Jump to content
IGNORED

Preparering av ski


pulknewbie
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde nylig en diskusjon med en kamerat angående preparering av ski, og da kom han med noen  påstander jeg aldri har hørt før.  Det han sa var at sålene på  dagens langrennski og toppturski m.m er av plast.  Å vokse eller glide plastsåler har ingenting for seg, fordi plasten har ikke porer som voksen trenger ned i.  Voksen blir kun liggende på overflata og vil forsvinne etter korttids bruk.  At sålen etter en tids bruk går fra å være svart til å bli grå har med oksidering å gjøre. og er ikke et tegn på at sålen  er i ferd med å tørke ut.  Kameraten min har altså ingen planer om å preppe, eller vokse skiene sine.  Har han et poeng?  Alle kommentarer mottas med takk.

I tillegg undres jeg på hvor ofte det er vanlig å slipe stålkanten på en toppturski for en mosjonist?  Gjøres det så ofte som en gang sesongen?   Hvor lang levetid har i så fall en toppturski før det ikke er noen stålkant igjen.   Slike ting turer lurer man på, på en onsdags morgen.   :-)

Edited by pulknewbie
Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg svare for langrennski for det bruker jeg ytterst sjelden. men her er noen eksempler på såle og kantslip for topptur/alpinski.

På våt vårsnø så merker jeg veldig stor forskjell på "tørr" såle vs vokset og børstet såle. Tørr såle glir betraktelig dårligere og lugger markant mer enn når skiene er preppet.  Hvor ofte jeg prepper avhenger hvor mye skiene blir brukt, om det er merkbart ift glid, og om det er synlig på sålen at den har behov for en prepp.  (Stor forskjell om en ski brukes 7 dager i året eller 2-3 dager per uke i sesongen.) På kald og tørr vintersnø så merkes dårlig/tørr såle mindre.

Tilsvarende for stålkanter, når det merkes at de er blitt litt sløve eller ikke sitter "godt nok" på hardt føre så sliper jeg dem. Jeg bruker oversiden av en av neglene på fingrene som test, kanten skal dra av litt av nagla, om ikke så er den sløv. 

Det er stor forskjell når man kjører på knallhardt føre om skiene er lette å holde en skjærende sving med eller om de slipper og man "skrenser" svingen. På bratt og hardt så er gode stålkanter avgjørende og gir mye bedre kontroll.  Som mosjonist så har jeg ikke brukt opp stålkantene på ski selv om de slipes noen ganger ila sesongen, det er ikke mye metall som tas av per slip. I år har jeg vel slipt kanter på rundt 10 ulike par ski (mine ski, og for famie og venner). Det er mye dårlige kanter på ski rundt om kring, noen har aldri vært slipt og er særdeles sløve eller er rustne/koroderte langsetter skia. 

Jeg legger inn hengende kant og sidevegg på 87 grader (siden jeg har utstyr til det). Hengende kant gjør at skiene oppleves mindre "nervøse når" man sklir rett fram, kantene tar mindre når hele sålen er nede på snøen. Samtidig som den tar godt når man legger skia på kant og "carver" igjennom svingen. Det er på hardt føre god kant er viktig, på mykt føre så er større del av skien nede i snøen og bidrar til å sette svingen.

image.png.311831886ed633b213d7679cfbc60a9f.png

(Bilde lånt herfra: 

Hidden Content

)

Her kan man lese litt mer om oppsett av kanter (for alpint, men relevant for topptur og hardt føre): 

Hidden Content

Om du leverer skiene inn til slip/prepp hos andre så gi gjerne tydelig beskjed om hvordan du vil ha kantene dersom du har dem satt opp med vinkel fra før, om ikke så er det stor sanynlighet slipes slik de har satt opp maskinen og ikke ihht slik skiene har vært slipt tidligere. 

 

 

 

 

Edited by Terka
Link to comment
Share on other sites

Hva som er tilfelle og ikke har det værr mye diskusjon om. Det sies at det er porer i sålematerialet men jeg kan ikke skjønne hvordan voks kan komme inn der når sålen er vanntett. Men det som er tilfelle er at man kan gå på sålene med og uten glider. 

