Gå til innhold
  • Bli medlem

«Startvansker» med Primus Multifuel


Solberg

Anbefalte innlegg

God kveld!

Jeg har en Primus Multifuel som har bikka ti år. Den var i bruk frem til ish 2017. Da blei jeg pappa og det har blitt færre (les: ingen) vinterturer hvor det har vært bruk for brenner. To barn senere og biiiittelitt mer tid har jeg funnet frem multifuelen igjen og prøvd å få liv i den. Smurte pumpa godt og det ser ut som pakninga fortsatt har litt levetid igjen. Den fungerer ikke 100%, men man klarer å skape et trykk.  Etter å ha varma opp brenneren fikk jeg blå flamme, men det ble med jevne mellomrom pumpa ut en knallgul flamme og etter ish ett minutt minutter slokka alt sammen. Og jeg undrer på hvorfor?

Jeg har noen teorier, men kan ikke skryte på meg mer. Lite erfaring på dette feltet da jeg ofte tyr til å lage mat på bål. 
 

Bensinen har stått på «Primusflaska» i ca 7-8 år. Kan dette være grunnen til at den slukner?

Eller er det andre årsaker til dette?

 

La til et bilde om det kan være til nytte.

IMG_7589.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville først og fremst sjekket om du har riktig dyse. Opplevde noe liknende når jeg kjørte på tennvæske med gassdyse. 

Videre er det vel greit å sjekke at du ikke har noe grums i flaska og vurdere å bytte til nytt brennstoff. Akrylat bensin skal være veldig holdbar og jeg har erfaring med at det fungerer helt fint etter mange år. Du kan også skru ut dysa og sende gjennom litt bensin for å bli kvitt partikler før dysa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å helle bensinen over i et tomt syltetøyglass eller noe annet gjennomsiktig. Da vil du kunne se om det er partikler i bensinen som kan tette til brenneren. 

Jeg har opplevd at lagring av Rødsprit på en Sigg brenselflaske gjorde at belegget inni flaska løste seg opp. Kanskje tilsvarende kan skje med akrylat på en primusflaske etter lang tids lagring.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.