Gå til innhold
  • Bli medlem

Drikke snøvann som tørstedrikk eller helst tilsette mineraler?


Anbefalte innlegg

Jeg bruker Science In Sports (SiS) sine tabletter, https://sportogtrening.no/tester/sportsdrikk-best-i-test/ (Litt usikker på troverdigheten av den listen der, men jeg bruker de uansett)

Mest for å ha litt smak på vannet. Greie å ha med på tur da disse er i tablettform og ikke løsvekt.

Endret av sofasliter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ulyden skrev (13 timer siden):

Jeg er en "svettkaill", det vil si at jeg svetter ganske mye på lange turer og i fysisk aktivitet - spesielt om det i tillegg er varmt. På en lang dagsmarsj med tung sekk i varmt vær må jeg gjerne drikke 6+ liter for å unngå å bli dehydrert, og da er jeg helt nødt til å fylle på med mer enn bare vann. Jeg bruker derfor sportsdrikk-tabletter som jeg blander i vann på slike dager. Men det er for å kompensere for salt og slikt som jeg svetter ut. Uten å bruke slike tabletter opplever jeg at jeg ikke klarer å "holde" på vannet jeg drikker, men det går rett gjennom. Helt til kvelden kommer, da har jeg ganske tydelige tegn på at jeg er dehydrert.

Men dette er ting som er spesifikke for meg og som jeg har erfart gjennom prøving og feiling ("rekorden" i veske på en 25km dagstur i 25+ varmegrader med tung sekk er 10 liter vann). Jeg er nødt til å bruke slike tilskudd fordi det er for sent for meg å kompensere for dette gjennom maten jeg spiser i løpet av dagen.

Nettopp...kanskje jeg er av denne typen jeg også....og det er derfor jeg opplever at  tørsten ikke helt blir slukna når jeg svetter mye.

Endret av Ellefjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Walle said:

Hvilken type bruker du ? 

Link?

Hei, jeg bruker disse: https://bikeshop.no/high5/59071/high5-zero-citrus-tabletter-80gr-20-tabletter

Jeg pleier å ha rent vann i drikkeblæra i sekken og disse sammen med vann i en Nalgene flaske. Selv om det ikke er sukker i disse så foretrekker jeg rent vann i drikkeblæra for å unngå å måtte rense/vaske den. Så drikker jeg både av flasken og av drikkeblæra underveis i løpet av dagen. En tablett er beregnet for å brukes på en typisk 0,7 liter sykkelflaske, men den funker fint både i 1L og 0,5L Nalgene flaske (syns jeg). Tablettene lar seg også enkelt dele i 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (14 timer siden):

Jeg er en "svettkaill", det vil si at jeg svetter ganske mye på lange turer og i fysisk aktivitet - spesielt om det i tillegg er varmt. På en lang dagsmarsj med tung sekk i varmt vær må jeg gjerne drikke 6+ liter for å unngå å bli dehydrert, og da er jeg helt nødt til å fylle på med mer enn bare vann. Jeg bruker derfor sportsdrikk-tabletter som jeg blander i vann på slike dager. Men det er for å kompensere for salt og slikt som jeg svetter ut. Uten å bruke slike tabletter opplever jeg at jeg ikke klarer å "holde" på vannet jeg drikker, men det går rett gjennom. Helt til kvelden kommer, da har jeg ganske tydelige tegn på at jeg er dehydrert.

Men dette er ting som er spesifikke for meg og som jeg har erfart gjennom prøving og feiling ("rekorden" i veske på en 25km dagstur i 25+ varmegrader med tung sekk er 10 liter vann). Jeg er nødt til å bruke slike tilskudd fordi det er for sent for meg å kompensere for dette gjennom maten jeg spiser i løpet av dagen.

Wow, det er mye vann. 10 liter vann på en dag er ikke bra/mulig for folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (3 minutter siden):

Hei, jeg bruker disse: https://bikeshop.no/high5/59071/high5-zero-citrus-tabletter-80gr-20-tabletter

Jeg pleier å ha rent vann i drikkeblæra i sekken og disse sammen med vann i en Nalgene flaske. Selv om det ikke er sukker i disse så foretrekker jeg rent vann i drikkeblæra for å unngå å måtte rense/vaske den. Så drikker jeg både av flasken og av drikkeblæra underveis i løpet av dagen. En tablett er beregnet for å brukes på en typisk 0,7 liter sykkelflaske, men den funker fint både i 1L og 0,5L Nalgene flaske (syns jeg). Tablettene lar seg også enkelt dele i 2.

Ang. sukker/energi i slike tilsetninger. Jeg har prøvd det èn gang i en drikkeblære. Etter en stund ble bakterieveksten fantastisk, så det anbefales ikke.

Elektrolyttabletter uten sukker har gått veldig fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Ellefjell said:

Nettopp...kanskje jeg er av denne typen jeg også....og det er derfor jeg opplever at  tørsten ikke helt blir slukna når jeg svetter mye.

Jeg oppdaget dette ved "prøving og feiling" metoden, og det er slett ikke sikkert at det fungerer sånn for alle. Men jeg anbefaler å prøve å supplere med f.eks en flaske med sportsdrikk (f.eks. med de tablettene jeg nevnte over) underveis på turer, og kjenne på om du merker forskjell. Det finnes mange slike sportsdrikker (både med og uten sukker), din lokale sportsbutikk har helt sikkert flere alternativer. 

Jeg fikk meg en a-ha opplevelse etter tidligere nevnte lange dagstur. Ulltrøya hadde hengt til tørk natten etterpå, og den hadde store hvite flekker med salt dagen etterpå. Det var en erfaring som satt i kroppen lenge, og nå unngår jeg å gå langt i slikt vær med tung sekk (jeg ligger heller i ro eller tar kortere etapper) og jeg drikker mindre mengder rent vann (og supplerer med elektrolyttabletter).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.