Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke problemer har du opplevd med brenner på langtur?


Anbefalte innlegg

Båtbygger skrev (5 minutter siden):

Heisann, da er du heldig. Kan hende det tok et år eller to. Tråden er vel et bevis på at du bør tømme brenneren etter bruk. Hej då.

Ja, enig i det. Men jeg har gode forhåpninger til den brenneren som er loddet i falsen (skjøten er under flensen som brenneren hviler mot vindskjermen med). Det har gått bra til nå i hvert fall.

Jeg pleier å smøre oringene av og til. Jeg bruker som regel bare syrefri vaseline til det, men det går sikkert bra med andre oljer også. Matolje kanskje. De holder seg myke og morkner ikke. Det gjør også at lokket ikke sitter så hardt fast. Jeg bruker også syrefri vaseline til å holde knivblader frie for rust, så det er jevnlig i bruk uansett.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Største "problemet" heller ulykke \dumskap var en gassbrenner jeg hadde liggende løs i kaffekjelen, hadde denne ligende å skarngle sånn i flere år, helt til den tok fyr og også satte fyr på teltet mitt på Saltfjellet, dumskap å legge denne sånn helt klart, men gikk jo fint lenge.

 

Optimus nova er en brenner jeg har kranglet mye med på lang tur, stort sett tett dyse av grunner jeg ikke har blitt helt klok på, denne brukes nå kun som back up brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en MSR Whisperlite fra tidlig nittitall, med den gamle pumpen. Den demonteres ved å rotere pumpestaget i selve pumpen, og den er så pass lett å vri at det av og til skjer utilsiktet. På vei rundt Hardangerjøkulen oppsto det en situasjon da jeg skulle lage middag. Alt gikk på autopilot, og plutselig står jeg med pumpestaget i en hånd, pumpen/flasken i den andre, og de to halvdelene som holder alt sammen på ukjent lokasjon. 

Da var jeg glad for 1) det var dagslys og 2) jeg hadde nok blodsukker til å lete effektivt , og 3) at den er like enkel å montere som å demontere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Skogens Stønn said:

Ja, enig i det. Men jeg har gode forhåpninger til den brenneren som er loddet i falsen (skjøten er under flensen som brenneren hviler mot vindskjermen med). Det har gått bra til nå i hvert fall.

Jeg pleier å smøre oringene av og til. Jeg bruker som regel bare syrefri vaseline til det, men det går sikkert bra med andre oljer også. Matolje kanskje. De holder seg myke og morkner ikke. Det gjør også at lokket ikke sitter så hardt fast. Jeg bruker også syrefri vaseline til å holde knivblader frie for rust, så det er jevnlig i bruk uansett.

Good! Tipper mange bruker lokket med o-ringen til å slokke brenneren. Da varer den ikke så lenge. Fortsatt undrende til hvorfor det er ulykker med rødspritbrenner. God Jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, ArveS said:

Jeg har en MSR Whisperlite fra tidlig nittitall, med den gamle pumpen. Den demonteres ved å rotere pumpestaget i selve pumpen, og den er så pass lett å vri at det av og til skjer utilsiktet. På vei rundt Hardangerjøkulen oppsto det en situasjon da jeg skulle lage middag. Alt gikk på autopilot, og plutselig står jeg med pumpestaget i en hånd, pumpen/flasken i den andre, og de to halvdelene som holder alt sammen på ukjent lokasjon. 

Da var jeg glad for 1) det var dagslys og 2) jeg hadde nok blodsukker til å lete effektivt , og 3) at den er like enkel å montere som å demontere.

Glimrende. Høres ut som det gikk bra likevel? Jeg glemte å si at jeg har en expedition service kit I posen med brenneren. Da er du rimelig sikker. Låsebøylen i posisjon er selvsagt en forutsetning. Hej då.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båtbygger skrev (1 time siden):

Tipper mange bruker lokket med o-ringen til å slokke brenneren. Da varer den ikke så lenge.

