Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørking av klær på vintertur


Anbefalte innlegg

Ute etter andre sine tanker om tørking av klær i telt på vinteren. Har to hunder med meg på tur som greier å få igjennom fryste dekken hver dag på tur. Eggene klær har jeg greid å tørke brukbart med å henge den opp i innerteltet men, hundedekkenet er alltid dypfryst til neste dag. Noen som har noen råd og tanker?
 

Vurderer å ta med brenneren inn i innerteltet og tørke dem på den måten, isåfall noen som har noen erfaring med bensinforbruk for å fyre i 1 times tid? På en Omnifuel Nova? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dekken er et ganske vidt begrep, de kommer i mange forskjellige utgaver og matrialer.

Jeg har ofte brukt et dekken som er glatt både innvendig og utvendig utendørs og har et fleece dekken som brukes innendørs( er irsk setter så ingen polarhund).

Siden han kan være en snøsamler til tider bruker han også kondomdrakt, denne blir som regel våt under bruk. Da tørkes det i innertelt med litt fyring. Børste alltid vekk det som er mulig å få av.

Optimus oppgir Nova til et forbruk:  Up to 150 min at maximum output (with 450 ml of fuel). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (7 timer siden):

Dekken er et ganske vidt begrep, de kommer i mange forskjellige utgaver og matrialer.

Foreløpig har vi et rent ulldekken fra Canelana og en «bobledress» fra Hurtta. Når snøen smelter spesielt i bobledressen (glatt utenpå og inni) så blir den pinne stiv. 

Tar sånn sett gjerne anbefalinger for dekken til bruk i -20 m/ vind for jaktlabrador. Noe som ikke danner fult så mye is hadde vært veldig deilig.

Kristoffer Sandnes skrev (7 timer siden):

Siden han kan være en snøsamler til tider bruker han også kondomdrakt, denne blir som regel våt under bruk. Da tørkes det i innertelt med litt fyring. Børste alltid vekk det som er mulig å få av.

Hvor lang tid pleier det å ta før det tørker?

Kristoffer Sandnes skrev (7 timer siden):

Optimus oppgir Nova til et forbruk:  Up to 150 min at maximum output (with 450 ml of fuel). 

Takker! Da gir en halvliter god tid med tørke i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har benyttet meg mye av slike dekken Troll varmedekken finnes i to utgaver. De er glatte og samler ikke like mye snø som et ulldekken.  

Non-stop her også dekken i denne type stoff.

Ulldekkenet er jo genialt for bruk inne i teltet. Tørker opp bjikka raskere og holder den varm.

Tørketid har mange variabler så det er nok værre å si noe akkurat tidsforbruk. 

Har ingen personlig erfaring med nova og hvor tørst den er. Koketiden optimus oppgir virker å være realistisk med 3.5min for 1l vann. Så da er kanskje forbruket realistisk også. Men du kan fylle flasken din til maks merket, veie den også kjører du en test på full effekt i 30 min. Da vet du hvor mye drivstoff den bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best tørk i teltet får jeg utvilsomt i Exped Orion teltet mitt. Der samler varmen seg godt oppunder taket og jeg har 3 tørkesnorer i taket slik at ting kan legges nærmest flatt i taket unna veien, da tørker ting fort hvis det ikke er for tykke plagg. Brenneren står på svak effekt i innerteltet og det ble kanskje 5-10C ved gulvet mens termomereret ved taket viste 30C, nå i romjulen.

I tunnellteltet mitt hvor jeg har èn tørkesnor tar det mye lengre tid, trolig siden ting henger som på en klessnor og ikke får utnyttet varmen som samles i topp. Mulig jeg kan legge til flere tørkesnorer her også.

Bruker du brenneren i innerteltet med en liten lufting nede og liten lufting oppe holder det å kjøre på laveste effekt hvis ikke teltet er veldig stort. Med mye lufting og stort telt, eller bruk i yttertelt, må effekten opp og forbruket går drastisk opp.

Å ha klestørken høyt mot taket slik at du kan ha brenneren rett under hjelper også på at man kan ha mindre effekt på brenner.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

Best tørk i teltet får jeg utvilsomt i Exped Orion teltet mitt. Der har jeg 3 tørkesnorer i taket, og kan legge ting nærmest flatt i taket og det er unna veien, da tørker ting fort. Brenneren står på svak effekt i innerteltet og de ble kanskje 10C ved gulvet mens termomereret ved taket viste 30C.

