Gå til innhold
  • Bli medlem

Padle fra Sulis til Arjeplog


Anbefalte innlegg

Annonse

Hei! Vi var 4 tobeinte og 3 firbeinte som padla fra Sulis retning Arjeplog for 11 år siden. Vi starta riktignok ved Lomivatnet og benyttet Allyer. 
Hele turen vår var preget av lange vann med «korte» bæringer mellom disse. De to lengste var inn i Sverige fra Eidevannet til Pieskejavvre og fra Pieskejavvre til Miekak. Den siste strekningen kan deles dersom du padler fra lone til lone, men bagasjen bør nok bæres hele veien. 
Vi padlet ned til Forsnæs, derfra blir elva brattere. 
Med såpass store vann er kanskje kano (ally?) et like greit alternativ. Vi blei riktignok kraftig distansert av packrafter på Karasjokka i fjor, men velger å gi ekstrem lav vannstand skylda. 
Turen du planlegger er faktisk noe av det fineste stykke natur min padlekamerat har padlet gjennom. Allyen vår har nok tilbakelagt et par tusen km på ulike vann / elvestrekninger i Norge og Sverige så vi har noe å sammenligne med.

God tur!

Eirik

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv planer om denne turen, skulle egentlig tatt den i fjor, men måtte skyve på den.

Noen som vet ca når det er mulig å starte en slik tur. Når pleier det være isfritt på balvannet og lomi? Hvordan er fisket? Tilgang på kort. Regner med Miekak kanskje er litt utfordrende? 

Hvor mange dager bør man ha på en sånn tur med passe forflytning pr dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stiller vanskelige spørsmål! Vi padla Balvannet / Lomi ca 15 juli og så en liten isklump som fløyt midt utpå. Noen år seinere starta vi på Sitasjaure i Skjomen, dvs omtrent samme høyde oh. 10 juli kom vi ikke inn veien til vannet pga snø og vi dro kanoene på isen over Tjårdavannet i nordenden av Sitasjaure. Se profilbildet mitt. Utpå Sitasjaure møtte vi felt med 10 cm tjukke isnåler som var umulige å forsere. Dagen etter kom det heldigvis vind som lagde passasje for oss. 
Ned til Miekak er det loner som kan padles,  men det er mange strekker du må bære. 
Husker ikke åssen vi ordna oss med fiskekort, men fiska hele veien med vekslende hell. Fikk ei røye på drøyt 2,5kg i Pieskejaurre. 

Dagsetapper er det helt umulig å svare på, kommer helt an på vann / elv /strøm /medvind / motvind. Har vært opp i 56 km på strømmende elv og nede i godt under 10 km på strekninger med vanskelige bæringer. Vi var på tur i 12 dager fra Lomivannet til Forsnæs, to par i midten av 50 åra med 3 hunder. Det bør være mulig kutte ned på antall dager uten noe problem.
Vi fikk hjelp med kjøring / flytting av bil; det hadde vært en utfordring med returen uten den hjelpa. 
Ut fra kartet bør det være mulig å komme seg helt til Arjeplog med noe bæring / lining og motstømspadling fra Skierfajavvre via Rhappen - Labbas - Riebnes og Hornavan. Det blir en lengre tur, men du starter og avslutter i nærheten av steder hvor det sannsynligvis går buss. 
Lykke til med planlegginga!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har tatt Låmituren i ulike versjoner 3 ganger. Første gangen var vi 5 gamle kjente fra folkehøgskole, da fortsatte vi hele veien ned til jernbanen, andre gangen var vi 13 ledere og rovere fra Salten speiderkrets, og siste gangen var med kona - begge gangene med stopp i Ørnvik - første vei - i 2009 gikk det buss dit. Første gangen brukte vi 12 dager til Ørnvik, andre gangen 10 og siste gangen 6 dager, men da med to hviledager. 

Jeg har allerede en ganske grundig beskrivelse ferdig her fra før av, med kart og anbefalte bæringer - den er da det jeg vil kalle sikker i ft stryk - tror det er rundt en mil med bæring. Erfarne strykpadlere kan sikkert padle mer. Vi brukte Øystein Køhns bekrivelse første gangen, men den er litt optimistisk for min del. 

Tekst står over kartene: 

Ruta starter ved enden av anleggsveien fra Sulitjelma Kirke (den på nordsiden av vannet) til Låmivatnet, veien kan være noe dårlig og det er merket med kjøring på eget ansvar.

Kjør til enden av veien og sett ut kanoer ved rød prikk, Låmivatnet er et typisk brevann og det er uklart og kaldt, er det et sted kanobekledning er på sin plass er det her.