Jeg gjør det, men jeg tar ut o-ringen først. Og jeg venter også til brenneren er avkjølt før jeg setter i o-ringen igjen. Muligens derfor de varer så lenge som de gjør hos meg (i tillegg til smøringa når de føles tørre). Jeg sjekket tre stykker i går, og de har fin-fine o-ringer alle tre. Tror jeg har en brenner eller to til ett sted, blant annet den eldste fra 70-tallet. Den hadde bare en ring uten lokk som flammedemper. Ringen ble klipset fast på brenneren og kunne vippes ned eller opp etter behov.

Båtbygger skrev (1 time siden):

Fortsatt undrende til hvorfor det er ulykker med rødspritbrenner. God Jul!

Det er selvfølgelig brukerfeil, og det dreier seg nok mest om uerfarne brukere, mest barn og ungdom. Problemet er at konsekvensene kan bli veldig store for det jeg vil kalle tilsynelatende små brukerfeil.

God jul ja. Det må vel være lov å si nå. Jula nærmer seg i hvert fall med stormskritt - hele 24 timer pr døgn.

Jeg testet forøvrig den loddede brenneren for lekkasje i dag. Jeg fylte den med rødsprit i går og satte den på hodet for å teste om den lakk, pakket ned i kjelen for om mulig å kunne lukte meg fram til selv en ørliten lekkasje, Men det fantes ikke rødspritlukt når jeg sjekket i dag.

IMG_20221216_150324_DxO_1024.thumb.jpg.b9ce685030a01b7268b118f9c90391cd.jpg

 

Selv en liten rødspritbrenner kan gi litt kos, selv om den ikke varmer som et bål akkurat. Det er noe spesielt med levende flammer...

IMG_20221216_145104_DxO_1024.jpg.444abf895dbc0b6cabd9798beaf081cc.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Jeg gjør det, men jeg tar ut o-ringen først. Og jeg venter også til brenneren er avkjølt før jeg setter i o-ringen igjen. Muligens derfor de varer så lenge som de gjør hos meg (i tillegg til smøringa når de føles tørre). Jeg sjekket tre stykker i går, og de har fin-fine o-ringer alle tre. Tror jeg har en brenner eller to til ett sted, blant annet den eldste fra 70-tallet. Den hadde bare en ring uten lokk som flammedemper. Ringen ble klipset fast på brenneren og kunne vippes ned eller opp etter behov.

Det er selvfølgelig brukerfeil, og det dreier seg nok mest om uerfarne brukere, mest barn og ungdom. Problemet er at konsekvensene kan bli veldig store for det jeg vil kalle tilsynelatende små brukerfeil.

God jul ja. Det må vel være lov å si nå. Jula nærmer seg i hvert fall med stormskritt - hele 24 timer pr døgn.

Jeg testet forøvrig den loddede brenneren for lekkasje i dag. Jeg fylte den med rødsprit i går og satte den på hodet for å teste om den lakk, pakket ned i kjelen for om mulig å kunne lukte meg fram til selv en ørliten lekkasje, Men det fantes ikke rødspritlukt når jeg sjekket i dag.

IMG_20221216_150324_DxO_1024.thumb.jpg.b9ce685030a01b7268b118f9c90391cd.jpg

 

Selv en liten rødspritbrenner kan gi litt kos, selv om den ikke varmer som et bål akkurat. Det er noe spesielt med levende flammer...

IMG_20221216_145104_DxO_1024.jpg.444abf895dbc0b6cabd9798beaf081cc.jpg

Haha! På nederste bilde har du en rød kopp, jeg trodde jeg så en rød MSR- flaske :o 

Hadde jo vært uheldig om du ønsket å fronte Trangia ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (3 minutter siden):

Haha! På nederste bilde har du en rød kopp, jeg trodde jeg så en rød MSR- flaske :o 

Hadde jo vært uheldig om du ønsket å fronte Trangia ;) 

Ja, det går en liten slange bort til brenneren som jeg har gravd ned under snøen 😆

