Jump to content
IGNORED

Lengde på quilt

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg quilt, men er usikker på hvilken lengde som blir riktig. Har prøvd å søke i tidligere tråder i forumet men ikke funnet helt det jeg lurer på. 

Produsenten lager quilt i Short = 152-168cm personhøyde (under 5') og Regular = 168-183 cm personhøyde (5'-5'6"). De anbefaler å legge til ca 10cm for mage-sovere, eller om man beveger seg mye. Jeg er 164,5cm, og sover både på side og rygg, og hjemme i senga gjerne på magen (liggeunderlag- og plassbegrensninger i telt har ikke latt meg utforske dette på tur). Liker å variere stilling. Bør jeg da gå for Regular lengde? Er redd for at det blir alt for langt, og vanskelig å unngå glipper på sidene. Samtidig kjedelig om den blir for kort til at jeg kan utnytte mer bevegelsesfrihet. Hva er lurt?

I Warmpeace Viking 300-posen min gikk jeg for Short, da den skulle dekke opptil 170cm kroppshøyde. Denne opplever jeg som akkurat litt for kort i lengden (arves derfor til eldstemann, derfor ny quilt på meg!). Kanskje den erfaringa bør tilsi at jeg bør gå for Regular.

Annonse

Hvilken quilt er det snakk om? Personlig foretrekker jeg en som er såpass lang at jeg kan dra den opp på øret, men andre liker å snurpe den inn rundt halsen. Sistnevnte alternativ føler jeg ikke fungerer så godt da det er lett for at man roterer sammen med quilten om man beveger set mye i søvne.

Jeg ville gjort som @Grimner og tatt utgangspunkt i lengden på dyna du bruker hjemme. Det er jo dumt om tærne kommer ut i kulda fordi det er så kalt at du vil pakke dyna (quilten) godt rundt hodet. Jeg har en quilt for sånt bruk, og den er 2,25 m lang og 1,4/1,3 m brede ved skulder/føtter. Jeg er 1,80 og koser meg fælt i den. Personhøyden for den quilten er oppgitt til 1,76-1,90 m.

Hva som er lurt for deg aner jeg ikke, men hvis jeg skulle gitt deg en i bursdagsgave hadde jeg kommet til å kjøpe regular til deg av de to du oppgir. Så hadde jeg sett om du ble fornøyd med den. 😄

Edited by Skogens Stønn

Megalep skrev (10 timer siden):

Takk for innspill @Fiskepadde, @Grimner og @Skogens Stønn - lurt å teste med dyne (må se om jeg finner oppgitt lengde på quilten). Det er Enlightened Equipment Revelation (-6) det er snakk om.

Kan anbefale Timmermade om du allerede skal kjøpe dyr quilt fra USA. Veldig bra kvalitet og temperaturen stemmer. Tar litt tid å få den men ellers ikke noe å klage på. Enkelt å kommunisere med er han og. 

Fiskepadde skrev (12 timer siden):

Kan anbefale Timmermade om du allerede skal kjøpe dyr quilt fra USA. Veldig bra kvalitet og temperaturen stemmer. Tar litt tid å få den men ellers ikke noe å klage på. Enkelt å kommunisere med er han og. 

Kjøper på backpackinglight.no (norsk nettbutikk), så ikke fra USA - men skal sjekke opp den du nevner :)

• Like 1