Gå til innhold
  • Bli medlem

Selvberging med packraft.


Anbefalte innlegg

Føler meg trygg og stabil, og padler alltid (så og si) på trygge farvann i trygt vær... så er ikke spesielt redd for at det skal skje noe. 

Prøvde litt her nå.. under enkle forhold (varmt i vannet. Ikke last på båten. Kun badeshorts...og vest selvsagt). Litt vanskeligere enn jeg hadde sett for meg, men gikk på et vis et par ganger.

Er det noen teknikk framgangsmåte som er mest effektiv og koster minst krefter? Hva gjør du?

(Har holdt på i snart to år, så burde vel lært meg det.. sett litt på nett, men fint med innspill fra medpadlere)

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort samme erfaring som deg. Tubene er runde og ikke spesielt gripevennlige. Jeg fikk tak i spruttrekket (det er fastmontert uten borrelås/glidelås), og brukte det til å hale meg opp. Da gikk det ganske greit. Halte meg opp på siden av packraften.

Skal du padle langt fra land kan det være lurt å sikre seg mot at packraften blåser bort fra deg dersom du ramler uti. Dette kan være en SUP snor festet rundt ankel og til packraften, eller med en slepeline. Merk at begge deler har risiko for å vikle seg rundt kroppen. I elv brukes ikke den slags sikring, da både risiko for å vikle seg inn er større og konsekvensen av å vikle seg inn kan bli fatal. I elv er det gjerne kort vei inn til land så der er det ikke så stor konsekvens om du faller ut av packraften. Dersom packraften blåser av gårde (og den blåser fort) når du er midtfjords så kan konsekvensen av dette kan fort bli fatal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (9 timer siden):

Jeg har gjort samme erfaring som deg. Tubene er runde og ikke spesielt gripevennlige. Jeg fikk tak i spruttrekket (det er fastmontert uten borrelås/glidelås), og brukte det til å hale meg opp. Da gikk det ganske greit. Halte meg opp på siden av packraften.

Skal du padle langt fra land kan det være lurt å sikre seg mot at packraften blåser bort fra deg dersom du ramler uti. Dette kan være en SUP snor festet rundt ankel og til packraften, eller med en slepeline. Merk at begge deler har risiko for å vikle seg rundt kroppen. I elv brukes ikke den slags sikring, da både risiko for å vikle seg inn er større og konsekvensen av å vikle seg inn kan bli fatal. I elv er det gjerne kort vei inn til land så der er det ikke så stor konsekvens om du faller ut av packraften. Dersom packraften blåser av gårde (og den blåser fort) når du er midtfjords så kan konsekvensen av dette kan fort bli fatal.

Jeg har montert en forankringstau i feste på innsiden + at jeg montert liner på festepunkter på utsiden, så den skal være lettere å holde tak i. 

Ser risken for å vikle seg inn. Nå padler jeg som sagt på "trygge" steder, og når det ikke blåser for mye, men man vet aldri. Hva gjør du med åra? Den har jeg festa til vesten. 

Prøvde å la det ligge i vannet, og ha den oppi båten. Jeg bruker som regel ikke spruttrekket, da det ikke er behov for det på rolig vann, eller når det er så varmt som nå. 

Får øve litt mer. Sett noen ulike videoer som sagt, så ser jo hva som skal gjøres, og klarte det greit, men kan jo fort bli tyngre med klær og sko. Jeg kan jo ikke helt se hva som kan få meg til kantre, selv på fjorden føler jeg meg trygg. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@DenGladeVandrer, jeg har tau kun foran og bak. Tau på siden kan du hekte deg fast i når en skal opp i båten igjen. Åra pleier jeg bare å holde i. Legger den først oppi ved egenredning. 

Det kan blåse opp raskt, vinden kan presses ned mellom fjell/åser og på vann kan det bli krappe bølger. Faren for å velte på flatt vann er der, men den er ikke så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe greie på packrafter, men disse packraftene er så lette og vindfanget så stort at jeg ville vært mest redd for at den skulle bli blåst avgårde bortover vannflata eller i lufta hvis den velter på grunn av sterk vind. De flyter jo oppå vannet også etter at de er veltet eller? Ikke med 99 % under vann som en kano? Jeg ville trolig festet meg fast i den med et tau om jeg hadde hatt en og skulle krysse over et stort vann eller på sjøen hvis det er for langt å svømme til land. Alternativt, hvis det lar seg gjøre, binde fast bagasjen ombord slik at den ikke faller ut, men holder igjen raften (hvis jeg har en del bagasje da). Kanskje et litt stort drivanker som vil falle i vannet om man faller ut av båten selv kan gjøre nytten også. Dette bør egentlig testes. Hva skjer om du hiver båten uten bagasje ut på vannet i stiv kuling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (16 timer siden):

kal du padle langt fra land kan det være lurt å sikre seg mot at packraften blåser bort fra deg dersom du ramler uti. Dette kan være en SUP snor festet rundt ankel og til packraften, eller med en slepeline. Merk at begge deler har risiko for å vikle seg rundt kroppen. I elv brukes ikke den slags sikring, da både risiko for å vikle seg inn er større og konsekvensen av å vikle seg inn kan bli fatal. I elv er det gjerne kort vei inn til land så der er det ikke så stor konsekvens om du faller ut av packraften. Dersom packraften blåser av gårde (og den blåser fort) når du er midtfjords så kan konsekvensen av dette kan fort bli fatal.

