Gå til innhold
  • Bli medlem

Tom42: "Mine ovner" og gassbrenner


Tom42

Anbefalte innlegg

Det har etter hvert blitt mange ovner i omløp, enten den "originale" eller pyramideovnenBiltema212334.JPG.c5deee1d68db249c2c3e5a587dc3f442.JPG

Og det som særpreger dem er at de fyres med ved, eller man kan sette innen ulike Trangia gassbrenner for stormkjøkken/Trangia rødspritbrenner.Biltema31234.JPG.7a44d1fe246ea39efff41effb82337a2.JPG

Likevel, antar jeg at de færreste har anskaffet Trangias gassbrennere.

Men, og her har sikkert mange vært tidligere ute enn meg, Biltema har en liten gassbrenner som bare veier 219 gram

Biltema12345.JPG.846698770ca9e7a05bb0634ff4f0a06a.JPG

Den kan brukes! Slå ut beina, men ikke kjelestøttene og sett den inn i ovnen.  Pris kr 299. I tillegg har du da en gassbrenner som kan brukes separat.  Effekt 2,6 kw

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
frankdrebin skrev (9 timer siden):

Hva slags materiale bruker du for å lage de der?

Originalt lages de av gamle malingsspann.   1.jpg.434e51b841576b08068d5acd12f03af5.jpg

Dette materialet var lett å forme med en vanlig saks og så veide en komplett ovn bare 156 gram

1581234.JPG.4117205da76da0ab3e87eba9d7652bcf.JPG

Jeg trålet alle malermestre etter spann, men da de ikke hadde flere forbarmet Jotun malingsfabrikk over meg, med nye spann, men det var noe eget å forme av gamle.  

Fyrer 95% av gangene med tørr einer,

2.jpg.4e2edee8a8e69e3ef6c7e244eddcbbc2.jpg

474111937_f(2).jpg.8baea249c5ddb1aa4ec92387dab93b3f.jpg

men det hender jeg er lat og bruker gass.

Men om du skal ha en må du være rask.  Fredag drar jeeg min kos og blir bort i 2 måneder.

 

kosebål.jpg

46.jpg.d9aa537f9b5b6f16197f829837ccb879.jpg

Transportklar

Pyramideovnen.jpg.510fb9887a58c4df11ecd2d0e33a2400.jpg

Foto:  Skogens stønn

718999547_88(13).JPG.ac5072da68e6af937d8dc0ce9032befe.JPG

Itransportklar.JPG.3288853ae760d48ff534b87a780d77d6.JPG

Transportklar Pyramideovn

46.jpg

Endret av Tom42
tilleggsopplysninger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har det beste ovnsprinsippet Tom42👍

Flatpakket med lite volum og lett vekt er viktig, ellers blir ikke ovnen med på tur.

Dette er tilsvarende ovner i titan fra Kina, to størrelser.

Jeg har brukt den største, plass til bra med glør og størrelse på kvist som holder det gående en stund😊
https://a.aliexpress.com/_m0kYEW3

 

Endret av Hengern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengern skrev (På 8.9.2021 den 12.18):

Du har det beste ovnsprinsippet Tom42👍

Flatpakket med lite volum og lett vekt er viktig, ellers blir ikke ovnen med på tur.

Dette er tilsvarende ovner i titan fra Kina, to størrelser.

Jeg har brukt den største, plass til bra med glør og størrelse på kvist som holder det gående en stund😊
https://a.aliexpress.com/_m0kYEW3

 

Alltid hyggelig med god tilbakemelding.  Da jeg begynte å sysle med å lage ovn, hadde jeg i det minste målene for øye.  (Den minste Trangias kaffekjele med dimeter 11 cm.)  Og da jeg sjekket nettet ble jeg overbevist om at jeg var på rett vei, ikke minst fordi min var 14 cm lang.  Og nå etter 7 år har jeg ikke funnet behov for endringer.

Imidlertid, den du viser til er et hederlig unntak, og så har den, i motsetning til mine, lekker å se til.

Når det gjelder "backup" var jeg muligens litt for rask med at anbefale Biltemas gassbrenner, fordi den mangler forvarmingsrør.  Men her spriker meningene.  Noen, som jeg mener at forvarmingsrør er nødvendig i høyder over 1000 meter, mens andre er av motsatt oppfatning. 

Men kjekk og lett er den Biltemabrenneren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående gasbrännare så använde jag Primus org Trangia med förvärmningsrör på min tur i Abisko fjällen enl tur rapport.

Jag hade en morgon på ca 1100 möh ca +5 gr problem med att det tog längre tid att värma och koka min havregrynsgröt och jag vickade först på flaskan och effekten ökade senare la jag behållaren på sidan och då blev det bra,brännaren har förvärmningsrör men detta har troligen störst betydelse när brännaren precis har startat.

Min 450 gr behållare var nästan full när detta beskrivs när den började ta slut var jag på ca 5-700 möh och lade den på sidan och sedan upp och ner tills den tog helt slut,även när inget hörs vid skakning av behållaren kan det räcka till att värma några dl vatten.

När jag stekte en hel 420 gr paket pannkakor blev behållaren full av kondens fast ca +15 gr och ej mer än halvt öppnad ventil på brännaren och effekten minskar och du får öppna ventil helt,ska man anv resten av gasen på hög höjd är det ej bra att vända på flaskan då det lilla propanet som finns då försvinner ut.

Angående bränsle till ved/kvist brännare är då Enar bäst bränsle på lågfjäll.

Är det Trangia Aluminium kaffepanna som du har på bilden.

Om man placerar en tunn flat sten på kaminen blir det då lite mindre sot på kastrull och stekpannan eller går lågor och rök och då sot bildning runt stenen och stenen endast gör att det blir jämnare värme på kastrull och pannan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.