Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski uten stålkant


ArneH

Anbefalte innlegg

Vi har fått oss hund og er ute etter fjellski uten stålkant. Helst kunne vi tenkt oss ski som er omtrent like brede som Nansen/CecilieSkog, med fellesystem. Skiene vil bli brukt som allroundski til (lang)turer, fjelljakt, isfiske og skuterløyper. Til toppjakt vil jeg kjøpe lange treski. Har lest her på forumet og på nett og kommet frem til disse alternativene:

1) Åsnes Breidablikk. Virker unødvendig breie og tunge, og kan bli vanskelig/tunge å kante?

2) Åsnes Finnmark. Virker litt for smale igjen. Er redd bæreevnen blir for dårlig til vasing i bjørkebeltet på jakt.

3) Fischer E109 Villmarka. Ser ut til å være bra for vårt formål, men har de sluttet å produsere den? 

4) Slipe ned kantene på Nansen/Cecilieskia. Ser at noen anbefaler dette og andre ikke. Er det virkelig sånn at det ikke hjelper (nok) å runde av stålkantene mtp skader?

Er smørefrie ski verdt å se på? Setter pris på synspunkt eller andre alternativer 🙂

Endret av ArneH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill. Tror jeg satser på å slipe ned Nansenskia i første omgang, og så blir det sannsynligvis påfyll med andre ski senere. Skal se litt mer på Finnmark, ser det er flere som skryter av de. Med Nansen, Finnmark og treski på 2,40 bør jeg berge. Det er jo greit å ha til litt forskjellige formål...

Ps. Hank sport kunne bestille opp E109 Villmarka på forespørsel, hvis noen vurderer de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etter hvert skaffet meg Finnmark og er veldig godt fornøyd. Bruker disse på både lengre og kortere turer med bikkja, både med og uten pulk. Tidligere brukte jeg Cecilie og risikovurderingen var at dette var ok så lenge det var en pulk m/hundedrag og brems mellom meg og min firbente turkamerat. På et tidspunkt bestemte jeg meg likevel for å slipe ned stålkantene, noe jeg igrunnen angrer meg på. Satt da igjen med et par forholdsvis tunge ski uten stålkanter og muligheten for å bruke disse på tøffere turer uten hund. De ble liksom verken fugl eller fisk. Finnmark fungerer utrolig bra. De er lettere, men har likevel stiv nok kant til at jeg føler meg komfortabel på den type turer der bikkja får være med. Bæreevne synes jeg er helt super, likeledes manøvrering. Men dette er jo individuelt og føreavhengig. Med en strihår i fullt firsprang i nedoverbakkene, og som også kan finne på å gå på bakskiene i den dypeste snøen, føler jeg ihvertfall at jeg har litt mer kontroll på risiko for å skade egen hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siggy Stardust skrev (På 18.1.2023 den 16.47):

Har Nansen med avslipt kant (utført i butikk hvor jeg kjøpte skia) Samme bruksområde som du beskriver. Veldig fornøyd. Hadde Breidablikk som forrige ski og den fikk etter noen år mye hakk i sålekanten som jeg opplevde som langt mere hundefarlig enn avslipt stålkant. 

Helt enig! Når jeg ser på par med gamle (utgåtte reserve-)ski uten stålkant i boden, så har de alle hakk og fliser mellom såle og sidekant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk låne et par fjellski med avslipte stålkanter… det endte med sår på bikkja sine bein etter ganske kort tid.. så nå er det kongsvold istedet. Ja de flises litt opp siden jeg har en lei tendens til å dra ut skisesongen lengst mulig, men har aldri ripa opp mine pointere enda når de går på tryne foran meg nedover bakkene og jeg dermed ikke alltid klarer å styre raskt nok unna 🙈 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.