Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødkontakter til InReach


Storm_Eagle

Anbefalte innlegg

Har hørt at Garmin vil bruke nødkontaktene dine i tillegg til eventuelt nødtjenester når man trykker på SOS knappen. Men hvor er det Garmin kontakter disse fra? Jeg har mine gamle foreldre som nødkontakter, og de er for det første ikke gode i engelsk i det hele tatt, og hvis det ringer fra et utenlandsk nummer er det en stor mulighet for at de ikke vil ta telefonen i det hele tatt. Og hvis de skulle ta den og de i andre enden prater engelsk er vel muligheten for at de bare vil legge på enda større.

Hvordan fungerer det egentlig? Har Garmin lokale operatører i Norge de bruker?

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Storm_Eagle skrev (11 timer siden):

Har hørt at Garmin vil bruke nødkontaktene dine i tillegg til eventuelt nødtjenester når man trykker på SOS knappen. Men hvor er det Garmin kontakter disse fra? Jeg har mine gamle foreldre som nødkontakter, og de er for det første ikke gode i engelsk i det hele tatt, og hvis det ringer fra et utenlandsk nummer er det en stor mulighet for at de ikke vil ta telefonen i det hele tatt. Og hvis de skulle ta den og de i andre enden prater engelsk er vel muligheten for at de bare vil legge på enda større.

Hvordan fungerer det egentlig? Har Garmin lokale operatører i Norge de bruker?

Som nødkontakter vil jeg vel anbefale noen som kjenner deg godt med hensyn til dine turvaner og turferdigheter, fysiske form og eventuelle ting du må ta hensyn til (medisiner, sykdommer, handikap...), for eksempel en turvenninne/-venn du ofte pleier å dra på tur med (i spesielle tilfeller kanskje til og med legen din). De vil kunne bidra med verdifull informasjon til lete-/hjelpemannskaper. Husk å avtale med dem så de vet årsaken til at de blir kontaktet.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: epost er sendt

Det var et godt spørsmål. Jeg skal se om jeg kan finne ut av det, om ikke noen andre kommer meg i forkjøpet da😃
Vi alle kjenner til problemet med ukjente nummer i disse dager. No answer💪

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar:

Når en SOS varsel blir gitt ut, blir dette sendt videre til vår alarmsentral i Canada hvor inReach avdelingen deretter sender dette varselet til det respektive området du befinner deg i. La oss si at man befinner seg i Troms, da blir det Nordland/Troms operasjonssentral som får denne. De vil da komme i kontakt med deg og høre om hvordan situasjonen er.

 

Idet selve SOS knappen trykkes inn vil det være at vår inReach sentral vil kontakte dine nødkontakter- se under på engelsk:

 

Garmin Response will also call the emergency contacts listed in the profile to inform them of the SOS and request information regarding the device user's whereabouts (itinerary, age, previous medical conditions, number of people in the party, vehicle description, provisions, etc.). Any information that is received will be relayed to the responding agency. Throughout the entire process, Garmin Response will continue to send updates to the device (even if the user is unable to respond) and will continue to update the emergency contacts until we receive confirmation that the rescue is complete.

 

»spørsmålet om hvilket språk de ringer på, og nummeret det kommer fra, svarte de ikke på denne gang».

Har fulgt opp det med en ny melding. Men fikk raskt svar med de👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man trykker inn knappen går meldingen først til International Emergency Response Coordination Center (IERCC)  i Montgomery Texas IERCC

 

IERCC vurderer om hendelsen fremstår som reell, og kontakter eventuelt Hovedredningssentralen (HRS). For hendelser på land er det som regel Lokal Redningssentral (LRS=den lokale operasjonssentralen i politiet) som koordinerer hendelser, og HRS videreformidler bare informasjon fra IERCC til politiet.

Jeg har erfaring med dette selv, og må si at jeg ikke ble spesielt imponert av IERCC. Det er som nevnt politiet som vil koordinere en redningsaksjon på land, og politiet vil ha stor nytte av å kunne kommunisere direkte med den nødstedte for å få en god forståelse av situasjonen og kunne gi veiledning. I de tilfellene jeg kjenner har kommunikasjonen måttet gå via en av nødkontaktene, og det har tatt lang tid å få avklart helt essensielle ting. IERCC mangler kanskje litt forståelse for hvordan redningstjenesten er organisert i Norge, og har virket skeptisk til å utlevere meldinger sendt mellom en nødstedt person og dens nødkontakt, på tross av at disse meldingene inneholdt meldinger som var avgjørende for redningsaksjonene. Tilfellene jeg nevner har vært livstruende hendelser i vinterfjellet.

