Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunker bakhodet i sekken (?)


fjellrypa

Anbefalte innlegg

Er det noen som opplever at dere dunker bakhodet inn i øverste del av ryggsekken?

Jeg ser at på en del nye, større sekker (type 55 liter+) er toppstrammerne festet et stykke ned på ryggdelen. På de sekkene jeg har brukt til nå (gamle og ikke veldig gamle) er toppstrammerne festet øverst på ryggdelen. 

Frykter stor irritasjonsfare :-) Hva er erfaringene blant dere som har en slik sekk?

Eksempelbilde fra nettet + en av mine sekker (festet er ganske likt på alle mine).

IMG_1426.jpeg

IMG_1429.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ukjent problemstilling for meg på noen av Fjällräven Kajka-sekkene eller tidligere Norrøna Recon pack.

Har vel lest flere med Gegory og Osprey (?) sekker her inne sliter med det samme. Spesielt en del Gregory sekker synes jeg har en veldig underlig utforming i topplokket.

Kanskje det hjelper å ikke stramme inn stroppene som setter sekken nærmere øvre ryggen helt inn? Disse skal uansett ikke være så stramme at de er lastbærende.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellrypa skrev (2 timer siden):

Er det noen som opplever at dere dunker bakhodet inn i øverste del av ryggsekken?
 

IMG_1426.jpeg

IMG_1429.jpeg

Ja, derfor er jeg svært nøye når jeg prøver ny sekk. Min Bergans Trollhetta går akkurat, men jeg kan ikke ha på solhatt med skygge i nakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boggabogg skrev (5 timer siden):

Ja, derfor er jeg svært nøye når jeg prøver ny sekk. Min Bergans Trollhetta går akkurat, men jeg kan ikke ha på solhatt med skygge i nakken.

Og jeg tenker på nærgående hette etter regnvær. Nyttig å høre, akkurat hva jeg er ute etter. 
Har sett på Bergans Rondane 65, den er vel ganske lik Trollhetta i utførelse, men en str. mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en eldre modell av Bergans Skarstein 40 hvor hodet/nakken kommer borti øvre del av rammen når jeg går. Er det relativt flatt terreng gjør det ikke så mye men på turer med mye stigning  og full sekk hvor jeg typisk løfter hodet en del for å se oppover, er det ganske plagsomt i lengden. Jeg hadde en litt lang dagstur for noen år siden hvor jeg faktisk var mest sliten i nakken dagen etterpå pga det😂

Har en større sekk fra Bergans på rundt 65 liter hvor dette ikke er noe problem, så sikkert stor variasjon i rygglengde/rammelengde blant de ulike modellene. 

Jeg kjøpte meg en Osprey Kyte for noen år siden  etter anbefaling fra noen her inne (ble 36 l siden den var på tilbud)- den kan man justere rygglengden  på, så ikke opplevd samme problemet. Dog er det ikke samme "luftenetting" i ryggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.