Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer rundt "ultralight" dunposer?


masjstovel

Anbefalte innlegg

Tenker å takke av 3-sesongs Ajungilak'en min fra back in the days - på nesten 2kg (1770g tror jeg).

I den forbindelse tenkte jeg gå over til noe lettere og mindre volum, og har sett for meg 3 kandidater: 

Mountain Equipment, Helium 600: 
Comfort limit: -11
Vekt: 1030g i regular - jeg må ha Long, så tipper 1150g-1250g da. 
 

Mountain Equipment, Firelite:
Comfort limit: -8
Vekt: 770g i regular, så tipper da 900g-950g i long.
 

Western Mountaineering, Ultralight:
Comfort limit: -9
Vekt: 820g i regular så igjen 950-1050 i long kanskje.


Er det noen med erfaringer (gode og dårlige) med disse, og kanskje aller helst erfaring med flere av dem? Så en del på Helsport Rago, men slo den fra meg.
Hvordan er kvaliteten generelt sett på poser i "ultralight"-segmentet? I telt-verden feks, så er jo ultralight vel og bra det, men det kommer liksom på bekostning av ting som vannsøyle og tekstiltoleranse. Er det samme greia på soveposer eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt WM Alpinelite i 17 år. Den er litt breiere enn Ultralite. Den har vært brukt masse både sommer, høst, vinter og vår. Super sovepose og har aldri hatt problemer med den i forhold til fuktighet.

Jeg kjøpte ny sovepose i fjor og valgte WM Ultralite. For meg er det kanskje den beste tur investeringen jeg har gjort. Lett, varm, glidelåsen setter seg ikke fast og stoffet er supert. Om det var noe jeg skulle sett var annerledes var det borrelåsen i nakken og ved hodet.

Endret av Odin1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har ME Helium 800, så tilsvarende en av dem du ser på. Posen er passe god og varm, har ok dunspenst (ikke fantastisk) og en ganske trang passform. Detaljer og kvalitetsinntrykk er bra. 800 holder til vinternetter ned til -10 (med klær på) så jeg vil tippe 600 holder ned til noen minus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin1 skrev (På 17.9.2023 den 20.00):

Jeg har hatt WM Alpinelite i 17 år. Den er litt breiere enn Ultralite. Den har vært brukt masse både sommer, høst, vinter og vår. Super sovepose og har aldri hatt problemer med den i forhold til fuktighet.

Jeg kjøpte ny sovepose i fjor og valgte WM Ultralite. For meg er det kanskje den beste tur investeringen jeg har gjort. Lett, varm, glidelåsen setter seg ikke fast og stoffet er supert. Om det var noe jeg skulle sett var annerledes var det borrelåsen i nakken og ved hodet.

Høres jo lovende ut med en dunpose i 17 år! Hva er det som plager deg med borrelåsen i nakken og ved hodet? Jeg har ikke testet/sett posen, bare lest om den, så er ikke kjent med detaljene. 

 

Marius Engelsen skrev (På 17.9.2023 den 21.21):

Hvordan er passformene på disse ultralette posene? Snakker trang mumie-form for å få vekten ned?

Er et moment med passformen ja, men som jeg forstår det er ikke disse 3 kandidatene de trangeste nei, og skal ifølge salgstekst være "mer romslige enn de trange modellene". 

 

 

 

Har forøvrig sett nå at Long-versjonen av WM Ultralight (6,6fot) veier 880g istedenfor 820g i regular, så ikke så gale som jeg anslo da, og tenker det sikkert gjelder ca samme prosentvis økning på Long-modeller på de 2 andre valgene og.. 

Endret av masjstovel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

masjstovel skrev (7 timer siden):

Hva er det som plager deg med borrelåsen i nakken og ved hodet?

Jeg synes borrelåsen er litt liten og litt for løs, men tenker at det er gjort slik for at man enkelt skal komme seg ut av posen. Ikke noe noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin1 skrev (18 timer siden):

Jeg synes borrelåsen er litt liten og litt for løs, men tenker at det er gjort slik for at man enkelt skal komme seg ut av posen. Ikke noe noe stort problem.

Ok, Det er sånn og forstå at dette er en borrelås på innsiden av hetten eller der i strøket - som har en tendens til å være plagsom å ligge på eller? 
Har ikke sett posen i virkeligheten skjønner du, så detaljer blir fort viktige når posen koster det den gjør :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

masjstovel skrev (6 timer siden):

Ok, Det er sånn og forstå at dette er en borrelås på innsiden av hetten eller der i strøket - som har en tendens til å være plagsom å ligge på eller? 
Har ikke sett posen i virkeligheten skjønner du, så detaljer blir fort viktige når posen koster det den gjør :) 

Nei, jeg merker den ikke når jeg ligger. og sover. Jeg synes den er litt "løs", skulle ønske at den borrelåsen som er ved hodet var litt kraftigere. Dette er ikke noe problem, sikkert bare jeg som er litt sær🤫 

I denne testen ser du borrelåsene i tredje bilde.

https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/backpacking-sleeping-bag/western-mountaineering-ultralite

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og fruen har brukt ME Helium 600 i flere år og er storfornøyd. Jeg syntes den er litt varm midt på sommeren i lavlandet, men da bruker jeg den bare som dyne. Jeg syntes materialer virker bra. Kan ikke sammenlikne med de andre posene du nevner, men hadde en ajungilak dunpose tidligere og denne var alltid klam og ubehagelig. Det merkes overhode ikke med ME. Jeg har sovet ute i 5-6 minus uten å fryse og netter i telt med utetemp på 8 minus uten problem. 

