Gå til innhold
  • Bli medlem

Hekta på t.... markedsføring?


zimwalker

Anbefalte innlegg

Grimner skrev (4 minutter siden):

Nja, teltet har nå minst fem stjerner.

 

grimtelt.png.de02ef56d1fb301be393c9de7a81cbe3.png

1 av 10 nordmenn kan ikke svare på spørsmålet: "Har De sluttet å slå Deres kone?".

Den ene enhjulssykkelen min er en skikkelig testvinner, for jeg tryna når jeg sykla på den i fjor, og da så jeg veldig mange stjerner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Dette må du forklare nærmere. Hvordan skulle du kunne regne deg tilbake til et estimat som har noen  som helst relevans ut i fra den informasjonen du har? Hvilket knep er det du bruker? Du må bygge på en eller annen inkoherens eller selvmotsigelse som umuliggjør (eller i det minste gjør usannsynlig) den opprinnelige påstanden.

Må jeg det? Jeg skrev nemlig også følgende:

Måssåbjønn skrev (10 timer siden):

Igjen, dette er basert på en del synsing og lek med tall.

og at jeg "regnet meg tilbake". Hermetegn betyr gjerne at det ikke skal tas bokstavelig, til info.

Knepet jeg bruker kalles ofte matematikk og logikk, eller en blanding av de to, samt antagelser som jeg har skrevet over, samt noe synsing her og der. Det er sånn vi ingeniører jobber når vi har tynt underlag som utgangspunkt. Jeg har aldri hevda at dette er fasit, men skriver at dette er tallene som gir mest mening for min del, basert på den infoen som er tilgjengelig. Jo mer info vi har, jo mer presist vil en slik øvelse kunne gjøres. For eksempel kunne en desimal bak komma i alle verdiene være med på å gi et enda bedre estimat på fordelingen.

Jeg la til grunn at det måtte være et heltall svar på hver enkelt alternativ på hver enkelt kategori/spørsmål. Deretter kan man enkelt og greit sette opp en tabell med rader fra 1 til 500 (eller, egentlig vet man at det ikke er 1 som har svart da, men for kompletthetens skyld...). Også fordelingen mellom menn og kvinner må være basert på heltall. For eksempel er det nærliggende å tro at når en modell har prosenter som alle er i nærheten av en multippel av 11 (11 %, 22 %, 33 %, 44% og 56 %) så er sannsynligheten for at 1 stk stemme utgjør rett over 11 %. 100/9 = 11,11 %, så jeg tenker 9 stk (eller 18, eller 27). Eller det kan være mer, men det er umulig å vite helt sikkert uten at det oppgis n.

Ved en ekstra titt på tallene for 300 ser jeg at den sannsynligvis er den doble mengden av det jeg skrev over, altså 14 stk. Hadde blingsa og ikke lagt merke til at det var 7 % på et svaralternativ, og da må det flere enn 7 svar til. Eller det kan også være 28 svar, jeg vet som sagt ikke. Samme på 900, hvor jeg hadde bomma litt mer. Som sagt var dette en kjapp overslags"beregning", og jeg ser det som sannsynlig at det er 49 nå. Eller 98. Eller 147. Tabellen er uansett oppdatert.

Så den mengden som er listet opp i tabellen blir jo sånn sett det jeg ser på som det laveste estimatet av svar som kan gi disse kombinasjonene av prosenter. Det kan også være multipler av disse på hver modell, det vil ikke forandre prosentene. For eksempel kan det være hhv. 56, 96, 294 og 54 tilbakemeldinger på modellene, da blir totalen 500, og prosentene skal fortsatt gå opp (igjen, jeg gidder ikke sjekke alle igjen). Eller 98, 192, 147 og 63.

Så igjen, vi er avhengige av å vite n for å kunne slå fast noe mer enn synsede verdier. Poenget mitt var å vise hvor misvisende denne fremstillingen fra Hekta på Tur faktisk kan være. Så ut fra et kjapt estimat mener jeg at 96 tilbakemeldinger kan gi akkurat samme prosentfordeling som de som presenters av Hekta på Tur. Uansett mener jeg at det er uinteressant at de oppgir antall tilbakemeldinger de har bedt om, så lenge de ikke oppgir hvor mange de har mottatt. Om de faktisk har mottatt 500 tilbakemeldinger bør jo det absolutt være i deres interesse å få frem det? All den tid de fokuserer på antall utsendte, så er jeg såpass kynisk at jeg velger å tro at antall mottatte tilbakemeldinger er en del lavere.

