Gå til innhold
  • Bli medlem

Warmpeace Viking soveposar - "hype" eller gode soveposar? (utskilt frå "Hekta på t.... markedsføring?")


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Måssåbjønn skrev (På 14.4.2023 den 11.50):

Takk for det, @Kjell Iver. Det var i alle fall ment som et slags konstruktivt skråblikk på (den upresise) markedsføringen, selv om det kan virke som enkelte har hengt seg opp i helt andre ting. Om det er med å bidra til litt hverdagsrefleksjon, så får det i det minste være bra, tenker jeg :)

Angående med "hypinga" av soveposene her på forumet, så sitter jeg med litt samme inntrykk. Jeg hadde aldri hørt om Warmpiece før de var anbefalt flere steder her inne på Fjellforum. Men disse anbefalingene har vel også kommet fra det jeg anser som veldig seriøse og konstruktive bidragsytere til forumet, så jeg har sånn sett ingen grunn til å betvile at anbefalingene er genuine. Nå husker ikke jeg helt tidsperioden, men kan de ha truffet med koronastengingen, og at "alle" skulle på telttur og Norgesferie?

Soveposene ble «in» på forumet lenge før corona. Jeg kjøpe selv en Warmpeace Viking 600 da de kom ut.

En flott 3 sesongs pose synes jeg. Funker ned til området rett under frysepunktet, og som dyne på varme dager. Dunklaffen ved glidelåsen er litt slappt fyllt da.

Bruker den enda, og bruker den hele året. Min hadde for lite dun i fotenden, det oppdaget jeg etter ett par år. Jeg sendte den til sømhuset for dunpåfylling, og faktura gikk til HPT :) 

Jeg ble tilbudt ny, men jeg synes det var for jævlig at den gamle posen skulle kasseres for en feil som lett kunne fikses.

Høyere dunkvalitet synes jeg passer best i vinterposer. Sommerposer og 3-sesongs med høyeste dunkvalitet komprimeres veldig lett og klapper fort sammen når de blir fuktig - er mitt intrykk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (48 minutter siden):

Soveposene ble «in» på forumet lenge før corona. Jeg kjøpe selv en Warmpeace Viking 600 da de kom ut.

En flott 3 sesongs pose synes jeg. Funker ned til området rett under frysepunktet, og som dyne på varme dager. Dunklaffen ved glidelåsen er litt slappt fyllt da.

Bruker den enda, og bruker den hele året. Min hadde for lite dun i fotenden, det oppdaget jeg etter ett par år. Jeg sendte den til sømhuset for dunpåfylling, og faktura gikk til HPT :) 

Jeg ble tilbudt ny, men jeg synes det var for jævlig at den gamle posen skulle kasseres for en feil som lett kunne fikses.

Høyere dunkvalitet synes jeg passer best i vinterposer. Sommerposer og 3-sesongs med høyeste dunkvalitet komprimeres veldig lett og klapper fort sammen når de blir fuktig - er mitt intrykk.

Slike tilbakemeldinger er gull verdt, synes jeg! Bedre enn det meste av markedsføringa i seg selv bidrar med :) Du var nok en av de jeg sikta til ja, @Marius Engelsen, som jeg hadde lagt merke til at uttalte seg positivt om posen, og som anbefalte denne (om husken stemmer). Uansett synes jeg slike fremstillinger som du har her, hvor ikke alt er gull og grønne skoger, er mye mer til hjelp enn noen hundre kundeanmeldelser i form av stjerner. Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (12 minutter siden):

... eksempler?

Det er vel bare å se seg rundt å sammenligne spesifikasjoner. Blir litt omfattende om jeg skal finne alternativer til alle modeller, og finne priser rundt om. 
Marmot har mange varianter med 650 cuin andedun som gir noe lavere vekt og volum. Disse får du ofte til meget gode priser og som regel langt under warmpiece.
Helsport sine poser er jo stadig på tilbud, de har også grei kvalitet. Har ikke testet mammut sine poser selv, men disse har også bedre specs og ligger under WP i pris.. 
Misforstå meg rett, warmpiece fungerer sikkert fint, men ser ikke noe som gjør at de skulle være bedre enn mye annet (heller midt på treet minus i specs). Syntes også som en budsjett pose, at de er alt for høyt priset. Så blir jeg selvsagt provosert av villedende og falske tester og reklame.
 

Endret av Hc.b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samd i at marknadsføringa er drøy.

Her på forumet har dei vel stort sett vore omtala som en pose fin i høve sin pris.

Eg har med åra fått brukt 600 og 1200 eindel, og opplever dei framleis som bra pose for pengane. I høve varme er mi erfaring at dei held det dei lovar og vel så det, så har det vel vore plukka litt på tekstilar frå enkelte (i høve fukt) og varmekragen, om eg ikkje hugsar feil. Eg kan ikkje seie eg hadde noko problem med dette under min bruk av 1200 over Grønland eller på andre lengre turar. 

Eg har brukt ymse posar men har mest erfaring med mountain equipment, og må være ærleg å seie eg ikkje synes dei ekstra kronene frå WP til ME er verdt det. Det er imidlertid med utgangspunkt i dei prisane som var den gong då, kva dei kostar no veit eg ikkje.

Men så er eg av typen som det rett og slett ikkje kan falle inn å bruke ei månadslønn på sovepose (til dømes på Western mountaineering, som eg også har vore i kortvarig befatning med). Ikkje fordi eg ikkje kan men fordi eg beint fram meiner det er tullete. Difor er det ikkje utenkjeleg at reale soveposeentusiastar vil ha ei anna oppfatning enn meg om Warmpeace. Eg forheld meg (i grove trekk) til at eg søv godt i dei og held varmen som forventa eller betre. 

No skal eg kjøpe ny syntetpose til vinter, and i am keeping it simple; landar ein temperatur, finn den som er rimeligast og kjøper (for øyeblikket Mountain equipment Aurora IV) .

Eg trur det viktigaste når ein tilrår eit produkt er at ein er ærleg på eige utgangspunkt, korleis ting har vore brukt, kva ein sjølv synes er viktig og kva "særheiter" ein har. Då er det lettare for andre å bedømme produktet ut frå sine preferansar, og ikke minst å sjå kva den som omtalar produktet ikkje har peika på/omtala. 

No er eg OT, men trøystar meg med at vi var langt ute frå før 🙉

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tessatroll endret tittelen til Warmpeace Viking soveposar - "hype" eller gode soveposar? (utskilt frå "Hekta på t.... markedsføring?")

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.