Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødkontakter til InReach


Storm_Eagle

Anbefalte innlegg

On 12/17/2022 at 3:37 AM, ingebrigt_bj said:

Når man trykker inn knappen går meldingen først til International Emergency Response Coordination Center (IERCC)  i Montgomery Texas IERCC

 

IERCC vurderer om hendelsen fremstår som reell, og kontakter eventuelt Hovedredningssentralen (HRS). For hendelser på land er det som regel Lokal Redningssentral (LRS=den lokale operasjonssentralen i politiet) som koordinerer hendelser, og HRS videreformidler bare informasjon fra IERCC til politiet.

Jeg har erfaring med dette selv, og må si at jeg ikke ble spesielt imponert av IERCC. Det er som nevnt politiet som vil koordinere en redningsaksjon på land, og politiet vil ha stor nytte av å kunne kommunisere direkte med den nødstedte for å få en god forståelse av situasjonen og kunne gi veiledning. I de tilfellene jeg kjenner har kommunikasjonen måttet gå via en av nødkontaktene, og det har tatt lang tid å få avklart helt essensielle ting. IERCC mangler kanskje litt forståelse for hvordan redningstjenesten er organisert i Norge, og har virket skeptisk til å utlevere meldinger sendt mellom en nødstedt person og dens nødkontakt, på tross av at disse meldingene inneholdt meldinger som var avgjørende for redningsaksjonene. Tilfellene jeg nevner har vært livstruende hendelser i vinterfjellet.

 

Hadde jeg vært i en tidskritisk nødsituasjon i Norge med en InReach-enhet, ville jeg skrevet og bedt en av nødkontaktene mine ringe 112 umiddelbart etter jeg trykket på SOS-knappen. Min erfaring er også at de fleste hos LRS/operasjonssentralene til politiet ikke kjenner til hvordan dette fungerer så godt, så det er en fordel om nødkontaktene gjør det, og kan forklare når de ringer. Det er også en fordel om de kjenner godt til turplaner, medbragt utstyr ol., og at de sørger for å bli satt over til riktig operasjonssentral (det politidistriktet der nødstedte er).

Edit:

Jeg ville også gjort det veldig klart ovenfor IERCC at jeg samtykket i at de delte all informasjon og pålogging med politiet/HRS. Har ikke helt forstått hvordan systemet til Garmin fungerer, men jeg tror HRS/LRS vil kunne kommunisere via nettleser (se bildet under) hvis de får påloggingsinformasjon til en nødkontakt eller fra IERCC.

30310249_Exploresladdet.thumb.jpg.c0a8f346fa1566ddb519f33ba3b5553d.jpg

 

Ja gikk til innkjøp av en Sattelefon, iridium 9575 til hyggelig pris, men en mente jeg burde ha både inreach og iridium over hardangervidda. Må si etter ha lest disse trådene er jeg noe skeptisk til inreach. Men da kommer månedlig abbo på 1100kr per måned med iridium og inreach, som er i dyreste laget. Ok 5 pakker røyk eller noe, går an kutte ut det. Så vidt. Eller to shoppinger på Meny. Men inreach er ikke akkurat billig, på 4500kr. Betalte 8k for sattelfefonen. Inreach blir vel mest for sporing da eller hvis man er så skadet kan ikke taste nummer eller trykke på sos knappen. Vet ikke om begge er nødvendig enda, men sporing hadde vært greit. Tja skal lese videre hva folk mener, min SPOT er i allefall utdatert..hatt et godt liv! Men kan ikke reaktivere den nå at serienummer er ulesbart. Men SPOT funket greit i alle år den. Ville ikke stolt på den for en HRS redningsaksjon da, da forsøker politiet eller HRS bare ringe din mobil. Egentlig så er en maritimt nødpeilesender tingen, men dyr abbo og alt eller ingenting. Helikopter kommer eller ikke. Satphone mye bedre hvis man tåler 650kr i måneden i abbo før airtime. Kan heller ikke ringe 110, 113, muligens kan ringe HRS og 116117 den siste er jeg litt usikker på. Ser på abbo fra fleetcom.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy faen, det er ikke bra at sånne typer trykker på SOS knappen når det er ikke liv og død! Ser veldig godt at HRS eller andre nødetater vegrer seg for å svare på eller agere! Gjør meg mer glad enn noensinne at jeg kjøpte sat telefon! Fy flatern, man skal holde på dø før man trykker på SOS, eller stryke med! Må være skikkelig illebefinnende eller noe! Eller begravd i snøskred! Eller ikke kommer seg ned fra fjellhylle og må løftes ut med helikopter! Nei har problemer skjønne dette vaset fra friske mennesker som ikke er i fare. Ikke bra.