Neida, det er en sånn kopp som i artikkelen nedenfor. Veldig kjekk kopp som kan pakkes ned i nærmest hva som helst eller bare puttes i ei lomme til bruk når man skal drikke vann fra en bekk eller et tjern. Her ble den pakket ned i kjelen sammen med brenneren, kjelestøtte, en lighter og en liten pose kaffe. Jeg kunne faktisk ha puttet brenneren oppi koppen før jeg la de ned i kjelen, men jeg tok ikke sjansen på det. Selv om det ikke lekker rødsprit vil det fort være rester av rødspritsmak utenpå brenneren etter søl ved påfylling. Selv etter å ha vasket hendene med såpe og varmt vann vil man kjenne smaken av rødsprit på fingrene hvis man sølte litt, og den smaken er ikke god, og da har jeg vært snill med ordvalg her!

https://www.klikk.no/helse/trening/tester/silikonbolle-til-turen-2484447

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (13 minutter siden):

Jeg kunne faktisk ha puttet brenneren oppi koppen før jeg la de ned i kjelen, men jeg tok ikke sjansen på det. Selv om det ikke lekker rødsprit vil det fort være rester av rødspritsmak utenpå brenneren etter søl ved påfylling. Selv etter å ha vasket hendene med såpe og varmt vann vil man kjenne smaken av rødsprit på fingrene hvis man sølte litt, og den smaken er ikke god, og da har jeg vært snill med ordvalg her!

https://www.klikk.no/helse/trening/tester/silikonbolle-til-turen-2484447

 

Høres fantastisk ut 😛 

Skogens Stønn skrev (13 minutter siden):

Ja, det går en liten slange bort til brenneren som jeg har gravd ned under snøen 😆

Ville ikke vært så underlig. Ville nok satset på det oppsettet om det var meg :) 

Rødsprit ER og FORBLIR noe svineri. Heller en ørliten skvett bensin i maten enn rødsprit. Smaker grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (38 minutter siden):

Høres fantastisk ut 😛 

Ville ikke vært så underlig. Ville nok satset på det oppsettet om det var meg :) 

Rødsprit ER og FORBLIR noe svineri. Heller en ørliten skvett bensin i maten enn rødsprit. Smaker grusomt!

Sikkert mulig å bruke polvare i trangiaen også, men det blir fort en dyr kaffe. Men må man, så må man. Utgifter til koking av kaffe må vel betraktes som nødvendig utgift til livsoppholdelse.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 minutt siden):

Sikkert mulig å bruke polvare i trangiaen også, men det blir fort en dyr kaffe. Men må man, så må man. Utgifter til koking av kaffe må vel betraktes som nødvendig utgift til livsoppholdelse.

Da kan du putte resten i kaffen, så trenger du ikke tenke på søl av drivstoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (7 minutter siden):

Da kan du putte resten i kaffen, så trenger du ikke tenke på søl av drivstoff. 

Ja, det inviterer jo til å fylle trangiaen ekstra full så det blir en god slump igjen i brenneren etter kokinga til å slå oppi kaffen. Kan dog fort ende med noe søl, både fordi man forsøker å lage høyest mulig topp ved fylling av trangiaen og også hvis man får mye oppi kaffen etterpå. Blir fort lunken kaffe også for å spare på drivstoffet så man kan slå resten i kaffen.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båtbygger skrev (På 16.12.2022 den 16.14):

Glimrende. Høres ut som det gikk bra likevel? Jeg glemte å si at jeg har en expedition service kit I posen med brenneren. Da er du rimelig sikker. Låsebøylen i posisjon er selvsagt en forutsetning. Hej då.

 

Haha, fant begge halvdelene til slutt. Og det var godt, for de inngår ikke i rep. kit !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (34 minutter siden):

Haha, fant begge halvdelene til slutt. Og det var godt, for de inngår ikke i rep. kit !

Det minner meg om en episode på 80-tallet. Ikke kokeapparat, men vi var 3 stykker på fjelltur, meg og to som var brødre. Jeg bodde i et lite enmannstelt mens de to brødrene hadde et litt større telt som de delte. Så var det etter en av dagsmarsjene midt i turen at vi skulle sette leir. Teltet mitt var fint det, men stengene lå igjen på forrige natts teltplass. Jeg visste til og med nøyaktig hvor jeg hadde lagt de. Så da var det bare å ta beina fatt og gå dagsmarsjen to ganger til. De andre fisket imens, men fikk ikke noe fisk, så det var egentlig like greit at jeg slapp å fiske.