I tunnellteltet mitt hvor jeg har en tørkesnor og henger ting ove den tar det mye lengre tid, men kanskje jeg kunne laget til flere sorer der også slik at jeg får bredd tingene mer utover.

Bruker du brenneren i innerteltet med en liten lufting nede og liten lufting oppe holder det å kjøre på laveste effekt hvis ikke teltet er veldig stort. Med mye lufting og stort telt, eller bruk i yttertelt, må effekten opp og forbruket går drastisk opp.

Ikke bekymra for å smelte bunnen i innerteltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (8 minutter siden):

Ikke bekymra for å smelte bunnen i innerteltet?

Setter brenneren oppå ett skumunderlag selvsagt. Ikke rett nedpå teltduken.

Eller primusplate som mange lager.

7BC99178-34B2-4A4A-944C-8746CAC3A615.jpeg
 

Eller med XGKII og MSR trillium base rett på skumunderlaget. Både denne og 111 blir ganske varm under, så underlaget kan få merke om du lar den stå veldig lenge på samme plass uten å legge noe mer under (kjelelokk, vindskjerm, en trepinne, etc.)

0EB5EED1-1BFC-4A66-87D9-87F5A64A433B.jpeg.e6cbd60848d175ac9bffbeda01153f10.jpeg

 

MSR simmelite har nærmest kalde føtter under drift, og det blir ikke varmt under den.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (44 minutter siden):

[…] jeg har 3 tørkesnorer i taket slik at ting kan legges nærmest flatt i taket unna veien, da tørker ting fort hvis det ikke er for tykke plagg. Brenneren står på svak effekt i innerteltet og det ble kanskje 5-10C ved gulvet mens termomereret ved taket viste 30C, nå i romjulen.

Likte ideen med å legge ting flatt på tre tørkesnorer med brenner under! Har et Spitsbergen X-trem 4 Camp på vei i posten så noe av det første jeg gjør blir nok å lage en tilsvarende tørkesnor løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas-André Dahl skrev (4 minutter siden):

Likte ideen med å legge ting flatt på tre tørkesnorer med brenner under! Har et Spitsbergen X-trem 4 Camp på vei i posten så noe av det første jeg gjør blir nok å lage en tilsvarende tørkesnor løsning.

Ja, der har du jo bra høyde i teltet. Så 3 tørkesnorer i taket, i stedet for bare den ene på midten, tror jeg kan gjøre stor forskjell på hvor enkelt det er å tørke klær i teltet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dårlig er pelsen til hunden din? Det hørtes da mye ut med både ull dekken og bobledress på en hund som skal ha underull og er i utgangspunktet en vannapporterende hund.

Hunder svetter jo ikke, så enten går dem varme og smelter snøen som samles i/på dekken, eller så er det såpass mildt at snøen smelter og da er det for varmt med dekken.

Prøver bare å forstå og evt lære noe nytt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et gammelt Svea 4 camp som er forløperen til Spitsbergen. 

Jeg kan på det varmeste anbefale å spenne opp teltet og så knyte opp murerline eller annen sterk "hyssing" mellom alle mulige fester i taket i innertelt og fortelt. Og ha dem der permanent. Det gir gode opphengs- og tørkemuligheter.

Jeg har gjort tilsvarende på de aller fleste av mine telt og lavvoer...

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (42 minutter siden):

Hvor dårlig er pelsen til hunden din? Det hørtes da mye ut med både ull dekken og bobledress på en hund som skal ha underull og er i utgangspunktet en vannapporterende hund.

Mulig jeg var litt uklar tidligere, det er to dekken til hvert sitt bruk.

Diger Jotne skrev (1 time siden):

Hunder svetter jo ikke, så enten går dem varme og smelter snøen som samles i/på dekken, eller så er det såpass mildt at snøen smelter og da er det for varmt med dekken.

Vannet har nok kommet fra at snø har kommet inn i dekkenet og hunden og smeltet der vil jeg tro. Så når jeg tar dekkenet av så har smeltevannet samlet seg i dekkenet og fryser.

Tar gjerne imot gode råd for dekken på jaktlabrador (korthåret hund) for Hardangervidda vinterstid, har tidligere hatt samojed så ikke alt for mye erfaring med å kle opp hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.