 

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (12 timer siden):

Fy faen, det er ikke bra at sånne typer trykker på SOS knappen når det er ikke liv og død! Ser veldig godt at HRS eller andre nødetater vegrer seg for å svare på eller agere! Gjør meg mer glad enn noensinne at jeg kjøpte sat telefon! Fy flatern, man skal holde på dø før man trykker på SOS, eller stryke med! Må være skikkelig illebefinnende eller noe! Eller begravd i snøskred! Eller ikke kommer seg ned fra fjellhylle og må løftes ut med helikopter! Nei har problemer skjønne dette vaset fra friske mennesker som ikke er i fare. Ikke bra.

 

Nei, dette er jeg veldig uenig i. Du skal ikke vente til det står om livet. Du skal kalle på hjelp i det øyeblikket du tror liv/helse er i fare, altså at du ikke lenger er rimelig sikker på at utfallet av situasjonen blir akseptabelt (at du ikke dør eller blir skadet for livet). For å sette det på spissen: Hvis du er i en båt som er i ferd med å synke, men du ser land så skal du ikke vente til båten har sunket og du ligger i vannet og etter hvert skjønner at du ikke klarer å svømme helt til land før du utløser nødpeilesenderen. Du utløser alarmed i det du skjønner at dette kan gå veldig galt, mens du enda sitter tørt og trygt i båten som lekker.

Jeg mener satelittelefoner ikke kan brukes til å ringe 110/112/113. Du må derfor passe på å ha med deg telefonnummer til HRS nord eller sør, politi eller lignende og også slå 047 foran. Det blir som å ringe fra utlandet. Men det vet du sikkert allerede.

 

squidman skrev (13 timer siden):

Egentlig så er en maritimt nødpeilesender tingen, men dyr abbo og alt eller ingenting.

Jeg vet ikke hva du mener med en maritim nødpeilesender, men en PLB (personal locator beacon, personlig nødpeilesender) bruker de samme frekvensene og utløses manuelt. Det koster 480 kr året (2022) i såkalt sektoravgift til NKOM og er vel dermed det billigste alternativet av alle. Ulempen er at den ikke har mulighet for kommunikasjon (annet enn en enveis SOS). Det kan kanskje være et godt tillegg til satellittelefonen om du trenger hjelp uten å kunne snakke i telefonen. Dette er et eksempel på en sånn, og denne har en tilleggskostnad hvert 7. år fordi den må sendes inn for å bytte batteri: https://seatronic.no/ocean-signal-plb-rescueme-personlig-nodpeilesender

Bare for å ta akkurat dette med a kunne snakke i telefon: Jeg leste om en ulykke der en mann snublet i en skråning i fjellet og knuste kjeven mot en stein. Han kunne knapt puste på grunn av skaden og alt blodet. Kan klarte å stavre seg de par kilometerne  tilbake til hytta hvor resten av gjengen befant seg og kunne påkalle hjelp. Det var på håret at han ikke døde der oppe i fjellet.

Endret av Skogens Stønn
110
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/31/2022 at 4:05 PM, Skogens Stønn said:

Nei, dette er jeg veldig uenig i. Du skal ikke vente til det står om livet. Du skal kalle på hjelp i det øyeblikket du tror liv/helse er i fare, altså at du ikke lenger er rimelig sikker på at utfallet av situasjonen blir akseptabelt (at du ikke dør eller blir skadet for livet). For å sette det på spissen: Hvis du er i en båt som er i ferd med å synke, men du ser land så skal du ikke vente til båten har sunket og du ligger i vannet og etter hvert skjønner at du ikke klarer å svømme helt til land før du utløser nødpeilesenderen. Du utløser alarmed i det du skjønner at dette kan gå veldig galt, mens du enda sitter tørt og trygt i båten som lekker.

