Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten tungvektsekk (!)


vidarvale

Anbefalte innlegg

 

Jeg har noen mindre fjelltopper i nærområdet som gir en fin turopplevelse, men i underkant når det gjelder treningsutbytte.

Og siden jeg ikke er noen stor fan av treningsstudio så har jeg prøvd å øke treningsutbytte ved å ta med noe ballast på tur opp.

For å hindre unødig belasting på knærne på returen så består meste av vekten av vann som jeg dumper på toppen.

I denne forbindelse så er jeg på jakt etter en sekk på rundt 25-35 liter og som kan bære opptil 20kg. Bærekomforten i et slik oppsett vil nok ikke vil være av det beste.

Sekken må ha et godt hoftebelte for vektavlasting, og ikke minst solid.

Ett ekstra pluss ville være om den også kunne være en kjekk og behagelig sekk for dagstur oppakning på ca 8 kg.

(min nåværende Osprey Stratos 36 revnet nylig i sømmen mellom hoftebeltet og bakplaten)

 

Er det noen som har tips en slik sekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En Savotta Jääkäri M vil neppe skuffe deg for behovet du beskriver - Og vil garantert ikke ryke.

https://www.savotta.fi/products/jaakari-m

Bombesikker sekk som er god å bære. Dette er blitt den "eneste" sekken jeg bruker, innenfor størrelsessegmentet sitt.

Jeg har ikke prøvd opp mot 20kg i den, men det er mulig å sette inn en ramme i sekken for å gjøre den enda mer stabil for tyngre bører:

https://www.savotta.fi/products/jaakari-m-aluminium-frame

Fåes hos blant annet Widforss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så denne Savotta Jääkäri M sekken i en annen post, denne var ny for meg og absolutt av interesse.Jeg googlet litt rundt, mange positive betraktninger, men en nevnte at hoftebeltene var litt spinkle,og etter hans utsagn mer til stabilisering enn til vektavlastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hoftebeltene egentlig kun når jeg i det siste har gått med taudrag og pulk festet rett i hoftebeltet med karabinkrok, så det kan jeg ikke svare så godt på, desverre. Til pulkbruket funker hoftebeltet fett for meg i hvert fall (og mye diggere enn den overprisede selen til Fjellpulken 😅).

Om det er til noen god sammenligning så er også skulderstroppene visuelt "spinkle" (tynne) på Jääkäri M, men de er også noe av det mer behagelige jeg har brukt når det kommer til mindre sekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 3/28/2023 at 3:13 PM, vidarvale said:

Jeg så denne Savotta Jääkäri M sekken i en annen post, denne var ny for meg og absolutt av interesse.Jeg googlet litt rundt, mange positive betraktninger, men en nevnte at hoftebeltene var litt spinkle,og etter hans utsagn mer til stabilisering enn til vektavlastning.

Jeg har både S, M og L av Jääkäri-sekkene, og jeg elsker alle sammen. Paddingen på både skulderreimer og hoftebelte er en del tynnere (ikkeeksisterende) på M enn L. Hoftebelte er ca 7cm i "bredden" på M og 12 på L, og det er padding på L, men ikke på M. Skal du bære en del vekt ville jeg gått for L over M, og den er ikke så enormt mye større, og kan stroppes ned til nesten samme size. Den eneste ulempen med L over M er egentlig at du mister sidelommene du har på M. Kvaliteten på alle er helt super, og digg med modulært system for å utvide.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg gikk til innkjøp av denne Savotta Jääkäri M, like før påske, hos Sisu Villmark, da de var en del billigere, men de juster prisen opp like etter.

Jeg har lest meg til at jeg nå har PALS sekk eller en sekk med «PALS webbing», som da gjør det mulig å montere på «MOLLE» kompatible vesker eller annet utstyr. Jeg har allerede kjøpt meg MOLLE-lommer for montering på hoftebeltet,  (kr. 45.- fra Overskuddsmateriell.no). Så får tiden vise om jeg trenger noe mer, men det er fint å muligheten.

Sekken har nå vært i bruk, både med trimturopplasting på 20kg og som dagstursekk. Som nevnt tidligere i posten så er det minimalt med polstring både på skulderreimer og hoftebelte. Uten at dette, litt overraskende, har vært noe problem. Kan det virkelig gjøres så enkelt? Andre leverandører har nå til stadighet nye og, etter sigende, oppgraderte versjoner av sine bæresystem. Noe over 500 høydemeter med 20kg på ryggen og tunge fjellsko er, for meg, ikke behagelig på noen måte og det kan være at inntrykket av sekkens bærekomfort ikke er helt representativt. Men inntrykket så langt er at denne sekken blir å følge meg i lang tid fremover.

Som ballasttank så har jeg brukt en 15l vannkanne fra Biltema. Denne tømmer jeg før jeg begynner på turen nedover. Det er en meget god følelse å rusle nedover med lett sekk og skånsomt for knærne er det forhåpentlig også.

20230418_125618.jpg

20230626_125003.jpg

20230630_112249.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mystery Ranch har gode sekker til dette formålet. Som du skriver så blir det ikke akkurat "komfortabelt" med denne type vekt på en sånn treningstur,  men det blir i hvert fall "minst mulig kjjipt" :)

https://www.widforss.no/mystery-ranch-2-day-assault-27-black 

Ellers sies det mye pent om Karrimor SF men jeg har ikke prøvd dem personlig. https://karrimorsf.com/products/


-Johannes

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.