Ski er steinslipt fra fabrikk, og det kan gjøres i en del butikker. Denne slipen etterlater seg en fin "ull" i såla, denne gir da bedre heft for glider. Ski uten glider ha dårligere glid enn en uten siden ulla gir litt motstand. Det er spes på finere snø. Derfor vil man unngå nyslipte ski på tørr og kald snø, de bør være slitt litt for de får god glid. På vått føre er det fint med ny slip for å få struktur som er fersk. Det som blir grått på såle er slitasje på ull og oksidering. En ski med glider vil gli dårliegere etterhverr som glider slites og ull ikke er så godt dekket, i tillegg fester det seg urenheter som tar glid. Derfor de som regel bytter ski under løp hvis de kan. Elite ski preppes og som regel med toppinger som er rimelig harde så det ikke slites så mye.

Et alternativ er stålsiklede ski. Da skraper man vekk slip og ull med spesielle stålsiklinger. Da blir ikke såla grå på samme måte, det vil bli litt over tid pga slitasje på skarp snø. Jeg har hatt 2 par ski som har værr stålsiklet. For å å få god glid trengs da litt utstyr, bl.a rillejern, ultrafint slipepapir, et par børster for å få såle jevn og polert. Fordel å bruke rotobørster. Har hatt fin glid på disse skiene men synes at de fungerte på et smalere temperaturområde enn ski med slip og glider. Viktig å rense og børste jevnlig selv om skiene tar til seg mindre urenheter enn med glider. Var en del jobb for å få god glid så jeg sluttet med stålsikling unntatt et gammelt gruspar. Kan glide de og men man ser at glidere får dårligere heft på sålen.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke, men godt mulig han har ett poeng.

Jeg gnikker gliderklossen mot skisålene, og børster av, og ferdig med den. Noen ganger i sesongen. Har aldri opplevd en skisåle som har tørket ut, klabber, eller glir dårlig. Også på 20 år gamle ski.

Varme fra smørejernet er nok det som skader sålen mest...

Link to comment
Share on other sites

Han har ett poeng, men ikke nødvendigsvis pga oksidering, som nevnt over er det nok mer pga slitasje/friksjon ved bruk. Det er "to" skoler. De som prepper med voks og de som kun "sikler og polerer m.m. såle uten voks. Google på Kuzmin eller Kuzmin sikling så vil du finne mye info, Herr Kuzmin er kanskje den som er best kjent for å promotere stålsikling, og har levert en dr avhandling på det. Og han kan nok ha rett i at sålen ikke åpner seg ved varme for å ta opp voks, men uansett hva som skjer rent mekanisk/kjemisk så har begge metoder sine fordeler og ulemper ut fra turlengde, temp osv. 

Link to comment
Share on other sites

hei

I tidens løp har jeg jo glidet familiens ski noen ganger - ikke spesielt avansert. Men har da "rubbet" med sandpapir under bindingen som hefte for heftevoksen og så siklet og glidet resten omtrent som Marius Engelsen. Det har såmen funket ganske bra.

Men nå er det altså belegget på hundesleden jeg konsentrerer meg om. Det er faktisk omtrent det samme plast som skisålen. I hundekjørermiljøet har Kuzmin sikling fået et visst innpas. 

Men jeg har ikke "sett" en Kuzmin klinge i hånden. Noen her?? For jeg kan se på foto. at den er spesielt slepet. Har den fin tanding, så den gir litt struktur samtidig? Eller er den bare skarp? Så kan en vanlig stålsiklinge jo gjøre jobben like bra for ca.100 kr, i stedet for ca. 500 kr.

Forleden skulle jeg kjøpe en stål sikling til male/snekkerarbeide, som den jo egentlig er beregnet for. Ekspeditøren i jernvareforretningen spurte først om det skulle være 10 ampere? -Nei -nei. Det er en flat metallplate til å skrape lakk og maling glatt med! Det endte med at jeg selv måtte finne den, for jeg visste, at det var Bacho som var merket. Min hund har også mye sikling, når den skal ha hundekjeks! Men man skal altså ikke stå og sikle over skiene og så polere! 😜Det er et tysk håndverker uttryk: zieh-klinge - altså dra-klinge.

