Gå til innhold
  • Bli medlem

Storsekk til dame/Osprey eller Gregory?


EliO

Anbefalte innlegg

Har kommet til at min (ganske mange år gamle) Bergans Trollhetta Lady 75 l er hakket for liten til overnattingsturer spesielt på vinter, og er på utkikk etter en 100 ltr-sekk. Anbefalinger?

Eg har bestilt Osprey Ariel Plus 100 og Gregory Baltoro 100, og har prøvd begge hjemme. Førstnevnte er damemodell, sistnevnte er herremodell. Eg hadde håpa at Ospreyen ville være full klaff, men er usikker. Eg har prøvd en mindre sekk av det merket tidligere, og husker at eg ikke syntes den passa, da heller. Føles som at eg ble gående litt framoverbøyd med hodet. 

Eg har prøvd begge 100 ltr-sekkene med eksakt samme innhold; det meste eg ville hatt med på tur. Det store problemet med Ospreyen, var at skulderreimene ikke tok nedpå skuldrene, når den ellers satt som den skulle. Eg prøvde ei lang stund å regulere i alle bauger og kanter, men noe ble bare feil, uansett. Om eg slakka de stroppene oppe (mellom skulderreimene og sekken) så satt den mer nedpå skuldrene, men da hang den til gjengjeld langt ut fra ryggen. Kunne aldri gått på ski med den slik. 

Eg er forresten 176 høy, 'normalt' bygd, nokså svai rygg. 

Gregory Baltoro-sekken kjennes egentlig bedre ut, men hoftebeltet havner for langt ned på meg. Har bestilt S nå, dette var M som eg har prøvd her. 

Noen synspunkt/innspill på de to sekkene, evt andre med ca samme volum - og da spesielt for kvinner? 

Ser forresten at Gregory har en tilsvarende damemodell som heter Deva, MEN den er bare 80 ltr :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
EliO skrev (14 minutter siden):

Har kommet til at min (ganske mange år gamle) Bergans Trollhetta Lady 75 l er hakket for liten til overnattingsturer spesielt på vinter, og er på utkikk etter en 100 ltr-sekk. Anbefalinger?

Eg har bestilt Osprey Ariel Plus 100 og Gregory Baltoro 100, og har prøvd begge hjemme. Førstnevnte er damemodell, sistnevnte er herremodell. Eg hadde håpa at Ospreyen ville være full klaff, men er usikker. Eg har prøvd en mindre sekk av det merket tidligere, og husker at eg ikke syntes den passa, da heller. Føles som at eg ble gående litt framoverbøyd med hodet. 

:(

Eg kan ikkje hjelpe med damesekkar, men kan kommentere det med framoverbøygd hovud. Det er gjeld min store Osprey-sekk også. Det er ikkje noko eg tenker over når eg går til fots. Men på ski fungerer ikkje den sekken for meg, pga av at hovudet stangar borti sekken. Så det er rett og slett ingen vintersekk for min del. Det er vel Bergans Trollhetta eg har som vintersekk, kjøpt inn bare fordi Osprey-sekken ikkje fungerer.

Passar ikkje sekken, er det bare å leite vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (6 minutter siden):

Eg kan ikkje hjelpe med damesekkar, men kan kommentere det med framoverbøygd hovud. Det er gjeld min store Osprey-sekk også. Det er ikkje noko eg tenker over når eg går til fots. Men på ski fungerer ikkje den sekken for meg, pga av at hovudet stangar borti sekken. Så det er rett og slett ingen vintersekk for min del. Det er vel Bergans Trollhetta eg har som vintersekk, kjøpt inn bare fordi Osprey-sekken ikkje fungerer.

Passar ikkje sekken, er det bare å leite vidare.

So det er ikkje berre meg som har erfart det med hovudet (it's not all in my head😅)! Takk for innspel, det er gull verdt - då blir eg litt sikrare i min skepsis til om sekken eigentleg passar til meg. Det er lett å la seg blende av at den får so mange gode anmeldelsar og stjerner på div nettbutikkar. Men passar den ikkje, so passar den ikkje, som du er inne på. 

Forøvrig prøvde eg til slutt min gamle Bergans Trollhetta - for referanse, etter å ha prøvd dei to. Og den er jo so god på ryggen.. Berre litt i minste laget. Og begge dei to var det veldig lett å feste éitt reinsskinn og to liggeunderlag på, det må litt ekstra reimar og styr til for å få til på gamlesekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
EliO skrev (På 7.3.2023 den 21.17):

Har kommet til at min (ganske mange år gamle) Bergans Trollhetta Lady 75 l er hakket for liten til overnattingsturer spesielt på vinter, og er på utkikk etter en 100 ltr-sekk. Anbefalinger?

Eg har bestilt Osprey Ariel Plus 100 og Gregory Baltoro 100, og har prøvd begge hjemme. Førstnevnte er damemodell, sistnevnte er herremodell. Eg hadde håpa at Ospreyen ville være full klaff, men er usikker. Eg har prøvd en mindre sekk av det merket tidligere, og husker at eg ikke syntes den passa, da heller. Føles som at eg ble gående litt framoverbøyd med hodet. 

Eg har prøvd begge 100 ltr-sekkene med eksakt samme innhold; det meste eg ville hatt med på tur. Det store problemet med Ospreyen, var at skulderreimene ikke tok nedpå skuldrene, når den ellers satt som den skulle. Eg prøvde ei lang stund å regulere i alle bauger og kanter, men noe ble bare feil, uansett. Om eg slakka de stroppene oppe (mellom skulderreimene og sekken) så satt den mer nedpå skuldrene, men da hang den til gjengjeld langt ut fra ryggen. Kunne aldri gått på ski med den slik. 

