Gå til innhold
  • Bli medlem

tur jul-nyttår Hardangervidda hensyn til villrein?


Megogskyggen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lyst til å ta en ca 2 ukers tur på Hardangervidda med pulk og telt rundt juletider. Jeg har fått med meg at det er dårlige tider for villreinstammen og at man ønsker at ferdselen mange steder begrenses. Er det noen steder det er bedre å legge turen med tankle på villreienen eller burde jeg se etter at annet område å legge turen til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat fra Villrein.no:

Hva kan du gjøre?

Konklusjonen er at det i dag er alt for mye ferdsel på Hardangervidda som forstyrrer villreinen på en måte som går utover dyrene. Det går derfor ut en generell oppfordring om at de som ikke MÅ legge turen til Hardangervidda forsøker å finne andre reisemål. 

Kan du som planlegger påsketuren din vurdere andre områder? ”

Hele artikkelen (6. April 2022):  https://www.villrein.no/aktuelt/kan-du-unng-ferdes-p-hardangervidda-i-vr

Det skal være klart at dersom eksisterende tiltak ikke har ønsket effekt, vil andre tiltak vurderes. Personlig hadde jeg planlagt omfattende turer på Hardangervidda neste mars/april, men jeg vurderer nå å unngå området helt.

Det er mange flotte fjellområder i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengemyra skrev (2 timer siden):

Takk for innspill begge to, jeg skal kontakte villreinsenteret og høre med dem. Foreløpig ser det ut til at det er lite snø i en del fjellområder så det kan bli en utfordring hvis jeg skal finne meg et annet område.

Det er godt med snø på Hedmarksvidda om det er interessant å gå til dømes frå Elverum i sør til nøre delar av Rondane. 

Tenkjer også det er godt med snø allereie i Langsua, der plar vere snøsikkert kring jul. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengemyra skrev (18 timer siden):

Takk for innspill begge to, jeg skal kontakte villreinsenteret og høre med dem. Foreløpig ser det ut til at det er lite snø i en del fjellområder så det kan bli en utfordring hvis jeg skal finne meg et annet område.

Det er lite snø på vidda enno, så det er vel mange plassar det er langt meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swiss John skrev (3 timer siden):

Ifølge Dyreposisjoner er det i skrivende stund en villreinbukk, nummer V-0320, rett innenfor Skinnarbu Hotell.

Kanskje det er en utstoppet?

Årstiden vi er inne i kan skape litt forvirring ift posisjon. Her er det nok snakk om broren til Rudolf som var på vei OVER Skinnarbu Hotell.

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swiss John skrev (3 timer siden):

Ifølge Dyreposisjoner er det i skrivende stund en villreinbukk, nummer V-0320, rett innenfor Skinnarbu Hotell.

Kanskje det er en utstoppet?

Nå er det også ei simle der. Det er forøvrig akkurat der Norsk Villreinsenter og Hardangervidda nasjonalparksenter ligger, så dette er nok klaver som er samlet inn.. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sekstimer skrev (På 6.12.2022 den 15.49):

Jeg og tenkte meg på tilsvarende tur i begynnelsen av januar og hører gjerne hva flere tenker om dette. Skjønner at det er stor pågang i påsketider og at dette kan være belastende, men er det like hensynsløst å gå i januar?

Det er egentlig verst for reinen ettervinter/vår, når simlene er drektige og kalvene nyfødte. Da tåler de lite stress. Vinterstid står dyrene i større grad på østsiden av Vidda, siden det er mindre og tørrere snø, og dermed lettere å grave frem lav. Skulle jeg tatt tur på Vidda i januar ville jeg i alle fall satset på å gå på vestsiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes personleg desse vurderingane er vanskelege. Når eg ser på dyreposisjonar for desember og januar i fjor og kart i naturbase så er det jaggu ikkje heilt beinkløyvd å trekke detta skarpe skiljet mellom vest og aust som ein tradisjonelt plar trekke i ein del villreinområder.. I tillegg finn ein at reinen endrar arealbruk, og dei "oppleste" reglane for kvar han står til ulike tider er ikkje like klare, sjølv om beita burde tilsei at dei fylgjer gamle mønster. 

