Jump to content

Crispi Stetind - blir man noen gang kvitt gnagsårene?...

varmtvann
 Share

Recommended Posts

Heriks skrev (1 time siden):

Jeg vil ha sko jeg bare kan sette på meg og gå med, ikke noe som krever 45 minutter med mekking for å få det brukende.   

Jeg har det på den måten med Crispi Svartisen 75mm. Det er bare å putte beina nedi, snøre og labbe i vei. 

Svartisen i BC derimot, kommer jeg ikke en mil med uten å få gnagsår.. (Stetind fungerer litt bedre)

Det er sålen på selve støvlen som er forskjellen, og kanskje måten den bøyes på når man går. 

En kamerat fikk gnagsår av 75mm Svartisen, så det er ikke noen eksakt vitenskap hverken det ene eller det andre..

Etter to lange skiturer, to dager på rad, i påsken innser jeg at heller ikke i år blir mine crispi stetind "gått inn" 😔 har hatt skiskoa i 3 år, og har kanskje hatt 5-10 skiturer per sesong. Det er spesielt ved mange høydemeter og bratt terreng det blir gnag. Bruker gnagsårsokk, som til dels virker. Men før i vinter utviklet det seg blåmerke/trykksår under gnagsårsokken, så det er nok et signal på at skoen dessverre ikke passer.

Skoa er veldig bra ellers, stødige rundt ankel og varme i mange minusgrader. 

• 4 weeks later...

Da har jeg vært og hentet Alpina BC 1600 på posten. Førsteinntrykket er at de sitter mye bedre rundt hælen. Til min overraskelse virker de litt større rundt forfoten, men det er egentlig helt fint for da får jeg plass til litt mer raggsokk enn jeg gjorde i Crispi. Får jo ikke testet dette ordentlig før til vinteren, men jeg er litt optimistisk. 

Posted (edited)

Ikke skisko, men jeg kan ikke bruke crispi (besseggen) fjellsko av samme grunn. Problemet er at de kipper for mye i helpartiet. Støvlene jeg nå bruker er Meindl, som er smalere ved akillesen, som igjen gjør at skoen ikke kipper. Vet at crispi er en "norgesfavoritt", men de passer ikke meg :)

Edited by famjsv

Jeg kjøpte «Engo Blister Patches» 💙som jeg festet på innsiden av de nye skistøvlene mine i lær (Alfa Skarvet GTX) der det oppstod friksjon mellom støvelen og hælen. Patchene er glatte slik at det blir mye mindre friksjon => mindre fare for gnagsår. Kjøpte de på Amazon. Det reddet støvlene fra å ende opp på Finn etter den første turen på 30 minutter som resulterte i gnagsår på begge hælene😑 

Jeg drysset også 2Toms Blister Shield pulver ned i sokkene mine for å sikre at huden på hælene holder seg tørr. Da jeg hadde nylonstrømpe innerst + pulver + ullsokk + Engo patches så slapp jeg å tape/plastre hælene mine og kunne gå en 3 timer lang tur uten å få gnagsår🙏

Det kan hende modellen egentlig ikke passer foten min, men patchene kostet ikke allverden og gjør at jeg får muligheten til å gå dem litt inn før jeg vurderer om jeg må prøve noen andre i stedet.