Fukt, merkes ikke i stor grad, men ved en annledning har duna blitt litt slapp i fotenden ved flere dager med fuktig vær. Syntes posen gir veldig mye for pengene, spesielt når du finner den på tilbud. Det er regelmessig mulig å finne disse med 40-50% rabatt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (4 timer siden):

Noen som har prøvd denne? Totalvekt 350g og skal tåle ned til 0-4 grader.

Nå er dette 950 fp dun, og ikke 800 som jeg har, men jeg synes 260g er i minste laget ved 4 grader. Rating her er optimistisk når du sammenligner med poser som har vesentlig mye mer dun. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et poeng, men innebærer også at en må ha mer klær på hals/hode for å holde seg tilsvarende varm. Om det er klær en uansett har med, OK. Men jeg tror uansett det blir kjølig ned mot null. 
 

Landet forresten på eget valg av søvnsystem - se egen tråd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (1 time siden):

Det er et poeng, men innebærer også at en må ha mer klær på hals/hode for å holde seg tilsvarende varm.

Ja. Men når det er snakk om en pose som skal brukes i plussgrader er det nok med en enkel tynn lue eller noe sånt.

På en pose til bruk i kuldegrader må man ha med uforholdsmessig mye hodeisolasjon til at det er mye å spare på å droppe hette, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 minutter siden):

Ja. Men når det er snakk om en pose som skal brukes i plussgrader er det nok med en enkel tynn lue eller noe sånt.

På en pose til bruk i kuldegrader må man ha med uforholdsmessig mye hodeisolasjon til at det er mye å spare på å droppe hette, tror jeg.

Jeg har en X-Lite 300 uten hette. Personlig ingen problem med å droppe hette da jeg uansett stort sett bruken hetter på sommer/3-sesong til å stramme rundt hals for å hindre kald luft. Ikke tilhenger av hette uten "klaff" for å stenge rundt halsen.

 

Personlig to punkt med posen som fører til at den blir mindre benyttet enn planlagt:

1. Jeg opplever den som noe for smal i partiet rundt hofte. Fint om jeg sover på mage/rygg, men får kuldebro når jeg sover på siden da det er vanskelig å unngå at posen komprimeres. Smakssak knyttet til hvordan en sover, så ikke egentlig noe galt med posen.

2. Den glidelåsen som var standard for X-Lite (ikke samme som Lite) er litt mer styr å bruke. Går greit så lenge man tar hensyn, men oppleves litt unødvendig å hele tiden måtte ta hensyn til glidelåsen. Skulle ønske jeg valgte den glidelåsen som er standard på stort sett alle andre poser fra Cumulus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (4 timer siden):

Nå er dette 950 fp dun, og ikke 800 som jeg har, men jeg synes 260g er i minste laget ved 4 grader. Rating her er optimistisk når du sammenligner med poser som har vesentlig mye mer dun. 

En slik sovepose jeg linka til har jeg ikke planer om å bruke ned mot 0 det har jeg anna pose til men kanskje ned til 12 rundtom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (1 time siden):

En slik sovepose jeg linka til har jeg ikke planer om å bruke ned mot 0 det har jeg anna pose til men kanskje ned til 12 rundtom.

Da er jo saken en annen 😀. Funker sikkert knall til den bruken. Syntes bare det virker optimistisk m 200g dun rundt frysepunktet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (13 timer siden):

Da er jo saken en annen 😀. Funker sikkert knall til den bruken. Syntes bare det virker optimistisk m 200g dun rundt frysepunktet. 

Ja, nei det forstår jeg til bruk rundt den tempen hadde jeg ikke vurdert det engang. Men vekta på posen osv så ser jeg for meg at den er kjempefin når det er 10-12 grader om natta slik det ofte er når jeg har vært ut. Litt stiv pris også da hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det ble ME Firelite etter mye om og men. 
Brukt den i 2 netter hittil. Ene natten var det -2/-3 og da ble det for hett i posen med lukket glidelås hvertfall.
Så det lover godt med tanke på isolasjon! Eneste som plager meg er at den etter min mening setter seg for lett fast i stoffet sitt i glidelåsen, men med en førende finger i front når jeg glider så går det som regel greit. 

Endret av masjstovel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Marmot Bantamweight 15 hos XXL til kr 4000

- Vekt: 688 gram
- T-Comfort: –3 °C
- T-Limit: –10 °C

Jeg har testet den i -5 men da var jeg fremdeles litt syk og ble det ble kaldt selv med ullundertøy og dunsokker.
Passformen er særdeles smal. Glidelåsen kort og spinkel.

Jeg liker at man kan riste dunene til oversiden, på øverste del, av posen.

https://www.xxl.no/marmot-bantamweight-15-reg-sovepose-unisex-bla/p/1207805_1_Style#product-specification-section

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.