MÄsan Skrevet 7. august 2023 Skrevet 7. august 2023 Vurderer Ä gÄ til anskaffelse av en Primus Omnilite med silencer, men er usikker pÄ valg av silencer. Jeg har inntrykk av at mange foretrekker BernieDwag (Omnipup?) og at fÊrre framsnakker Primus sin egen silencer. Takknemlig for innspill her! Siter
+Memento mori Skrevet 7. august 2023 Skrevet 7. august 2023 Her er vel riktig svar, begge deler. Primus sin Silencer er ikke spesielt god.  Funker pÄ gass og bensin, men ikke noe mere. Men huset pÄ selve brenneren er tett. SÄ det huset er det beste, for sÄ Ä ta ut selve Silenceren, og putte Berniedawg sin oppi. Slik har jeg gjort det -link til innlegget. Da kan du bruke gassdysa pÄ omnilite pÄ bensin, mindre krÞll med tett dyse, og funker mye bedre. Bytter du dyser kan du ogsÄ bruke parafin. 1 1 Siter
MÄsan Skrevet 7. august 2023 Forfatter Skrevet 7. august 2023 Hei Mm, takk for svar! MÄ innrÞmme at jeg har vÊrt mye inne pÄ bloggen din siste dagene, veldig lÊrerikt og inspirerende! Akkurat denne siden om Omnilite og silencer hadde jeg ikke fÄtt med meg... fÞr nÄ. Benytter du da en OmniPup uten andre modifikasjoner (og dysebytte)? Jeg benytter alkylatbensin og sporadisk gass. Siter
+Memento mori Skrevet 7. august 2023 Skrevet 7. august 2023 MÄsan skrev (29 minutter siden): Benytter du da en OmniPup uten andre modifikasjoner (og dysebytte)? Ja, jeg kan da bruke den pÄ bensin og gass uten Ä bytte dyse. Siden Omnilite og Omnifuel har samme gjenger pÄ dyser, men ulik diameter, testet jeg slik at jeg fant rette dysa. Eneste praktiske ulempen er at pÄ bensin mÄ du ta det litt rolig i starten og du behÞver normalt ikke sÄ mye trykk. I og med at huset til Primus er tett, er sjangsen for underburn veldig liten, om ikke tilnÊrmet null. Andre ulempen er at dette blir dyreste lÞsningen, da du mÄ kjÞpe 2 stillebrennere, bÄde Primus og Berniedawg. Men jeg har vÊrt veldig heldig, og kjÞpt primus sin brukt, og Berniedawg har vÊrt pÄ tilbud inkl frakt til akkurat under 350kr pÄ Blackfriday. SÄ har du litt flaks, kan du komme nogenlunde rimelig ut⊠1 Siter
MÄsan Skrevet 7. august 2023 Forfatter Skrevet 7. august 2023 Takk, uansett uaktuelt uten silencer for min del, sÄ da fÄr det heller bli litt mer havrelefse. Hva med storebror, Omnifuel? Bruker du OmniDawg, og evt hvilken dyse? Siter
+Memento mori Skrevet 7. august 2023 Skrevet 7. august 2023 Jeg hadde Omnifuel med Berniedawg. Det funker fint med bensin, parafin pĂ„ den. Men siden Berniedawg kryper ned i klokka, og kan sitte ganske bra fast, og du kommer ikke til dysa pĂ„ omnifuel - fant jeg ut at jeg ikke ville ha det med pĂ„ tur. PĂ„ omnilite kan du jo skru av hele toppenđ€©, sĂ„ der er ikke det problemet. MSR har jo shakerjet rensker, optimus har jo magnetrensenĂ„l. SĂ„ her ligger omnifuel etter i utviklinga.  Men hvor fast den sitter varierer veldig, og noen tar den av etter endt bruk. Kan vĂŠre lurt Ă„ sikre den med en stĂ„ltrĂ„d ogsĂ„, sĂ„ du ikke mister den. 1 Siter
MĂ„san Skrevet 7. august 2023 Forfatter Skrevet 7. august 2023 Betyr det at Omnifuelen er ut av bildet for din del, eller bruker du den kun uten silencer? Eller tar nĂ„ xgkâen alle oppgavene (snĂžsmelting, vintervarme) som er igjen etter Omniliten, og gjĂžr Omnifuelen overflĂždig? Bruker du xgk II eller xgk ex? Noen gang med silencer? Siter