Og bare som en kuriositet for å illustrere hvor "misvisende" et gjennomsnitt kan være (i og med at antall bruksdøgn er oppgitt som snitt); gjennomsnittlig antall armer for et menneske er færre enn 2. Det samme med bein. Så om du har to armer og to bein er du over snittet på minst to områder :)

Men dette blir etterhvert utenfor tema i tråden, så jeg setter en strek for min del her, inntil Hekta på Tur selv kan komme med fasit.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 2
  • Takk 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (14 minutter siden):

Skjønte ikke et plukk, men likte alt du skrev @Måssåbjønn😃

Det er ikke alltid det er så lett å få skrevet ut tankeprosessen i ord, særlig ikke uten at det blir i overkant langt som et innlegg 😅 Sånn blir det fort når tankene flyr litt rundt omkring, og hodet helst vil jobbe med flere ting samtidig.

Veldig kort oppsummert; litt gjetting, litt synsing, litt lek med tall. Ingen fasit nødvendigvis, men arti læll. Hvis man tar utgangspunkt i den laveste prosentverdien på hver modell, så kan du finne omtrent hvor mange som har stemt som et minimum (maksimum vet vi ikke mer om enn at det er ≤ 500). For eksempelet med 7 % over → 100/7 ≈ 14. Om det var 13 stk: 100/13 =  7,69 ≈ 8 % per stemme, altså mindre sannsynlig. Men altså i nærheten av 14 som minimum, ettersom de runder av til nærmeste heltall på prosentene 🙂 Så for min del fremstår det som at det er mellom 96 og 500 svar et sted, men stiller meg tvilende til at det er i øvre sjikt dersom alle har svart på antall bruksdøgn. Om ikke alle har det, så er kommunikasjonen med gjennomsnitt misvisende etter mitt syn.

Og kort oppsummering nr 2: jeg er ikke veldig imponert over Hekta på Tur.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (1 time siden):

Og kort oppsummering nr 2: jeg er ikke veldig imponert over Hekta på Tur.

Jeg syns det var et kjempegodt innlegg. Måtte virkelig tenke og gruble for å forstå innlegget. helt noe annet enn hva man finner på andre sosiale medier :)

Fra spøk til alvor: De soveposene Warmpeace - ble ikke de også veldig veldig "hypet" her på forumet for en tid siden? Jeg mener det var en periode det var enormt mange innlegg her med folk som handlet den posen. Ikke at jeg mistenker noe galt med det, men er det sånn at dette merket har blitt for kommersielt eller hypet og ikke er helt "in" lenger? Det kan hende de var veldig heldige med den merkevaren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (10 timer siden):

Må jeg det? Jeg skrev nemlig også følgende:

Nei, du må ingen ting selvsagt. Men jeg synes allikevel du bør det ja, siden du bruker denne utregningen til å forsøke å vise at noen ikke forteller hva de har gjort. 😁

Og jeg skjønner fremdeles ikke hva du egentlig forsøker å vise med regnestykket ditt. Det går helt fint an å regne med 500 som totalt antall uten det minste problem.

Jeg skal ikke påstå noe om riktigheten av tallene, hverken dine eller Hekta på tur sine, men spør deg om denne tabellen funker for de samme utregningene du har gjort? Slik jeg har skjønt det er det de tallene jeg har merket i rødt som er dine data og som du må få til å stemme (bortsett fra at jeg har lagt til grunn at også den oppgitte totalen på 500 er riktig, men som du i større eller mindre grad bestrider - eller ikke bestrider, litt usikker på om jeg har forstått deg riktig på det også). Det som har tatt mest tid er egentlig å forsøke å finne ut hva du egentlig har gjort. Jeg tror jeg fant det ut, men er ikke villig til å sverge på det.

Du vil lett se at det ikke er mulig å regne seg baklengs fra prosenter til antall slik du foreslår. Du kan stort sett velge disse antallene nokså fritt. Så hvorfor ikke prøve med totalt 500 og dandere disse utover de 4 soveposene på en passende måte?

Modell Menn Kvinner Total
Viking 300 89 (71 %) 36 (29 %) 125
Viking 600 72 (58 %) 53 (42 %) 125
Viking 900 89 (71 %) 36 (29 %) 125
Viking 1200 97 (78 %) 28 (22 %) 125
Total 347 (69 %) 153 (31 %) 500

 

Eller denne:

Modell Menn Kvinner Total
Viking 300 71 (71 %) 29 (29 %) 100
Viking 600 87 (58 %) 63 (42 %) 150
Viking 900 71 (71 %) 29 (29 %) 100
Viking 1200 117 (78 %) 33 (22 %) 150
Total 346 (69 %) 154 (31 %) 500

Hva med denne?

