Jump to content

Fuglejakt fra motorbåt

123ABC

Recommended Posts

Annonse

Men det er lov å bruke motorbåt ut på ett skjær og skyte fra selve skjæret. Er også lov til å bruke motorbåt til å hent skutt vilt . 

Skadeskutt vilt er også lov å følge og avlive fra motorbåt men da skal du varsle politi før du kjører etter. 

• Like 2

Ja , det er lov å jakte fra motorbåt, men det er ikke mange arter man kan ha håp om å finne 2 km fra land, skjær & holmer. Denne motorbåt paragrafen er eldgammel og fra en tid da foreks alke var en jaktbar art. Den er fredet nå.  Jeg har selv jaktet alke fra motorbåt. Skarv er en annen art som man kan finne langt fra land. Jeg tror denne motorbåt paragrafen har fått stå urørt fordi ikke mange jakter fra motorbåt lenger. Jakt på alke var matauk, den ble saltet ned og solgt i butikker som fattigmannskost. Gamle jeg har snakket med som minnes dem på kjøkkenbordet, snakker ikke om dem som gode minner. De få alkene som havnet på vårt kjøkkenbord gav meg ikke brennende lyst til å skaffe flere måltider av disse. Det samme med skarv. Det beste fra havet er gressender, og dem finner man tett oppunder land.

Robinson skrev (8 timer siden):

Ja , det er lov å jakte fra motorbåt, men det er ikke mange arter man kan ha håp om å finne 2 km fra land, skjær & holmer. Denne motorbåt paragrafen er eldgammel og fra en tid da foreks alke var en jaktbar art. Den er fredet nå.  Jeg har selv jaktet alke fra motorbåt. Skarv er en annen art som man kan finne langt fra land. Jeg tror denne motorbåt paragrafen har fått stå urørt fordi ikke mange jakter fra motorbåt lenger. Jakt på alke var matauk, den ble saltet ned og solgt i butikker som fattigmannskost. Gamle jeg har snakket med som minnes dem på kjøkkenbordet, snakker ikke om dem som gode minner. De få alkene som havnet på vårt kjøkkenbord gav meg ikke brennende lyst til å skaffe flere måltider av disse. Det samme med skarv. Det beste fra havet er gressender, og dem finner man tett oppunder land.

Jeg vet ikke, men jeg antar at grunntanken er at man ikke skal jakte fra noe som helst som har motor, enten det er på land eller til vanns, men at hvis man ønsker å jakte så langt ut som 2 km (sikkert da matauk som du sier) forlanger man ikke at man skal ro ut dit. De som jakter innaskjærs tror jeg skal være glad at det ikke er folk med speedbåter som forfølger fugleflokker og skyter ned alt de klarer å ta igjen (det meste om man har stor nok motor antar jeg). Jeg er også glad for at man ikke kan jakte fra bil, snøskuter og småfly.

• Like 2

• 5 months later...