+Memento mori Skrevet 7. august 2023 Skrevet 7. august 2023 Jeg bruker mye gass pĂ„ sommeren, da blir det ofte Trangia med gassbrenner. VĂ„r og hĂžst blir det Trangia med omnilite med stillebrenner, ofte selv om jeg har bĂ„l. Enklere Ă„ regulere og mindre lukt i utstyr nĂ„r jeg kommer hjem. PĂ„ reine vinterturer er det MSR XGK uten stillebrenner som gjelder, og matlaginga blir snĂžsmelting, lage vann til real og koke kaffe. Men hadde kunne klart meg med bare Trangiasettet og den ombygde omniliten, om jeg mĂ„tte ned i en brennerâŠ. SĂ„ det er vel hva som skal lages av mat som avgjĂžr hvilke brenner jeg velger. Blir normalt ikke sĂ„ mye kosefyring, men har kjĂžpt og rengjort en whisperlight som jeg ikke har testet enda. Den ligger klar, men var for tĂžrt en periode, det har vel gĂ„tt over nĂ„đ 1 Siter
MĂ„san Skrevet 7. august 2023 Forfatter Skrevet 7. august 2023 Takk for mange gode og tĂ„lmodige svar her, Mm. NĂ„r det gjelder MSR XGK EX og silencer; pĂ„virker silenceren effekten negativt, Ăžker den kullosproduksjonen og/eller tar brenneren skade av det (fare for underburn etc.)?  Mao., har du/ville du hatt noen betenkeligheter med Ă„ bruke en silencer med en EX? Ps! Har en hĂžrselsskade som gjĂžr meg nok mer enn gjennomsnittet opptatt av silence(r) đ„ž Siter
+Memento mori Skrevet 7. august 2023 Skrevet 7. august 2023 MĂ„san skrev (1 time siden): Mao., har du/ville du hatt noen betenkeligheter med Ă„ bruke en silencer med en EX? Noe av det jeg liker med XGK er at du hĂžrer hvordan den har det. Jeg opplevde ikke noe underburn som jeg kan huske pĂ„ XGK. Normalt blir det sagt at Stillebrennercaper ikke lager mer kullos, men jeg har ikke mĂ„lt. PĂ„ XGK minker den jo avstand mellom flammer og kjele. Men kan ikke gi noe eksakt svar, hĂ„per Randulf Valle tar noen mĂ„linger ogsĂ„ pĂ„ et par brennere med stillebrennercap.  SĂ„ her er det nok ikke mulig Ă„ gi noe fasit svarâŠ..𫣠uten at du har akkurat ditt oppsett, og mĂ„ler med og uten kjele, og med den typen drivstoff du bruker. SĂ„ hadde nok brukt en kullosalarm, vet at flere ekspedisjoner bruker det som en ekstra sikkerhet. Helst en som du kan fĂžlge med pĂ„, feks fireangel. MĂ„san skrev (1 time siden): Ps! Har en hĂžrselsskade som gjĂžr meg nok mer enn gjennomsnittet opptatt av silence(r) đ„ž En annen mulighet er Ăžrepropper, helst formstĂžpte som du kan bytte dB-filter i. Bruker det selv pĂ„ mckjĂžring. Hantek i Oslo er meget flinke pĂ„ omrĂ„det. Har ogsĂ„ sovepropper fra de. Dyre i innkjĂžp, men har hatt mine i 12 Ă„r. Siter
MÄsan Skrevet 7. august 2023 Forfatter Skrevet 7. august 2023 NÄr det gjelder innbygging av Omnilite i Trangia benytter du en Nova adapter. Den ser ut til Ä vÊre vanskelig Ä fÄ tak i, men er den identisk/fungerer det med adapteren til Trangia x2 (se bilde)? Den er det i alle fall mulig Ä fÄ kjÞpt pÄ Trangia.se.   Siter
+Memento mori Skrevet 7. august 2023 Skrevet 7. august 2023 MÄsan skrev (1 minutt siden): men er den identisk/fungerer det med adapteren til Trangia x2 Ja, det er helt identisk. Trangia X2 er en Primus multifuel. Hvordan Primus fant pÄ Ä kalle en multifuel brenner for multifuel⊠er meg ei gÄte. Men huset er likt som pÄ Omnifuel. BÄde Primus multifuel og X2 mangler krana ved brennerhode, og er ikke sÄ lette Ä regulere. 1 Siter
MĂ„san Skrevet 7. august 2023 Forfatter Skrevet 7. august 2023 Takk igjen! Da blir det svenskehandel pr. DHL đ Siter
