Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski uten stålkanter til gutt på ca 145 cm


Mærtha

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en lang gutt på snart ni, som liker bedre å gå på ski uten løype på fjellet enn å gå i oppkjørte spor. Han og faren bruker å gå lange, fine turer etter innfallsmetoden på fjellet på hytta. 
Vi har begynt å se behovet for ski som er litt bredere enn vanlig løypeski for at han skal få mest mulig glede av turene. Vi går med hund, så skiene må være uten stålkanter. Vi voksne har Åsnes Finnmark, for eksempel, som vi er kjempefornøyde med, men der ser korteste lengde ut til å være 170 cm. Åsnes har en juniorvariant av fjellski, men de er med stålkanter..

Noen forslag? Evt turski som ikke er direkte fjellski, som er litt bredere og med lengde som kan passe en på ca 145?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Tidlegare hadde Fischer nokre gode turski til jr utan stålkant, finn dei ikkje no.

Eit alternativ kan vere å kjøpe treski, til dømes frå Rønning. Evt Madshus Voss, som ikkje har stålkant framme men på 3/4 av skia.

Det same har Åsnes Vikafjell vert solgt her:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=250683915

Elles sleng det mykje  bra på finn, eg har handla der ein del til jr når eg hadde "sære" ønsker (les; alt var betre før, inkl skiutstyr 😂).

I høve at eldre ski manglar kortfellesystem kan ein fint kjøpe ein smal langfell i mohair og kappe den ved hælen. Då får ein god gli og greit feste.

Her er kanskje noko?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=321957282

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=326440059

Vi har hatt samme som dessa fischerskia om eg ikkje tek heilt feil. Veldig ok ski til slik bruk som du snakkar om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (6 timer siden):

I høve at eldre ski manglar kortfellesystem kan ein fint kjøpe ein smal langfell i mohair og kappe den ved hælen. Då får ein god gli og greit feste.

Her begynner det å nærme seg en løsning. 😊 Har du tilfeldigvis forslag til noen greie langfeller som ikke sprenger banken? Prøvde å sjekke litt på nett, men det var en jungel for en uvitende sjel…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mærtha skrev (9 timer siden):

Her begynner det å nærme seg en løsning. 😊 Har du tilfeldigvis forslag til noen greie langfeller som ikke sprenger banken? Prøvde å sjekke litt på nett, men det var en jungel for en uvitende sjel…

Eg har gode erfaringar med Silvretta. Det er ein mixfell med uforskamma høg slitestyrke og bra gli til å vere ein mix.

Den kjem i 40 breidde. Det funkar fint. Kan sjølvsagt smalnast inn med tapetkniv om ein vil, men tippar på det ikkje er behov for det.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (2 timer siden):

Har såvidt begynt å se etter fjellski til min sjuåring - hva finnes egentlig med stålkant i ca 140-150 lengde? Og finnes det BC-støvler?

Åsnes mountain race jr.

Og ja, du finn BC-støvlar, men eit like godt alternativ i den alderen er skinnsko til vanlege nnn bindingar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.