Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av pulk, pulkdrag, og bag(er)


hesm

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe pulk. Formålet er turbruk og da turer på 2-3 dager (for det meste), under tregrensa på vinteren. For det mest i oppkjørte løyper, men jeg har kjøpt fjellski (Fischer S-Bound 112 Crown/Dualskin) som nok innebærer at jeg vil prøve noe mer "offroad".

Valget står mellom Fjellpulken Transporter 155 og Fjellpulken Xcountry 144. Har noen prøvd disse to og har noen meninger eller tanker om hva man bør velge? Ser også man kan velge mellom pulkdrag og forsterket pulkdrag - trenger man forsterket pulkdrag til disse?

I tillegg kommer spørsmål om pulkbager. Jeg tror jeg ønsker 2-3 stykker (ihvertfall) for å holde ting litt organisert og lett å bære. 

Noen tanker eller anbefalinger? Evt andre produkter jeg bør se på? (Paris Expedition er utelukket). 

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du går for Xcountry ville jeg kanskje heller vurdert plastbokser å ha ting i enn mindre bagger. Enklere å holde det ryddig (synes jeg). Det er nok personlig preferanse uansett.

Hvor stor bil du har kan være viktig for pulkvalg. I tillegg til om du ofte vil ha behov for å bære pulken. Min Xcountry 118 holder meg fint til en uke+ på tur om jeg vil, men det går litt på bekostning på pakkhøyde. Til gjengjeld har jeg lett fått plass til den inn i baksetet på en VW Up! 😁 Og den er enkel å bære alene, siden den er såppass kort.

Ett minus, som jeg har begynt å merke meg litt er at du må pakke veldig nøye og balansert vektmessig for å minimere sjansen for velt om du går i mye løssnø. Av den grunn har jeg begynt å snuse på litt lengre og bredere pulkere som vil bære litt bedre på dyp løs snø. Jeg blir holdt litt igjen på grunn av lengde som kanskje ikke er helt forenelig med hva jeg får plass til i bilen (litt større enn Up! nå, men ikke megavær), spesielt om det skal to pulker inn der.

*bruker for øvrig ikke bedding, men teltpose på toppen av pulken. At den går noen cm utenfor pulken er helt uproblematisk for min del*

 

Angående pulkdrag:

Jeg har knekt et "standard" pulkdrag tidligere, og det skal bare litt fart og tryning til for at det skjer. Nå vet jeg ikke hvor mye et forsterket drag tåler vs standard, men det bør vel forventes at det ikke knekker like lett. Om du er god på fjellskiene nedover, så trenger du neppe et forsterket drag 😁

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips, begge to. jeg har kastet meg over en fjellpulken xcountry 144. lang nok til å bruke bedding om man tilpasser (eller?) og kort nok til å få med i bilen. kanskje en god trade off. hvis noen har argumenter mot denne så setter jeg enormt stor pris på de, så kan jeg benytte meg av returretten i tide :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har ikkje eg så veldig mykje pulkerfaring, men eg har vore fornøgd med taudrag. I utforkjøringane tek eg berre tauet rundt arma og renn ved sida av pulken. Har hørt at Ousland heller aldri bruker stivt drag, sjølv på fjellet i Noreg. Enkelt å fikse også om tauet slit, berre å skøyte saman med fiskeknute. Også billig. Ser likevel komforten med stivt drag. Er vel smak og behag her, ein venner seg til det meste!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
hesm skrev (På 31.1.2023 den 11.01):

takk for tips, begge to. jeg har kastet meg over en fjellpulken xcountry 144. lang nok til å bruke bedding om man tilpasser (eller?) og kort nok til å få med i bilen. kanskje en god trade off. hvis noen har argumenter mot denne så setter jeg enormt stor pris på de, så kan jeg benytte meg av returretten i tide :)

Har 144. Fungerer fint med både teltpose og bedding på toppen uten subb. Og går fint i bilen med et av baksetene nedfelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
hesm skrev (På 29.1.2023 den 22.24):

Noen tanker eller anbefalinger? Evt andre produkter jeg bør se på? (Paris Expedition er utelukket). 

Jeg er svært for med min Paris Exp til truge/ski/kiting under og over tregrensa. stabil og lett. aldri veltet og stabil på skarelag.
Bruker jeg to Sydvang Pulk Bag Short Blue 115L oppi pulken som er festet med strikk med krok på tvers over bagene.
Drag: Taudrag med kobbel for avlasting når det napper.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har xcountry 144- både bedding og teltpose går fint oppå uten å subbe- når jeg fester det godt. Når det gjelder pulkbagger- jeg sverger til Ikea- poser.(Har "ekte" pulkbagger også, men de synes jeg bare er irriterende..) Pleier å ha med to stykker- en med klær og en med resten av utstyret. Jeg har god oversikt over alt, og det er enkelt å ta med det du trenger inn i teltet. I tillegg har jeg en matboks, som også fungerer som nattbord og spisebord :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/14/2023 at 10:20 AM, ItsMarius said:

Jeg er svært for med min Paris Exp til truge/ski/kiting under og over tregrensa. stabil og lett. aldri veltet og stabil på skarelag.
Bruker jeg to Sydvang Pulk Bag Short Blue 115L oppi pulken som er festet med strikk med krok på tvers over bagene.
Drag: Taudrag med kobbel for avlasting når det napper.
 

Også bruker Paris Pulk, har to stykker med taudrag. Mindre bra i skråning eller der det heller, men kunne ikke vært mer fornøyd. Billig og hvis det går hull i de på veien. Jeg pleier da bare ha en stor ryggsekk oppi de, og en dagsekk/skredsekk på ryggen, med carabinere for å feste pulken til. Ikke noe så avansert som pulk bagger. Går ikke langt da, bare noen få km til der jeg kan gå topptur i vossafjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.