Bæringa over til Eidevatnet er ganske lett, jeg har bært over ved rød prikk (sånn ca) se etter et båtutsett, men det er uansett kort, men fra det båtutsettet går det sti over til hyttene ved Eidevatnet så det kan være litt enklere. Eidevatnet er fint å padle, helt annen type vann og ikke regulert, greit å gå i land ved turisthytta i vestenden og følge sti mot Pieskehaure, denne er merket med T til grensen og deretter er den ganske tydelig, følg den til bru, her mener jeg å huske at det er best å gå ned mot Pieskehaure (mulig kartet sier Bieskehavvre – heretter kaller vi det Pieske) til høyre (sør) det er bratt, så det er lurt å lete etter en sti eller nedgang uten kanoer.

 

1.1.png.5e8b2116dd5f170bdd7ce6974959a856.png

 

Nede ved Pieske er det fin sandstrand og noen naust (derav sti – da disse er eid av folk i Fauske). Herfra er det to valg, på sørsiden kommer du inn i ei bukt (se etter gul prikk ved ordet forfalen) her var vannet utrolig varmt da vi padlet med speiderne, og det lå mye død fisk i vannet – det er fin leirplass ved eidet i enden av bukta, hvor kanoer må dras over, vannet videre er grunt, og det kan bli heftige bølger. De to gangene jeg har padlet uten speidere har jeg padlet nordsiden, der kan det blåse friskt (Pieske er farlig når det blåser og urolig lenge etter – vær forberedt på å ligge i ro.) Det er fin leirplass (blå prikk) ved en forfallen gamme med naust. Da jeg padlet med kona kom vi hit på en halv dag… med speiderne brukte vi 3 dager før vi kom så langt.  

1.2.png.f8fe3c9ebaf3c2d224bf4d592f63aed6.png

 

 

Ved lilla prikk sør for vann på 977  er det en idyllisk, men myggfylt leirplass. Dog er det fint å sitte på en sandbanke ute i vannet å brenne bål.

Så kommer bæringa ned i Vuojatsavvun, her har jeg prøvd å gå både på nord (oransje til oransje) og sørsiden (Sort til oransje - i scooterløypa), jeg har egentlig ingen formening om hva som er best, men jeg mener du uansett må like langt ned - dvs forbi den hytta - og dette er en av de 3 lengste bæringene. Du er nå inne i et område regulert av et annet fiskekort (og det er en del fiskere der – de kommer fra fiskecampen i Miekak og har betalt en del - så de bør kanskje få litt ro...)

1.3.png.de4c7519820938b67341e2ed83577e03.png

 

Det er et lite stryk mellom de to svarte prikkene, jeg har kommet velberget ned uten synfaring tre ganger, mener det er greit å holde seg litt nord i elva, og unngå sørbredden da den er grunn. Strekket mellom de røde prikkene bør bæres, nordsiden er fin. Etter bærestrekket kan dere trolig padle ned til før de tre samlede prikkene, der er det en heftig foss, dere kan enten padle inn til den oransje prikken å bære opp på sti og gå noenlunde tørt ned til Miekak, eller gå på vestsiden i myra langs scooterløypa, jeg har prøvd begge deler. Tror jeg ville valgt østsiden og stien om kano og bagasje er lett. Mener Øystein Køhn skriver at det har gått liv i elva nedenfor de røde prikkene og ned mot Miekak. Utsett på fin flat stein på scooterløypesida, eller på motsatt side - grønne prikker. 

 

 Hyttene på kartet symboliserer fiskecampen – her kan dere faktisk få kjøpt noe mat, men ikke baser dere på det – det er svinedyrt og begrenset utvalg... 

 

1.4.png.34275389849ae9049bcf2270f6a6d55e.png

Alep Miekak og Lulep Miekak har ingen stryk mellom seg.

1.5.png.769b37adbbca03f7f83ea7a887413448.png

 

 

Fra Lulep Miekak til Alep Sardda er det greiest å bære på nordsiden og det er to bæringer (mulig dere tørr å ta det siste stryket) det første er det bare å glemme å padle. Ved den grønne prikken i Alep Sardda er det et lite uskyldig fall det kommer ganske overraskende på, men er helt greit å padle.1.6.png.98fd4e818bfea13cc1b75798e96fb6a6.png

Ved tre prikker i Alep Sardda er det bare å bære, og et lite avslutningsstryk som er morsomt å padle ned i Guddujavvre (bær storfossen først...). Man er også ute av fiskecampområdet, og kan fiske i kulpen. 

1.7.png.7df9ffab1fecff287e2a05ce64c02b7a.png

Liten fin bæring over i Vildo ved rød prikk. Sørsiden er best. Det er ganske grunt inn mot land, og vannet / elva deler seg i flere små løp. 

Bæring fra Vilddo og over i Badjesavon, her er det noe knot på begge sider, det er uansett ganske kort. Det er jo også mulig å gå om Buoktajavre, men har ikke prøvd det. 

Mellom de gule prikkene må dere vurdere – jeg har sett en østeriker padle ned med Packraft, men aldri prøvd selv.