Modell Menn Kvinner Total
Viking 300 107 (71 %) 43 (29 %) 150
Viking 600 58 (58 %) 42 (42 %) 100
Viking 900 71 (71 %) 29 (29 %) 100
Viking 1200 117 (78 %) 33 (22 %) 150
Total 353 (71 %) 147 (29 %) 500

Eller egentlig burde det kanskje se noe sånt ut, for Viking 1200 er vel dyrest og har sikkert færrest kjøpere?

Modell Menn Kvinner Total
Viking 300 142 (71 %) 58 (29 %) 200
Viking 600 87 (58 %) 63 (42 %) 150
Viking 900 71 (71 %) 29 (29 %) 100
Viking 1200 39 (78 %) 11 (22 %) 50
Total 339 (68 %) 161 (32 %) 500

 

Konklusjon, i den grad man kan konkludere med noe her:

Egentlig er det et stort antall kombinasjoner av tall som tilfredsstiller akkurat disse prosentene og at totalen samtidig skal være 500. Det er imidlertid ikke vanskelig å finne eksempel der de røde tallene er tilfredsstillet, men der totalen er mindre slik du foreslår, eller for den saks skyld større enn 500 også. Det har du allerede gjort, så det trenger ikke jeg gjøre. Men jeg ser ikke hva poenget med det skulle være heller og dermed altså ikke poenget med ditt regnestykke. Hvis noen påstår at 2+2=4 betyr det jo ingen ting for saken at det finnes andre regnestykker som også gir andre svar, eller? For eksempel at 1+2=3. Eller at 18+77=95.

 

Nå ser jeg øverst på siden deres at de har skrevet at "717 kunder har talt" mens det lenger ned står at de har spurt "500 av våre kunder" (bidrar ikke akkurat til oppklaring). Om de spurte 500 og fikk 717 svar (koner og venner ville bidra de også?), eller om det ene tallet (eller begge?) er skrivefeil aner jeg ikke. Men for sikkerhets skyld gjentar jeg den siste tabellen over med 717 i totalen, bare så det demonstrere at også det går helt greit å få til.

Modell Menn Kvinner Total
Viking 300 213 (71 %) 87 (29 %) 300
Viking 600 116 (58 %) 84 (42 %) 200
Viking 900 99 (71 %) 41 (29 %) 140
Viking 1200 60 (78 %) 17 (22 %) 77
Total 488 (68 %) 229 (32 %) 717

Det er av opplagte årsaker enklere å unngå å bryte med de nevnte kriteriene i utregninga jo flere det er i totalen. Kan det være det du har strevet med, å få person-antallene til å bli heltall og summeres riktig fordi du bruker små tall for totalen? Jeg aner ikke, men får en mistanke. Kanskje du heller skulle prøve å regne med 500, eller kanskje 717? Jo større, jo enklere å unngå problemer med koherensen i antallene. Jeg undres jo også over at du stoler på noen tall som oppgis (prosentene), men ikke på andre (antallet og gjennomsnittlig soveposedøgn). Hvordan velger du ut de tallene som er til å stole på? Hvorfor er prosentene riktige og totalen feil? Hvorfor ikke omvendt? Eller hvorfor er ikke begge feil? Eller begge riktige?

Faktisk er jeg nå nokså forvirret med hensyn til hva jeg skal bruke all denne informasjonen til nå - hvis det kan kalles informasjon da. Jeg har i hvert fall ikke blitt noe klokere av den, hverken med hensyn til Viking soveposer, Hekta på tur, denne brukerundersøkelsen eller brukerundersøkelser generelt. Heller ikke din agenda. Man kunne jo nesten fristes til å tro at du er en konkurrent til Hekta på tur (men bare nesten altså).

For å være helt ærlig, så tror jeg personlig de bare har mottatt svarene og summert tallene og regnet de om til prosenter og presentert dem i tabellene. At det skulle ha noe som helst for seg å manipulere dataene klarer jeg ikke helt å forestille meg. Hva skulle de oppnå med det? Og hvorfor i all verden sette i gang en brukerundersøkelse i det hele tatt hvis de bare dikter opp svarene uansett? Ingen ville kunne ta dem på å dikte opp hele undersøkelsen om de ville det, unntatt de selv da.

