Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111D Arctic Cobra hos Forsvarsbrukt


togg

Anbefalte innlegg

Annonse
43 minutes ago, Skogens Stønn said:

Jeg har hørt før om at noen mener denne brenneren har med kaldt vær å gjøre, men jeg tror mer på denne forklaringen :

https://classiccampstoves.com/threads/are-we-confusing-a-111d-with-a-different-111c.43046/page-2#post-477987

 

Hehe ja,kjenner til den diskusjonen!

Ikke så avgjørende for meg.

Hvis dette er det jeg tror,bør det vel stå stemplet noe sånt som “221CNA”  Som da er

betegnelsen for Cobra-brenneren (221CNA) ?

Morro blir det uansett!

 

Endret av togg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

togg skrev (6 timer siden):

 

Hehe ja,kjenner til den diskusjonen!

Ikke så avgjørende for meg.

Hvis dette er det jeg tror,bør det vel stå stemplet noe sånt som “221CNA”  Som da er

betegnelsen for Cobra-brenneren (221CNA) ?

Morro blir det uansett!

 

Brenneren er helt sikkert like bra som de gamle. Min 111C er av det nye slaget som fikk rattet på venstre side. Slik jeg har forstått det er det disse som er modifisert slik at de kunne brukes med rattet på høyre side og dermed fungere som reservedeler i alle apparatene forsvaret allerede hadde som jo har ratter på høyre side. Alternativet ville være å stanse hull på venstre side i alle kasssene forsvaret allerede har. Jeg regner med at de fant ut at dette var billigere siden alle brennerne jo fremdeles var i fabrikken, mens å samle inn alle kassene fra hyller og skap rundt omkring og så sette folk til å stanse hull i disse for så å sende dem ut til de som hadde dem igjen ville være en adskillig mer kompleks jobb. Dette er slik jeg forestiller meg det i hvert fall,

Mannen som ble sitert har vel også vært (er?) medeier i Optimus, og er en av de som blir spurt på classiccampstves og classigpressurelamps hvis det er noe optimus-greier man vil vite. Tror han har greie på optimus-ting, men jeg understreker at dette er min oppfatning. Jeg kjenner jo ikke mannen.

Et forvarmingsrør så langt nede ville også være en rimelig dårlig løsning hvis poenget var å få bedre forvarming enn den som allerede er. For det første er det underlig å vri hele brenneren feil vel for så å lage en ny rørforbindelse til tanken fordi brenneren nå står feil vei. Hvorfor ikke heller la en vanlig høyrerattet brenner stå som den gjorde før og heller lage et ekstra rør helt oppunder brennerskåla? Det ville jo kunne bidra til øking av forvarminga. I stedet har man altså laget en helt ny brenner der man har flyttet inngangen fra tanken til motsatt side av brenneren? Mot lokket i stedet for mot tanken? For å få en liten ekstra rørstump langt der nede som skulle ta opp ekstra varme? Man lager en helt ny brenner som skal gi bedre forvarming og dette ble løsninga? ehem... Forvarminga på disse skjer helt oppe i toppen inni hodet under de to skjoldene. Parafinen går først opp dit, så rundt ringen inni brennerskåla og ned det andre røret og inn til dysa i midten. Ta av skallene og se selv. Du ser kanalen helt tydelig. Jeg kan heller ikke se at man skulle kunne trenge noe bedre. Blir parafinen så kald at du ikke får den opp dit, så vil du uansett ikke klare å få den ut av tanken. Da er den blitt til vaseline.

togg skrev (6 timer siden):

Hvis dette er det jeg tror,bør det vel stå stemplet noe sånt som “221CNA”  Som da er

betegnelsen for Cobra-brenneren (221CNA) ?

Saken er vel heller den at i stedet for det vanlige rette røret mellom tanken og brenneren lagde de et bøyd rør så man kunne snu hele brenneren så rattet kom på høyre side. De har altså kun bøyd ett rør. Brenneren er den samme som på de med rattet på venstre side. Kan forsåvidt tenkes at de er stemplet med NA, det vet ikke jeg. Det kommer an på når de blir stemplet. Skjer det før røret monteres vil de vel ha samme stemplinga som de uten bøyd rør.

Bare noen strøtanker...

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten kan godt være at man skal kunne bruke brenneren i gamle kasser.

Men det er nok trolig at forvarmingen også blir mer effektiv som en bieffekt som mange hevder, særlig om tanken er svært kald når man skal fyre opp.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Hensikten kan godt være at man skal kunne bruke brenneren i gamle kasser.

Men det er nok trolig at forvarmingen også blir mer effektiv som en bieffekt som mange hevder, særlig om tanken er svært kald når man skal fyre opp.

Mulig det har en bieffekt under forvarmingen siden røret sitter midt i rødspritflammene. Men jeg har ikke sett noen teste dette. Det jeg har sett er rene spekulasjoner. Men det spiller egentlig ingen rolle. Det var at man hevder at dette er en "arctic" brenner som er laget for kalde forhold jeg reagerte på. I følge "eksperten" har det aldri vært laget noen ferdig brenner med denne brenneren montert. Den har kun vært solgt til det norske forsvaret som erstatning for gamle brennere. Man ser også på selve konstruksjonen at det er akkurat samme brenneren som den nye, men der det gamle røret er kuttet og ei muffe med det nye bøyde røret er satt på. Denne "muffa" ville vært helt unaturlig å ha der om brenneren var ferdig laget med dette røret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (2 timer siden):

Navnet klinger godt, men i realiteten er det vel en dårligere brenner som aldri ble noen suksess?

Er det noen som har funnet ut at den er dårliger også? 😃 Høres ut som en dårlig forbedring 😃

Nå har ikke jeg den varianten på min, men jeg synes vel cobra-brenneren fungerer rimelig bra. Den gir ikke kjempemye effekt, men den er utrolig solid og alt sitter i en enhet. Jeg har tråket på min, og det var bre å bøye litt på karroseriet, så var den like fin igjen. Jeg har brennere som hadde vært bare å kaste etter noe sånt. Mangel på suksess skyldes kanskje fokuset på vekt. Den har MYE vekt å konkurrere med. Alt for mye vil nok mange si 😃 Fin på kanotur, og fint at man slipper å være så nøye med hvor man legger den. Kan til og med brukes til å sitte på om man har behov (ikke når den er i bruk da - vil jeg tro)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det med forvarminga og for å vise at det er mulig å sette opp flere hypoteser her :

Jeg tolker det ditt hen at noen da hevder at det kreves mindre forvarming (mindre rødsprit) for å komme ordentlig i gang en det kreves om brenneren hadde det korte røret. Det vil jo gjøre at brennerhodet ikke får like mye oppvarming, både fordi det forvarmes kortere og fordi det nå er mer gods som står i veien for rødspritflammen. Så hvis man fyller på akkurat så mye rødsprit som skal til for å forvarme tilstrekkelig med det korte røret ender man opp med et brennerhode som  er kaldere og dermed ikke forvarmet nok. Rødspritflammen er jo nå borte siden forvarminga er ferdig.

Denne hypotesen et like plausibel som den andre. Men så er det viktig å huske at at en plausibel forklaring ikke er tilstrekkelig for at den også skal være sann. Den henger bare sammen og har ingen påviste selvmotsigelser eller bryter med omforent kunnskap.

Så: kan tenkes, men kan også tenkes ikke å være gunstig for forvarminga. Kun en test vil avsløre hva som er riktig. I mellomtiden bryter den butikken egentlig med markedsføringsloven og etter forbrukerkjøpsloven kan man hevde at apparatet har en mangel om man ikke finner en klar forbedring av forvarminga i kaldt vær (og du kan definere selv hva kaldt vær er siden det ikke er nærmere angitt).

For meg fremstår dette som en haug med gamle apparater som har fått nye brennere som måtte modifiseres for å passe og som  Forsvaret siden har kvittet seg med fordi de har gått over til et fra MSR. Det kommer nok mange slike etter hvert, for alle skal vekk. Så nå er det gyldne tider for 111C-lovers.

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

For meg fremstår dette som en haug med gamle apparater som har fått nye brennere som måtte modifiseres for å passe og som  Forsvaret siden har kvittet seg med fordi de har gått over til et fra MSR. Det kommer nok mange slike etter hvert, for alle skal vekk. Så nå er det gyldne tider for 111C-lovers.

Ut fra det jeg har lest tidligere her på forumet, så skal Forsvaret visstnok destruere de gamle brennerne heller enn å selge de (uten at jeg vet med sikkerhet om dette stemmer):

Bjørn J skrev (På 15.12.2017 den 15.29):

Mange av forsvarets 111 blir destruert, dessverre. Jeg vet det ligger hundrevis av slike primuser på et lager sørpå, mange har prøvd å få overta/kjøpe noen av dem, men forsvaret sier blankt nei. Men det er fortsatt mange til salgs på finn, ebay og andre steder - mange trenger nok overhaling av en kjærlig hånd, men noen er fortsatt i meget god stand. En norsk selger som kaller seg hotcookingmeal selger 111 på ebay - de er svært pent pusset opp og i topp stand. Jeg har handlet hos ham og er superfornøyd.
Og det hender til og med at det dukker opp helt ubrukte utgaver av denne verdens beste primus en gang i blant!
Deler til alle typer 111 er lett tilgjengelig, og de er enkle åreparere.

Hvis det stemmer, er det litt hårreisende i disse bærekraft-tider, at fullt brukbare (og eventuelt reservedels-brennere) skal destrueres. Ironisk nok har jo myndighetene vært ute og anbefalt folk å skaffe seg f.eks. gassbrenner eller bensin-/parafinbrenner som en del av egenberedskapen de siste par åra, i tilfelle strømbortfall osv... Om det i så fall er sant at Forsvaret skal destruere storparten av sine gamle brennere virker jo dette litt bakvendt.

I tråden hvor sitatet over er hentet fra spekuleres det (uthever at det spekuleres) i at dette kan være noe som er nedfelt i kontrakten med MSR som leverandør av erstatteren for Optimus 111 for å unngå at det sivile markedet blir "overfylt" av den utfasede brenneren, som potensielt kan virke inn på konkurransen i markedet.

Men, gitt følgende opplysning, så virker jo dette med å destruere de gamle brennerne som noe som kanskje ikke er tilfelle lenger?

togg skrev (På 7.3.2023 den 11.15):

(Mailet med dem i går; de har 20+ inne,og flere incoming.)

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (2 timer siden):

Ut fra det jeg har lest tidligere her på forumet, så skal Forsvaret visstnok destruere de gamle brennerne heller enn å selge de (uten at jeg vet med sikkerhet om dette stemmer):

Det kan være regler/lovverk som ligger bak (uten at jeg vet noe om det da). Kanskje de må tilbys ut til offentligheten med de kostnadene og prosedyrene det innebærer, eller kanskje det har noe med at de vil sitte med et ufravikelig ansvar av en eller annen art også etter at de er solgt. Som sagt, så aner jeg ikke. Jeg bar bidrar litt til spekulasjonene 😄

Måssåbjønn skrev (2 timer siden):

I tråden hvor sitatet over er hentet fra spekuleres det (uthever at det spekuleres) i at dette kan være noe som er nedfelt i kontrakten med MSR som leverandør av erstatteren for Optimus 111 for å unngå at det sivile markedet blir "overfylt" av den utfasede brenneren, som potensielt kan virke inn på konkurransen i markedet.

Spør du meg ville det vært mer sannsynlig at det er Optimus som vil ha interesser i noe sånt. Denne brenneren konkurrerer vel neppe med MSR sine.

Måssåbjønn skrev (2 timer siden):

Hvis det stemmer, er det litt hårreisende

Ja, jeg synes jo det, Jeg er for gjenbruk i størst mulig grad, selv om det sikkert vil kunne være mindre lønnsomt for noen aktører. Vi forbruker mer enn nok av ressursene på jorda allerede om vi ikke skal trappe opp produksjonen av turkokeapparater også - selv om det vel nesten er å banne i kjerka her inne å gå inn for moderasjon på sånt... (ikke at jeg er noe stjerneeksempel på moderasjon på området da, men jeg har blitt litt flinkere de siste årene tror håper jeg).

Og så er det jo noe eget med 111'n da. Det blir liksom ordentlig turstemning når man roter fram kassa med skranglelyder og parafinlukt. Og den virket jo fint i går, men hvordan er humøret i dag? Trenger'n noen rapp på de rette stedene for å få løsna litt sot? (jeg rapper gjerne til 111'n med noe hardt for å få løsna sot hvis den ikke oppfører seg pent, noe jeg aldri gjør med mine andre brennere) Litt spenning i turhverdagen. Litt som med bål og tørr eller fuktig ved. Man vet ikke helt hvordan det går før man har forsøkt å tenne på. Og når alt går etter planen får man anerkjennende nikk fra turkameratene som sitter rundt og håper det blir morgenkaffe i dag også...

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken MSR har forsvaret gått for?
Jeg må jo inrømme at jeg lenge var skeptisk til MSR's plastpumper, men jeg oppfatter det slik at de siste årene har de vært veldig gode.  Mountain Safety Research...
Det navnet burde jo forplikte.  :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.