Gå til innhold
  • Bli medlem

Drikke snøvann som tørstedrikk eller helst tilsette mineraler?


Anbefalte innlegg

Hei. Hva mener folk her inne: er det greit å drikke rent snøvann og slukke tørst med det, eller tilføyer dere noe her? Selv har jeg gjort min erfaring ved at rent snøvann ikke holder, jeg blir tørst veldig rask igjen men ser jo i div.vinterprogram at folk klarer seg fint med bare rent snøvann uten å tilsette mineraler . Så mulig det er bare noe "jeg innbiller meg" dvs at snøvann ikke gjør samme jobben som rent vann fra bekk?

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende diskusjon. Jeg er mest redd for forurensning. Har aldri tenkt på mineraler. Garantert noen som har undersøkt innhold av substanser i regn. Vi hadde sur nedbør i sør Norge men hører ikke så mye om det i dag. Noe drar nok regnet med seg men om det er noe vi trenger er en annen sak.

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (22 timer siden):

Spennende diskusjon. Jeg er mest redd for forurensning. Har aldri tenkt på mineraler. Garantert noen som har undersøkt innhold av substanser i regn. Vi hadde sur nedbør i sør Norge men hører ikke så mye om det i dag. Noe drar nok regnet med seg men om det er noe vi trenger er en annen sak.

Tore

Har vektlagt dette ganske så mye på tur selv. Jeg må nok innrømme at jeg frykter jeg blir «huggærn» (litt dialekt er alltid digg :D )i magen om jeg drikker smeltevann. Det har jo tross alt ligget oppmot 6 måneder inne på marka med alt av ekskrementer både fra fugl, dyr og folk. Dette er imidlertid en spennende diskusjon som jeg vil følge med stor interesse. Det er jo slitsomt å koke for deretter å avkjøle alt av drikkevann slik jeg gjør frem til all snøen er smeltet bort + en skikkelig regnskur eller to. 
Går mye mer gass på den måten…

Marius Engelsen skrev (14 timer siden):

Snø er frossent vann som faller ned. Fungerer like fint som vann.

I oppklaringsøyemed: du snakker om nysnø som da smeltes til vann? Eller snakker du om å spise snø (blir ikke det veldig kaldt i munn og gane??), eller tenker du at smeltevann er greit drikkevann? 
Beklager spørsmålene, men vet du har mye erfaring og derfor kan tilføre nevenyttig informasjon i tråden. Ble bare forvirret av det du skrev.

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (På 21.5.2023 den 20.07):

Hei. Hva mener folk her inne: er det greit å drikke rent snøvann og slukke tørst med det, eller tilføyer dere noe her? Selv har jeg gjort min erfaring ved at rent snøvann ikke holder, jeg blir tørst veldig rask igjen men ser jo i div.vinterprogram at folk klarer seg fint med bare rent snøvann uten å tilsette mineraler . Så mulig det er bare noe "jeg innbiller meg" dvs at snøvann ikke gjør samme jobben som rent vann fra bekk?

Mineraler har jeg aldri tenkt over jf smeltevann. Som nevnt koker jeg alt vannet før jeg avkjøler og drikker det. Eventuelt tilsetter jeg vannrensende tabletter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel har det vært med isbor på vinterturer med telt, det ofte har blitt isfisking.

Men jeg syns  vannet fra diverse innsjøer og tjern smaker noe myr. Det er flere ganger jeg har heller smeltet snø enn å koke "fiskevannet". Snøen som ligger noe dypere innholder mye vann og er som regel veldig ren uten nesten noen partikler(der jeg ferdes).

I vårløsningen drikker jeg ikke vann fra bekker og elv, men har kokt en god del kaffe på flomstor Gaula(humus farget).

Ellers drikker jeg fra de aller fleste bekker jeg kommer over i områdene jeg ferdes. Aldri eid noen form for vannrensing å har heller ikke blitt syk/dårlig mage. Avstår ved lemenår.

Nå kan det sikkert være lokale variasjoner i lander mtp husdyr og diverse annet. Men tror generelt vi har mye bra vann og snø som kan drikkes.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (9 timer siden):

I oppklaringsøyemed: du snakker om nysnø som da smeltes til vann? Eller snakker du om å spise snø (blir ikke det veldig kaldt i munn og gane??), eller tenker du at smeltevann er greit drikkevann? 
Beklager spørsmålene, men vet du har mye erfaring og derfor kan tilføre nevenyttig informasjon i tråden. Ble bare forvirret av det du skrev.

