-
Lignende innhold
-
Av Jan Erik Pettersen
Hei hopp, har prøvd å søke litt uten å finne noe svar, så jeg må spørre dere som har prøvd om tips og råd.
Har laget en slik brusboks ovn, jeg har så lyst til å prøve den på en helgtur jeg skal på, dette er ikke den jeg har laget men dette er varianten:
(Logg inn for å se skjult innhold)
Det jeg lurer på er hva jeg skal bruke til å fyre med? Det har vært vanskelig å finne ut av.
Noen som kan dele noen erfaringer med meg?
-
Av Lyckeboden
Har hatt feilfrie soveposer gjennom flere år. Mammut-Ajungilak Goose Bay Winter.
På siste tur hadde jeg et uhell hvor glidelås kjørte seg fast i regntrekket. Måtte røske den ut og skapte da antakelig en svakhet i glidelåsen. I løpet av natten så røk hele låsen. Den hadde fått en brekk. For å holde varmen og kunne bruke posen effektivt måtte jeg være kreativ. Jeg fjernet den ene delen av toveislåsen som var ødelagt, snudde den nederste låsen, tredde den på ny, og tråklet en stopper nederst i posen. Fungerer nå helt feilfritt (som enveis lås), men har sendt en epost til Mammut for å høre om mulighetene til å få tak i en ny toveis lås.
Dersom jeg ikke får noe tilbake.... har dere noe forslag på hvor en slik kan skaffes?
-
Av Fjellrypa85
Fekk i sommer kjøpt eit Mountain Hardwear Trango 3 vintertelt for ein rimlig penge. Eg har ikkje tidligere erfaring frå desse amerikanske telttypane som bare har lufting ned mot bakken, men det verkar på meg at det blir for lite lufting når det på vinteren vil legge seg snø rundt teltet. Har difor sydd ein lufteventil i eine kortenden av ytterteltet der det var eit plastvindu. Stoffet er 55 g/m silnylon der fargen matcher bra resten av teltet. For å holde formen på ventilen er det lagt inn ein bit av 10 mm liggeunderlag og det er festet ein bardun i 3-punkt slik som på Hilleberg sine ventiler. I ventilen er det lagt inn ein åpne/lukke funksjon med glidelås og material frå eit kassert innertelt som puster. Dette for å kunne regulere luft som slipper inn og snø som kan drive inn. Teltet er enda ikkje testet med den nye ventilen, men håper og tror at ventilasjonen blir vesentlig bedre på teltet.
Følg meg gjerne på Instagram der eg heiter utstyrsmakaren.
-
Av esw
Mitt bidrag til årets julekalender. Er ute en dag for tidlig, men skal opereres i morgen og er usikker om jeg får postet da.
Jeg får stadig henvendelser fra folk som lurer på hvordan de kan reparere sine Goretex og andre membranplagg når det har blitt skadet. Siden jeg hadde noen stoffrester tilgjengelig fra mitt nye jakkeprosjekt har jeg nå laget en liten video om hvordan en kan reparere ulike skader, med utgangspunkt i de samme teknikkene som brukes når plaggene lages. Reparasjonene blir dermed holdbare og vanntette, som det opprinnelige plagget.
Har laget videoen på engelsk da jeg har en del utenlandske følgere av mine DIY prosjekter også:
(Logg inn for å se skjult innhold)
-
Av AmundJS
Hei, jeg har skaffet meg en eldre modell av Fjellpulken Xplorer, denne er ca 190cm i lengden og iallefall halvannet tiår gammal. En pulk med flere arr enn en bil som har vært i kontakt med skurtreskern.
For å si det som det er, så er bunnen så full av riper, at om du drar fingeren fra ende til ende, så føles det som å dra den over grus. Ja så ille ser det ut. Trekket er greit, men har også sett bedre dager, alle stropper var slitt og opprevne, dermed kappet av og skal byttes. Trekket har noen rifter så nærme skroget at det ikke er mulig å sy. Trekket overlever en sesong til, men må nokk byttes det også.
Så, til saken:
Hvordan skal jeg gå frem for å jevne ripene? bare få av dem er dype, altså lurer jeg på om jeg kan smøre voks over hele skroget og polere det? vil ripene bli jevnet ut da? med mange mange lag voks altså?Meiene er også ille, men forhåpentligvis kan jeg skaffe nye gjennom Fjellpulken, dem ser ut til å være laget av teflon, så kan det være en ide å bruke strykejern på meiene for å jevne dem ut?
Trekket skal byttes ut om jeg først setter igang med overhaling av pulken. Så jeg er i tenkeboksen på hvordan jeg vil lage åpningen/lukkesystemet. Hvordan tror dere at det kan bli med stretch-materiale som duk og med én lang glidelås på midten? Cordura/Bevernylon/Seilduk istedenfor stretch? Kom gjerne med forslag!
Noen som har gjort noe slikt før? enten rep av bunn eller skift av trekk, med glidelås?
All hjelp er god hjelp! men jeg ønsker å gjøre prosjektet selv, så trenger ikke tips om hvem som gjør slike jobber.
-
-
Hvem er aktive 0 medlemmer
Ingen innloggede medlemmer aktive
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.