Jeg mener satelittelefoner ikke kan brukes til å ringe 110/112/113. Du må derfor passe på å ha med deg telefonnummer til HRS nord eller sør, politi eller lignende og også slå 047 foran. Det blir som å ringe fra utlandet. Men det vet du sikkert allerede.

 

Jeg vet ikke hva du mener med en maritim nødpeilesender, men en PLB (personal locator beacon, personlig nødpeilesender) bruker de samme frekvensene og utløses manuelt. Det koster 480 kr året (2022) i såkalt sektoravgift til NKOM og er vel dermed det billigste alternativet av alle. Ulempen er at den ikke har mulighet for kommunikasjon (annet enn en enveis SOS). Det kan kanskje være et godt tillegg til satellittelefonen om du trenger hjelp uten å kunne snakke i telefonen. Dette er et eksempel på en sånn, og denne har en tilleggskostnad hvert 7. år fordi den må sendes inn for å bytte batteri: https://seatronic.no/ocean-signal-plb-rescueme-personlig-nodpeilesender

Bare for å ta akkurat dette med a kunne snakke i telefon: Jeg leste om en ulykke der en mann snublet i en skråning i fjellet og knuste kjeven mot en stein. Han kunne knapt puste på grunn av skaden og alt blodet. Kan klarte å stavre seg de par kilometerne  tilbake til hytta hvor resten av gjengen befant seg og kunne påkalle hjelp. Det var på håret at han ikke døde der oppe i fjellet.

Nå har nye satellit telefon (iridium 9575) en sos knapp som sender melding til 3 nummer med gps koordinater. Men ikke fullgod erstatning for plb eller inreach. Har en SPOT messenger men kan ikke aktivere den da serienummer er så slitt. Var problemer med SPOT uansett, politi og HRS nektet og igangsette søk når de var aktivert da de ikke kunne nå utløser på mobil. Sånt sett er inreach mye bedre. Sikkert best med både sattelefon og inreach samtidig, men blir ganske overkill. Og dyrt, 1000kr i måneden i abbo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (3 timer siden):

Nå har nye satellit telefon (iridium 9575) en sos knapp som sender melding til 3 nummer med gps koordinater. Men ikke fullgod erstatning for plb eller inreach. Har en SPOT messenger men kan ikke aktivere den da serienummer er så slitt. Var problemer med SPOT uansett, politi og HRS nektet og igangsette søk når de var aktivert da de ikke kunne nå utløser på mobil. Sånt sett er inreach mye bedre. Sikkert best med både sattelefon og inreach samtidig, men blir ganske overkill. Og dyrt, 1000kr i måneden i abbo.

Ja, men det var vel PLB jeg foreslo i tillegg. Det er ingen abonnement på PLB, kun en årlig avgift til Staten NKOM, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet).

Hvordan virker den SOS-funksjonen? Hva er det de 3 numrene mottar? Og er det tre numre du kan bestemme og endre som du selv vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har så vidt lest instruksen her, men går ut på vel at når man trykker på sos knappen, går det ut sos melding til de tre kontaktene, med sms og gps koordinater, og fortsetter hver n'te minutt eller noe...er progammerbar.  Men da det er sms og går ikke til HRS eller noe sånt er ikke fullverdig erstatning for nødpeilesender eller plb. Og da lurer jeg på om politi eller HRS Sør osv kan motta den. Må nok bli en kombinasjon av inreach eller SPOT og satellittelefon. Med PLB er det da snakk om liv og død, når man trykker på den er det full utrykkning med helikopter og sar og hele sulamitten. På den måten er det mye greiere med sat telefon, kan ringe 116117 eller snakke med lege, eller HRS, avklare situasjonen. Jeg er da litt usikker på legevakten telefonen om det funker. Funker ikke med 110/113. Jeg regner med at HRS kan sette deg over til lege eller medisinsk personal. Gammel telefon da, fra 2012, skulle gjerne hatt eget knapp der man kunne også sendt gps koordinater. 

