Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunsovepose til tidlig vår/sommer/sen høst i Nordland


Mewn

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i det siste letet mye rundt etter en bra sovepose for tidlig vår, sommer og sen høst, og med tanke på alt jeg har lest og personlige preferanser fant jeg ut at en Warmpeace Viking er mest sannsynelig den jeg kommer til å gå for. Originalt skulle jeg gå for 600 modellen, men jeg begynner å lure på om det kan bli for kaldt. Jeg bor i Nordland og kommer mest til å ferdes i Saltfjellet-Svartisen og rundt Beiarn, men også andre nasjonalparker i Nordland på sikt. Jeg er veldig fersk på friluftslivet, med bare 9 netter ute hvor 8 av de var i fjor sommer. Setter veldig pris på god input fra mer erfarne friluftsfolk. Burde jeg gå for en 900 eller 1200 istedenfor?

Jeg har en gammel sovepose som heter Hi Mount Juton som det står -9 comfort på, men jeg hadde en natt i fjor hvor jeg frøys veldig med ullundertøy, joggebukse, genser, jakke og lue på og det var kanskje 5-8 pluss grader. Dog jeg må innrømme at jeg hadde slått opp teltet midt i et vindsug og det var ganske kald vind den natten. 
I tillegg sover jeg på et skumgummi liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om de soveposene (annet enn at jeg har Viking 300 selv, og synes Warmpeace er relativt bra pose for pengene), men vil bare trekke frem det med liggeunderlag - det er veldig viktig å ha god isolasjon mellom seg og bakken. Særlig med dunpose så er det igrunn bare underlaget som isolerer mot bakken (duna / posen blir jo klemt flat), så et tynt skumunderlag kan fort være for lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Megalep Det med dun og underlag hadde jeg ikke tenkt på en gang, men det gir veldig mening. Hvilket type underlag er brae kandidater til det? Jeg har ikke satt meg noe særlig inn i liggeunderlag enda, annet enn at jeg vet det finnes sånn selvoppblåsende. Har du noen anbefalinger generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mewn skrev (31 minutter siden):

@Megalep Det med dun og underlag hadde jeg ikke tenkt på en gang, men det gir veldig mening. Hvilket type underlag er brae kandidater til det? Jeg har ikke satt meg noe særlig inn i liggeunderlag enda, annet enn at jeg vet det finnes sånn selvoppblåsende. Har du noen anbefalinger generelt?

Jeg bruker skumunderlag + oppblåsbart underlag året rundt, hvertfall høst-vinter-vår. Det er mange produsenter etter hvert, men jeg har hvertfall mye erfaring med og er godt fornøyd med Thermarest.
 

Når man skal velge er det lurt å tenke gjennom hvor viktig ulike faktorer er for en: vekt - jo lettere, jo dyrere (og i blant også skjørere). Fasong og størrelse - mumie eller rektangulært, og om det trengs ekstra lengde / bredde. Har litt med sovestilling/preferanser å gjøre. Temperatur-rating (r-verdi). Vi har / har hatt litt forskjellig: Thermarest Prolite var mitt første, det er av typen selvoppblåsbart. Legg det utover, åpne ventilen, vent 3-4 minutter og så blås inn 1-2 pust så er det klart - veldig praktisk. Tåler mye, og ikke så dyrt - men veier mer og pakker større enn de oppblåsbare typene. Ungene bruker disse. Jeg hadde mitt første i over 15 år, på mange mange turer, før robotgressklipperen vår ødela det.

Thermarest NeoAir XLite (mumie) brukes til tresesongs og X-Therm (rektangular) til vinter eller hvis andre familiemedlemmer låner XLite. Lette, tar ikkeno plass, men også ganske dyre. blåses opp ved hjelp av pumpepose. Litt mer mekk (krever utfolding / plass, av og til teit i dårlig vær og med flere som skal inn i telt) enn det selvoppblåsbare. Enda bedre komfort da det er tykkere. 

Oppå skumunderlag gir begge typene veldig god isolasjon mot bakken.

Exped, Mountain Equipment, Sea to Summit o.l. er sikkert også bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Megalep Da ble jeg sittende noen timer å sjekke ut forskjellig liggeunderlag. Takk så mye for tipsene! Fikk lært en god del om liggeunderlag nå. Endte opp med en Exped Dura 5R LW som jeg tror det blir bra å prøve seg fram med. Den var på tilbud til 1k så det passet meg veldig bra økonomisk også. Hvil i fred til din Thermarest Prolite, robotene tar over!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mewn skrev (6 timer siden):

@Megalep Da ble jeg sittende noen timer å sjekke ut forskjellig liggeunderlag. Takk så mye for tipsene! Fikk lært en god del om liggeunderlag nå. Endte opp med en Exped Dura 5R LW som jeg tror det blir bra å prøve seg fram med. Den var på tilbud til 1k så det passet meg veldig bra økonomisk også. Hvil i fred til din Thermarest Prolite, robotene tar over!