+Marius Engelsen Skrevet 8. august 2023 Skrevet 8. august 2023 Hvis stillebrenner er viktig, og du ikke har behov for brÄkebrenner, er jo en stillebrenner som ikke har behov for silencer er bra valg. 2 Siter
MÄsan Skrevet 8. august 2023 Forfatter Skrevet 8. august 2023 Marius Engelsen skrev (2 timer siden): Hvis stillebrenner er viktig, og du ikke har behov for brÄkebrenner, er jo en stillebrenner som ikke har behov for silencer er bra valg. Ja, er jo et godt poeng. Har du noen preferanser i slangebrenner-sjangeren? Siter
+Marius Engelsen Skrevet 8. august 2023 Skrevet 8. august 2023 MÄsan skrev (7 minutter siden): Ja, er jo et godt poeng. Har du noen preferanser i slangebrenner-sjangeren? Selv har jeg kun Simmerlite. Den er jo utgÄtt. God nok regulering pÄ flasken synes jeg. Whisperlite er jo en trofast sak som mange bruker. 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 8. august 2023 Skrevet 8. august 2023 (endret) MĂ„san skrev (1 time siden): Ja, er jo et godt poeng. Har du noen preferanser i slangebrenner-sjangeren? Har brukt Soto Stormbreaker en liten periode nĂ„, og har allerede en Omnilite Ti som er brukt mye. Soto'en er veldig behagelig lydnivĂ„ og er enklere Ă„ betjene bĂ„de med gass og med bensin, i tillegg til Ă„ ha en mye hĂžyere effekt nĂ„r det trengs. Jeg har ikke testet Sotoen pĂ„ vinterstid enda, men den skal fĂ„ kjĂžrt seg nĂ„ den kommende sesongen. Det er nok mindre som "kan gĂ„ galt" med Primus Omnilite-brenneren, da det er et veldig enkelt design. Men noe med Sotoen taler til meg pĂ„ en nerdete mĂ„te som fĂ„r meg til Ă„ foretrekke denđ Endret 8. august 2023 av sneakyowl 1 Siter
MĂ„san Skrevet 8. august 2023 Forfatter Skrevet 8. august 2023 Takk for tilbakemeldingene! Her ligger det an til maaange utstyrs- og Youtube-sĂžk fremover. FĂ„r vel prĂžve Ă„ komme seg ut pĂ„ tur innimellom ogsÄ đ  1 Siter
+Memento mori Skrevet 8. august 2023 Skrevet 8. august 2023 MĂ„san skrev (4 minutter siden): Her ligger det an til maaange utstyrs- og Youtube-sĂžk fremover. Mulig du starter litt i feil endeâŠ..đ„¶ Noen tips, skal du bare ha en brenner? Hva skal du bruke den til? SnĂžsmelting, steike pannekaker/tomatsuppe er vel ytterpunktene. Hvor beskyttet for vind er den nĂ„r den brukes? Hvor viktig er pris, vekt, og ikke minst pakkevolum (skal den helst pakkes inne en kjele/kaffekjele? Hva skal du bruke som drivstoff ? Gass? Gass og bensin? Parafin? RĂždsprit? En brĂ„kebrenner tĂ„ler mer vind enn en stillebrenner. Med omnilite kan du ha med begge deler! Og bare skru over det du trenger. Hva med kullos - dvs hvor skal den brukesâŠ. Hvor viktig er det at den ser cool ut pĂ„ instabildeneđ Hvor lett skal den vĂŠre Ă„ vedlikeholde pĂ„ tur? XGK er en traktor, men en god traktor og trenger lite vedlikehold pĂ„ tur (normalt settđ€©) Hvor viktig er lydbildet vs at den tĂ„ler vind? Hvor mange skal du lage mat til? Er vel derfor noen av oss har et lite utvalg𫣠SĂ„ hĂ„per ikke dette Ăždelegger nattesĂžvn, for kompromiss blir det! 1 Siter
Omnilite Skrevet 8. august 2023 Skrevet 8. august 2023 sneakyowl skrev (3 timer siden): Har brukt Soto Stormbreaker en liten periode nĂ„, og har allerede en Omnilite Ti som er brukt mye. Soto'en er veldig behagelig lydnivĂ„ og er enklere Ă„ betjene bĂ„de med gass og med bensin, i tillegg til Ă„ ha en mye hĂžyere effekt nĂ„r det trengs. Jeg har ikke testet Sotoen pĂ„ vinterstid enda, men den skal fĂ„ kjĂžrt seg nĂ„ den kommende sesongen. Det er nok mindre som "kan gĂ„ galt" med Primus Omnilite-brenneren, da det er et veldig enkelt design. Men noe med Sotoen taler til meg pĂ„ en nerdete mĂ„te som fĂ„r meg til Ă„ foretrekke denđ Stormbreaker fungerer fint vinterstid! Hadde med Omnilite som reserve, men Stormbreaker fungerte problemfritt og brenner utrolig rent. 1 1 Siter