Det som er sikkert er at stammen allereie er i dårleg forfatning, og vinteren er ei sårbar tid. Villrein  regarerar på menneskeleg forstyrring med stress og flukt av varierande lengde, og svir mykje energi. I ein stamme med dårleg kondisjon på dyra smakar det ekstra dårleg om ein skulle støkke dyr. 

Det er sjølvsagt ingen forbod mot å bevege seg nokon stad, det skulle teke seg ut med ein allemannsrett som står så sterkt..men for meg var det no-go i vår når planlagt tur kryssa i ytterkant av trekk mot kalvingsområde. Det smakar så dårleg at me menneska utgjer eit av villreinen sine største problem. 

Med tanke på at det er vanskeleg å vite/finne ut av kva som gjeld om dagen, ville eg framleis haldt ein knapp på å kontakte dei som er lokalt/regionalt og spurt om ferdselsråd. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (18 timer siden):

Synes personleg desse vurderingane er vanskelege. Når eg ser på dyreposisjonar for desember og januar i fjor og kart i naturbase så er det jaggu ikkje heilt beinkløyvd å trekke detta skarpe skiljet mellom vest og aust som ein tradisjonelt plar trekke i ein del villreinområder.. I tillegg finn ein at reinen endrar arealbruk, og dei "oppleste" reglane for kvar han står til ulike tider er ikkje like klare, sjølv om beita burde tilsei at dei fylgjer gamle mønster. 

Det som er sikkert er at stammen allereie er i dårleg forfatning, og vinteren er ei sårbar tid. Villrein  regarerar på menneskeleg forstyrring med stress og flukt av varierande lengde, og svir mykje energi. I ein stamme med dårleg kondisjon på dyra smakar det ekstra dårleg om ein skulle støkke dyr. 

Det er sjølvsagt ingen forbod mot å bevege seg nokon stad, det skulle teke seg ut med ein allemannsrett som står så sterkt..men for meg var det no-go i vår når planlagt tur kryssa i ytterkant av trekk mot kalvingsområde. Det smakar så dårleg at me menneska utgjer eit av villreinen sine største problem. 

Med tanke på at det er vanskeleg å vite/finne ut av kva som gjeld om dagen, ville eg framleis haldt ein knapp på å kontakte dei som er lokalt/regionalt og spurt om ferdselsråd. 

Nei det der ingen automatikk i at alle dyrene oppfører seg sånn, men det er mye empiri på Vidda om dette generelle trekkmønsteret. Det er dermed ikke sagt at det ikke står igjen dyr på sentralvidda og vestpå for den saks skyld. Vinterbeitet er jo den kritiske faktoren for dyrene og det blir nedbeitet visse steder, noe som fører til forflytninger og endringer i mønstre. 

Det er jo ikke skiturer som er reinens største trussel. Det er hva vi gjør resten av året. Om man på valgdagen legger sin stemme på et parti som vil tillate stadig mer inngrep i villreinområdene, så gjør det større skade enn om man som enkeltperson tar en skitur og skremmer en flokk til å flytte seg.. Siden vi har gjort villreinens (og andre arters) livsvilkår stadig vanskeligere, blir også våre skiturer mer kritiske.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte mail til Villreinsenter sør, har ikke hørt noe fra dem. Kommer uansett til å følge med på dyreposisjoner.no. Planen forleøpig er å dra opp til Songavatnet, og utforske fjellområdet mellom Songavatnet og Møsvatn, hvis det skulle komme mer snø lenger inn på vidda vil jeg vurdere å dra nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (4 timer siden):

Nei det der ingen automatikk i at alle dyrene oppfører seg sånn, men det er mye empiri på Vidda om dette generelle trekkmønsteret. Det er dermed ikke sagt at det ikke står igjen dyr på sentralvidda og vestpå for den saks skyld. Vinterbeitet er jo den kritiske faktoren for dyrene og det blir nedbeitet visse steder, noe som fører til forflytninger og endringer i mønstre. 

Heilt samd i dette.

Eg tenkjer også at aktiviteten resten av året er det som gir mest trøbbel. 

Likevel veit vi at nett no er det ekstra vanskeleg for dei, og ein meinar også lokalt/regionalt at fluktavstand har auka grunna dei siste års situasjon, slik eg forstår det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.