Gå til innhold
  • Bli medlem

Høgkollen i Østmarka - beste vei opp?


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt meg en tur til Høgkollen i Østmarka. Noen som har tips til eventuelle stier til topps når man kommer fra østfra med start Bysetermåsan? Går gjerne langt... 

Ser bratt ut fra vestsiden av Høgkollen på kartet, så jeg antar at sti kanskje går opp sørover fra Tappenbergvann og/eller nordover fra Søndre Krokvann? Trenger ikke være sti heller forsåvidt, men gjerne en rute som ikke ender i bratte stup eller dype, våte myrer

På forhånd takk!

Endret av TheFlorux
forbyttet øst/vest i bratthetsbeskrivelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følger! Har selv planer om å ta turen opp på denne toppen etter at jeg stod over å gå innom i påsken pga. mye snø. Da var planen å gå opp fra vestsiden, kun basert på å ha sett på kartet. Det virker ikke å være problematisk bratt der.

Noe sånt her?

788615792_Skjermbilde2021-05-03114251.png.57854d524f4d0e736b3f0f2402059ce6.png

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det var en slik rute jeg også lurte på. Har også lest i annen tråd her på fjellforum om en sti sørover fra Tappenbergvann, så tok en tur dit i for noen uker siden, men fant ganske naturlig ikke noe under sneen der jeg surra rundt til fots 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vært der selv, men jeg ville ha syklet fra Losby mot Røyrivannskoia, tatt stien langs Nordre Krokvannet og Tappenbergvann, rundt selve Tappenberg og funnet ei løype opp fra nordvest. Ser det er en kar på peakbook som gikk en litt annen rute for et par år siden, men han gikk også opp til Høgkollen fra nordvest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del skrenter der. Sist jeg gikk opp der gikk jeg opp litt nordafor Midtre Høgkolltjern og opp mot der den røde streken din slutter (det blir omtrent ØSØ. Det er et slags skar der.

bilde.png.b1e38873f6ecb3298ace432c8a488bdf.png

Hvis jeg skulle gå opp fra syd ville jeg satset på å gå opp ryggen på sydsiden av sydtoppen i stedet for på skrå opp langs vestsida, men jeg har ikke gått noen av alternativene, så det er bare en ren gjetning (ryggene er veldig ofte bedre enn sidene).

Ikke spesielt god utsikt (men noe er det), men veldig fin natur.

God tur!

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også en stedvis noe utydelig sti fra sydøstvika i Tappenbergvann til Høgkolltjerna (fint å gå uansett). Jeg vil bli litt overrasket om det ikke også går sti fra sti-strekket mellom Tappenbergvann og Midtre Krokvann bort til denne, men det vet jeg altså ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på gjengrodde stier - jeg kommer alltid østfra, oftest Bysetermåsan eller subsidiært Krokhol eller Sandbakken. Eneste fornuftige vei jeg har funnet til Krokvannene derfra er via Vangen, Tonevann, og så opp Østre Tonekolldalen. Problemet er at den er veldig myrete og våt å gå med tung sekk. Eneste alternativet jeg vet om som ikke involverer klatring (igjen ikke noe jeg ønsker med tung sekk) er helt nord via Røyrivannskoia, som er vesentlig lengre...

Noen alternative ruter fra de som er enda mer kjent? Har også gått nesten opp til Tonekollen, rundt på baksiden og ned derfra et par ganger, men det er bratt, vått og glatt og igjen ikke noen vinner med tung sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Det går også en stedvis noe utydelig sti fra sydøstvika i Tappenbergvann til Høgkolltjerna (fint å gå uansett). Jeg vil bli litt overrasket om det ikke også går sti fra sti-strekket mellom Tappenbergvann og Midtre Krokvann bort til denne, men det vet jeg altså ikke.

Tusen takk - gode tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (55 minutter siden):

Når vi først er inne på gjengrodde stier - jeg kommer alltid østfra, oftest Bysetermåsan eller subsidiært Krokhol eller Sandbakken. Eneste fornuftige vei jeg har funnet til Krokvannene derfra er via Vangen, Tonevann, og så opp Østre Tonekolldalen. Problemet er at den er veldig myrete og våt å gå med tung sekk. Eneste alternativet jeg vet om som ikke involverer klatring (igjen ikke noe jeg ønsker med tung sekk) er helt nord via Røyrivannskoia, som er vesentlig lengre...

Noen alternative ruter fra de som er enda mer kjent? Har også gått nesten opp til Tonekollen, rundt på baksiden og ned derfra et par ganger, men det er bratt, vått og glatt og igjen ikke noen vinner med tung sekk.