Bæring over i Kåtaselet, heftig foss, litt usikker på plassering av prikker, men har gått på sørøstsiden.

Bæring over sti mellom to røde prikker, har aldri sett på løpet mellom Kåtaselet og Falesjavre, men det ser heftig ut. (Kåtaselet er ikke skrevet på utsnittet, men det blir det lille vannet mellom blå og rød prikk. Det ligger en del båter ved den nordlige røde prikken.)

 

I elva ned mot Tjeggelvass er det noen strekninger som kan padles, men det bør synfares, jeg mener vi padlet noe i starten, men mener at før Luspevaratj er det et stryk som var over grensen og det er nok en grunn til at vi har bært ned og forbi brua.  Sti med klopp på østsiden. 

I Tjeggelvass (nok et stort vann) er det en del grunne strekk i den første bukta, åra kan slå nedi om man ikke finner selve elveløpet. Liten samebygd nordvestenden med kirke, men ikke telefon om kartet sier det. 

1.8.png.5129923189469367af5e4416816c81a4.png

Turen kan avsluttes i Tjeggelvass, Ørnvik – der det er parkering og campingplass, eller man kan fortsette. Derfra har jeg lite å bidra med (vi padlet riktignok i 2009, men jeg husker ikke de dagene som noen naturmessige høyder...  jeg heller ville brukt tiden ved og rundt Pieske og ned til Guddujavre enn å padle videre. Det blir mye sivilisasjon etterhvert, men det finnes ikke provianteringsmulighet.) Ellers er hele turen til Bottenviken beskrevet av Køhn i Padleturer i Norge. 

 

Endret av ASI
Noen ekstra påpekninger
  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan forresten appen Sweden topo anbefales da den har komplette kart og man kan skifte mellom flyfoto - med forholdsvis god detaljgrad om man vil se hvor hvite strykene er. Det er dog ikke særlig mye mobildekning mellom Låmi og Tjeggelvass. 

Ser på kartene at jeg ikke har markert bæring mellom Vilddo (475) og Badjesavon (469 - står ikke navn på kartet) - her må det bæres som det står i teksten, men det er også en annen mulighet jeg ikke har testet litt lenger nord - å gå fra Vilddo og over i Buoktajavvre og så videre ned i Kåtaselet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en gjeng som brukte å dra robåt over fra Balvatnet til Ikes, men ikke lengre. Sädvvajavvre har en ganske solid reguleringshøyde, så det er ikke det "peneste" fjellvatnet. Ofte mye blokkstein og berg som stikker opp, men det kommer jo veldig an på når du er der i forhold til fyllingsgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein Arve 80 skrev (22 timer siden):

Hei. Er det noen som har padlet fra balvatnet og gått over til ikkesjávrre. Padlet/gått ikkesjåhkå ned til jurunsjávrre. Og padlet videre der fra til evt jackvik? Som evt har noe info knyttet til den løypa?

Kan ikke si noe om Balvatnet til Jurunjavvre, men trakk kanoer inn til Jurun fra Gräddis i 2007, da måtte vi raskt snu på grunn av egen inkompetanse, uten at jeg går mer inn på det.

Men jeg gikk samme ruta langs elva i 2015, fra Jurunjavre til Vuoggatjälme, da egentlig for å kartlegge litt hvordan elva var. Vi kom aldri så langt at vi fikk padlet før småbarnsliv og retur sørover fra Bodø satte planen på pause, men jeg har en god del bilder av elva mellom Jurun og  Vuoggatjälme. Det er nok en del bæring nedover, det faller mye i starten og utløpet av Jurun og et godt stykke nedover må bæres, men det er en god del fine partier som kan padles. Nå er det noe markering på disse bildene hvor de er tatt, men luftfoto i Sweden Topo appen kan jo gi en indikasjon på hvor man må påregne bæring. Det er en tur som står på lista mi at skal gjøres med kano etterhvert. 

 

2.thumb.PNG.67a9b75c622649c88297f47f7d0de19f.PNG3.thumb.PNG.91c0b4fa42d1278a207469160cd1795a.PNG4.thumb.PNG.01397c9254c0f22d2737b1246faa590d.PNG5.thumb.PNG.5ca9d456a2f9c7f378096fd64938f4dd.PNG6.thumb.PNG.15f056c833165d32921212185727bf02.PNG7.thumb.PNG.6ccbf3dc75965880e6e2fea489b2b4a8.PNG8.thumb.PNG.ecd83308d65ab154577a204a551844cf.PNG9.thumb.PNG.cebc34b4a0d225311e7ca37b75095a8a.PNG10.thumb.PNG.f0236ff1244894323ceb99662e2a59f6.PNG11.thumb.PNG.6383092634e76a59cc44fafdbb87d367.PNG12.thumb.PNG.0a43bf58a8c193be1268af24714b0b23.PNG13.thumb.PNG.dea4ac1878050617ba15ec2e39ecbc27.PNG

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.