Solid underlagsvalg, de der tåler en del. Hadde selv en synmat før, dessverre kjøpte jeg ikke LW den gang. Har og prøvd et Dura eller Versa (litt rart de har to såpass like underlag) i LW og den ekstra bredden og lengden var gull for meg. Hele familen her bruker therma test trail lite womens, selvoppblåsbar fordi da kan jeg enkelt åpne ventilene på dagtid så slipper vi punkterte underlag av ville unger som hopper og spretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fiskepadde Godt å høre! Gleder meg veldig til å teste ut. Det var ikke mye søvn på meg i fjor, så jeg fant ut at jeg måtte gå for mest mulig bevegelsesrom nå med LW. Tenkte først at jeg skulle ha selvoppblåsbar selv, men etter mye grubling fant jeg ut at det kan heller bare bli litt mer mekk siden jeg falt litt for den Dura matten. Så også på en video om den Schnozzel Pumpbagen deres og det virket veldig greit, også dobbler det som en pakkepose! Så da er det bare igjen å motstå fristelsen til å hoppe og sprette på den nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mewn skrev (3 minutter siden):

@Fiskepadde Godt å høre! Gleder meg veldig til å teste ut. Det var ikke mye søvn på meg i fjor, så jeg fant ut at jeg måtte gå for mest mulig bevegelsesrom nå med LW. Tenkte først at jeg skulle ha selvoppblåsbar selv, men etter mye grubling fant jeg ut at det kan heller bare bli litt mer mekk siden jeg falt litt for den Dura matten. Så også på en video om den Schnozzel Pumpbagen deres og det virket veldig greit, også dobbler det som en pakkepose! Så da er det bare igjen å motstå fristelsen til å hoppe og sprette på den nå.

Pose til å blåse den opp er lurt ja! Min hadde den idiotiske integrerte pumpen, var hjerte lunge redningskurs hver gang den skulle blåses opp… Ikke bruk den som hoppeslott ELLER flytemadrass 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (1 time siden):

Pose til å blåse den opp er lurt ja! Min hadde den idiotiske integrerte pumpen, var hjerte lunge redningskurs hver gang den skulle blåses opp…

Litt smak og behag det der, da. Jeg liker den integrerte pumpa bedre enn pumpepose. Blir mer irritert over at posen alltid slipper ut mesteparten av lufta før jeg får lukket den :D Så skal det sies at jeg nok tilhører mindretallet.

Skulle jeg dratt på tur med unger (=flere underlag å blåse opp) hadde det uten tvil blitt elektrisk pumpe à la Flexpump. Den er jo også effektiv å bruke når man skal tømme underlagene igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper schnozzel i str medium eller større så får du både plass til sovepose og liggeunderlag inni ;)

Angående soveposene du nevner så hadde jeg ditcha 1200. Den er et svært drog som sikkert også vil være alt for varm. 900 vil også være altfor varm på sommeren, men vil være ganske perfekt tidlig vår og senhøst imo. 

Endret av Oksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Oksen Det var faktisk en i størrelse Medium som fulgte med så det tipset skal jeg benytte meg av! Syntes den schnozzel greia var veldig kjekk og lettvint å bruke, fikk oppblåst matten på 4-5 fyllinger. Med litt bedre teknikk blir det nok færre.

Ja jeg har endelig landet på at det blir en 900 etter å ha lest litt mer og snakket med de på hektapatur. Vil så gjerne ut i vår og sen høst også, så får det bare bli dyne/kosebamse på sommeren når det er for varmt. Så skal jeg investere i en sommerpose til neste år. Er så mye annet utstyr jeg vil ha 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (På 8.3.2023 den 11.25):

Pose til å blåse den opp er lurt ja! Min hadde den idiotiske integrerte pumpen, var hjerte lunge redningskurs hver gang den skulle blåses opp… Ikke bruk den som hoppeslott ELLER flytemadrass 😂

Triks: Ikke kjøre hjerte lunge stil, sett deg heller komfortabelt ned på baken og bruk begge hendene til å klemme på pumpedelen (både over og under). Det er mye mer effektivt. Langt mindre pump skal til, og du kan sitte komfortabelt mens du gjør det 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.