Om du kjører bil og endrer startpunkt til å være fra Losby gods istedenfor så har du en veldig rask vei inn til Krokvannene, med grusvei nesten hele veien frem til Røyrivannskoia. Stiene derfra er ganske lettgåtte vs fra Vangen-siden.

Synd det ikke går buss til Losby bare "/

Jeg surret meg også ned "baksiden"/nordøstsiden av Tonekollen i februar. Der var det svært lite sti og tidvis vanskelig å gå (mest pga snø, men ser for meg at det er ganske myrete ellers).

Ellers så er det jo litt gøy med et område som dype Østmarka hvor det nesten ikke er stier eller folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 minutter siden):

Om du kjører bil og endrer startpunkt til å være fra Losby gods istedenfor så har du en veldig rask vei inn til Krokvannene, med grusvei nesten hele veien frem til Røyrivannskoia. Stiene derfra er ganske lettgåtte vs fra Vangen-siden.

Synd det ikke går buss til Losby bare "/

Jeg surret meg også ned "baksiden"/nordøstsiden av Tonekollen i februar. Der var det svært lite sti og tidvis vanskelig å gå (mest pga snø, men ser for meg at det er ganske myrete ellers).

Ellers så er det jo litt gøy med et område som dype Østmarka hvor det nesten ikke er stier eller folk :)

Ja, har gått gjennom Tonekolldalen 6-7 ganger bare i år, og det var mye bedre i vinter med sne enn nå som man synker til kness i myr og gjørme.

Er nok over snittet sta, så har bestemt meg for at samtlige turer skal gå fra vest, samtlige stier og vann i Østmarka skal besøkes, og får meg vel ca en 2-milstur i uken. Men akkurat forbi Tonekollen har jeg rett og slett ikke klart å finne en eneste alternativ vei som funker med tung sekk uten å enten bli gjennomvåt før overnatting eller risikere liv og lemmer ved å falle ned på veien (eller begge deler). 

Grusvei er ikke tema (juks), og bil til Losby blir dessverre også litt juks. 

Det er som du helt riktig sier, helt vidunderlig med steder som dette hvor man selv en helg midt på sommeren nesten ikke ser folk. Ganske så fornøyd med at det ikke er mer tilgjengelig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgkollen besteget, gikk opp fra nord og ned sørvest. Fant ingen tegn til sti annet enn noen elgtråkk. 

Litt mer detaljert rute - gikk til sørvestlig hjørne av Tappenbergvann, fulgte deretter dalen sørover før brakk østover for å følge ryggen angitt på kartet oppover. Ikke noe klatring av noe slag, men bratt nok til å øke pulsen litt. 

Ingen utsikt å nevne fra toppen, men godt å ha vært der - enda et kryss på listen.

Gikk sørvestover ned igjen, kom ned ca midt på Midtre Høgkolltjern og fulgte stien derfra til Søndre Høgkolltjern og videre rundt igjen til Borkedammen og hjem. Merk: Høgkollen er feil avmerket på kartet (OSM). Selve toppen er helt lengst øst i bildet.

Største overraskelse på turen var en hel teltleir med folk ved Krokvann på en fredag morgen.

 

Hogkollen.png

Endret av TheFlorux
Kommentar om Høgkollen feil markert på OSM-kartet
  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (7 timer siden):

Fant ingen tegn til sti annet enn noen elgtråkk.

Det går ingen sti opp til Høgkollen nei. Stien jeg nevnte går fra sydøstvika av Tappenbergvannet og sydover, øst om nordre Høgholltjern, vest om de to andre. (det går sikkert fiskestier rundt langs kanten av Høgkolltjernene også). Det er i det hele tatt de færreste toppene i Østmarka som har stier opp. De fleste med fin utsikt har sti da (men ikke alle).

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å ta turen ut i dette området til uka, med en liten tur opp Høgkollen i tillegg.

Er områdene ved vannene Tappenbergvann og Høgkolltjernene teltvennlige, eller er det altfor tettvokst skog?

Jeg hadde i utgangspunktet planer om å bare ta med tarp og sove på bakken og/eller hengekøye, men med en litt kjip værmelding for uken så er telt kommet inn i bildet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Er områdene ved vannene Tappenbergvann og Høgkolltjernene teltvennlige, eller er det altfor tettvokst skog?

Jeg hadde i utgangspunktet planer om å bare ta med tarp og sove på bakken og/eller hengekøye, men med en litt kjip værmelding for uken så er telt kommet inn i bildet igjen.