 

Hadde jeg vært i en tidskritisk nødsituasjon i Norge med en InReach-enhet, ville jeg skrevet og bedt en av nødkontaktene mine ringe 112 umiddelbart etter jeg trykket på SOS-knappen. Min erfaring er også at de fleste hos LRS/operasjonssentralene til politiet ikke kjenner til hvordan dette fungerer så godt, så det er en fordel om nødkontaktene gjør det, og kan forklare når de ringer. Det er også en fordel om de kjenner godt til turplaner, medbragt utstyr ol., og at de sørger for å bli satt over til riktig operasjonssentral (det politidistriktet der nødstedte er).

Edit:

Jeg ville også gjort det veldig klart ovenfor IERCC at jeg samtykket i at de delte all informasjon og pålogging med politiet/HRS. Har ikke helt forstått hvordan systemet til Garmin fungerer, men jeg tror HRS/LRS vil kunne kommunisere via nettleser (se bildet under) hvis de får påloggingsinformasjon til en nødkontakt eller fra IERCC.

30310249_Exploresladdet.thumb.jpg.c0a8f346fa1566ddb519f33ba3b5553d.jpg

 

Endret av ingebrigt_bj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier nettopp det motsatte til meg, altså de ikke vurderer noen ting, men at vår redningstjeneste står for evalueringen om hva slags reaksjon som skal settes igang.

De overleverer all infoen de har til redningstjenesten.

Men de vil underveis, forsøke å skaffe så mye informasjon som de kan underveis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært med på en tur der vi utløste en nødmelding via en Garmin Inreach. Det tok ikke lang tid før vi fikk melding fra hovedredningssentralen om at redningshelikopter var på vei og at vi måtte bli på stedet. 15 minutter etterpå landet Sea King rett ved siden av oss.

Alt fungerte knirkefritt og denne opplevelsen og erfaringen gjorde at jeg kjøpte meg en Garmin Inreach mini.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp satt med flere timer webinar, lest nøye vilkårene. 
Det er aldri blitt nevnt noen steder, at de sitter å vurderer noen ting. De melder ifra tvert, og underveis vil de forsøke å skaffe mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (3 timer siden):

Nettopp satt med flere timer webinar, lest nøye vilkårene. 
Det er aldri blitt nevnt noen steder, at de sitter å vurderer noen ting. De melder ifra tvert, og underveis vil de forsøke å skaffe mer informasjon.

Ja, det var kanskje litt upresist formulert av meg, men jeg mente at de vurderer om alarmen fremstår som reell. Den eneste beslutningen IERCC tar er jo om de skal varsle HRS, og hvor mye informasjon de skal levere ut. Hva som skjer derfra avgjør HRS/LRS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de mottar et SOS, så setter de igang med å kontakte til etatene det gjelder med en gang, så vil de samtidig undersøke hva det er som er grunnen for SOS er sendt. De venter ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin1 skrev (3 timer siden):

Jeg har selv vært med på en tur der vi utløste en nødmelding via en Garmin Inreach. Det tok ikke lang tid før vi fikk melding fra hovedredningssentralen om at redningshelikopter var på vei og at vi måtte bli på stedet. 15 minutter etterpå landet Sea King rett ved siden av oss.

Alt fungerte knirkefritt og denne opplevelsen og erfaringen gjorde at jeg kjøpte meg en Garmin Inreach mini.

En Garmin InReach eller tilsvarende er helt klart et veldig godt sikkerhetssystem. Det gjør redningsaksjoner veldig mye enklere at en vet nøyaktig hvor nødstedte er, og til en viss grad kan kommunisere med vedkommende. Det er veldig nyttig for redningstjenesten å få mer informasjon enn at en nødknapp er utløst på et gitt koordinat.