Man kan også spørre seg, er mye enkelere trykke på nødknappen i en plb eller inreach, men hvis man er i nød ganske vanskelig svare på sms.  Er noen fordeler og ulemper med begge. Og i tilfelle plb, da må man være virkelig i nød, for det blir fullt utrykkning med politi, HRS, røde kors osv..som jeg ser det må være liv-død situasjon. Med sat telefon kan man være i nød men ikke død/liv, ringe nødetatene og få avklart ting.  Betydelig mer fleksibelt. Men optimalt med begge da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (43 minutter siden):

Med PLB er det da snakk om liv og død, når man trykker på den er det full utrykkning med helikopter og sar og hele sulamitten.

Ja, PLB er full utrykning. Jeg ser det som en stor fordel å kunne kommunisere med hjelpemannskapet etter at nødmelding er sendt. I tillegg er det jo også mulig å i stedet påkalle venner og familie for hjelp hvis det egentlig ikke er en nødsituasjon, men man trenger hjelp allikevel, for eksempel til å bli hentet fordi man avbrøt turen eller fordi man trenger nye sko fordi såla røyk på de du har, eller andre ting. Men dette dekkes minst like bra av en satellittelefon som en inReach, hvis ikke bedre. Da kan man jo snakke med personen i stedet for bare å skrive korte tekstmeldinger.

Når det gjelder nødnummer og satellittelefon er det en tråd om dette her inne. Det står en del nyttig for deg der tror jeg:

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (59 minutter siden):

Og i tilfelle plb, da må man være virkelig i nød, for det blir fullt utrykkning med politi, HRS, røde kors osv..som jeg ser det må være liv-død situasjon.

Ikke liv og død, men fare for liv eller helse, altså når man ikke lenger har kontroll på utfallet. Dette gjelder generelt ved trussel på liv og helse. Mange har dødd, for eksempel av hjerteinfarkt eller hjerneslag fordi de ville vente og se hvordan det går i stedet for å påkalle hjelp når man skjønte at ting kunne gå veldig galt. Det er i en del situasjoner veldig mye enklere å hjelpe deg før situasjonen blir kritisk. Terskelen vil nok være litt høyere hvis man ikke har noe annet enn enn en nødknapp å trykke på, men mitt klare råd er å ikke vente til situasjonen er kritisk. Be om hjelp når du ikke lenger vet utfallet, altså at det er like sannsynlig at du dør/skades for livet som at du overlever gitt det du vet der og da i situasjonen du er i. Det er bedre med 10 meldinger som kunne vært unngått enn 10 som døde fordi de ikke ville plage myndighetene.

Du kan trygt utløse en nødpeilesender hvis du ville ha ringt 113 (112 på mobil) med telefonen for å få hjelp hvis du hadde hatt dekning. Med en satellittelefon 8eller mobil og dekning) eller en inReach kan du hjelpe redningsmannskapet til å gjøre riktige valg, så det er en stor fordel med toveiskommunikasjon.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Skogens Stønn said:

Ja, PLB er full utrykning. Jeg ser det som en stor fordel å kunne kommunisere med hjelpemannskapet etter at nødmelding er sendt. I tillegg er det jo også mulig å i stedet påkalle venner og familie for hjelp hvis det egentlig ikke er en nødsituasjon, men man trenger hjelp allikevel, for eksempel til å bli hentet fordi man avbrøt turen eller fordi man trenger nye sko fordi såla røyk på de du har, eller andre ting. Men dette dekkes minst like bra av en satellittelefon som en inReach, hvis ikke bedre. Da kan man jo snakke med personen i stedet for bare å skrive korte tekstmeldinger.