Jeg ser heller ikke argumentet med at troverdigheten skulle blir noe mindre av at de har oppgitt gjennomsnittet av antall døgn brukerne oppgir at de har brukt soveposen sin. Hvorfor det? Og hvorfor er 18 døgn så mye? Jeg ville tippet at det var lite for folk som hadde brukt en sovepose i minst ett år og siden gadd å delta i en slik undersøkelse. Om det har noen mening å oppgi tallet er en annen sak. Jeg mener njai.

Hvor mye verdi det ligger i en slik soveposeundersøkelse kan diskuteres. Jeg stiller den i klasse med å gi terningkast. Det er synsinga til de som har uttalt seg, hverken mer eller mindre. Det er også det den utgir seg for å være, i hvert fall slik jeg leser den.  Sånne undersøkelser møter vi over alt i hverdagen. Dette er ikke vitenskap eller forskning, noe vel de færreste tror vil jeg anta.

Det er også en ting til å tenke på. Alt (ser det i hvert fall ut til) måles i forhold til hva man forventet av produktet. Hvis vi tar utgangspunkt i ytterpunktene og sier at vi har to personer, en som har svært lave forventinger til sin sovepose og en som har svært høye forventninger til sin sovepose, så vil man antakelig ende opp med at den med svært lave forventinger gir en høyere score enn den med svært høye forventinger (og mellom disse ytterpunktene vil du ha samme effekt, men i mindre og mindre grad jo nærmere middels forventinger man har). Det beste utgangspunktet til å bli fornøyd er at du i utgangspunktet tror at soveposen er svært dårlig. Så hva gjenspeiler egentlig undersøkelsen da?

 

 

 

Disse tabellgreiene funker ikke helt bra synes jeg. Denne bare dukket opp og lar seg på ingen måte slette. Egentlig er det en sammenslåing av flere som dukket opp.

       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (18 timer siden):

Nei, du må ingen ting selvsagt. Men jeg synes allikevel du bør det ja, siden du bruker denne utregningen til å forsøke å vise at noen ikke forteller hva de har gjort. 😁

Du skrev at jeg måtte bygge på inkoherens og selvmotsigelse, det er det jeg er uenig i.

Skogens Stønn skrev (18 timer siden):

Og jeg skjønner fremdeles ikke hva du egentlig forsøker å vise med regnestykket ditt. Det går helt fint an å regne med 500 som totalt antall uten det minste problem.

Det har jeg skrevet flere ganger. Å skrive at vi har spurt x antall er ikke nødvendigvis det samme som vi har mottatt x antall. Derfor fant jeg et tall som ville gi samme prosentfordeling som oppgitt av Hekta på Tur, men som var betraktelig lavere enn 500, for å vise hvor stort spriket kan være. Om du sliter med å skjønne hvorfor dette kan være vesentlig i markedsføringssammenheng så kan jeg ikke hjelpe deg.

Skogens Stønn skrev (18 timer siden):

Jeg skal ikke påstå noe om riktigheten av tallene, hverken dine eller Hekta på tur sine, men spør deg om denne tabellen funker for de samme utregningene du har gjort? Slik jeg har skjønt det er det de tallene jeg har merket i rødt som er dine data og som du må få til å stemme (bortsett fra at jeg har lagt til grunn at også den oppgitte totalen på 500 er riktig, men som du i større eller mindre grad bestrider - eller ikke bestrider, litt usikker på om jeg har forstått deg riktig på det også). Det som har tatt mest tid er egentlig å forsøke å finne ut hva du egentlig har gjort. Jeg tror jeg fant det ut, men er ikke villig til å sverge på det.

