Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen med erfaringer fra teltverksted på Ranheim/HELSPORT?


Ellefjell

Anbefalte innlegg

Hei, holder på med en reklamasjon innen garantirett hos Helsport som jeg mener, burde være lett å fikse av et autorisert teltverksted, men mistenker at de tar letteste vei og heller sende meg nytt telt.

Dette er jeg ikke enig i i så fall og heller da ville prøvd verksted hos Barents Outdoor om Helsport ikke vil fikse. Det er snakk om utette stangkanaler, som kundeservice i Helsport mener ville være en større reparasjon (noe jeg selv ikke ha tro på, men men...)

Noen her som har erfaring med folkene på verksted tilknyttet Helsport? Hva kan jeg vente meg? Om dem ikke "klarer" å fikse, men BO klarer det, kan jeg sende regning over til Helsport siden det er reklamasjon? Regner med at det likevel blir billigere enn å sende meg et helt nytt Helsport telt av den nyeste produksjonsserien?

Endret av Ellefjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Ellefjell endret tittelen til Noen med erfaringer fra teltverksted på Ranheim/HELSPORT?
Annonse
Ellefjell skrev (16 timer siden):

Dette er jeg ikke enig i i så fall og heller da ville prøvd verksted hos Barents Outdoor om Helsport ikke vil fikse. Det er snakk om utette stangkanaler, som kundeservice i Helsport mener ville være en større reparasjon (noe jeg selv ikke ha tro på, men men...)

Har lest om enkelte her inne som hadde samme problem før, og også den gang ble det sagt at det ikke var en enkel fiks på dette. Mener å huske at det har litt med tilkomst med symaskin, eller hvordan stangkanalene er sydd å gjøre. Mulig det er vanskelig å få sydd på en forsterkning uten å sy tvers gjennom stangkanalen? I så fall er man vel kanskje nødt til å rakke opp noen andre sømmer, og det er ikke nødvendigvis så heldig, da kan det fort bli litt omfattende. Og så vil man jo ved en slik forsterkning på en "leppe" i sømmen der stanga kan hekte tak i når man trer neste gang, og man vil ha et svakt punkt. Jeg er i alle fall skråsikker på at alle mine telt har stangkanaler uten noen sømmer/skjøter, altså i et stykke.

Så tidligere var visst løsningen at de gav ut nytt telt i stedet for å forsøke å fikse utette stangkanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til forhandler.

Jeg hadde en warmpeace sovepose som hadde for lite dunfyll. Jeg kunne få ny hos hekta på tur, men foreslo heller å sende den til sømhuset for dunpåfylling. Det ble da gjort etter avtale med dem, og hekta på tur tok regningen :)

Men om forhandler ikke mener det er en god løsning, bare gå for nytt telt. Så slipper du problemer.

Sømforsegling er kanskje en enkel og bra fiks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (På 17.8.2023 den 21.57):

Dette er jeg ikke enig i i så fall og heller da ville prøvd verksted hos Barents Outdoor om Helsport ikke vil fikse. Det er snakk om utette stangkanaler, som kundeservice i Helsport mener ville være en større reparasjon (noe jeg selv ikke ha tro på, men men...)

Jeg har god erfaring med begge leverandørene. Fikk fikset en Helsport dunsovepose som jeg brant hull i  hos Helsport og det bl OK. Leverte også en lettvektslavvo av amerikansk fabrikat til Barents og det var fikset helt perfekt på et ganske utsatt sted. Begge deler nå i våres.

Jeg reparerte ellers et Ringstind telt hos "gamle" Helsport på Melhus med revnede kanaler og det ble også fikset helt topp - de sydde på skjørt på teltet samtidig husker jeg. Dette er noen år siden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 18.8.2023 den 16.33):

Det er opp til forhandler.

Jeg hadde en warmpeace sovepose som hadde for lite dunfyll. Jeg kunne få ny hos hekta på tur, men foreslo heller å sende den til sømhuset for dunpåfylling. Det ble da gjort etter avtale med dem, og hekta på tur tok regningen :)

Men om forhandler ikke mener det er en god løsning, bare gå for nytt telt. Så slipper du problemer.

Sømforsegling er kanskje en enkel og bra fiks?

En slik løsning håper jeg på i mitt tilfelle. Men kan jo skjønne at Helsport ikke vil godta at et evt annet verksted kan fikse det de evt ikke kan. Det vil jo sette dem i et dårlig lys, så klart. 

Men samtidig bør jeg som kunde vel kunne få det valget selv og prøvd andre løsninger.

Som andre her sier, kunne jo reparasjon av stangkanaler blitt løst hos dem. 

Det betyr veldig mye for meg å beholde nettopp dette teltet, ellers hadde jeg glatt gått for et nytt ett, og ikke brydd meg noe nevneverdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (1 time siden):

Men samtidig bør jeg som kunde vel kunne få det valget selv og prøvd andre løsninger.

Det er en formulering i forbrukerkjøpsloven som skal hindre at kjøper kan velge fritt om tingen skal repareres eller omleveres, slik at selger ikke skal få urimelig store kostnader. Dette kan være fordi enkelte reparasjoner ikke lar seg gjennomføre, eller er veldig omfattende. Alternativt kan det være urimelig å kreve en ny ting hvis det er en enkel reparasjon som trengs. Fra § 29 i forbrukerkjøpsloven (min utheving):

Sitat

§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

Så du står ikke nødvendigvis fritt til å velge, dessverre, selv om du gjerne vil beholde den teltfargen du har. Men om Helsport vil gi deg nytt telt fordi de ikke kan reparere skaden, og ikke kan skaffe telt i samme farge, så skader det jo ikke å be om å få beholde det teltet du allerede har i tillegg til at de sender deg et nytt? Jeg ville i alle fall foreslått det, og eventuelt fått noen til å se på muligheten til å fikse stangkanalen etterpå, selv om det ikke blir gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.