Når det gjelder nødnummer og satellittelefon er det en tråd om dette her inne. Det står en del nyttig for deg der tror jeg:

 

Har da satellittelefon allerede, spørs om jeg skal skaffe meg inreach i tillegg. For sporing osv. Brukt tidligere en iridium 9555 i Australia i Dirk Hartog island da det var påkrevd (eller VHF marin radio. MEn for ikke død/liv situasjoner kan satellittelefon være tingen. Vet ikke hvordan sms på inreach funker på InReach, om man må koble til mobilen eller ikke osv. Sattelefonen kom på 8k brukt, fornøyd med det, mindre enn ny iphone. Det var det da med abbo ( 650kr per måned før airtime!) . Jaja blir en liten shopping i måneden som jeg må spare inn, som jeg ser det. Har en gammel SPOT men tror ikke den kan reaktiveres, kan ikke lese serienummer som er krevd. Var uansett problemer med SPOT systemet, se tråd fra 15 år tilbake, de ble utløst men ingen leteasksjon ble iverksatt. Greit nok for sporing da.

Takker for innlegg! Alltid kult med nye. Tenker med inreach og sattelefon burde jeg være nokså dekket. Går alltid solotur da. Mest sannsynlig, får jeg hjerteproblemer eller er i kritisk nød, da er det nok for sent for hjelpemannskapet. Men vi snakker om korte turer fra Tuva over Hardangervidda om sommeren, ikke vinterturer vidda på langs! Eller? Ikke mange andre steder det ikke er dekning eller behov for PLB eller satphone..utrolig nok har Uppsete på Bergensbanen fortsatt ikke dekning! Og innover fra Haugastøl! Storfornøyd med nye innkjøp, kjempekupp, kan alltid selge den igjen..strøken i original boks. Med ekstern antenne. Det var bare det med dyr abbo da. Men inreach abbo på 450kr var nesten like ille. Jaja, en shopping i måneden, det skal jeg klare spare inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (27 minutter siden):

Vet ikke hvordan sms på inreach funker på InReach, om man må koble til mobilen eller ikke osv.

InReach kan brukes helt separat. Du kan koble til en mobiltelefon for å få et bedre tastatur til å skrive meldinger, til å se sporet ditt på et kart osv. Men du trenger ikke en mobil. Du kan skrive meldingene på selve enheten (men ganske krøkkete siden du bare har 5 knapper og derfor må velge bokstav for bokstav fra en meny). Du kan også ha et antall (mener det var 20) ferdigskrevne meldinger som du bare velger fra ei liste og sender til de kontaktene du velger. MEldingene kan følges av din posisjon og en lenke som går til et kart med markering av hvor du var når meldinga ble sendt.

Personlig tror jeg ikke du trenger noe mer enn en satellitttelefon for å påkalle nødhjelp, men jeg hadde vel tatt med meg en PLB hvis jeg gikk alene i tilfelle jeg skulle være ute av stand til å snakke. Kommer litt an på hvordan den SOS-funksjonen virker. Går de (eller minst en av de) til venner/familie kan man jo avtale på forhånd hva de skal gjøre hvis det dukker opp en sånn melding til dem, og det kan jo for eksempel være å kontakte politi, 113 eller whatever med beskjed om at du er i nød, trenger hjelp med en gang og er ute av stand til å kommunisere. Det gir antakelig vel så kort varslingstid, antakelig raskere enn inReach som jo går via IERCC i Montgomery i Texas.

Bare noen tanker på den første dagen i året!

Godt nytt friluftsliv-år!

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gitt ubegrenset økonomi så har man begge. Ser at Inreach er mye billigere en satphone, og passer de fleste. Før inreach var det SPOT, som har gått litt ut på dato. Iridium sattelefoner har ikke sporing, som kan være nyttig. Og det sende en gang i blandt en sms med kart og gps posisjon. De har ikke vært oppdatert siden 2012 da. På tide Iridium kom ut med nytt telefon og service. Men nåja, må bruke det som er tilgjengelig. For ikke død/liv situasjoner så er sattelefon uovertruffent. Jeg regner med at om jeg ikke kan ringe HRS Sør Norge på sattelefonen, så stryker jeg med uansett. Eneste grunn til å gå til innkjøp av InReach er sporing. Men som sagt, helst begge. Men det koster flesk! Og så er det unektelig kult med satphone da, kan dra den ut på Hemsedal, bare si til forskjellig skibumser, 'jeg må bare ta en liten prat på satphonen her'! Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Skogens Stønn said:

