Gå til innhold
  • Bli medlem

(Veldig) korte - men fine - turer med barn rundt Oslo/Lillestrøm


-Grethe-

Anbefalte innlegg

Hei, etter å ha vært medlem her inne i over 10 år tar jeg nå sjansen på å skrive noe. 😄

Jeg har unger på 4 og 7 år, som jeg gjerne vil ha med ut i naturen. De er ikke vant til det fra før, men vi har vært på noen småturer i sommer, som kortveien opp til Blefjell, solstien ved Rjukan, og Øyungen i Nordmarka. Det ser ut til at det går lettere med bratt, spennende terreng og sti enn flat og kjedelig vei, men jeg tror 5 km på en dag er absolutt max for minstemann (gjerne endel kortere). Bekker langs veien øker motivasjonen med cirka 100 %.

Vi er ikke så godt kjent og det er ikke så mange turforslag jeg finner som er så korte, så jeg lurer: Er det noen som har forslag til fine steder å dra til som vi kan prøve? Vil gjerne ha forslag til alt fra ettermiddagsturer til en natts overnatting ute. Jeg er ikke så glad i bare skog, så vil gjerne gå til noen fine vann (Øyungen var helt supert). Gjerne utsikt, men vann er viktigst. Finnes det noe i nærheten av Lillestrøm er det perfekt, men vi kan også kjøre til områder i og rundt Oslo. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, og så hyggelig at du stiller spørsmål, det er flere her inne som kjenner Nordmarka godt. 

Jeg ville kjørt til Hakadal og gått opp til Elvann. Ca 4 km motbakke, men flott vann å legge seg ved. Også Store Skillingen på Stryken anbefales. Ellers ville jeg sjekket bloggen til Martin Kvist: https://fantastiskemarka.no/. Han er ett oppkomme av gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du likte avstanden inn til Øyungen, så er Øyungskollen rett ovenfor med en ganske rå utsikt og leirplasser. Du mister vel og merke tilgang på vann, så det bør bæres opp.

Støtter også Elvvann og øvrige vann innover som et godt forslag i Nordmarka fra Hakadal. Litt kjedelig vei inn langs grusveien, men det finnes alternativer som er litt mer på stier.

Drettvannet innover fra Losby er en litt skjult perle, som er kort å gå til (3-4 km).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Grethe- skrev (11 minutter siden):

Tusen takk for flere veldig gode forslag! Vi kommer til å prøve alle sammen.

Hvor går vi hvis vi skal følge sti som alternativ til grusveien inn til Elvann? 

Her er to alternativer, begge synlige som traktorvei/sti på på Norgeskart (sjekk Norgeskart-appen).
Det nederste forslaget (linja) er kanskje kortest, men det er også noe godt grodd på stien, så det går ikke kjempefort på den. Traktorvei-forslaget er temmelig lettgått hele veien om jeg husker rett.

image.thumb.png.ff3d6f80804cc45262defbc948c33973.png

 

Markerte også et punkt ved vannet som er en veldig fin teltplass. Ellers er det også fine plasser litt lenger opp langs nordøstlige side av vannet.

Bilde fra sist jeg teltet der i 2022:

IMG_2122.thumb.JPG.5aa47a43d3c94572184d12dc1055e217.JPG

 

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg elsker fjellforum, det er så mange hyggelige folk som kan gode plasser og er hjelpsomme! 

Min go-to i når det gjelder turtips med barn har lenge vært Martin Kvist, han med bloggen Fantastiske marka og har alltid kommet med masse gode forslag når jeg skulle ut med min lille knøtt. Han har nå skrevet en bok med masse fine turer i Oslomarka, hvilket både er bra siden alle burde ha en Martin i sitt liv og litt stress siden alle de gode plassene nå finnes i bokform. Men vi snakker altså MANGE turer, de er godt beskrevet og han har også markert teltplasser rundt vannene. Vi snakker en fyr som har gps koordinatene på gode leirplasser de fleste steder i marka, dette er en nerd med stor N, og det kommer oss til gode :D. Om det er noe forvirring så svarer han kjapt på spørsmål på instagram også, så jeg ville kjøpt den om jeg var deg. 

https://www.norli.no/boker/hobby-og-fritid/reise/turguider/oslomarkas-beste-turer

Og jeg kjenner altså Martin om det skulle være noe tvil om at dette kanskje ikke er en helt objektiv anbefaling. 

Endret av Sovjetunionen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.