Eg er forresten 176 høy, 'normalt' bygd, nokså svai rygg. 

Gregory Baltoro-sekken kjennes egentlig bedre ut, men hoftebeltet havner for langt ned på meg. Har bestilt S nå, dette var M som eg har prøvd her. 

Noen synspunkt/innspill på de to sekkene, evt andre med ca samme volum - og da spesielt for kvinner? 

Ser forresten at Gregory har en tilsvarende damemodell som heter Deva, MEN den er bare 80 ltr :(

Jeg er i samme situasjon og holder på å prøve meg frem, bortsett fra at jeg i hovedsak ser på 80-litere. 

Jeg var i butikk for å prøve, og hadde samme hode-klage på Ariel da jeg prøvde første gang. Så sa han i butikken at jeg skulle prøve den med kortere rygg, tror det er xs/s og problemet løste seg. Så kanskje du skal prøve den kortere? Det er verdt å nevne at du kan ha kort rygg selv om du er ganske høy :)

Endret av MarieT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarieT skrev (På 16.3.2023 den 7.00):

Jeg er i samme situasjon og holder på å prøve meg frem, bortsett fra at jeg i hovedsak ser på 80-litere. 

Jeg var i butikk for å prøve, og hadde samme hode-klage på Ariel da jeg prøvde første gang. Så sa han i butikken at jeg skulle prøve den med kortere rygg, tror det er xs/s og problemet løste seg. Så kanskje du skal prøve den kortere? Det er verdt å nevne at du kan ha kort rygg selv om du er ganske høy :)

Sant det, den eg bestilte og har prøvd, er M/L. Eg har faktisk ikke målt ryggen min. En annen ting er hvor eg plasserer hoftebeltet, at kanskje det sklir/jobber seg opp, siden midjen er smalere. At det også kan være en årsak til at den ikke sitter nedpå skuldrene. 

Nå har eg "putta flere sekker i potten", prøver en Lowe Alpine Cerro Torre 100/120, som også kjennes bra. 

Det er sikkert flere sekker eg kunne/burde prøvd, òg. 

Men innser nå at eg trolig bør tenke på om sekken skal være hovedsaklig til sommer- eller vinterbruk, ut fra tyngdefordeling. De som er mer topptunge, er kanskje ikke det beste valget for ski. Der var Gregory Baltoro god, litt lavere tyngdepunkt. Men skulderremmene var mulig litt vonde inn på nakke/hals. Ikke lett, dette.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (På 16.3.2023 den 7.25):

Jeg bruer Aether 100 uten topplokk, siden det både er unødvendig tungt og tar borti knollen. Er ryggen for lang (stroppene når ikke skulder) selv etter å ha justert rygglengden ned? 

Takk for tips! Nå har eg i grunnen pakka den sekken ned igjen, det var et slit å prøve sekker 😅 Eg er ganske sikker på at eg prøvde alle mulige justeringer og kombinasjoner. Men det med å ta av topplokket, prøvde eg ikke! Det kan eg forsåvidt prøve 👍 Men - topplokket skal jo kunne brukes som en liten tursekk? så da mister man den muligheten, om man ikke har den på/med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EliO skrev (3 timer siden):

Takk for tips! Nå har eg i grunnen pakka den sekken ned igjen, det var et slit å prøve sekker 😅 Eg er ganske sikker på at eg prøvde alle mulige justeringer og kombinasjoner. Men det med å ta av topplokket, prøvde eg ikke! Det kan eg forsåvidt prøve 👍 Men - topplokket skal jo kunne brukes som en liten tursekk? så da mister man den muligheten, om man ikke har den på/med. 

Tror du sparer en del vekt ved å pakke med en sånn komprimerbar sekk fra STS eller tilsvarende. Personlig har jeg aldri hatt bruk for topplokk som kan gjøres om til sekk. Unødig fordyrende og tungt. Når det gjelder justeringen på rygglengden er den på selve ryggen på sekken, juster så stroppene ligger rundt skulderen når hoftebeltet er hvor du ønsker å ha det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Oksen skrev (1 time siden):

Akkurat det fiskepadde skriver ovenfor. Dersom skulderreimene ikke ligger fint rundt skuldrene dine så er sekken for lang. Gregory har str xs som passer de med kort rygg. 

Og Gregory Baltoro i str S vart det! Den minste størrelsen som var å velge. Den sat mykje betre på ryggen. Og vart den beste til min rygg av dei eg prøvde, som i tillegg til denne var Osprey Ariel plus 100 og Lowe Alpine Cerro Torre 100:120.

Altså - den var ikkje berre best for meg av desse tre, den var knallgod 😉

Dessutan rager den ikkje so veldig høgt, som nok er ein fordel med tanke på å bruke den på skitur. Og slepp det med foroverlent hovud, som eg erfarte med Osprey. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har Deva 80L, og elsker den.  Både hvordan den sitter og alt jeg får plass til.

Får teltet (Nallo 3GT) i bunnrommet, og så er det bare å pakke på med sovepose, klær og annet utstyr. Rommene som er på utsiden rommer også endel, og topplokket. 

Hadde Fjellreven Kajka 85L tidligere, syntes jeg fikk plass til litt lite i den i forhold til venninna mi som hadde Deva 80L,  Var misunnelig på hennes Deva sekk lenge, og til slutt ga jeg etter for misunnelsen og kjøpte den. Ikke angret et sekund. Synes jeg får plass til mer i Deva sekken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.