InReach kan brukes helt separat. Du kan koble til en mobiltelefon for å få et bedre tastatur til å skrive meldinger, til å se sporet ditt på et kart osv. Men du trenger ikke en mobil. Du kan skrive meldingene på selve enheten (men ganske krøkkete siden du bare har 5 knapper og derfor må velge bokstav for bokstav fra en meny). Du kan også ha et antall (mener det var 20) ferdigskrevne meldinger som du bare velger fra ei liste og sender til de kontaktene du velger. MEldingene kan følges av din posisjon og en lenke som går til et kart med markering av hvor du var når meldinga ble sendt.

Personlig tror jeg ikke du trenger noe mer enn en satellitttelefon for å påkalle nødhjelp, men jeg hadde vel tatt med meg en PLB hvis jeg gikk alene i tilfelle jeg skulle være ute av stand til å snakke. Kommer litt an på hvordan den SOS-funksjonen virker. Går de (eller minst en av de) til venner/familie kan man jo avtale på forhånd hva de skal gjøre hvis det dukker opp en sånn melding til dem, og det kan jo for eksempel være å kontakte politi, 113 eller whatever med beskjed om at du er i nød, trenger hjelp med en gang og er ute av stand til å kommunisere. Det gir antakelig vel så kort varslingstid, antakelig raskere enn inReach som jo går via IERCC i Montgomery i Texas.

Bare noen tanker på den første dagen i året!

Godt nytt friluftsliv-år!

Takker for svar! Ja det svarte noe spørsmål jeg hadde. Det virker veldig krunglete svare på sms, som jeg hadde da spørsmål om. Ikke bare bare svare på sms i nødsituasjon. Tenker det er best ha begge selv om det blir litt overkill. Er klart ulemper fordeler med begge. Godt nytt år! Jeg kan alltid da bli medlem av Al Shabab hvis ikke ting funker! Nei veldig hyggelig chatte med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (2 minutter siden):

Ja gitt ubegrenset økonomi så har man begge.

inReach koster en del i abonnement. PLB trenger ikke (og har heller ikke) noe abonnement.

squidman skrev (5 minutter siden):

Jeg regner med at om jeg ikke kan ringe HRS Sør Norge på sattelefonen, så stryker jeg med uansett.

Ja, det er jo en mulig plan det også.

squidman skrev (13 minutter siden):

Eneste grunn til å gå til innkjøp av InReach er sporing.

Det finnes andre muligheter, for eksempel bivy stick og zoleo. Jeg har ikke studert dem, så hvordan de kommer ut prismessig og hvordan sporingsfunksjonaliteten er aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (7 minutter siden):

Det virker veldig krunglete svare på sms, som jeg hadde da spørsmål om.

Hvis det var inReachen du mente, så ja, veldig krøkkete å skrive. Men kobler du den til en mobiltelefon (blue tooth) vil det være akkurat som å skrive vanlige SMS-meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenker må bli begge hvis det blir en lengre tur over Hardangervidda. Men uff da for noen månedskostnader! Litt sør for Tuva går greit, eller Skjerjavatnet, bare litt fiske, men en lengre ekspedisjon over Hardangervidda krever begge. Nei vi får se. Spoten min er nå død da, ellers hadde jeg brukt den. Jaja den hadde en god liv. Stive priser på InReach da, særlig expedition abbo. Nei vi får se. Takker for innspill! Meget bra forum, alltid hyggelig mennesker og mye å lære. Vært borte lenge. Anbefalt til familien nå. Vært medlem siden 2006 da. Eller noe, lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (1 minutt siden):

Ja tenker må bli begge hvis det blir en lengre tur over Hardangervidda. Men uff da for noen månedskostnader! Litt sør for Tuva går greit, eller Skjerjavatnet, bare litt fiske, men en lengre ekspedisjon over Hardangervidda krever begge. Nei vi får se. Spoten min er nå død da, ellers hadde jeg brukt den. Jaja den hadde en god liv. Stive priser på InReach da, særlig expedition abbo. Nei vi får se. Takker for innspill! Meget bra forum, alltid hyggelig mennesker og mye å lære. Vært borte lenge. Anbefalt til familien nå. Vært medlem siden 2006 da. Eller noe, lenge siden.