Ingenting å beklage :) 

Jeg mener smeltet snø. Enten nysnø eller den snøen du finner (gammel snø). Det er enklere å grave litt ned og finne grov snø enn nysnøen på toppen som er mye luft.

Jeg bruker å smelte snø til frokost og kvelds. Fyller da kjelen med snø, og putter oppi snøblokker etterhvert som det blir mer plass.

Når det er smeltet fyller jeg opp drikkeflaskene mine, det trenger ikke å koke hvis man ikke skal bruke drikkeflasken som varmeflaske eller det er sprengkaldt og man må hindre at vannflaskene fryser om natten. Man bruker unødvendig mye drivstoff på å koke snø man bare trenger å smelte, og kaffevannet er nok å varme opp til litt over drikketemperatur.

Så etterfyller jeg kjelen med mer snø til jeg har ca en liter igjen som kokes. Den literen er nok til real turmat, en solid kopp kaffe eller to, og en skvett igjen på kjelen som brukes til å skylle skål/kopp/skje etter måltidet.

Enkelt, kjapt og greit. Jeg bruker en 1,8 liters GSI kaffekjele, synes den er helt topp. Enkel og trygg å helle av.

Drikkeflaskene har jeg termotrekk på, eller ligger de i soveposen om jeg ikke vil at vannet skal fryse om natten. Evt. vann  til overs blir liggende i kaffekjelen til neste morgen, selv om det kanskje fryser (enklere enn å etterfylle med snø).

I helgen på jostedalsbreen brukte jeg ca 1,5 dl bensin i døgnet til smelting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (15 timer siden):

Mineraler har jeg aldri tenkt over jf smeltevann. Som nevnt koker jeg alt vannet før jeg avkjøler og drikker det. Eventuelt tilsetter jeg vannrensende tabletter. 

Poenget mitt er : hvorfor er jeg fortsatt tørst når jeg drikker smeltevann - hva er det med DETTE vannet??? dette er MIN erfaring som sagt ... og derfor lurte jeg på hva som er annerledes ved å drikke smeltevann som er avkjølet kontra bekkevann? Når jeg drikke vann fra kilde eller bekk etc er jeg ikke tørst etterpå. Så derfor: har det noe med mineraler å gjøre eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker generelt mer vann på tur enn hjemme.

Når man er på tur spiser man som regel mer mat, kroppen trenger også mer veske pga aktivitet. Kroppen må også produsere mer varme enn når man sitter hjemme i sofaen.

Kroppen jobber generelt mer utendørs enn innendørs, den trenger mer av alt.

Tviler egentlig på at vann fra springen slukker tørsten bedre enn smeltet vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (20 minutter siden):

Poenget mitt er : hvorfor er jeg fortsatt tørst når jeg drikker smeltevann - hva er det med DETTE vannet??? dette er MIN erfaring som sagt ... og derfor lurte jeg på hva som er annerledes ved å drikke smeltevann som er avkjølet kontra bekkevann? Når jeg drikke vann fra kilde eller bekk etc er jeg ikke tørst etterpå. Så derfor: har det noe med mineraler å gjøre eller?

Uten å kunne noen som helst vitenskap rundt dette tror jeg du er inne på noe. Mineraler/elektrolytter hjelper jo kroppen med å binde opp væsken du tar inn.

Personlig merker jeg ikke at jeg er tørstere enn vanlig på vinterturer hvor det kun drikkes smeltet snø uten mineraler fra jorden, enn fra vann fra bekker og innsjøer. På en annen side er det sjeldent jeg kun tar en slurk fra flaska uten å supplere med en bit sjokolade, litt salte nøtter eller annen snacks/lunsj/middag.

Jeg merker dog stor forskjell på hvor mye mindre væske jeg trenger på en lang dag i barmarkssesongen om jeg har oppi energidrikk-pulver i drikkeflasken min (bruker som regel Real OnTheGo, som inneholder litt av hvert: https://realoutdoorfood.com/no/butikk/energy-drink-with-a-taste-of-peach/).