MĂ„san Skrevet 8. august 2023 Forfatter Skrevet 8. august 2023 Memento mori skrev (1 time siden): Mulig du starter litt i feil endeâŠ..đ„¶ Noen tips, skal du bare ha en brenner? Hva skal du bruke den til? SnĂžsmelting, steike pannekaker/tomatsuppe er vel ytterpunktene. Hvor beskyttet for vind er den nĂ„r den brukes? Hvor viktig er pris, vekt, og ikke minst pakkevolum (skal den helst pakkes inne en kjele/kaffekjele? Hva skal du bruke som drivstoff ? Gass? Gass og bensin? Parafin? RĂždsprit? En brĂ„kebrenner tĂ„ler mer vind enn en stillebrenner. Med omnilite kan du ha med begge deler! Og bare skru over det du trenger. Hva med kullos - dvs hvor skal den brukesâŠ. Hvor viktig er det at den ser cool ut pĂ„ instabildeneđ Hvor lett skal den vĂŠre Ă„ vedlikeholde pĂ„ tur? XGK er en traktor, men en god traktor og trenger lite vedlikehold pĂ„ tur (normalt settđ€©) Hvor viktig er lydbildet vs at den tĂ„ler vind? Hvor mange skal du lage mat til? Er vel derfor noen av oss har et lite utvalg𫣠SĂ„ hĂ„per ikke dette Ăždelegger nattesĂžvn, for kompromiss blir det! Hehe, skal prĂžve Ă„ beholde nattesĂžvnen đ. Men skal innrĂžmme at div gode innspill har Ăžkt primusnysgjerrigheten et par hakk. Viktigst blir det likevel Ă„ komme seg pĂ„ tur med det utstyret man har, sĂ„ kan man jo drĂžmme seg litt bort innimellom, bl. a. her pĂ„ forumet đ 1 Siter
+Memento mori Skrevet 8. august 2023 Skrevet 8. august 2023 MĂ„san skrev (28 minutter siden): Viktigst blir det likevel Ă„ komme seg pĂ„ tur med det utstyret man har, Ja absolutt đ€©. Brukte i mange Ă„r bare Trangia 25 settet med gass, og det er fortsatt i bruk. Tipper det er over 30 Ă„r gammelt. NĂ„r jeg begynte med lettpakking i 2007/8 kjĂžpte jeg inn en del utstyr og noe av det er fortsatt like bra og jevnlig med pĂ„ turer.  Blir ogsĂ„ slik at nĂ„r du har testet nok, finner du ut at en del ting/brenner er veldig likeđ.  SĂ„ det Ă„ komme seg pĂ„ tur er viktigst. Men gĂžy Ă„ nerde litt ogsĂ„. 2 Siter
dsk Skrevet 9. august 2023 Skrevet 9. august 2023 NÄr man behandler utstyret ordentlig sÄ er det nesten overraskende hvor lenge det holder, lett utstyr er jo lettere Ä skade, men holder av likevel lenge. Nonstick panner er vel det jeg mÄ skifte oftest, men utrolig lettvint Ä bruke.  Siter
MĂ„san Skrevet 12. august 2023 Forfatter Skrevet 12. august 2023 Memento mori skrev (PĂ„ 7.8.2023 den 22.45): Ja, det er helt identisk. Trangia X2 er en Primus multifuel. Hvordan Primus fant pĂ„ Ă„ kalle en multifuel brenner for multifuel⊠er meg ei gĂ„te. Men huset er likt som pĂ„ Omnifuel. BĂ„de Primus multifuel og X2 mangler krana ved brennerhode, og er ikke sĂ„ lette Ă„ regulere. Da er adapteren fra trangia i hus đ. Men ser ut som den mĂ„ borres opp i bunn for Ă„ passe til Omniliten, riktig?        Siter
+sneakyowl Skrevet 12. august 2023 Skrevet 12. august 2023 MĂ„san skrev (3 timer siden): Da er adapteren fra trangia i hus đ. Men ser ut som den mĂ„ borres opp i bunn for Ă„ passe til Omniliten, riktig?        Nei det skal du ikke trenge? Er det ikke hull i bunn pĂ„ den? 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.