Elgen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kuzmin sikling, er vel den som heter universal. Den er ikke så stor 6-7cm lang  ca 4cm høy. Men den er tykk slik at den ikke kan bøye seg, viktig for å få såle plan. Er skarp og skal jobbes uten trykk, for å unngå bølger i såle. En vanlig stålsikling er som regel mye tynnere. Kuzmin ble hvertfall tidligere solgt i 3 versjoner, fin, universal og grov. Kutt i de var omtrent der samme men kuttflatene er slipt med litt rilling så det blir litt struktur ved bruk, fin kan da nesten ikke struktur, universal ga litt og grov ga mest. Fin for kald finkornet snø og grov for eldrr og våt snø. Er vel og et merke som heter Primatera eller noe som lager slike, dog var de dyrere enn kuzmin sist jeg sjekket. 

Link to comment
Share on other sites

Alla plast belag oxiderar som ej är mättade med vax  och då fäster ej någon valla,och man måste slipa bort oxiden och varjre gång minskar tjockleken och tills slut är man nere på träkärnan.

Så efter köpet rengör med någon fett fri rengöringsmedel och torka torrt vänta tills ev rester i belaget dunstat bort.

Lägg sedan på något universal vax eller grundvax som smältes i med så låg temp. som möjligt,sedan jämna ut med vallajärn med temp.inst.efter typ v vax.

Vänta ca 10 min tills kallt och börja sickla av med stålsickel som man håller rakt och i med båda händer efter att man spännt fast skidorna,sickla först till helt plant och du ser vax kommer jämt ut på sickel över hela ytan.

Håll upp skidan och se i ljuset om det ser bra ut,det ska bara vara ett tunnt lager vax kvar på belaget(ev tjockare om man ska ut på en långtur på tex skare).

Sedan kan den som vill göra en bättre yta med plast sickel,stålborstar för struktur handhållna eller för cirkulära för borrmaskin dett  för att minska fricktion mot snön.

När man ställer undan skidorna för sommaren SKA man rengöra från ev fästvalla och se att det är vax kvar på hela belaget även där det ska vara fästvalla om man är noga.

Har man tid och vill ha skidorna klara för användning gör om lika tidigare beskivet.

Alternativet är ju att ha träskidor typ Tegnässkidan eller om man hittar trä skidor med hickory kanter istf stålkanter betydligt lättare skidor och sedan kan man tjära ytan och sedan valla med burkvalla på hela skidan.Miljövänligare och mer känlsa med dessa skidorna men nackdelen är ju att man lättare får brott på skidan(jag har även haft Elan tävlingsskidor som var fingerskarvade i trampet och det var ej så roligt att åka ca 1 mil skogen på spår som ej dragits med skoter och spårsläde och när det började bli mörkt,hade det varit mindre med snö hadde det gåt fortare att gå)

Link to comment
Share on other sites

borgern skrev (13 timer siden):

Jeg har kuzmin sikling, er vel den som heter universal. Den er ikke så stor 6-7cm lang  ca 4cm høy. Men den er tykk slik at den ikke kan bøye seg, viktig for å få såle plan. Er skarp og skal jobbes uten trykk, for å unngå bølger i såle. En vanlig stålsikling er som regel mye tynnere. Kuzmin ble hvertfall tidligere solgt i 3 versjoner, fin, universal og grov. Kutt i de var omtrent der samme men kuttflatene er slipt med litt rilling så det blir litt struktur ved bruk, fin kan da nesten ikke struktur, universal ga litt og grov ga mest. Fin for kald finkornet snø og grov for eldrr og våt snø. Er vel og et merke som heter Primatera eller noe som lager slike, dog var de dyrere enn kuzmin sist jeg sjekket. 

Takk, det er altså omtrent som jeg tenkte. Hvor fin vil du beskrive "tandingen" på mellom og grov fx sammenliknet med tanding på en fin baufil. Der er tandingen veldefinert med tenner pr tomme. Eller annet sammenlignbart??

Elgen

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke grov så vet ikke hvordan den er. På min er rill veldig lite og langt unna tennene på baufilblad. Det er vel laget slik for at man har en liten grunnstruktur og så setter man mer rill med rillejern etter føret. Man trenger ikke gjøre det men jeg synes at det måtte rilles og poleres på såle etter føret for å få bra glid på stålsiklede ski. Dog vil skien i seg selv ha mest å si for glid, noen er bedre enn andre på forskjellige fører. Er ski for myk subber man festesmurning og det glir dårlig uansett. Så på fjellski med feller f.eks ville jeg ikke tatt bryet med rill da glid der vil være begrenset uansett. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy