Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke soveposer/quilter har du, og hvorfor?


Megalep

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Wille said:

MCKINLEY · TREKKER 10: Jeg brukte den helt i starten ned til 2 grader, men komfor er rundt 10 vil jeg tro. Kostet bare 600 på XXL for 650 gram. Greit sted å starte for min del.

Mountain Laurel Designs SPIRIT QUILT 28 °: Jeg har brukt den greit ned til -8. 245$. 737 gram for XL størrelse. Som overtrekk med Trekker 10 nevnt ovenfor var jeg veldig varm i -12, se video under, men tror den komboen går fint ned til -15, om ikke mer. Også muligheten å pakke 2 mindre poser enn èn større er forfærdelig deilig. Tetris logikk ¯\_(ツ)_/¯

Mountain Laurel Designs FKT QUILT: Den mest brukte turdynen jeg bruker, ned til frysepunktet. 230$ for XL utgaven. +25$ med poncho hull. Veier 480 gram for XL. Det værste med tur for meg er kanskje morningen. Det er få ting jeg setter mer pris på enn å stå opp på en kald morning, lage frokost, drikke kaffen, pakke sammen alt, mens jeg fortsatt er i den varme dynen pgr. av ponchohullet. Også, tett tåke om morning/våt snø har null effekt på det syntetiske, som gir meg muligheten til å sove under åpen himmel mesteparten av tiden her på Østlandet. Telt blir bare brukt på vinter i Hardangervidda nå. Det eneste kjipe er at jeg ble nesten løpt over at et par rådyr som ikke så den grønne dynen på bakken klokka 6 om morningen. Vi skvatt til all mann, og den ene rådyret hylte fæl. xD Vi har en del elg her, så nå sover jeg med et øye åpent. 

Jeg skulle ønske jeg kunne bli overbevist om dundyne, da jeg hører mye begeistring over det, men mot det jeg allerede får i vekt, pris, robusthet så virker det noe marginalt. EE Revelation til Marius Engelsen^ frister, men robusthet i vær er noe som jeg setter stor pris på. Jeg er nysgjerrig på hvor mange dager det ville ta før hydrofobisk dun ville mistet varme-evne i forholdene i videoen. Pgr av uvær hadde jeg ikke mulighet til å tørke posen i en uke. Både Revelation og MLD dynene bruker stoff av 10d med DWR, så de har noen likheter.

Artig flere bruker FKT! Jeg savner dog en elastisk strammeløsning mellom over og underdel av quilten, som kunne snurpet innerstoffet mot kroppen for å redusere mengde luft som flytter seg mellom topp og bunn. Var nede i 2c med min, det var litt kjølig synes jeg. Bruker den mest når det er meldt over 10c. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fiskepadde skrev (13 minutter siden):

Artig flere bruker FKT! Jeg savner dog en elastisk strammeløsning mellom over og underdel av quilten, som kunne snurpet innerstoffet mot kroppen for å redusere mengde luft som flytter seg mellom topp og bunn. Var nede i 2c med min, det var litt kjølig synes jeg. Bruker den mest når det er meldt over 10c. 

Ja et mellomgulv der hadde sikkert vært smart. Jeg valgte XL utgaven, litt for stor for meg, som gir quilt'n nok slækk til å forme seg fint rundt omkretsen min. Jeg anbefaler andre å gå opp en størrelse. Når det er sagt så så jeg poncho hullet som en større utfordring ettersom det er et gedigent hull midt i posen, holdt sammen med bare et par knapper. Ha ha. 😅 Tok du også med poncho hullet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Wille said:

Ja et mellomgulv der hadde sikkert vært smart. Jeg valgte XL utgaven, litt for stor for meg, som gir quilt'n nok slækk til å forme seg fint rundt omkretsen min. Jeg anbefaler andre å gå opp en størrelse. Når det er sagt så så jeg poncho hullet som en større utfordring ettersom det er et gedigent hull midt i posen, holdt sammen med bare et par knapper. Ha ha. 😅 Tok du også med poncho hullet?

Nei, min er uten hull. Bruker den uansett med isolasjonsjakke så har ikke helt behovet for det. Den har og vært fin utenpå dunposen om vinteren for å absorbere kondens/frost/fukt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.