;-)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (26 minutter siden):

Det minner meg om en episode på 80-tallet. Ikke kokeapparat, men vi var 3 stykker på fjelltur, meg og to som var brødre. Jeg bodde i et lite enmannstelt mens de to brødrene hadde et litt større telt som de delte. Så var det etter en av dagsmarsjene midt i turen at vi skulle sette leir. Teltet mitt var fint det, men stengene lå igjen på forrige natts teltplass. Jeg visste til og med nøyaktig hvor jeg hadde lagt de. Så da var det bare å ta beina fatt og gå dagsmarsjen to ganger til. De andre fisket imens, men fikk ikke noe fisk, så det var egentlig like greit at jeg slapp å fiske.

;-)

Tror jeg i sympati hadde slått følge med deg tilbake til forrige leirplass om jeg var i turfølge. En natt til der, deretter fortsette som planlagt. Man taper 1 dagsmarsj, men på tur bør man være løsningsorientert og fellesskapsorientert, men det er nå mitt synspunkt. Ganske kjipt å måtte gå 3- ganger’n alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (48 minutter siden):

Tror jeg i sympati hadde slått følge med deg tilbake til forrige leirplass om jeg var i turfølge. En natt til der, deretter fortsette som planlagt. Man taper 1 dagsmarsj, men på tur bør man være løsningsorientert og fellesskapsorientert, men det er nå mitt synspunkt. Ganske kjipt å måtte gå 3- ganger’n alene. 

Hehe. Nei, det hadde jeg nektet om de skulle ha foreslått det. Hadde de fått fisk hadde jeg også fått spise fisk. ;-) Det var etgentlig ikke noe særlig tungt. Jeg gikk jo fram og tilbake uten sekk. Hadde det vært for langt å gå hadde jeg jaktet noen raier og bøyd inni teltet. Eller bare surret meg inn i duken. Det var jo tross alt sommer. (akkurat det har jeg forøvrig gjort på en vinterovernatting også, da jeg ikke gadd å sette opp teltet, bare surret meg inn i det og la meg til å sove, men det er mange år siden nå, i Nordmarka nord for Oslo når jeg gikk på ski fra Grua og hjem)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (55 minutter siden):

Hehe. Nei, det hadde jeg nektet om de skulle ha foreslått det. Hadde de fått fisk hadde jeg også fått spise fisk. ;-) Det var etgentlig ikke noe særlig tungt. Jeg gikk jo fram og tilbake uten sekk. Hadde det vært for langt å gå hadde jeg jaktet noen raier og bøyd inni teltet. Eller bare surret meg inn i duken. Det var jo tross alt sommer. (akkurat det har jeg forøvrig gjort på en vinterovernatting også, da jeg ikke gadd å sette opp teltet, bare surret meg inn i det og la meg til å sove, men det er mange år siden nå, i Nordmarka nord for Oslo når jeg gikk på ski fra Grua og hjem)

Mange gode forslag her :) Meeeen, hva er «raier»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
togg skrev (2 timer siden):

Denne?  👌💥👌

Heelt genialt,men burde jo vært levert standard med Lodding,da!

https://fireboxstove.com/ultralight-stoves?product_id=331

Ja, jeg bestilte den vel i tillegg til noe annet til fireboxen så vidt jeg husker. Men nå har jeg loddet en annen selv i tillegg da. Kom nå på at jeg la den i boden opp ned og full av rødsprit for å sjekke om den er tett. Jeg hadde helt glemt av den, så den har ligget der lenge, mange uker. Jeg åpnet den akkurat nå og sjekket, og det ser ikke ut som det har forsvunnet en eneste dråpe.

Jeg kunne sikkert brukt lim som tåler høy temperatur i stedet.

😁

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.