Her bommer du. Prosentene du har merket i rødt er de prosentene Hekta på Tur har oppgitt som prosentfordelingen mellom menn og kvinner som har svart på hver enkelt modell, altså ikke mine data og tall jeg må få til å stemme – de tallene er et av utgangsgpunktene for videre regning. Altså en "initialbetingelse" for å kalle det det. Dette er dog ikke de eneste prosentene som må hensyntas, også prosentene på hvert enkelt svaralternativ må hensyntas (de hadde jeg ikke lista opp i innlegget, i et forsøk på å ikke spore tråden helt av med et langt utgreiende innlegg, ironisk nok). Det må være mulig å fordele de antall stemmene slik at man kan få igjen de prosentene som er listet opp under hvert svaralternativ. Dette ser det ikke ut som du har hensyntatt i dine "forslag". For eksempel har du i siste tabell listet opp et forslag om at 17 kvinner utgjør 22 % – hvordan kan man da oppnå 11 % på et svaralternativ, slik Hekta på Tur har på den aktuelle soveposen? 17/2 = 8,5, og vi har sannsynligvis ikke med halve personer å gjøre. 8 av totalt 77 (= 10,39 %) vil bli rundet ned til 10 %, mens 9 av 88 (= 11,69 %) vil rundes opp til 12 %. Sannsynligvis og vanligvis. På samme pose har de også 33 % på enkelte svaralternativ – hvordan oppnår du det hvis 17 = 22 %? 17 × 1,5 = 25,5. Igjen kan vi gå gjennom tallene. Om vi runder ned til 25 av 77 = 32,47% som vanligvis og sannsynligvis rundes ned til 32 %. Om vi runder opp til 26 av 77 = 33,77 % som oftest rundes opp til 34 %. Altså i mitt hode nokså lite sannsynlig at 17 stk = 22 %. Sannsynligsvis. Dette gjelder også der du har foreslått 11 stk = 22 %, 33 stk = 22 % osv. De går derfor ikke opp de heller. Sannsynligvis.

Dette avhenger også litt av hvilke andre prosenter som er i samme fordeling (samme spørsmål). I og med at de runder av til hele prosenter, og summen skal være 100 %. Hvis 3 stk hadde svart på et spørsmål, én på hvert alternativ, så ville dette etter normale avrundingsregler til heltall blitt 33 % + 33 % + 33 %. Da "mangler" den siste prosenten, hvis premisset om at summen skal være 100 % skal bestå. Det ville blitt "løst" om ett alternativ ble oppgitt med 34 % i stedet for 33 %, men det ville sett spesielt ut. Uansett, så bommer du dersom du ikke tar disse hensynene i betraktning ved disse alternativene dine.

Skogens Stønn skrev (18 timer siden):

Konklusjon, i den grad man kan konkludere med noe her:

Egentlig er det et stort antall kombinasjoner av tall som tilfredsstiller akkurat disse prosentene og at totalen samtidig skal være 500. Det er imidlertid ikke vanskelig å finne eksempel der de røde tallene er tilfredsstillet, men der totalen er mindre slik du foreslår, eller for den saks skyld større enn 500 også. Det har du allerede gjort, så det trenger ikke jeg gjøre. Men jeg ser ikke hva poenget med det skulle være heller og dermed altså ikke poenget med ditt regnestykke. Hvis noen påstår at 2+2=4 betyr det jo ingen ting for saken at det finnes andre regnestykker som også gir andre svar, eller? For eksempel at 1+2=3. Eller at 18+77=95.

Og som jeg har nevnt, så har jeg ikke listet opp alle mulige løsninger, men den med færrest mulig svar som gir samme fordeling. Så lenge Hekta på Tur ikke gir mer info er jo den like riktig som noen annen. At du sliter med å forstå poenget med en slik øvelse kan jeg ikke hjelpe deg med. Det virker å være ganske åpenbart for resten. Om du ikke ser nytten av en slik øvelse, så får det være din sak. For meg er det nyttig. Du bommer på poenget med å henvise til disse regnestykkene dine. Tingen her er at det blir et ligningssett med et antall ukjente per soveposemodell, men uten tilstrekkelig informasjon kan ikke slike løses entydig. At du velger å dra frem helt frikoblede regnestykker blir derfor ikke sammenlignbart, og du bommer med poenget du prøver å lage.

Skogens Stønn skrev (18 timer siden):

Nå ser jeg øverst på siden deres at de har skrevet at "717 kunder har talt" mens det lenger ned står at de har spurt "500 av våre kunder" (bidrar ikke akkurat til oppklaring). Om de spurte 500 og fikk 717 svar (koner og venner ville bidra de også?), eller om det ene tallet (eller begge?) er skrivefeil aner jeg ikke.

717 viser til antall "stjernevurderinger" totalt på produktsidene (kundeanmeldelser, som de skriver), altså virker det som et tall som er frikoblet fra spørreundersøkelsen.  Per nå er det 167 + 320 + 152 + 138 = 777, så det har kommet noen til i etterkant av at de skrev dette.

