Gå til innhold
  • Bli medlem

Hals


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Monsen anbefaler bruk av hals, og det er jo jammen ikke dumt. Tipper man avverger en del forkjølelser osv da!

Har sett på en god del. Det jeg savner er litt stretch slik at det går greit å få den over hodet. Fleece-halsene har en tendens til å klumpe seg veldig opp og gjøre mye ut av seg. Sikkert fint til vinterfjellet, men jeg ser etter noe tynt som ikke gjør for mye ut av seg. Noen som har sett noe sånt? Kanskje denne er noe?

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=HOU23&var_1=HOU23-LS&categorynu=AA10D&categorytxt=Halser/gaiters&produkt=Houdini%20Chimney

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring Inge B. Pedersen i Gvarv (Telemark). Han har halser fra forsvaret til 10-20,-

Disse er i ull, og forskjellige tykkelser og lengder. Uunnværlig på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke hals hos Inge B. : http://www.tkd.no/inge-b/Vareliste1.htm

Men fant mye annet rart, har han en fysisk butikk? Eller sender han kun?

Har prøvd BUFF på butikkene. Virker greit nok. Tror jeg vil nesten kun bruke hals-funksjonen, da er det kanskje litt mye dill dall... men tror jeg kjøper en slik likevel om jeg ikke finner noe annet tynt med stretch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en hals på Army shop i merino ull som jeg syntes er kjempe fin. kan vli litt klumpete fordi den er veldig lang men det går vel an å klippe den i to og bruke en eller to av delene.

veit ikke om army shop er en kjede og finnes flere steder men finnes en på strømmen storsenter.

Kan hende dette er noe av samme som de selger på forsvarets overskuddslager, det står ikke noen produsent i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til hals om vinteren, og har for tiden minst 5: en gammel headover fra Forsvaret, en Buff, to fra Devold i tynn merinoull, og en kortere en i fleece. Og finner sikkert flere hvis jeg graver litt i skuffen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarets hals er grei, men ikke vask den som vanlig vask. Da blir den tovet og totalt ubrukelig. Vel, det burde jo ikke komme som noe sjokk, men er man interessert i å få vekk parafinlukt av klesplagg som brukes rett under nesa er det lett å prøve alle midler.

For noen år siden fant jeg igjen en grovstrikket ullhals som moder'n strikket til meg da jeg fortsatt lå i vogn. Akkurat passe tjukk, akkurat passe vid og perfekt lengde. Men hun ble litt overrasket da jeg begynte å bruke den igjen 20 år etter at den ble strikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For de som er interessert i Forsvarets Headover, er det Aclima AS som produserer denne. Riktig at man får det hos Army Shop (Ski + Strømmen). For de som ikke bor i disse områdene er det greit å bestille fra Friluftsmagasinet. www.magasinet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Monsen anbefaler bruk av hals, og det er jo jammen ikke dumt. Tipper man avverger en del forkjølelser osv da!

Har sett på en god del. Det jeg savner er litt stretch slik at det går greit å få den over hodet. Fleece-halsene har en tendens til å klumpe seg veldig opp og gjøre mye ut av seg. Sikkert fint til vinterfjellet, men jeg ser etter noe tynt som ikke gjør for mye ut av seg. Noen som har sett noe sånt? Kanskje denne er noe?

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=HOU23&var_1=HOU23-LS&categorynu=AA10D&categorytxt=Halser/gaiters&produkt=Houdini%20Chimney

Hals ?

Hva er galt med et godt gammeldags skjerf i god ull strikket av bestemor /MOR surra 2 ganger rundt nakken?

Kjøp godt ullgarn på husfliden og besøk ei mor :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerf varmer det og, men er klumpete og løsner ev. surrer seg fast der det ikke skal være. Hals er rett og slett en svært forbedret utgave av et skjerf, utviklet til sitt ytterste potensiale! Ingen vinter uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare slutte meg til hærskaren av tilhengere til den gamle strikkede ullhalsen. Mye bedre enn "headover" eller Buff, fordi den har forlengelser ned over brystet og ryggen. Med en slik på plass og ei god lue på toppen, trengs ikke mye av jakke/genser så lenge man er i aktivitet. Isolasjon der det trengs mest! Jeg venter fortsatt på plaggets kommersielle renessanse... antall strikkekyndige i landet faller jo drastisk.

Når jeg ser en sånn hals så tenker jeg på snøballkriger, skihopping, brøytekanter langs skoleveien, Halvsju og melkelapper.

Fleece er for øvrig fint å ha mot huden så lenge det er helt tørt, og aldri ellers.

Skjerf er et gammelt moteplagg fra kontinentet og er akkurat like upraktisk som alle andre mote/pynteplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det hører til evolutionens kokette små inkonsekvenser at enkelte mennesker bruker posen i opsprettet tilstand, d.v.s. som teppe. Det er den omvendte verden. Før posefoberne kan sovne ind, må de nemlig påny gi teppet form som en pose, idet det må dyttes konturen rundt, og denne operation må de gjenta hver natt flere ganger. Posen er derimot selvdyttende en gang for alle. Både i og med posen kan man rotere av hjertens lyst, mens teppet ved den aller mindste bevægelse "smiler" både på rygg og knær og danner triumfbuer, hvorigjennom gikten holder sitt glade inntog."

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter faktisk Fjellfinn. I fysisk aktivitet i kaldt vær er skjerf å foretrekke da det er mye enklere å regulere temperaturen ved å ta av og på.

Det er selvsagt mindre varmetap med en hals, og ved skikjøring med stor fare for tryn er halsen overlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Ja, hals er tingen som alle fjellskiløpere bør utstyre seg med. For meg er det et lite tankekors at ingen "halsprodusenter" hittil har funnet fram til den konstruksjonen som min kone, tilfeldigvis bruktre da hun strikket en til meg for mange år siden.

"Hemmeligheten" er at den er laget av ganske tykt garn på tykke strikkepinner. Det gjør den meget "luftig" så det er lett å puste gjennom den. Da kan det danne seg is på den, men det gjør ikke så mye. Den er så lang at den kan legges dobbelt dersom været er riktig ille og den kan trekkes helt opp til øynene uten at det kjennes ubehagelig. Den strammer ikke like mye som f.eks. Forsvarets "headover".

Jeg har brukt min på mange ganske tøffe turer både på Hardangervidda og i Jotunheimen, så jeg snakker av erfaring.

Det "geniale" ved min hals er nok : 1. Garntykkelsen, 2. Strikkepinnene og 3. Diameteren og strikkemetoden som gjør at den ikke sklir ned, men holder seg på plass under alle forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.