Gå til innhold
  • Bli medlem

Lårhøye forposer?


Nusk

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om superlette overtrekks «lårposer» som kan brukes for å krysse elver på tur over vidda, isteden for søppelsekk.. ? Altså fotpose som går til låret og kan trekkes over fjellskoene 😊

På sommer er løsninga av m buksa, crocks på, men det kan være KALDT her nord.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kokatat launch socks: https://www.westsystem.no/p/20451/kokatat-hydrus--vanntette-overtrekksokker

Alternativt klippe av føttene til kassert tørrdrakt med sokker i draktstoff.

 

Etterhvert får man kanskje noen hull, men det er verdens enkleste sak å reparere når man kommer hjem fra tur: Vreng sokkene, fyll med vann, marker hull med sprittusj, tørk, ta en dråpe lim på hvert hull.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld!

Jeg tittet mye på dette for noen år siden da jeg så at de benyttet det ganske ofte på "MeatEater". Jeg søkte litt rundt og kom over Wiggys waders: https://www.wiggys.com/clothing-outerwear/lightweight-waders/ , som jeg tror det var det merket de brukte på "MeatEater".

Jeg var ganske nær ved å bestille et sett, men jeg syntes de var nokså dyre å få hit. Dessuten hadde jeg lest litt blandede erfaringer om dem i forhold til slitestyrke, der de tålte få krysninger før det ble hull, og det var av folk som hadde prøvd flere par og opplevd det samme, ellers var tilbakemeldingen veldig positive i forhold til hvor praktiske de var. Her kan du lese om en som virker ganske fornøyd: https://sectionhiker.com/wiggys-waders-for-boots-review/.

Jeg har også vurdert å sy selv, men har ikke tatt steget helt dit. 

Mvh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nusk skrev (På 28.4.2023 den 18.42):

Er det noen som vet om superlette overtrekks «lårposer» som kan brukes for å krysse elver på tur over vidda, isteden for søppelsekk.. ? Altså fotpose som går til låret og kan trekkes over fjellskoene 😊

På sommer er løsninga av m buksa, crocks på, men det kan være KALDT her nord.. 

 

Jeg har noen veldig lette låringser som går inni skoene. Det står ikke merke på dem, og de er sikkert 15 år gamle. De brukes med Crocs eller lette joggesko ved vading på tur. Sånne slites mindre enn de man tar utenpå fjellskoene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett etter dette selv, dette finnes men det virker som om mange som produserte dem for noen år siden har sluttet nå. Det er nok vanskelig å få til å lage dem i god kvalitet.

 

Min løsning på dette problemet har vert Sealskinz sokker, vanntette sokker som i alle fall sikrer at man ikke blir våt på føttene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (8 timer siden):

Jeg har noen veldig lette låringser som går inni skoene. Det står ikke merke på dem, og de er sikkert 15 år gamle. De brukes med Crocs eller lette joggesko ved vading på tur. Sånne slites mindre enn de man tar utenpå fjellskoene. 

Tja.. hvor får man kjøpt det..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nusk skrev (5 minutter siden):

De veier litt vel mye når man skal gå en uke med sekk.. 

Nja, jeg vurdrer gjerne vekt/nytteverdi før bare vekt alene og kan bære med ganske tunge greier selv på lenngre turer om nytteverdien er stor. Ekesmpelvis tungt stødig fotostativ i mørketiden. 


Nå vet jo ikke jeg noe særlig om hvor ofte du har bruk for slikt på tur og derfor minimalt om hvilken nytteveri de har for deg, så jeg foreslår bare. Linket til de billigste midjevaderne jeg fant i farten. De kommer i lettere utgaver også, men som med det aller meste av turutstyr: Med synkende vekt øker prisen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (2 timer siden):

Det finnes akkurat noen slike som du etterspør, @Nusk, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å huske hva de heter, eller hvem som selger dem.

Si i fra hvis du kommer på det 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (3 timer siden):

Nja, jeg vurdrer gjerne vekt/nytteverdi før bare vekt alene og kan bære med ganske tunge greier selv på lenngre turer om nytteverdien er stor. Ekesmpelvis tungt stødig fotostativ i mørketiden. 


Nå vet jo ikke jeg noe særlig om hvor ofte du har bruk for slikt på tur og derfor minimalt om hvilken nytteveri de har for deg, så jeg foreslår bare. Linket til de billigste midjevaderne jeg fant i farten. De kommer i lettere utgaver også, men som med det aller meste av turutstyr: Med synkende vekt øker prisen...

Ja des bedre kvalitet og des lettere, des dyrere er det 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (23 timer siden):

Det finnes akkurat noen slike som du etterspør, @Nusk, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å huske hva de heter, eller hvem som selger dem.

Jeg burde nok skrevet, fantes, for jeg er ikke kar om å finne de igjen.

De jeg tenker på lignet mye på de som det linkes til hos West System, men de var ikke helt like. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.