Skogens Stønn skrev (18 timer siden):

Jeg undres jo også over at du stoler på noen tall som oppgis (prosentene), men ikke på andre (antallet og gjennomsnittlig soveposedøgn). Hvordan velger du ut de tallene som er til å stole på? Hvorfor er prosentene riktige og totalen feil? Hvorfor ikke omvendt? Eller hvorfor er ikke begge feil? Eller begge riktige?

Jeg har vært på forumet lenge nok til å få med meg at du på liv og død skal vri alt over i det filosofiske hjørnet for å være kverulant i et forsøk på å fremstå som intellektuelt overlegen, og virker å ha en trang til å fremheve deg selv som den smarteste i rommet til enhver tid. Det er slitsomt, bidrar i liten (om noen) grad til tema i trådene, og er den ene tingen jeg misliker med Fjellforum, for å være helt ærlig. Tingen er at verken totalt antall utsendte spørsmål, og antall soveposedøgn har noe å si for den øvelsen jeg gjorde for å få prosentene til å gå opp. De har dermed ingen direkte innvirkning på øvelsen, men kan være med å gi noen "hint" om hva som er sannsynlig eller ei. Du står helt fritt til å gjøre andre vurderinger selv, mine utgreininger står ikke i veien for det.

Skogens Stønn skrev (18 timer siden):

Faktisk er jeg nå nokså forvirret med hensyn til hva jeg skal bruke all denne informasjonen til nå - hvis det kan kalles informasjon da. Jeg har i hvert fall ikke blitt noe klokere av den, hverken med hensyn til Viking soveposer, Hekta på tur, denne brukerundersøkelsen eller brukerundersøkelser generelt. Heller ikke din agenda. Man kunne jo nesten fristes til å tro at du er en konkurrent til Hekta på tur (men bare nesten altså).

Ettersom du er så opptatt av å kverulere, så jo – det er informasjon, om du blir klokere av den eller ei. Et tåpelig forsøk på å trykke ned andres meninger, noe du  burde være hevet over. Ditt forsøk på å heve deg over andre forumbrukere på denne måten imponerer ikke meg. At du ikke har blitt klokere får stå for din regning. Informasjonen ligger der uansett. Min "agenda" har jeg skrevet i klartekst flere ganger, så om du sliter med å forstå den er det nok lite andre kan gjøre for å hjelpe deg her. Den siste setningen din blir bare useriøs.

Skogens Stønn skrev (18 timer siden):

For å være helt ærlig, så tror jeg personlig de bare har mottatt svarene og summert tallene og regnet de om til prosenter og presentert dem i tabellene. At det skulle ha noe som helst for seg å manipulere dataene klarer jeg ikke helt å forestille meg. Hva skulle de oppnå med det? Og hvorfor i all verden sette i gang en brukerundersøkelse i det hele tatt hvis de bare dikter opp svarene uansett? Ingen ville kunne ta dem på å dikte opp hele undersøkelsen om de ville det, unntatt de selv da.

Hvor i all verden har du fått det fra at noen har hevda at dataen er manipulert? Det har verken jeg eller andre hevda. Det er presentasjonen eller fremstillingen som er tema. Hvis de har sendt ut 500 e-poster, men fått 96 svar, så vil det være grovt misvisende å presentere dette (implisitt) som at det er 500 som har svart. Det er en grunn til at det finnes lovverk som omhandler markedsføring. Om de har sendt 500 e-poster og fått 500 svar, så er jo det fint og flott. Det jeg etterlyser er at de er presise i sin fremstilling, og per nå er de ikke det.

Og bare så det er klart for deg (ettersom det virker åpenbart for resten): nei, jeg er ikke konkurrent til Hekta på Tur, jeg er en entusiast som er ute etter å bidra til en diskusjon på forumet. Dette er også informasjon, til informasjon.

Og igjen; jeg setter sluttstreken for min del her. Slike diskusjoner er med på å få tråden til å skli ut, og jeg ønsker ikke å bidra til det.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (15 timer siden):

Jeg syns det var et kjempegodt innlegg. Måtte virkelig tenke og gruble for å forstå innlegget. helt noe annet enn hva man finner på andre sosiale medier :)

Fra spøk til alvor: De soveposene Warmpeace - ble ikke de også veldig veldig "hypet" her på forumet for en tid siden? Jeg mener det var en periode det var enormt mange innlegg her med folk som handlet den posen. Ikke at jeg mistenker noe galt med det, men er det sånn at dette merket har blitt for kommersielt eller hypet og ikke er helt "in" lenger? Det kan hende de var veldig heldige med den merkevaren.

