Gå til innhold
  • Bli medlem

iPhone 14 med satellittkommunikasjon - ikke lenger behov for InReach, Spot osv?


jaknudsen

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Marius Engelsen said:

Det er sant. Vi må ikke glemme VHF radio, som også sender nødsignal om man har DSC. Jeg har alltid med på sjøen, for den kompletterer PLB og mobiltelefon ganske bra.

Da får man kontakt med nærliggende skip, og stort sett er kystradioen i rekkevidde. Man får kontakt med helikopter, og når man holder inne sendeknappen eller prater kan redningsskøyte og helikopter peile deg på den måten.

Når det gjelder mobiltelefon, så kjenner alle dens begrensinger når skjermen er våt, utenfor dekning og tom for batteri. Men i fastlandsnorge og langs kysten er det ganske god dekning, så den dekker det meste av behovet for to-veis kommunikasjon, som oftest.

 

Jeg har også med meg VHF på scootertur om vinteren, rett og slett for å kunne kommunisere med helikopteret hvis man kommer i en situasjon der de må komme.

Mobiltelefonen er langt mer nyttig enn man skulle tro, i dag har en del redningshelikoptre utstyr som får kontakt med mobilen din og kan ringe til deg selv om du er i områder uten dekning. Derfor bør man ikke ha telefonen i flymodus. Mobilen er også et middel som kan brukes for å peile deg fra redningshelikopter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
kennethj skrev (39 minutter siden):

 

i dag har en del redningshelikoptre utstyr som får kontakt med mobilen din og kan ringe til deg selv om du er i områder uten dekning. Derfor bør man ikke ha telefonen i flymodus. Mobilen er også et middel som kan brukes for å peile deg fra redningshelikopter.

Åh, det var jeg ikke klar over. Vet du om dette fungerer med gamle dum-telefoner også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Marius Engelsen said:

Åh, det var jeg ikke klar over. Vet du om dette fungerer med gamle dum-telefoner også?

Jeg er usikker på hvor gamle telefoner det fungerer på, rett og slett fordi jeg ikke vet om det er 2G, 3G eller 4G de bruker.. Jeg antar vel egentlig at det er 3G.

Her er en NRK-forenklet artikkel om utstyret:

https://www.nrk.no/rogaland/derfor-bor-du-ikkje-skru-av-mobilen-pa-paskefjellet-1.15929275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kennethj skrev (19 minutter siden):

Jeg er usikker på hvor gamle telefoner det fungerer på, rett og slett fordi jeg ikke vet om det er 2G, 3G eller 4G de bruker.. Jeg antar vel egentlig at det er 3G.

Her er en NRK-forenklet artikkel om utstyret:

https://www.nrk.no/rogaland/derfor-bor-du-ikkje-skru-av-mobilen-pa-paskefjellet-1.15929275

Fra en annen NRK-sak om teknologien kan man ut fra frekvensen som ses på videoen litt nedover i artikkelen se at det sannsynligvis er snakk om 4G akkurat i det tilfellet:

bilde.png.ff6f4bb4702d0c9580cc6233fddd31d7.png

Liste over frekvenser kan finnes på Wikipedia.

Helikopteret fungerer som en slags «basestasjon», så jeg antar at et slikt system håndterer mer enn ett frekvensbånd – noe annet hadde vært litt spesielt for et system utviklet for redningsaksjoner? Jeg kan ikke nok om mobilteknologi, men gitt at de søker i aktuelle frekvensbånd skulle man jo tro at systemet kunne ringe til telefonen, eller i alle fall peile den litt som en Recco-brikke, selv om det ikke er av nyeste fabrikat? Men det er ren synsing og spekulasjon fra min side.

Fra leverandørens hjemmeside kan man lese en overordnet forklaring av teknologien (engelsk), uten at veldig tekniske spesifikasjoner er tilgjengelig:

Sitat

In essence, the SAR helicopter becomes a mobile phone ‘network', using the phone’s unique International Mobile Equipment Identity (IMEI) to identify and locate the target phone at ranges in excess of 20km. If the phone’s GPS is available, Redstreak can immediately obtain a casualty’s position. However, even if GPS is not available, the aircraft flies a simple search profile, collecting data to triangulate an initial position. As the aircraft closes in on the initial position, accuracy is refined to 100m or better. Meanwhile, during the search, the casualty can be texted or called to be given details of the rescue, as well as receive reassurance and medical advice, encouraging them to stay positive as the helicopter draws nearer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, sofasliter said:

SAR Queen kom i 2013, så basestasjon og peiler for mobilsignaler dekker nok både nye og gamle telefoner. Så lenge peileren finner signal fra mobilen vil den kunne peile seg fram også til eldre telefoner. 

De ble bestilt i 2013 men satt i ordinær drift i 2020.

Uansett er nok dette utstyr som kan byttes ut ved behov. Det er også andre helikoptre som har slikt utstyr, blant annet Superpumaene som Sysselmannen disponerer

Endret av kennethj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har ein PLB. Skulle eg velge berre ein device på turar der eg vil ha ekstra tryggleik hadde det blitt den. Ein enkel dings som kun skal ha batteri til å sende naudsignal er fint.

Har opplevd Murphys kva gjeld kommunikasjonsdippeduttar, backoffice vêrmelding og legekontakt  og seinare koordinering av uthenting sjuk person. 

Min konklusjon etter den opplevinga var at eg for min eigen private bruk opprettheld mitt gamle standpunkt; minst mogleg dilldall er minst mogleg som kan gå til helvette (og mindre forventningar heime om kommunikasjon). 

Så ser eg jo at det er kjekt å kunne få vêrmelding inn på ein inreach på enkelte turar, og kunne stille legespørsmål. Men alltid som eit supplement. Ikkje åleine. Kun telefon? Absolutt ikkje eit tema, altfor sårbart når det verkeleg blir vedvarande dårlege tilhøve. Og så likar eg å kunne slenge den nederst i pulken 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.