Gå til innhold
  • Bli medlem

KT

Anbefalte innlegg

Hei! 😊 Jeg har et par ordentlig gode lærstøvler som jeg er veldig glad i, men som dessverre har blitt grovt forskjømt de siste månedene. De har stått utendørs siden i høst og blitt eksponert for både regn, frost, og tørke/sol. De bærer naturligvis preg av dette og akkurat nå er de våte med en del mugg – både utenpå og inni. Jeg vil anta at de også har tørket inn helt i andre perioder.

Jeg vet om noen gode metoder for å rense dem grundig og få fjernet mugg, men jeg lurer på om det er noen vits å sette i gang med det. Tror dere skoene og dens kvaliteter kan reddes eller har skinnet blitt permanent ødelagt av møkk, vekslende fukt/tørke og mugg? Jeg frykter at de kommer til å bli sprø og ta inn vann uansett hvor godt jeg måtte rense dem, behandle med lærbalsam, pusse og impregnere.

Jeg er forresten fullt klar over hvor dumt det er at skoene har blitt utsatt for det de har blitt utsatt for, så det trenger jeg ikke kommentarer på. Skaden har allerede skjedd. Jeg har bestandig vært veldig nøye med å vedlikeholde dem både før og etter bruk tidligere, men en alvorlig depresjon gjorde det vanskelig å følge opp enkle gjøremål, og det igjen førte til at skoene ble satt ut og glemt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er alderen på skoene da? 
Jeg vil tro at skinnet holder seg og kan reddes, men ville selv vært mer bekymret for såle og limet som holder det sammen. Mellomsåle og limet som holder på plass sålen har en begrenset levetid. Fukt over tid, frost og UV vil nok redusere levetiden. Har selv vært på jakt med folk som har mistet sålen langt oppe i fjellet, og der og da var ikke det spesielt populært. 😅
Personlig vet jeg ikke om jeg hadde orket å ta fatt på prosjektet, men skader vel ikke å prøve. Bra du har fått nok motivasjon til å ta fatt i dem! 😊

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par gode lærstøvler er verd å bruke litt tid på. Jeg ville begynt med ei stor balje lunkent vann med litt zalo, og en ikke alt for stiv skrubb (oppvaskbørste for eksempel). Salsåpe fra felleskjøpet er sikkert enda bedre enn zalo.. Bytt etter hvert til rent vann. Ikke tørk skoene med sterk varme. Så noen omganger med lærbalsam/lærfett etter anvisning på boksen. Ikke prøv å bøye skoene/læret før de har fått noen runder balsam. Sånn de er nå kan nok læret sprekke. 

Det er slett ikke alle typer støvler som har mellomsåle som slipper med alder! 

Tenk hva de skoene kan representere om du får dem i god stand igjen.. Du var på et vondt sted, og skoene ble forsømt. Du fikser skoene, og får ny glede av dem. -Og om de har noen spor av tiden du hadde det vanskelig så kan det gi en påminnelse om sår som livet gir, og dobbelt glede over at du nå kan snøre dem på deg og gå på tur igjen.

Og om det ikke går, så vet du i alle fall at du prøvde å fikse en ting du var glad i. Lykke til! :)

 

Endret av Lompa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt i stand lærstøvler som har stått innerst i kottet i mange år - tørt lær. Mange runder med tynne lag smørning gjorde susen, men det vil ta tid. Smør, la trekke i romtemperatur et par dager, smør igjen, gjenta til mykt og blankt.

Flere måter å gjøre det på, men det går med tålmodighet.

Hmm, "salsåpe"... ja det høres fornuftig ut. En såpe ment for lær er antagelig mer skånsom for lærstøvler enn husholdingssåpe ment for å løse opp fett og olje.

Det er noe eget med gamle støvler som har fått en ny start :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (38 minutter siden):

Eddik skal jo kunne gjerne både lukt og bakterier sies det.

Har ikke vært plaget med at skotøy lukter, men fikk ekkel lukt i et par goretex sko som var laget i stoff. Disse ble fylt med en ganske kraftig blanding av eddik og vann, sto noen timer med blandingen før de ble skylt nøye og tørket. Lukten ble helt borte å kom aldri igjen :)

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (3 timer siden):

Hmm, "salsåpe"... ja det høres fornuftig ut. En såpe ment for lær er antagelig mer skånsom for lærstøvler enn husholdingssåpe ment for å løse opp fett og olje.

Zalo er pH-nøytral, så det skal i utgangspunktet gå bra. Ville vært mer skeptisk til eddik på lær.. 

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (2 timer siden):

Ville vært mer skeptisk til eddik på lær..

Ikke for sterk  i alle fall. Fant denne: https://shoegazing.com/2021/05/23/guide-how-to-prevent-and-remove-mould-on-leather-shoes/   Sakser derfra:

Sitat

There’s a few cleaners which do this available, but the cheapest and best is regular vinegar. This is strong on skin, use gloves to protect your hands. If you want to make the smell less harsh, you can mix the vinegar with lemon juice. The liquid should contain about 12% vinegar, so if it’s stronger mix it with water to achieve a similar concentration, to not be unnecessarily strong for the leather. Again, do this outside. Dampen a cloth or a sponge with vinegar and wipe thoroughly over the entire shoes. Don’t miss the inside if there’s any trace of mould there as well.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Man bruker iblant et stykke innfettet lær innelukket i plastpose som "Muggtest". Så muggsporer er alltid tilstede og vil gå igng under rett temperatur og fukt. 

Rense med salsåpe er sikkert en bra ide, men det vil være enfordel og bruke noe egentlig muggdrepende, som ikke skader lær. "Rodalon" vil formentlig være det beste google for å finne nærmeste forhandler. "Jem & Fix" skal ha det og noen nettfirma. Godkjent til stall, mejeri mm. Klorin vil sikkert gjøre samme jobben, men vil sikkert være dårligere for lær. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.