Abonnement uten binding på Garmin inReach er noe dyrere, men kan deaktiveres og reaktiveres på månedsbasis etter behov. Det er kanskje løsningen for deg. Billigste (Safety) blir da 165 kr/mnd + 1,10 kr pr sporingspunkg (jeg pleier å sette den opp til å sende posisjon hver halvtime, men dette kan settes til hver 4. time). Hvis man vil sende mange sporingspunkter blir det fort billigere med Recreation abonnement med ubegrensede sporingspunkter og 380 kr pr måned. Jeg har dette med bindingstid og da koster det meg 275 kr/mnd, men da kan jeg ikke deaktivere/reaktivere på månedsbasis, så hvis man bare skal ha det i sommerferien (faktisk opp til 8 måneder) blir uten bindingstid billigere.

https://www.garmin.com/nb-NO/p/837461

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et regnestykke for å indikere nedre kostnad for inReach. Si at du velger billigste abonnement (med binding) og bruker den på tur i gjennomsnitt ei uke pr måned der du sporer deg selv en gang i timen i 10 timer hver dag på tur. Da koster det pr måned 129,99 + 7*10*1,10 = 206,99 pr måned, eller 12*206,99 = 2483,88 pr år.

Har du abonnement uten binding og har det aktivt halve året der du går en ukes tur med 10 timer sporing (ett punkt pr time) hver av disse månedene koster det deg 164,99 + 7*10*1,10 = 241,99 pr måned som i 6 måneder gir totalt 6 * 241,99 = 1451,94 pr år. Du kan jo også velge å bare ha den aktivert en måned i året som gir totalt 241,99 pr år med en ukes sporing hver time i 10 timer hver dag. Det trenger ikke å bli veldig dyrt med andre ord, hvis man ikke bruker den mye (jeg har den aktivert hele tiden, men så jeg har ikke en satellittelefon da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelagd sushi, hadde visst litt høy kolesterol ifølge legen, går nå over til fisk og salat. Ble litt mye wasabi i soy sausen nå. Takker for innspill! Meget nyttig! Ja dette med nyttårsforsetter kommer til å koste...siste shopping på Geilo med laks osv kom på 1400kr. Nei takker for innspill! Meget nyttig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (7 minutter siden):

Ja det er muligens tingen. Takker for tips! Stive nok priser på iridium da allerede! Øynene renner allerede! (men det var nok for mye wasabi, ikke prisene!).

Når man spiser wasabi (på sushi for min del) må man huske å ikke gnikke seg i øya. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

host host! Litt mye wasabi! Skal sette meg inn i regnestykket! Men mest aktuelt hvis jeg bestemmer meg for å krysse Hardangervidda på langs, da ser jeg for meg at jeg burde ha både satphone og inreach. Tror jeg er for gammel gjøre det om vinteren med pulk og pikk pakk. Men 52, ikke mange år jeg igjen jeg kan gå på sånne ekspedisjoner jo mindre jeg kreperer underveis! Takker igjen for innspill! Nåja the soul is willing, the flesh is not! Blir ikke snakk om persing eller noe, det er snakk om å gå svært sakte og sikkert. Sånn kan det gå når man blir gammel! Gikk da på telttur i sommer med 36kg, holdte på daue men overlevde. Blir da ikke yngre. Veldig artig chatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (På 31.12.2022 den 4.43):

Fy faen, det er ikke bra at sånne typer trykker på SOS knappen når det er ikke liv og død! Ser veldig godt at HRS eller andre nødetater vegrer seg for å svare på eller agere! 