 

Ofte vil en nødsituasjon på tur bestå i så dårlig vær at helikopter ikke er et alternativ, og da vil en redningsaksjon ta tid. I ett av tilfellene jeg kjenner til, skrev den som utløste alarmen at han var begravd. Det tok lang tid før LRS fikk sendt han et spørsmål og avklart om dette betydde at han var tatt av snøskred, hadde gravd seg selv ned for å komme unna været, eller som det viste seg å være, at han og teltet hadde blir begravd av snøvær og kraftig vind. Mitt syn på IERCC er nok preget av de hendelsene jeg kjenner til, og en opplevelse av at de var et forsinkede ledd i en tidskritisk prosess. Men det er nok en forskjell på de ulike ansatte hos IERCC også, og hvor god forståelse de har for norske forhold. De holder som sagt hus i Texas, der ting nok er ganske annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (26 minutter siden):

Hvis de mottar et SOS, så setter de igang med å kontakte til etatene det gjelder med en gang, så vil de samtidig undersøke hva det er som er grunnen for SOS er sendt. De venter ikke.

Franke skrev (21 minutter siden):

Har du opplevd noe annet?

Nei, jeg tror nok ikke det er noe særlig forsinkelse i initiell varsling av HRS. De tar nok en vurdering av om alarmen er åpenbart falsk, og hvis den som har utløst den skriver med en gang at hen ikke er i en nødsituasjon, lar de nok være å varsle. Dette er nok bare positivt. Blir det mange feilutløste nødsignal med InReach-enheter vil det i verste fall ta lengre tid før HRS/LRS iverksetter aksjoner.

Men IERCC kan se din kommunikasjon med nødkontaktene dine når SOS-knappen er utløst. I de tilfellene jeg kjenner til tok det en god stund før IERCC videreformidlet denne informasjonen. Det tok også alt for lang tid før LRS fikk etablert en mulighet til å skrive og motta meldinger fra den nødstedte, og det endte med at LRS måtte ringe til nødkontakter i utlandet for å få dem til å skrive og motta meldinger med den som utløste alarmen.

Det kan være mange årsaker til at man utløst nødknappen, kanskje ligger man delvis begravd av et snøskred, holder på å fryse ihjel etter å ha gått gjennom isen og blitt våt vinterstid, eller man er utsatt for akutt sykdom eller ulykke. Det er ikke sikkert man er i stand til å betjene mobiltelefonen eller knappene på garminenheten 10-20-30 minutter etter man trykket på SOS-knappen. Redningssentralene er avhengig av god informasjon i et meldingmottak for å iverksette riktig respons, og da er det veldig synd om muligheten til å innhente viktig informasjon går tapt. Må man først utløse SOS-knappen bør man også etter beste evne prøve å formidle hva nødsituasjonen består i.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig at man gir tilbakemelding til IERCC etter en utløst SOS hvis man finner ut at de med fordel kunne endret på prodedyrene. De møter nok veldig forskjellige organisasjoner/institusjoner rundt omkring i verden når de forsøker å hjelpe en nødstedt. Det er sikkert ikke enkelt å finne ut hva som er optimalt på ethvert sted i hele verden. Det vil helt sikkert kreve veldig forskjellige framgangsmåter og være helt forskjellige instanser som skal kontaktes og veldig forskjellig informasjon som bør formidles ved for eksempel en nødstedt i en båt midt ute i Stillehavet, en som har gått seg vill i Amazonas, en som har mistet kanoen sin i Rogen, en som har blitt angrepet av en Grizley i fjellene i Alaska, en som har kantret i kajakk i Lofoten, en som har fått høydesyke i forsøket på å klattre opp på en topp i Andesfjellene eller en som har blitt overrasket av storm i Jotunheimen. I utgangspunktet må de ha en generell prosedyre som skal dekke alt mulig, og så må de ha en oversikt over hva som er optimalt for dem å gjøre i den enkelte region og den enkelte situasjon.

Jeg tror IERCC er villige til å lære av situasjoner, men de må ha en eller annen form for feedback for å få det til. Her er en som holdt på å dø fordi IERCC ikke handlet optimalt (for å si det forsiktig), men der tilbakemelding førte til endringer (i følge den nødstedte som har laget videoen): (og ja, han gjorde en del "ulurt" på den turen selv også)

 

Her er også en annen video fra som hadde en dårlig opplevelse, først og fremst fordi de som sto for redningsarbeidet lokalt var totalt uerfarne med redningsaksjoner. Man kan også stille spørsmål ved om personen burde lagt ut på turen med den erfaringsbasen han hadde, men når han først hadde gjort det bør redningsmannskapet handle adekvat, noe de overhode ikke gjorde her. Hva IERCC kan gjøre for å forbedre dette er usikkert, men muligens forsøke å påvirke politiet til å få etablert en SAR-tjeneste i regionen, eventuelt i det minste at de gir tjenestemennene grunnleggende informasjon om hva man bør og hva man ikke bør gjøre i en redningsaksjon.