 

Takk for det, @Kjell Iver. Det var i alle fall ment som et slags konstruktivt skråblikk på (den upresise) markedsføringen, selv om det kan virke som enkelte har hengt seg opp i helt andre ting. Om det er med å bidra til litt hverdagsrefleksjon, så får det i det minste være bra, tenker jeg :)

Angående med "hypinga" av soveposene her på forumet, så sitter jeg med litt samme inntrykk. Jeg hadde aldri hørt om Warmpiece før de var anbefalt flere steder her inne på Fjellforum. Men disse anbefalingene har vel også kommet fra det jeg anser som veldig seriøse og konstruktive bidragsytere til forumet, så jeg har sånn sett ingen grunn til å betvile at anbefalingene er genuine. Nå husker ikke jeg helt tidsperioden, men kan de ha truffet med koronastengingen, og at "alle" skulle på telttur og Norgesferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (3 timer siden):

om er ute etter å bidra til en diskusjon på forumet.

Ja, jo. Tja. Nei. Siden jeg er en kverulantforklart kan jeg ta meg den friheten å være frimodig også. Det virker ikke som du er videre interessert i diskusjon. Hele poenget med diskusjon er jo å reise kritikk mot påstander som fremsettes (ordet kommer av latin dis- og quatere ‘riste (fra hverandre)'). Men da blir man visst kverulantforklart. Så enten er man kverulant, eller så er man enig med deg virker det som på meg. Noen diskusjon ble det i hvert fall ikke av det. Ikke noen jeg ser noen sted i hvert fall. Tar du bort mine innlegg kan du jo ved selvsyn se hva du sitter igjen med av diskusjon. De fleste bladde nok hurtig forbi, noe jeg nok også burde gjort. Man lærer så lenge man lever. Nå skal jeg ut og gjøre noe mye mer fornuftig, sykle på enhjulssyklen min. Første turen i år. O smil og lykke! Så får du gruble videre på porcenterna.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/13/2023 at 8:39 AM, ingen87 said:

Har de endret teksten? Finner ingen plass at soveposen er en testvinner. Mulig dette kun står på epost?

Se nå heller på lenken jeg postet: https://www.anbefaler.com/sovepose-test?#warmpeace-viking-600

  Og her ser du e-posten jeg fikk den i:
 

TESTVINNER_IGJEN.jpg.57b72dcd5011c41f6dfe637d9de5c214.jpg

 

On 4/13/2023 at 8:39 AM, ingen87 said:

Derimot finner jeg en relativt omfattende brukerundersøkelse? Er det denne dere mener? Den virker seriøst? 


Takk for avsporingen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (28 minutter siden):

"Warmpeace Viking 600 er utnevnt til testvinner som den desidert beste soveposen på markedet"
Dette er jo ren bedrageri

Det finnes vel eksempler på at Forbrukertilsynet har ilagt selskaper bøter grunnet lignende påstander tidligere, ja.

Jeg mener også at Hekta på Tur ikke har (og ikke kan) legge frem dokumentasjon som dokumenterer at påstanden er sann. Teknisk sett, kanskje, i og med at "testen" konkluderte med det, men moralsk og etisk sett, nei. Tviler også på at noen domstol eller myndigheter ville funnet en slik "test" til å være grunnlag godt nok til å fremme påstanden. Da måtte testen og uttalelsen faktisk kunne vise til at det er den desidert beste (ikke bare beste, men desidert beste) soveposen på markedet. Det er ganske mange soveposer på markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Se nå heller på lenken jeg postet: https://www.anbefaler.com/sovepose-test?#warmpeace-viking-600

  Og her ser du e-posten jeg fikk den i:
 

TESTVINNER_IGJEN.jpg.57b72dcd5011c41f6dfe637d9de5c214.jpg

 


Takk for avsporingen!

Jeg forstår det slik at e-posten du viser til kom fra Hekta på tur, så hvis de baserer seg på den omtalte brukerundersøkelsen er det jo bare vås det de skriver. Den brukerundersøkelsen har da ingen ting å si om markedet. Den undersøkelsen rangerer jo bare 4 soveposer mot hverandre. Bare enda et eksempel på hvorfor jeg alltid takker nei til å få tilsendt reklame på SMS og e-post. Heldigvis er det stort sett slutt på uadressert reklame i postkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Måssåbjønn said:

Jeg vurderer i alle fall å sende en klage til Forbrukertilsynet på markedsføringa fra Hekta på Tur her, da jeg synes den er problematisk.