Det er flere steder som egner seg for telt, både ved sørenden av Tappenbergvann, ved Krokvannene og også faktisk ved Høgkolltjernene. Når jeg sier "egner seg for telt" så betyr det at det er plass til det, ikke at det er 100% vannrett og jevnt 😉

Jeg ville imidlertid anbefale hengekøye + tarp (og eventuelt en ekstra hengekøye til sekk og sko under sovehengekøyen, hvis du har en ekstra lett en i tillegg)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Jeg vurderer å ta turen ut i dette området til uka, med en liten tur opp Høgkollen i tillegg.

Er områdene ved vannene Tappenbergvann og Høgkolltjernene teltvennlige, eller er det altfor tettvokst skog?

Jeg hadde i utgangspunktet planer om å bare ta med tarp og sove på bakken og/eller hengekøye, men med en litt kjip værmelding for uken så er telt kommet inn i bildet igjen.

Du finner fine teltplasser, men du må kanskje lete litt. Det gjelder Østmarka generelt, i hvert fall øst for Elvåga. Det er en fin plass ved odden nord for den sydøstre vika i Tappenbergvannet.

Hengekøye er enklest i Østmarka synes jeg, men jeg er av og til på tur i Østmarka sammen med en som sverger til telt, og han finner alltid plass. Han har aldri sovet i hengekøye, og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Han er snart 75 år gammel, så når han finner plass han kan ligge på, så finner du også! Det er bare å dra. Vi lå for eksempel på ovennevnte odde på kanotur i fjor, han i telt, jeg i køye.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en fin tur i langhelgen innom flere steder i Østmarka. Deriblant en overnatting ved Tappenbergvann før vi tok turen opp Høgkollen.

Tappenvergvann var _veldig_ mye mer traffikert enn jeg hadde forestilt meg. Autobahn med packraft- og kanotrafikk, hvorav nesten alle så ut til å lete etter overnattingsplass rundt vannet. Sannsynligvis har nok langhelg litt skyld.

Veien opp til Høgkollen tok vi direkte fra camp ved Tappenbergvannet. Høydekurver nesten direkte på uten at det bydde på noen store særlige utfordringer. Veien ned feilberegnet vi litt og tok vel kanskje den bratteste mulige veien ned mot Høgkolltjernene. Litt knotete, men det gikk også fint.

Veldig fin natur på vei opp, og ikke så mye utsikt fra det høyeste punktet :)

Bilder under fra begge deler:

BE8A7EA8-4CA2-43E3-B003-1555F8AF893F.thumb.jpeg.615afd4f80561a0d89ba1805abba9520.jpeg

31BF207B-4415-4AC5-87A8-7E52D9E59456.thumb.jpeg.68645127c37befd69329befefd6b2643.jpeg

 

A9FC6684-9478-47EB-9616-3534F4E8CD71.thumb.png.a668c871675482fcb46c41d080b73a39.png

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en super tur. Har også merket meg en nærmest enorm økning i antall folk selv langt inne i marka som her. 
Ut fra ren nysgjerrighet - så dere noen folk ved Høgkolltjerna eller var de fleste rundt Krolvannene og Tappenbergvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (4 minutter siden):

Ser ut som en super tur. Har også merket meg en nærmest enorm økning i antall folk selv langt inne i marka som her. 
Ut fra ren nysgjerrighet - så dere noen folk ved Høgkolltjerna eller var de fleste rundt Krolvannene og Tappenbergvann?

Det var helt folketomt ved Høgkolltjernene, selv på en fin dag så dette tror jeg er "trygg grunn" fremdeles :)

Vi så ingen (annet enn oss selv) som kom gående inn til Tappenberg. Samtlige andre var med packraft og kano, noe som jeg ser for meg gjør en såppas lang vei inn i "go'-marka" litt kortere for de fleste.

Med den logikken så bør man kunne styre unna det værste ved å velge camp ved vannene som ikke er på denne kjeden med sammenhengende vann og lett tilgjengelige med kano/packraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (22 minutter siden):

Tappenvergvann var _veldig_ mye mer traffikert enn jeg hadde forestilt meg.

Det har lenge vært populært å padle innover der, men lettvekts båter og fokus på Østmarka i massemedia (nasjonalparkforskag) har nok ført til en merkbar økning av trafikken de siste årene. Og mere vil det nok bli. Koronaen gjorde sikkert også sitt i fjor og vil nok merkes i år også, men jeg tror økningen vil fortsette også etter at samfunnet er gjenåpnet fra koronarestriksjonene.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.