På langtur i fjor hadde jeg 2 stk. slike poser i 0,75l drikkeflasken min fra starten av dagen. Dette holdt meg fint gående ut dagen hver dag uten å fylle opp, annet enn når jeg kom frem i camp på kvelden.

 

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 minutter siden):

Uten å kunne noen som helst vitenskap rundt dette tror jeg du er inne på noe.

Personlig merker jeg ikke at jeg er tørstere enn vanlig på vinterturer hvor det kun drikkes smeltet snø uten mineraler fra jorden, enn fra vann fra bekker og innsjøer. På en annen side er det sjeldent jeg kun tar en slurk fra flaska uten å supplere med en bit sjokolade, litt salte nøtter eller annen snacks/lunsj/middag.

Jeg merker dog stor forskjell på hvor mye mindre væske jeg trenger på en lang dag i barmarkssesongen om jeg har oppi energidrikk-pulver i drikkeflasken min (bruker som regel Real OnTheGo, som inneholder litt av hvert: https://realoutdoorfood.com/no/butikk/energy-drink-with-a-taste-of-peach/)

 

Ja, for meg var dette egentlig innlysende at mineraler mangler i smeltevann og trodde dette var en kjent sak, men tydeligvis er det ikke det.

Grunnen for at jeg kom over dette spm er at jeg følger med et sånt merkelig program som heter ARCTIC WARRIOR, en tysk reality serie, der folk delvis KUN drikke smeltevann.

Her oppstår det tegn på dehydrering, som hodepine, brunt tiss osv...som da dokumenteres i programmet. Disse folkene går altså i 5 dager og drikker delvis KUN smeltevann (noen blander litt aske, bjerk og nåler fra tre inni, som naturligvis oppholder seg rundt omkring i finske skoger).

Og når jeg spør i chatten der om ikke det mangler mineraler i smeltevann...så ja, ingen av disse proffe visste dette heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (På 21.5.2023 den 22.37):

Spennende diskusjon. Jeg er mest redd for forurensning. Har aldri tenkt på mineraler. Garantert noen som har undersøkt innhold av substanser i regn. Vi hadde sur nedbør i sør Norge men hører ikke så mye om det i dag. Noe drar nok regnet med seg men om det er noe vi trenger er en annen sak.

https://www.nrk.no/trondelag/evighetskjemikalier-_pfas_-regner-ned-over-hele-kloden-1.16058796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren snø blir veldig likt destillert vann. Over tid burde det kunne føre til en elektrolytt ubalanse, dersom man ikke får i seg mineraler på andre måter. Om forskjellen mellom vann fra en bekk og vann fra snø er stor nok til å utgjøre en merkbar forskjell når man får i seg næring fra mat på tur er jeg skeptisk til, men det finnes sikkert en fasit på dette, fordi dette er det helt sikkert noen som har vitenskapelig undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (3 timer siden):

Ja, for meg var dette egentlig innlysende at mineraler mangler i smeltevann og trodde dette var en kjent sak, men tydeligvis er det ikke det.

Grunnen for at jeg kom over dette spm er at jeg følger med et sånt merkelig program som heter ARCTIC WARRIOR, en tysk reality serie, der folk delvis KUN drikke smeltevann.

Her oppstår det tegn på dehydrering, som hodepine, brunt tiss osv...som da dokumenteres i programmet. Disse folkene går altså i 5 dager og drikker delvis KUN smeltevann (noen blander litt aske, bjerk og nåler fra tre inni, som naturligvis oppholder seg rundt omkring i finske skoger).

Og når jeg spør i chatten der om ikke det mangler mineraler i smeltevann...så ja, ingen av disse proffe visste dette heller. 

Spiser de ikke mat, men drikker kun vann?

Alle som drar på langturer, ekspedisjoner, krysser grønland, krysser vidda etc. lever på smeltevann..

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en problemstilling? Det er skjeldent manko på salt i noe av det vi spiser. Ser vi på frysetørket mat så er det som regel en god mengde med salter i de.