I tilfelle kan dette sendes i dette skjemaet hos Forbrukertilsynet (mer om hva man kan klage på her).

Déjà vu:  [...]/topic/41194-warmpeace-dunposer/?do=findComment&comment=401502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (25 minutter siden):

Skulle du sett... hadde nesten vært litt gøy å sendt dette i retning Fjellsport og advokatene igjen...

Dokumentene du linka til i den tråden er flyttet over fra OEP til eInnsyn, og kan finnes her, ut fra det jeg ser: Markedsføring av sport og fritidsutstyr - villedende Saksnr. 2017/1988 (merk at man må bestille innsyn, men antar at man får alle dokumentene rimelig kjapt).

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tessatroll said:

Samd i at marknadsføringa er drøy.

Her på forumet har dei vel stort sett vore omtala som en pose fin i høve sin pris.

Nå er det ikke sovepose merket Warmpeace jeg kritiserer, men markedsaktøren Hekta på tur sin uredelige markedføring.  Så denne sammenblandingen, der noen føler behov for akkurat her å kommer soveposemerket Warmpeace "til unnsetting" med å fortelle at soveposene duger og/eller gir mye for pengene  - det forundrer meg litt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Måssåbjønn said:

I tilfelle kan dette sendes i dette skjemaet hos Forbrukertilsynet (mer om hva man kan klage på her).

Enkelt å bruke skjemaet der. Lastet opp skjermdump av eposten + pdf utskrift av websiden eposten linket til, men som kvitteringen der sa, de får inn mange saker og kan ikke love at de får fulgte opp alle. Men jeg har da gjort mitt.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (14 minutter siden):

Nå er det ikke sovepose merket Warmpeace jeg kritiserer, men markedsaktøren Hekta på tur sin uredelige markedføring.  Så denne sammenblandingen, der noen føler behov for akkurat her å kommer soveposemerket Warmpeace "til unnsetting" med å fortelle at soveposene duger og/eller gir mye for pengene  - det forundrer meg litt ja.

Det forstår eg, og eg er samd med deg.

Det er ikkje til unnsetning eg prøvar kome Warmpeace, men på linje med andre berre seier eg noko om mi oppleving av dei. Eg var absolutt OT. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Tessatroll said:

Når er vi så OT att at vi snart får pris.

Skal ila formiddagen prøve å skilje ut ein eigen tråd på varme/frysing i sovepose, det er lenge sidan vi hadde ein tråd på det trur eg (om ikkje nokon kjenner seg kalla til å starte ein).

Setter pris innsatsen. Men selv etter en slik oppfordring så fortsetter altså noen her å poste OT i tråden. Rimelig respektløst! Burde "belønnes" med utestenging for en periode dersom det er åpenbar gjentagelse i tråd etter tråd (for noen får man jo inntrykk av at det har blitt en vane).  Den som åpenbart ikke kan utvise selvdisiplin bør disiplineres.

Ellers  så håper jeg at det er flere som gjør bruk av muligheten til å rapportere til Forbrukertilsynet når man ser eksempler på slike tilfeller som det jeg startet tråden med.  [...] forbrukertilsynet/skjema/FO0003/Klage_p_markedsfring[...].
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har no skilt ut OT-innlegg i to separate trådar, ein om temperatur og soveposar og ein om Warmpeace soveposane. 

Det ver ikkje berre enkelt å avgjere kva innlegg som skulle splittast ut, då mange innlegg inneheld ein mix av tema.

De får heller seie frå om de tenkjer noko hamna på feil plass. 

  • Liker 3
  • Takk 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå fikk jeg mail om noe salg, gikk inn for å se. Da poppa jammen reklame med denne humbug-testen opp. Gikk like fort ut igjen. Jeg synes den er direkte villedende, og da handler jeg ikke uansett tilbud de måtte ha. (Men de står sikkert i stil med reklamen og er neppe allverdens, tenker jeg jo også.)

Men noen går sikkert på, siden de velger å gjøre det. 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg også opp den reklamen som trådstarter henviser til (som jeg ikke skjønte og brakte tråden i litt feil retning).

Når jeg går inn på hektapatur.no kommer det opp en rute hvor jeg kan bli med i trekningen av vår mest populære og mest solgte solgte sovepose! Den desidert beste soveposen på markedet! 🤢

image.png.90d464231def0a8b98315bb0f14af1fb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.