Gå til innhold
  • Bli medlem

Skisko (Crispi Sydpolen)


Dalegudbrand

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei,

Jeg kjopte et par av dette slaget i 1998, de har vaert paa

3 ekspedisjoner til Oest-Gronland, samt en tur til Denali (i sommer).

Dessuten mye fjellskiturer disse 8 aarene. Foerste alvorlige

slitasje har vaert sommen paa innsiden av stovlene (dvs. paa yttersiden,

men den siden som vender mot den andre foten). Denne sommmen har

naa sprukket opp og har akkurat blitt reparert hos skomaker.

Jeg har kjopt et nytt par samme merke i hoest, saa naa har jeg to par.

Gode erfaringer:

1) Aldri gnagsaar, gaar gjerne kun med et par halvtykke (Patagonia) sokker.

2) Aldri frosset paa bena, (og paa Gronland hadde vi minus 30..) Veldig varme og gode..

3) OK til stegjern, dog er de ganske MYKE, slik at skikkelig bratt terreng er mindre

komfortabelt (savner av og til Scarpa plast-stovler da..)

Daarliger erfaringer: Ingen.

Konklusjon: Kan varmt anbefales dersom fjellskitur er i fokus, det vil si tur, ikke hovedfokus

paa nedkjoering..

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, er ny her, men har lest litt rundt på forumet og synes det virker veldig bra!

Er det flere som har erfaringer med Crispi Sydpolen? Jeg står egentlig mellom tre alternativer når jeg nå skal gå til innkjøp av bl.a. skisko:

- Varg Skavl

- Varg Polar

- Crispi Sydpolen

Siden jeg har trikkeskinneski fra før er planen å kjøpe en hel pakke med Åsnes Combi Cap (kortfellesystem), Rottefella Telemark Super med vidje og sko. De skal brukes mest i oppover- og nedoverbakker, da jeg hater å gå bortover :wink: (det blir nødvendigvis noe bortover også, da ...)

Er det overkill med polar hvis man ikke skal gå i veldig kalde områder? Har lest litt om gnagsårproblematikken på og slitasje på innerstøvelen i polarstøvelen, men jeg er veldig sjelden plaget med dette (er uansett nøye med sportsteipen før langturer). Er Crispistøvelen noe å bruke i kupert terreng?

Faren for at jeg ikke får prøvd dem før jeg kjøper dem er også tilstede, så erfaringer om skoene er store eller små i størrelsen er også fint. Jeg har ikke for vane å putte skoene fulle av sokker, vanligvis bare et par skistrømper i ull/kunststoff, evt. med tynne bomullsokker inni, så hvis skoene er «vanlige» i størrelsen bør det være greit nok.

Takker for svar som forhåpentligvis kommer :P

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Varg Polar for ei tid tilbake. Den er rimeleg god og varm på grunn av innerskoen, men den skaper også litt problem. Sålen synes eg fortsatt er ganske stiv også etter ei tids bruk, nesten slik at det er litt vrient å kjøre telemark med dei. Har også vore plaga med litt gnagsår i desse skoa, så det er uaktuelt å gå veldig lange turar med desse for min del. Trur dei er ganske normale i storleik, 45 som eg vanlegvis brukar, passar meg bra. Imidlertid hadde nok valgt å gå opp eit nr viss eg hadde skaffa meg nye. Dette for å ha litt bedre rom å bevega seg på og kanskje ha plass til enda eit par sokkar.

Bruker forøvrig Garmont Touring sko nå, som eg synes er passe å gå med. Sidan det hender eg bruker det i kalde område, har eg gått eit nr opp i storleik. Sjølve hælen på skoen er ein god del større samanlikna med Crispi og Varg, slik at dei til mine føtter passar bedre (og eg får lite/ingen gnagsår!). Dette er ein sko som kanskje liknar litt på Varg Morgedal, men sålen er litt mjukare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

prøv å sjekk på www.crispi.it både på engelsk og så norske varianten. Da vil du se at en del Crispi sko ikke importeres til Norge i det hele tatt, hvorfor så det? Dermed overlater de noe av market for bortover sko til Varg mfl.!

Men vær oppmerksom på at Sydpolen er nesten dønn lik Antarctica (ja, også sydpolen!) bare med og uten Goretex for. De beskriver også antarctica som litt stivere i læret?!

Kjæresten min har Antarctica i mange år og er godt fornøyd med de på mange røffe turer!

I hvert fall har den litt høiere skaft enn Varg Morgedal, som jeg selv bruker.

Varg Morgedal er alltså en helt OK støvel med bra lengdeflex og god torsionstivhet i sålen. dn er litt lav i skaftet og derfor minndre ankelstøtte. Den er meget behagelig til bortover-gåing, men støtter minndre til utforkjøring!

Kvalitet og pasform er det ikke noe å klage på. Har aldrig hadd blemmer i de!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Jeg tror jeg kommer til å gå for Varg Skavl, fordi jeg har inntrykk av Crispi Sydpolen ikke er så stive (navnet indikerer jo at den er laget for mest bortovergåing) - noe innlegget pb også muligens indikerer. Og siden Ragnar også har hatt litt utfordringer med Polarskoen og jeg også har fått litt av de samme bekreftelsene fra Oslo Sportslager blir det nok Varg Skavl. Skulle jeg gått for Antartica vil prisen bli en god del høyere siden man får pakkepris for sko, ski og bindinger hos bl.a. Oslo Sportslager (og de ikke fører denne). Jeg tror også at Morgedal blir for myk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva som har skjedd med Asolo Morgedal?

Snakket med importøren da mine siste Asolo skisko røyk for tre - fire år siden. Da sa de at Asolo var sluttet å lage skisko (for 75mm bindinger ??)..

Prøvde da Crispi og Varg (i butikken). Fant Crispi-skoene så stiv at jeg kjøpte Varg. Husker ikke modell-betegnelsen, med de er ikke spesielt høye..

Gode å gå i, men jeg synes jeg blir fort våt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva som har skjedd med Asolo Morgedal?

De er blitt til Varg Morgedal...

Kjøpte et par Varg Morgedal på salg på Oslo Sportslager før jul (julegave fra kona til meg... :D ). En av de få eldre ekspeditørene bekreftet min mistanke, det er samme skoa. Vertikal hadde agenturet på Asolo, etter hvert satte de sitt eget navn (Varg) på dem.

Godt fornøyd med disse til vanlige fjellturer, har hatt samme paret fra 1989 til jeg nå kjøpte nye. Sålen knakk etter to sesonger, men etter bytte har de holdt. Nå begynte bindsømmen å gå i oppløsning, så de har gjort tjenesten.

Oslo sportslager bør for øvrig besøkes ved Oslobesøk. Hyggelig og kunnskapsrik betjening, det eneste den hyggelige unge mannen som ekspederte meg ikke hadde helt snøring på var å lage en fin julepakke av en ny ryggsekk til jentungen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.