Begge videoene (spesielt den siste) viser også at det kan være viktig nøyaktig hva du informerer tilbake om under redningsarbeidet.

 

Og dette synes jeg var en interessant evaluering av den siste situasjonen, av en som selv har drevet med SAR i mange år:

 

Endret av Skogens Stønn
La til den tredje videoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er 100%, men man skal også gjøre seg grundig kjent med både produktet, tjenestene, og eventuelle andre årsaker som kan hindre meldinger i å nå fram.

Jeg har blitt tilbydt en test fra garmin, slik at man kan faktisk gjøre en «live» test. Det akter jeg å gjøre, men en slik test skal planlegges fram i tid. 
Menneskelig feil skjer, som utstyrsfeil. 
så sånn er no det. 
Har du ikke, så har du iallefall ikke en ekstra mulighet til å søke etter hjelp.

edit: Garmin har en del webinar jeg anbefaler at alle brukere går gjennom👍

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (16 minutter siden):

Jeg har blitt tilbydt en test fra garmin, slik at man kan faktisk gjøre en «live» test.

Søknadsskjemaet ligger her for den som vil kjøre en sånn test (jeg har sett muligheten for en sånn test, men tenker at en vanlig test-melding er mer en godt nok til å sjekke at alt er i orden):

https://www.garmin.com/en-US/forms/sos-assistance-test/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (38 minutter siden):

som kan hindre meldinger i å nå fram.

Hvis jeg husker riktig, så var det sånn i den første videoen at IERCC hadde fått SOS-meldingen, men det var ikke en GPS-posisjon med meldingen (antakelig fordi han var nede i et juv og inReachen ikke klarte å etablere et fix). Det var imidlertid ingen problemer med å finne ut hvor han var fra informasjonen han gav (blant annet via kammeraten som var nødkontakt mener jeg å huske), men prosedyren hos IERCC var at man ikke skulle videreformidle en SOS som ikke hadde en gyldig GPS-posisjon med seg. Jeg kan jo se argumentasjonen som ligger bak dette, men hvis man klarer å finne ut hvor den nødstedte er, så må er det urimelig å ikke videreformidle nødmeldingen. Dette skal de visstnok ha endret på i ettertid.

Med andre ord kan det være lurt å skrive opp posisjonen i meldingen fra en GPS eller et kart for sikkerhets skyld, i fall ikke inReachen selv klarer å etablere et GPS-fix.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Jeg tror det er viktig at man gir tilbakemelding til IERCC etter en utløst SOS hvis man finner ut at de med fordel kunne endret på prodedyrene. De møter nok veldig forskjellige organisasjoner/institusjoner rundt omkring i verden når de forsøker å hjelpe en nødstedt.

Veldig enig i dette, de fikk en lang tilbakemelding fra meg med blant annet informasjon om den norske redningstjenesten etter hendelsene jeg har referert til.

 

Hvis man leser hva IERCC markedsfører seg med på nettsiden deres, synes jeg de overselger seg selv en god del, blant annet ved å påstå at de koordinerer redningsaksjoner. Det er HRS/LRS som leder og koordinerer alle redningsaksjoner i Norge, og som kan rekvirere ressurser. Det er nok ulike lokale myndigheter som gjør dette i de aller fleste land, mens IERCC kanskje har en litt større rolle i noen land der offentlig redningstjeneste mangler (uten at jeg vet så mye om dette). IERCC gjør en viktig jobb med videreformidling av informasjon om utløste nødalarmer til ulike redningssentraler, og burde først og fremst jobbe med å bli best mulig til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (7 timer siden):

Med andre ord kan det være lurt å skrive opp posisjonen i meldingen fra en GPS eller et kart for sikkerhets skyld, i fall ikke inReachen selv klarer å etablere et GPS-fix.

Fix er vel at man får kontakt med basestasjoner slik at man kan få nøyaktighet inn til 2-3 cm med det beste utstyret fra f.eks. Leica eller Trimble. Mens med vanlig gps fra Garmin får man kun kontakt med satellitter, noe som gir meters nøyaktighet. Men da har man ikke fix. Rett meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småvill skrev (3 timer siden):

Fix er vel at man får kontakt med basestasjoner slik at man kan få nøyaktighet inn til 2-3 cm med det beste utstyret fra f.eks. Leica eller Trimble. Mens med vanlig gps fra Garmin får man kun kontakt med satellitter, noe som gir meters nøyaktighet. Men da har man ikke fix. Rett meg om jeg tar feil.