 

Skogens Stønn skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke noe greie på packrafter, men disse packraftene er så lette og vindfanget så stort at jeg ville vært mest redd for at den skulle bli blåst avgårde bortover vannflata eller i lufta hvis den velter på grunn av sterk vind. De flyter jo oppå vannet også etter at de er veltet eller? Ikke med 99 % under vann som en kano? Jeg ville trolig festet meg fast i den med et tau om jeg hadde hatt en og skulle krysse over et stort vann eller på sjøen hvis det er for langt å svømme til land. Alternativt, hvis det lar seg gjøre, binde fast bagasjen ombord slik at den ikke faller ut, men holder igjen raften (hvis jeg har en del bagasje da). Kanskje et litt stort drivanker som vil falle i vannet om man faller ut av båten selv kan gjøre nytten også. Dette bør egentlig testes. Hva skjer om du hiver båten uten bagasje ut på vannet i stiv kuling?

Dette ble betraktet litt oppe i tråden, og helt i tråd med det du beskriver. Jeg bruker en SUP snor med hurtigutløser for å kunne frigjøre meg raskt. Bagasjen, dvs bag eller ryggsekk bindes alltid fast i baugen på båten.

Anbefaler å låne/leie og teste en tur. Virkelig morsomt å dra på tur med @Skogens Stønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (3 minutter siden):

 

Dette ble betraktet litt oppe i tråden, og helt i tråd med det du beskriver. Jeg bruker en SUP snor med hurtigutløser for å kunne frigjøre meg raskt. Bagasjen, dvs bag eller ryggsekk bindes alltid fast i baugen på båten.

Anbefaler å låne/leie og teste en tur. Virkelig morsomt å dra på tur med @Skogens Stønn

Det var en jeg kjente som omkom under forsøk på å krysse Oslofjorden alene i en oppblåsbar båt. Ingen vet vel hva som egentlig skjedde, men jeg har hele tiden hatt en sterk misstanke om at akkurat det jeg nevner var det som skjedde, altså at han falt ut av båten enten på grunn av bølger eller at den flippet i vinden. Når han var i vannet ble så båten blåst avgårde. Hva kan det ellers ha vært? Kolisjon med svær båt er kanskje en mulighet, men båten ble jo funnet flytende og uskadd. Han var ikke akkurat av den risikoaverse typen, så det har nok sitt å si. Det skal ha blåst ganske kraftig den dagen han satte ut. De fant en GPS med sporing ombord i båten og båten hadde begynt å vingle utenfor Melleskjærene i Vestfold. Jeg antar at det var der det fatale skjedde. Båten og mannen har så drevet nordover og over fjorden til henholdsvis Fredrikstad (Rauer) og Moss (Jeløy).

https://www.nrk.no/osloogviken/savnet-kajakkpadler-funnet-dod-pa-jeloy-1.12019941

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/11/01/210952/dod-person-pa-jeloy-var-savnet-kajakkpadler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (17 timer siden):

I elv brukes ikke den slags sikring,

Det er ikke uvanlig å taue en padler eller en annen kajakk i elv for å hjelpe noen som enten sitter i båten, men har mistet åra, eller bare slepe inn båt/padler til land. Da benytter man gjerne en egen taueline som strekker seg (webbing med strikk som drar den sammen så den blir ganske kort når den er ubelastet, er ikke særlig lang når den er belastet heller siden den jo bare skal nå bakover til den svømmende havaristen eller tuppen av kajakken som så taues bak). Denne er igjen festet i vesten med et belte med utløser som gjør at hele slepesnora kobles fra vesten om man trekker i utløseren. Noe sånt tror jeg faktisk kunne fungere rimelig greit for en packraft også. Den må antakelig være noe lengere enn ei taueline som jo bare er litt over halvmeteren (det er som regel ikke lange bakdekket på en elvekajakk), men kanskje skjøte et par tre stykker? Faller du ut er det halvannen meter bort til enden av packraften. Mister du kontrollen og vil løs drar du i utløseren (du må ha vest med hurtigutløser da)

Her er det faktisk en på nesten halvannen meter: https://www.xxl.no/nrs-nrs-kayak-tow-tether-cowtrail/p/1209359_1_style?gclsrc=aw.ds&gclsrc=ds&gclsrc=aw.ds&page=1

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått anbefalt såkalt "perimeter line" i festepunkter foran og bak. De er såpas stramme at det skal godt gjøres å vikle seg fast. Skal gjøre det lettere å snu. 

