Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage stormmatte på telt - hvilket stoff?


Espen A

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et stort bomullstelt som jeg skal ha stående over tid på en ganske vind-utsatt plass. Jeg skal derfor lage stormmatter og sy fast i fronten. Jeg trenger et tykt og solid materiale som tåler vann. Har dere noen tips til hva jeg kan bruke og hvor jeg kan skaffe det?

 

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert mange firma som lager intressante ting men det mest tilgjengelig jeg kunne tenke på blir om du kjøper en presenning fra feks Biltema.

 

https://www.biltema.no/fritid/hage/presenninger/presenning-650-gm2-2000043355

 

Den jeg linket er 650g per kvadratmeter og var den kraftigste jeg fant på kort varsel, men da er det snakk om er latterlig kraftig materiale av typen man bruker til langtidsoppbevaring av feks en båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tenkt noe i samme baner som @borgern, og uten å kjenne veldig til akkurat Ally-kanoer, så antar jeg at det er TPU- eller PVC-belagt nylon eller polyester som benyttes i disse, slik det gjerne er i en del packrafter? Ellers kan jo nevnes at Forsvarets gamle lagstelt har en slik "kappe" invendig som er i et lignende materiale. Bør vel uansett være tosidig belagt i tilfelle, i og med at det blir liggende mot bakken, og eksponert for vann både fra undersiden og oversiden, samt skitt og smuss fra bakken.

Hvor det er å få tak i slike TPU-materialer er jeg jammen ikke sikker på, PVC-belagte presenninger er vel å få tak i f.eks. på Biltema eller hos Jula.

Så om ikke Bergans kan gi et svar på metervare som foreslått over, så går det kanskje an å forhøre seg med packraft-produsenter om dette er å få tak i?

Ellers er de vel et tips å sjekke inne på extremtextil.de, de har en god del ulike stoffer til ulik bruk, og da gjerne som metervare. De er også registrert i VOEC-registeret hos Skatteetaten, og derfor skal alle avgifter bli innkrevd ved kjøp (moms osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal sy på stormmattene selv med en vanlig symaskin bør du tenke gjennom hvor tykt stoff symaskinen kan håndtere. Jeg tror både ally kano-duk og presenning fort blir for tykt. I så fall du bør du sjekke ut tipset over om Extremtextil. Jeg ville vurdert 40D silnylon, PU-nylon eller cordura (opp mot 500D).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.