Fix (eller mer korrekt posisjonsfix, fagsjargong) er i denne sammenhengen den posisjonen GPSen som er i inReachen har regnet ut at den er på ved et gitt tidspunkt. Standard GPS-er regner vanligvis ut et nytt fix en gang i sekundet og må se minimum 4 GPS-satelitter for å få det til (3 hvis høyden er kjent). Man trenger ingen bestemt nøyaktighet for å beregne et fix (men en gitt oppgave kan kreve en gitt nøyaktighet). Fix er det du har beregnet. Men nøyaktigheten bør oppgis sammen med posisjonen hvis den kan være av betydning. Med GPS er det vanlig å stole på at den er "nøyaktig nok". For SAR er det vel nok at den er innenfor noen titalls meter i de aller fleste tilfellene skulle jeg tro, noe som en standard GPS gir uten problemer.

Når du trykker på SOS-knappen vil det gå en SOS-melding til IERCC via et nettverk av Iridiumsatellitter, og med denne meldingen følger GPS-fixet som GPSen i inReachen har regnet ut i det du sender meldingen. Dette oppdateres og sendes deretter jevnlig, hvert 10. minutt til å begynne med mener jeg å huske, og etter en tid hver halvtime hvis jeg ikke husker helt feil.

 

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småvill skrev (9 timer siden):

Fix er vel at man får kontakt med basestasjoner slik at man kan få nøyaktighet inn til 2-3 cm med det beste utstyret fra f.eks. Leica eller Trimble. Mens med vanlig gps fra Garmin får man kun kontakt med satellitter, noe som gir meters nøyaktighet. Men da har man ikke fix. Rett meg om jeg tar feil.

Det blir nok litt feil å se på det slik, dessverre. Det er ikke slik at det står et nettverk av basestasjoner som GPS-enheter kan koble seg til (eller, GNSS-enheter, for å være litt petimeter, da GPS er det amerikanske satellittnettverket, mens navigasjonsenheter gjerne kan benytte seg av flere tilsvarende nettverk som opereres av bl.a Russland, Kina, EU osv.). Det er et slags globalt nettverk av "fastmerker" for satellittsystemet, men disse er ikke noe som hvermannsen kan koble seg til, for å si det slik. GPS-systemet er bygget opp slik at alle GPS-mottakere er "passive" mottakere av informasjon, det vil si at det ikke er toveis-kommunikasjon mellom mottakeren og "nettverket". For å kunne koble seg til en basestasjon ville det av denne grunn være nødvendig med andre antenner og teknologi, som igjen ikke er myntet på hobbybrukere.

Landmålingsutstyr, som jeg antar du henviser til med Leica/Trimble, har enkelt fortalt gjerne bedre antenner enn navigasjonsenheter til fritidsbruk, og benytter seg av bl.a RTK. Det er dette som gjør at de har nøyaktighet innenfor noen få centimeter. Og om man foretar målinger over tid med disse, så kan man komme inn på millimeterpresisjon – dette gjøres noen ganger i forbindelse med etablering av (midlertidige) fastmerker, for eksempel. I tillegg kan man etablere basestasjoner på anleggsområder hvor man jobber mye og er avhengig av stikningsdata. Posisjonen til basestasjonen må måles inn nøyaktig, og så kobles landmålingsutstyret opp mot denne. Forenklet forklart kan da basestasjonen regne ut feilen i posisjonen som blir beregnet ut fra satellittene (altså unøyaktigheten), og kommunisere dette til roverne som er kodet inn mot basestasjonen. Og vips så har man økt nøyaktighet på GNSS-enheten gjennom bruk av basestasjoner, gitt at roverne befinner seg i relativ nærhet til basestasjonen slik at korreksjonene blir riktige.

Men dette viser altså at det ikke bare er å koble seg til en basestasjon (som altså må være i nærheten), da det ikke er et stort nettverk av slike stasjoner som står og kringkaster dette "åpent". Og så er det da slik at GNSS-enheter til fritidsformål enkelt og greit ikke har nødvendig teknologi for å koble seg til basestasjonene for å få slike korreksjoner. Som vi vet, så er ikke mobildekninga ute i den norske fjellheimen alltid på topp, og man ville fått tilsvarende problemer med et slikt basestasjonsnettverk.

