Gå til innhold
  • Bli medlem

Beslutsångest


Årebo

Anbefalte innlegg

Jag ska investera i ett tält som huvudsakligen ska användas på vinterturer på kalfjället. 

Söker ett pålitligt tält med gott om plats i förtältet. 
Gärna enkelt att slå upp. 
Vikten på tältet behöver inte vara det lättaste i klassen då jag färdas med draghundar. 
 

Dom tält jag tittat på är:

Fjällräven polar endurance 3

Barents finse 3

Helsport Spitsbergen X-Trem 3 Camp

Hilleberg keron 3gt

 

Vilket tält hade ni valt och varför?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde samme problemstilling mellom keron 3 gt og spitsbergen x-trem 3 camp i fjor. Jeg endte med å kjøpe spitsbergen da det var salg på teltet og fikk det for ca 50% av prisen på hillebergteltet. 
 

Jeg tror alle vil være gode telt. Dersom ett av dem er vesentlig billigere, ville jeg valgt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn har jeg begynt å fase ut Helsport og lagt min elsk på Fjellreven. Fikk testet mitt nye Keb Endurance 3 forrige helg og er veldig godt fornøyd. Akkuratt plass til Fjellpulken transporter 155 helt ytterst i forteltet slik at man også får laget seg en kuldegrop. Rikelig med plass inne og super ventilasjon. Polar er vel tilsvarende bare hakket vassere til vintertur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad jag kan förstå så är Barents dom tidigare grundarna av Helsport? 
 

vid första anblick ser dom väldigt lika ut. 
hade varit kul och hör med någon som har ett Barents som kan berätta lite om vad dom tycker. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barduner eller inte? 
 

när det något man bör ha?

Hilleberg har valt att inte ha barduner medan dess konkurrenter har det.

endel amerikanska märken har bara barduner på kortsidan av tältet. 
 

är risken hög att man får in massa snö i absiden/tältet om det drevar snö om man inte har barduner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årebo skrev (3 timer siden):

 

Hilleberg har valt att inte ha barduner medan dess konkurrenter har det.

 

Det er vel ikke riktig? Hilleberg har da plenty med barduner på alle kanter på alle sine modeller? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Likse skrev (På 10.4.2022 den 22.43):

Jeg hadde samme problemstilling mellom keron 3 gt og spitsbergen x-trem 3 camp i fjor. Jeg endte med å kjøpe spitsbergen da det var salg på teltet og fikk det for ca 50% av prisen på hillebergteltet. 
 

Jeg tror alle vil være gode telt. Dersom ett av dem er vesentlig billigere, ville jeg valgt det. 

Hvor kjøpte du Spitsbergen og hvor mye ga du for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlexanderKristiansen skrev (På 9.7.2022 den 20.00):

Hvor kjøpte du Spitsbergen og hvor mye ga du for det?

Jeg husker ikke nøyaktig pris lengre, men det var 6 tusen ett eller annet (sikkert 6999 😛) på xxl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitsbergen 3 har det største innerteltet av de teltene du vurderer.

Innerteltet har målene 180×220 med rette vegger i begge endene.  Og med sine to fortelt er problemet med at inner og ytterduk treffer hverandre i dårlig vær eliminert.

De andre opererer med 160/165 bredde i innertelt. 

Keron 3GT har vel noe større fortelt enn Spitsbergen, men 20cm ekstra bredde i innerteltet er mere verdt. 

Hvis du ikke har veldig hastverk kan det se ut til at Barents driver å forsker på en konkurent til spitsbergen og Keron.🤔🤔

Screenshot_20220515-171809_Instagram.jpg.29481b8b062a8a131b0f15cfb4d18da9.jpg

 

Snapchat-1427080683.thumb.jpg.0659f2bff16e8992bbd5e20dee025b88.jpg

20220627_164644.thumb.jpg.5a7c4084cc00603894c19da9f927e319.jpg

20220627_164657.thumb.jpg.a6eeb9ee9feacf2c520bd75fdf5ee25d.jpg

Her er  bilder av Spitsbergen xtrem 3 og Barents Trollheimen Classic 3(samme layout som Finse 3, men uten stormmatter og ekstra barduner etc)

Før jeg kjøpte Spitsbergen X-trem hadde jeg et Fjellheimen X-trem 3 camp, dette er jo et telt som er i ca samme størrelse som Trollheimen/Finse. Jeg syns de blir for små til vinterbruk, spesielt hvis man er to eller har med hund.

Nå vet jeg ikke hva du har tenkt å bruke teltet til. Er det soloturer der du går dagsetapper, river og slår leir hver dag så er det kanskje gunstig med et telt med 3 stenger kontra 4.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.