"drikke for mye væske kan føre til hyponatremi, som er når natriumet i blodet blir for utvannet"

Inntreffer dette tidligere hvis en bare drikker smeltet snø?😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kbruaz skrev (4 timer siden):

Har visst enorme mengder pfas på øyet 12-16 timer hver dag året igjennom (kontaktlinser…) også så her er det bare å takke for seg… Lemfeldigheten i den menneskelige omgangen med dette kjemikaliet gjør det helt håpløst å forsøke å ihensynta akkurat dette. 

Marius Engelsen skrev (45 minutter siden):

Spiser de ikke mat, men drikker kun vann?

Alle som drar på langturer, ekspedisjoner, krysser grønland, krysser vidda etc. lever på smeltevann..

Pussig ikkesant…? Med Real o.l er jo dette ihensyntatt vil jeg formode. Denne maten er jo laget med et øyemed, nemlig for turfolk.

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 timer siden):

Spiser de ikke mat, men drikker kun vann?

Alle som drar på langturer, ekspedisjoner, krysser grønland, krysser vidda etc. lever på smeltevann..

Om de spiser mat fra det de har med seg, får de trekk i poeng... Så dem prøver å holde seg... Om man vil vinne konkurransen. Og derfor: KUN smeltevann ved faste og fysisk aktivitet? Man overlever vel.... I 5 dager, så klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (7 timer siden):

Om de spiser mat fra det de har med seg, får de trekk i poeng... Så dem prøver å holde seg... Om man vil vinne konkurransen. Og derfor: KUN smeltevann ved faste og fysisk aktivitet? Man overlever vel.... I 5 dager, så klart :)

Da er problemet mangel på mat, ikke vannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for innbildning og kanskje: når du smelter snø for å få vann, da blir det såpass mye arbeid at du drikker mindre. Du er tørst fordi du har drukket for lite. Men du føler pga all jobbingen/dramaet at det ble masse vann.

Jeg vet ikke hva du mener med "mineraler". Har du prøvd sjøvann? Det er stappfullt av mineraler.

Den absolutt viktigste delen av vann er vann: H2O

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (22 minutter siden):

Stemmer for innbildning og kanskje: når du smelter snø for å få vann, da blir det såpass mye arbeid at du drikker mindre. Du er tørst fordi du har drukket for lite. Men du føler pga all jobbingen/dramaet at det ble masse vann.

Jeg vet ikke hva du mener med "mineraler". Har du prøvd sjøvann? Det er stappfullt av mineraler.

Den absolutt viktigste delen av vann er vann: H2O

Mineraler som magnesium og kalsium vil jeg anta. Dessuten er natrium (aka salt) en utfordring dersom man drikker vann og spiser eksempelvis fisk uten å ta hensyn til dette behovet. Kroppen trenger en viss tilførsel av salt for å kunne binde væsken den tilføres. Dette er dog et svært lite problem så lenge man er klar over behovet. Litt ekstra salt i middagen dersom den er selvfisket eller selvskutt for de av oss som jakter småvilt på tur. Frysetørret mat er ofte rik på salt så null problem der. Nøtter er også ofte saltet og bidrar til å dekke behovet. 
Vet at noen tar med seg en saltklump de kan slikke på når de går på langtur ala Grønlandskryssing etc. 

For lite salt gir (u)heldigvis klare symptomer som sterk hodepine etc. Dette er umulig å overse! 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en "svettkaill", det vil si at jeg svetter ganske mye på lange turer og i fysisk aktivitet - spesielt om det i tillegg er varmt. På en lang dagsmarsj med tung sekk i varmt vær må jeg gjerne drikke 6+ liter for å unngå å bli dehydrert, og da er jeg helt nødt til å fylle på med mer enn bare vann. Jeg bruker derfor sportsdrikk-tabletter som jeg blander i vann på slike dager. Men det er for å kompensere for salt og slikt som jeg svetter ut. Uten å bruke slike tabletter opplever jeg at jeg ikke klarer å "holde" på vannet jeg drikker, men det går rett gjennom. Helt til kvelden kommer, da har jeg ganske tydelige tegn på at jeg er dehydrert.

Men dette er ting som er spesifikke for meg og som jeg har erfart gjennom prøving og feiling ("rekorden" i veske på en 25km dagstur i 25+ varmegrader med tung sekk er 10 liter vann). Jeg er nødt til å bruke slike tilskudd fordi det er for sent for meg å kompensere for dette gjennom maten jeg spiser i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.