Så det er som @Skogens Stønn sier, at en "fix" er enkelt og greit bare en beregnet posisjon hvor antenna befinner seg, og kan ha alt fra noen meters nøyaktighet til millimeternøyaktighet. Hvis du for eksempel har brukt GPS-enheter for navigasjon i biler, så bruker disse gjerne noen sekunder i oppstarten på å finne din nåværende posisjon, altså "fixe" hvor du befinner deg. Tom Tom var i alle fall helt ville på oppdateringer av "GPS fix" for en slik enhet jeg var borti for noen år siden, da denne ofte brukte i overkant lang tid på å fixe posisjonen under oppstart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
ingebrigt_bj skrev (På 17.12.2022 den 3.37):

Hadde jeg vært i en tidskritisk nødsituasjon i Norge med en InReach-enhet, ville jeg skrevet og bedt en av nødkontaktene mine ringe 112 umiddelbart etter jeg trykket på SOS-knappen. Min erfaring er også at de fleste hos LRS/operasjonssentralene til politiet ikke kjenner til hvordan dette fungerer så godt, så det er en fordel om nødkontaktene gjør det, og kan forklare når de ringer. Det er også en fordel om de kjenner godt til turplaner, medbragt utstyr ol., og at de sørger for å bli satt over til riktig operasjonssentral (det politidistriktet der nødstedte er).

Dette som gjør meg litt bekymret. Mine nødkontakter er mine foreldre, og jeg sier ikke fra når jeg drar på en tur, annet enn kanskje en generell beskrivelse slik som "jeg drar på hardangervidda å kiter i helga". Og ringer noen dem fra et utenlandsk nummer og snakker engelsk tviler jeg sterkt på at de i det hele tatt vil ta telefonen, og hvis de tar den og de snakker engelsk i andre enden så vil de i hvert fall bare legge på, og ikke være i stand til å gjøre seg veldig forstått heller.

Kort sagt tror jeg ikke mine nødkontakter vil bidra med noe som helst nyttig i en nødsituasjon. Og da er det i hvert fall viktig at Garmin oversender eventuelle meldinger fra meg direkte til nødetatene, og ikke bare de jeg har satt opp som nødkontakter.

Og som sagt i en nødsituasjon kan det godt hende at man ikke er i stand til å operere inreach enheten for å skrive meldinger utover det å trykke på nødknappen.

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storm_Eagle skrev (27 minutter siden):

Dette som gjør meg litt bekymret. Mine nødkontakter er mine foreldre, og jeg sier ikke fra når jeg drar på en tur, annet enn kanskje en generell beskrivelse slik som "jeg drar på hardangervidda å kiter i helga". Og ringer noen dem fra et utenlandsk nummer og snakker engelsk tviler jeg sterkt på at de i det hele tatt vil ta telefonen, og hvis de tar den og de snakker engelsk i andre enden så vil de i hvert fall bare legge på, og ikke være i stand til å gjøre seg veldig forstått heller.

Og som sagt i en nødsituasjon kan det godt hende at man ikke er i stand til å operere inreach enheten for å skrive meldinger utover det å trykke på nødknappen.

Du kan alltid gi ekstra informasjon i et eget felt på nettsida. Der kan du skrive alt som du mener kan være av interesse, for eksempel at det er dine foreldre, at de ikke kan engelsk og at de heller ikke vil være spesielt informert (hvis du låner bort enheten til noen andre kan du også skrive det her, men pass da på å endre nødkontaktene til noen som passer, den ene bør kanskje være deg)

Jeg ville vurdert to venner i stedet som kunne engelsk og som kunne svare på telefonen. Jeg har vanskelig for å tro at de vil kansellere en SOS bare fordi nødkontaktene ikke vet hvor du er eller hva du gjør. Men de kan kanskje bidra med nyttig informasjon. De kan jo også kontakte dine foreldre for å si i fra at du har utløst SOS hvis det er slik at du ønsker dette.

Hvorvidt det hjelper å ringe 112 er jeg usikker på. Spørsmålet er om de har nok informasjon til at de kan respondere hvis du bare kan fortelle dem om at du har fått en telefon fra USA om at noen du kjenner har utløst en SOS på en inReach i Norge ett eller annet sted på Hardangervidda. Kanskje hvis du har posisjon og vet at eieren er på tur der akkurat da.

Hvis du har kontakt med den nødstedte via meldinger stiller det seg selvsagt litt annerledes. Da kan du jo si at du har kontakt og at de ber deg ringe 112 for å melde i fra.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.