Enig i at han ene fyren på youtube var veldig unødvendig. Han var tørr og varm, og med telt, osv. Og at han gikk tom for gass og ikke lenger kunne koke vann til den frysetørkede turmaten er jo heller ikke en krise da den fint kan rehydreres med kaldt vann også (som han jo hadde funnet). Og i bare litt snø og fint vær hvor han nektet å lete etter en sti som var tydelig merket på kartet sitt.

Skogens Stønn skrev (På 31.12.2022 den 16.05):

Nei, dette er jeg veldig uenig i. Du skal ikke vente til det står om livet. Du skal kalle på hjelp i det øyeblikket du tror liv/helse er i fare, altså at du ikke lenger er rimelig sikker på at utfallet av situasjonen blir akseptabelt (at du ikke dør eller blir skadet for livet).

Som sagt han youtube fyren syns jeg var unødvendig. Men det er jo andre ikke-livstruende situasjoner som jeg er enig i at det er riktig å trykke på nødknappen. F.eks var jeg til stede når en måtte reddes med seaking på en topptur med ski oppi nordland for noen år siden. Han var ikke alvorlig skadet, bare noen brist i ribbein etter at han hadde fått toppen av staven tredd inn i brystet etter å ha hoppet ned en snøskavl (han var på jobben dagen etterpå). Men han hadde så mye smerter at han ikke klarte å stå videre ned, og det ville vært veldig vanskelig om vi andre skulle prøve å frakte han ned på noe måte da vi jo ikke hadde noe å bære han på, eller noe mulighet for å bære han mens vi har ski på beina nedover fjellet... Så vi ringte 113. Røde kors sendte først 2 snøskutere, men de hadde ikke sjangs til å komme opp da det var alt for bratt. Så da kom seaking'en å plukket han opp og fraktet han til sykehuset.

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Storm_Eagle said:

Enig i at han ene fyren på youtube var veldig unødvendig. Han var tørr og varm, og med telt, osv. Og at han gikk tom for gass og ikke lenger kunne koke vann til den frysetørkede turmaten er jo heller ikke en krise da den fint kan rehydreres med kaldt vann også (som han jo hadde funnet). Og i bare litt snø og fint vær hvor han nektet å lete etter en sti som var tydelig merket på kartet sitt.

Som sagt han youtube fyren syns jeg var unødvendig. Men det er jo andre ikke-livstruende situasjoner som jeg er enig i at det er riktig å trykke på nødknappen. F.eks var jeg til stede når en måtte reddes med seaking på en topptur med ski oppi nordland for noen år siden. Han var ikke alvorlig skadet, bare noen brist i ribbein etter at han hadde fått toppen av staven tredd inn i brystet etter å ha hoppet ned en snøskavl (han var på jobben dagen etterpå). Men han hadde så mye smerter at han ikke klarte å stå videre ned, og det ville vært veldig vanskelig om vi andre skulle prøve å frakte han ned på noe måte da vi jo ikke hadde noe å bære han på, eller noe mulighet for å bære han mens vi har ski på beina nedover fjellet... Så vi ringte 113. Røde kors sendte først 2 snøskutere, men de hadde ikke sjangs til å komme opp da det var alt for bratt. Så da kom seaking'en å plukket han opp og fraktet han til sykehuset.

Det var litt av en historie! Har selv brukket ribbeinet for mange år siden, snublet over noen kvister på Geilo første gang på randoski, kjørte rett inn i tre med brystet, lå der i minst 10 minutter og ingen kom for å se hva var galt. Klarte kjøre ned til kaffeen, ta meg en pils, og så videre til legevakt og røntgen. Ja brist, men det gjorde noe helvestes vondt i en måned eller to etterpå! Skal forsøke finne den videoen, hadde på meg gopro v.1. den gangen...skier vs tree kaldte jeg den...graner og greier føyk i luften! Kunne blitt lett drept, jeg skulle bare forsøke få meg litt pudder gjennom trærne...her er den hvis jeg kan dele her da..skier vs tree...kompisene lo som bare det..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.