Populært innlegg meisal Skrevet 3. juni 2020 Populært innlegg Skrevet 3. juni 2020 Første tur i området, og hadde ikke noe kunnskap om hvor jeg skulle gå. Hadde studert litt på norgeskart.no, og området så OK ut, ganske flatt og ikke så langt. Men var ikke så flatt som jeg trodde. Parkerte ved Arasvikvegen, startet fra bilen 20:45. Fulgte en skogsvei et lite stykke før jeg kom til en sti. Tok sjansen, og fulgte stien. Men stien ble borte etter en stund. Greide etter hvert å komme bort til skogsveien igjen. Litt lengre opp var Almosetra. Fant en "skogsvei" som fortsatte. Men valgte etter en stund å gå mer direkte mot toppen. Det er mulig jeg gikk en omvei, men slik blir det av og til når det ikke er tydelig sti eller merking. Kom meg etter hvert på toppen Ålmomannen. Fant en grei plass å overnatte. Ganske mye vind til langt på natt. Har enda ikke greid å få stramt alle sider på dette teltet, det virker umulig. Det ble en natt med lite og dårlig søvn. Frokost ble pasta carbonara, før turen fortsatte mot Tjønnlifjellet/Ertvågsfjellet. Fra toppen av Tjønnlifjellet/Ertvågsfjellet. Etterpå ble det nedover til Ertvågstjønna og opp igjen til Korsbekkfjellet. Her ble det tid til mat: laks og kremet pasta, og kakao. Egentlig hadde jeg planer om å gå enda lengre, men det var mye snø. Begynte også å bli sliten. Derfor ble turen avkortet. Neste mål var Durmålsfjellet, en mindre topp på vei ned. På vei ned Korsbekkfjellet, kom jeg over en dam, som hadde noen krypende innsekt (av god størrelse) på bunnen. Usikker på hvilke innsekt det var, lignet på gresshopper. Men under vann? Plutselig kom en firfisle frem også. Etter et par minutter med fotografering, fortsatte turen nedover, begynte å bli veldig bratt. Tråkket nesten på en orm. Heldigvis var den mer redd for meg, enn jeg for den, og den pilte ned i ett hull. Da jeg endelig kom meg ned bratte bakken, ble jeg møtt av en elv med stor vannføring. "Umulig" å komme seg over. Vanskelig når man ikke er kjent, for det kan være en bro/overgang bare noen meter lengre opp (eller ned). Durmålsfjellet var det bare å glemme denne gangen. Fulgte elven nedover. Veldig mye bekker og myr over alt. Frosk "over alt". Til slutt kom jeg til en bekk som ikke var mulig å komme seg over med tørre sko. Trestammen som lå over anså jeg ikke som trygg = ønsket ikke å ende opp med hele kroppen/sekk i vannet. Da måtte sko og sokker av. Når vannet er så kaldt at man får vondt i beina etter bare få sekunder, er det bare å komme seg over så raskt som mulig. Var litt problematisk å komme seg videre ned, veldig bratte bakker, elver og dårlig med sti, men kom meg etter hvert ned til sivilisasjonen. Ser på kartet i ettertid at jeg var bare 300 meter fra en seter, som kunne gjort det mye enklere å komme meg ned på det vanskeligste punktet. Da jeg til slutt var kommet ned til veien, var jeg utslitt og hadde vondt i bena. Så startet gåturen på 2,4 km tilbake til bilen. Etterpå ble det en kjøretur på 15 min til min faste fiskeplass, for litt saltvannsfiske. Etter bare 2-3 min(!) hadde jeg en sei av grei størrelse på kroken. Ble stekt sei og løk til middag. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 11 1 Siter
Heriks Skrevet 3. juni 2020 Skrevet 3. juni 2020 Fin turrapport Mange insekter som har vannlevende nymfer, gresshoppa er vel ikke en av dem. Øyenstikker derimot, eller en av de mange døgnfluene kanskje, jeg bare gjetter her. Siter
Kjell Iver Skrevet 3. juni 2020 Skrevet 3. juni 2020 Takk for en fin turrapport. Tror ikke vi har noen rapporter fra den delen av landet tidligere. Så i hvertfall kjempeflott ut. Som sistnevnte taler sier er det nok en lyr ja Siter
meisal Skrevet 4. juni 2020 Forfatter Skrevet 4. juni 2020 Lyr? Ikke sei altså... 😀 Kan virke som 18 år i Oslo har visket bort mye av fiske-kunnskapen. Siter
Jaahan Skrevet 4. juni 2020 Skrevet 4. juni 2020 Flott rapport og mange fine bilder! Nymfen er muligens fra familien Aeschnidae, og blir i så fall til slutt en Mosaikkøyenstikker. Har samme telt som deg og får som regel stram og fin duk, uten at jeg nødvendigvis vet helt hva jeg gjør riktig og du gjør feil 😅 Men da vet du at det finnes håp i alle fall Siter
meisal Skrevet 8. juni 2020 Forfatter Skrevet 8. juni 2020 Jaahan skrev (På 4.6.2020 den 14.59): Flott rapport og mange fine bilder! Nymfen er muligens fra familien Aeschnidae, og blir i så fall til slutt en Mosaikkøyenstikker. Har samme telt som deg og får som regel stram og fin duk, uten at jeg nødvendigvis vet helt hva jeg gjør riktig og du gjør feil 😅 Men da vet du at det finnes håp i alle fall Det er godt å høre at det er håp. Ny tur i helgen, så da blir det nytt forsøk. Siter
ChristerL Skrevet 10. juni 2020 Skrevet 10. juni 2020 meisal skrev (På 8.6.2020 den 21.04): Det er godt å høre at det er håp. Ny tur i helgen, så da blir det nytt forsøk. Jaahan skrev (På 4.6.2020 den 14.59): Flott rapport og mange fine bilder! Nymfen er muligens fra familien Aeschnidae, og blir i så fall til slutt en Mosaikkøyenstikker. Har samme telt som deg og får som regel stram og fin duk, uten at jeg nødvendigvis vet helt hva jeg gjør riktig og du gjør feil 😅 Men da vet du at det finnes håp i alle fall Ut fra bildet så skulle nok ikke bardunene hatt så mye vinkel, fest de i forlengelse av lengderetningen. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.