt overrasket over hvor godt den drar luften ut av madrassen også, som du nevner. Men det jeg merker er at den ofte suger flatt ved ventilen, så jeg må holde pumpen og underlaget fra hverandre når den skal tømme siste rest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik Exped Widget som nevnt over bl.a. til å pumpe of packraften, og ser at denne saken fra FlexTail har én åpenbar fordel fra mitt ståsted: utbyttbart batteri! Både mulighet til å ha med ekstra batteri, og det er én innebygd komponent mindre. Batteri taper seg noe over tid, og da kan man jo enkelt og greit bare skaffe nytt batteri. Litt mer plukk med dingser der batteriet er innebygd/fastloddet. Har skaffet hodelykter med utskiftbare (oppladbare) batterier av samme grunn. I kaldt vær er det jo også mulighet for å ta ut batteriet for å oppbevare det på kropp heller enn hele dingsen, litt avhengig av type dings såklart. Exped Widget er jo litt mer klumpete til slikt.

Og selvfølgelig pakkvolum. Særlig hvis hovedbruken er for å blåse opp liggeunderlag.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, tshansen said:

Nei, det er ikke spesielt mye! Men nok for liggeunderlagene jeg bruker (så langt) At den bruker 1 min eller 1:30 gjør heller fint lite da pakke størrelsen på denne er til å le av. Jeg får den med meg over alt og den passer perfekt oppi pakkposen til underlaget. 

Men skal du bruke den til andre ting, så kan jeg nok se at den kommer til kort. 

Jeg ble veldig positivt overrasket over hvor godt den drar luften ut av madrassen også, som du nevner. Men det jeg merker er at den ofte suger flatt ved ventilen, så jeg må holde pumpen og underlaget fra hverandre når den skal tømme siste rest. 

 

Det er en del madrasser som feks har skum inne i seg, som Thermarest Mondoking som jeg har selv, da trenger man mer kraft. Spesielt for å dra ut igjen luften.

 

Men den ser veldig grei ut ja, utrolig pakkestørrelse og hvis kraften er der skal jeg ikke klage. Batteriet skal vel også holde til omtrent en ukes bruk, kanskje mer.

 

Som nevnt kjøpte jeg min pga packraft og den har vesentlig mer kraft, noe som gjør den fantastisk til madrasser. Men et annet triks er at man kan bruke den til å blåse på bålet for å få god fyr. :)

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en Flextailgear Light Pump 2. Veier kun 60 gram, og har den store fordelen at den ikke har innebygget batteri. Oppgitt strømningshastighet er bare 70 l/min, men jeg synes den fyller både liggeunderlag og packraft relativt greit. Må toppe opp med pumpebag til slutt. For underlag er det mye raskere å bruke tømme-ventilen som ikke har enveis-stopp. I mine øyne er fylletid lite relevant, da man gjerne har nok annet å drive med mens pumpen går.

Endret av jaknudsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.