Bagsje er "dobbeltspent" fast med lastestropp med lås/strammer, så den detter neppe av.

På en video jeg så ble åra satt oppi først. (Husker ikke hva jeg gjorde i går..😔.... gjorde ulike forsøk med ulike metoder. Tror nok det kanskje kan hjelpe om jeg får tak i lina på motsatt side... Må teste mer her. Skal sjekke ut SUP-line. 

Nærmere 80 turer siden jeg starta senhøsten 2020... og padla i ulikt vær på fjord,rolig elv, halv-rafting (lite fall og grunt..så størsre problem var at det subba)...og ulike vann. Det er jo ingen skam å endre rute om været endres. 

(Og om jeg i værste fall skulle omkomme, så er jo det mens jeg gjør noe av det som betyr mest for meg... går til bunns..mens jeg er på topp😉)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet litt med ulastet båt uten spruttrekk. Det slår meg at jeg burde teste med normal opplasting og spruttrekk. Min begrenset erfaring er:

 

1. Det skal veldig mye til for å velte en packraft (den jeg har i alle fall), den er nærmest utippbar sammenlignet med kanoen min. 

2. Å være så flat som mulig i vannet gjør reentring enklest samtidig som man prøver å dytte båten under seg.  

 

Spørsmål for de med mer padleerfaring, dersom man fester åra til packraften, vil den fungere som et driv anker? Og vil dette være nok til å hindre at båten driver bort hvis det er litt vind? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (6 timer siden):

Har testet litt med ulastet båt uten spruttrekk. Det slår meg at jeg burde teste med normal opplasting og spruttrekk. Min begrenset erfaring er:

 

1. Det skal veldig mye til for å velte en packraft (den jeg har i alle fall), den er nærmest utippbar sammenlignet med kanoen min. 

2. Å være så flat som mulig i vannet gjør reentring enklest samtidig som man prøver å dytte båten under seg.  

 

Spørsmål for de med mer padleerfaring, dersom man fester åra til packraften, vil den fungere som et driv anker? Og vil dette være nok til å hindre at båten driver bort hvis det er litt vind? 

1: Samme opplever jeg. Var på fjorden og det kom en del motvind, veldig lite vekt i front. Er bare satans tungt, (derfor snudde jeg og endra kurs/rute)... følte ikke at jeg skulle tippe. 

2: Skjønte ikke helt. Båten er jo oppå vannet, så så jeg må "hoppe" litt for komme oppi. 

 

https://www.facebook.com/PackraftingNZ/videos/self-rescue-and-capsizing-in-style-perfectly-demonstrated-protecting-your-head-b/1929343750547324/

Jeg prøvde jo på noe som dette, men opplever da den tipper over meg igjen. Mener de gikk bedre da jeg prøvde litt på skrå, mot fronten. 

Her det jo en vesentlig større båt, og ser jo ganske enkelt ut her også. 

 

 

 

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (18 minutter siden):

Men da mister du lett båten.

Årestrikk skal normalt festes mellom åren og båten. Årestrikk mellom deg selv og åren trengs ikke, den blåser ikke bort så lett.

Foretrekker å ha den festa i vesten. (står også så på produktsiden jeg kjøpte åresnor)

Å feste meg til båten, tenker jeg kun blir aktuelt ved turer på sjøen, eller om det er været tilsier det. Men jeg er veldig nøye på værmelding når et skal padles. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (22 minutter siden):

Men da mister du lett båten.

Årestrikk skal normalt festes mellom åren og båten. Årestrikk mellom deg selv og åren trengs ikke, den blåser ikke bort så lett.

Bruker en SUP snor mellom padler og båt, men KUN på flattvann. En packraft fanger mye vind og blåser greit av gårde… Du merker det godt i motvind. Det er padlere som har druknet og frosset i hjel, når packraften har blåst av gårde, med padleren ivannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (3 timer siden):

En packraft fanger mye vind og blåser greit av gårde… Du merker det godt i motvind. Det er padlere som har druknet og frosset i hjel, når packraften har blåst av gårde, med padleren ivannet.

Akkurat. Derfor mener jeg det er bedre med line mellom åre og båt, enn åre og padler. For hvis man faller i vannet holder man fast i åren og mister ikke båten (jeg har ihvertfall aldri mistet åren etter hundrevis (tusen?) kajakkvelt). I tillegg er den ikke særlig i veien, man er mobil og trenger ikke å løsne noe når man skal ut av båten.

Men ingen fasit, man gjør som man synes er best i den gitte situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.