Gå til innhold
  • Bli medlem

Gråfjellet 1243 moh, Trollheimen, 21. januar 2007


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Ettersom forespørselen ble så stor:

Startet ved Nerskogsveien i 10 tida, ikke brøyta Heldalsvei, nydelig vakkert lettskya søndagsvær, sprettkaldt (10 minus droppet til nesten 20) og absolutt vindstilt.
Som førsttemann (og eneste i fjellet..) så fikk jeg ekstra arbeid med å brøyte meg løype oppover.

Fulgte min tradisjonelle trase via Badartjønna, under Langjørgen, nesten til Telvatnet, rett vest til Turistlinja og så rett nord til Topps.

Nyydelig skiføre på myrene, en 5- 10centi fast helt slett puddersnø oppå dypskaren og mye snø, oppi fjellet hardere og drevbårat, alt av eksponert fjellhei fullstendig avblåst og kun dekt av 2-4 cm løs snø.

Nedkjøring som slålom via åpen fjellhei, steinrøys liker jeg ikke, selv om jeg fant et styggbratt bekkefar med masse hard puddersnø, så jogga jeg heller ned fra toppen ned til myrene og det supre skiføret.

2 mil, 8 timer superflott toppskitur til ett av øst-Trollheimens absolutt beste utsiktpunkt med Trollhetta, Snota, Svarthetta og Blåhø kun på en "armlengde" unna!

Videre detaljer, kart og fylldig turrapport på krovoll.net - alltid oppdatert om Trollheimen!


Jeg savnet virkelig en student mm oppå der - så intenst gøy det var om søndagen å se igjen de kjente storfjell i vinterdrakt!! :)

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg mener bestemt at begrepet "puddersne" ikke beskriver annet enn konsistensen/tyngden/luftigheten på sneen, og ikke mengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pudder er egentlig et lite beskrivende uttrykk. Jeg er møkkalei dette puddergnålet som vi hører om hele tiden. Det er mye mer beskrivende med ord som 15 cm. tørr nysnø, 10 cm. våt nysnø, lett vindpakket snø osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbøyelig til å være enig med deg ozzi B)

Når det er snakk om 5 cm er det tørr nysnø/laussnø.

Skal en bruke betegnelsen pudder bør konsistensen være slik som på Sveins bilde eller lettere, og det bør være en viss mengde. Snøen bør være slik at store deler av skiløperen blir tildekket under nedkjøring :-)

Slik snø finner en sjelden, som regel er det snakk om laussnø, som dekker et større spekter av konsistenser. (..men dette er nå min mening da)

Enkelte skisenter, skal ikke nevne navn, bruker ordet pudder om all nysnø.

I natt kom det forresten 5-10 cm fuktig haglsnø her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags støvler, bindinger og ski bruker dere på toppturer på Vestlandet, Svein, ozzi og gi?

Jeg bruker Garmont Syner-g, R8, og Head M85(eller Rossignol Big Bang).

På enkelte mindre bratte, men lange turer bruker jeg også vanlige fjellski og lærsko. Det varierer etter tur og føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en sjelden og utsøkt (for meg) kombinasjon:

Rabatterte Dynastar Renegade Carvingski, ca kroppslengde og naturlig steinslipt og uttørka etter mange flotte turer.

Et par godt slitte Rottefella Telemark 412 bindinger, med 12 mm plater og helløftere (et must)

Skoa er av typen Varg Morgedal av etterhvert edel årgang. Fleksible, kan brukes til alt fra karusellrenn med ungene og pulkdraging til toppturer.

Ikke verdens mest fartsstabile utrustning, men så er ikke målet mitt å komme meg raskest mulig ned heller. Noe svakt på dårlig føre, men da er jeg sjelden på tur.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg bruker Garmont Syner-g, R8, og Head M85(eller Rossignol Big Bang).

På enkelte mindre bratte, men lange turer bruker jeg også vanlige fjellski og lærsko. Det varierer etter tur og føre.

Fjellforum's Yoda, mtp erfaring innen fjellsport og telemark, lærte meg at det å putte mine Crispi CXP i sekken og gå med Asolo Morgedal oppover var svært besparende.. Det eneste som er litt pes er å skifte støvler på toppen i snøføyke og mange minusgrader.

Går du med de Garmont-støvlene oppover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellforum's Yoda, mtp erfaring innen fjellsport og telemark

Hvem er det?

Går du med de Garmont-støvlene oppover?

Ja. De har formbar innerstøvel, og er mye bedre for meg å gå med enn Scarpa T3, for eksempel. Vekta er ikke så mye høyere heller, de er hvertfall ikke tyngre enn T2.

Det er klart det er tungt utstyr, men i en fjellside på 35 grader blir det tungt uansett hva du har. Dette med vekta er mye en vane.

Som sagt bruker jeg lærsko og fjellski hvis turen blir veldig lang, eller det ikke er så bratt.

Synes det var en rar løsning med skoa i sekken, da blir jo sekken svært tung. Jeg er ikke enig i teorien om at 1 kg. på beina er 3 kg. i sekken(var det ikke slik?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du synes det var en rar løsning med skoene i sekken, synes jeg du burde prøve det selv. Jeg føler ihvertfall at man får en mye friere gange i oppoverbakkene og på eventuelle flater. Man har nesten følelsen av å gå med vanlige fjellski. Flexen i Morgedal-skoene er selvfølgelig mye mykere enn på plastsko. Skaftet er lavere, så man får strukket mye bedre ut i mindre bratte partier. Med dette opplegget går det an å investere i rimelig hardcore-nedoverutstyr samtidig som oppstigningen går tålelig bra.

Det eneste som er dritt er, som sagt, at man må skiftesko på toppen, pluss at det er rimelig lite plass igjen i dagstursekken.. I tillegg er skostr nokså forskjellig på plastsøvlene og lærstøvlene så det blir en del skruing av bindinger ved støvelbyttet, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte skisenter, skal ikke nevne navn, bruker ordet pudder om all nysnø.

Nå VAR det faktisk masse deilig pudder i gummiskogen forrige helg ;). De andre offpiste mulighetene var også rimelig digge.

Parken er imidlertid oppskrytt, men det er ikke så farlig så lenge det er pudder i massevis i gummiskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.