Gå til innhold
camillabacher

Første hytte til hytte tur med børn på 7, 7 og 9 år.

Anbefalte innlegg

Hej,

Vi er en familie som gerne vil prøve at vandre fra hytte til hytte og som søger råd fra andre som har prøvet det med børn i cirka samme alder (vores er drenge på hhv 7 + 7 + 9 år).

Vi var ved Kvitåvatn ved Rjukan i 2018 hvor det gik fint med kortere ture som Solstien (med krossobanen), Skippsfjell rundt og til toppen af Örnenipa. Vi kom aldrig på Gaustatoppen, vi kunne se at børnene ikke var turvante nok. 

Vi vil gerne tilbage til Norge i 2020 og jeg kunne godt have lyst til at prøve at gå hytte til hytte. Vi var glade for Rjukan og jeg overvejer en kombination af hytte / basecamp (gerne ved Kvitåvatn igen - drengene må være klar til Gaustatoppen nu :-) ) men gerne i kombination med nogle dage hvor vi går fra hytte til hytte på fjeldet - og her er Hardangervidda jo ganske tæt på. I den nordlige del er der hytter med dagsetaper på mellem 10 og 15 km mellem hytterne og længere skal det ikke være tænker jeg. Et bud kunne være en rundtur fra Halne -> Heinseter -> Rauhelleren -> Stigstuv -> Halne. Måske med en overliggerdag undervejs?

Turen skal være sjov og give lyst til endnu mere, og ikke være en for lang straffeekspedition. Jeg tænker hytte til hytte da vi så slipper for at bære på telte, soveposer, mad mv.

Vil nogle af Jer dele erfaringer med første hytte til hytte tur? Hvor mange dage kan man være af sted, uden at det virker som langt med børn i vores aldersklasse? Er 10 - 15 km realistisk?

Vi har set os lune på Hardangervidda fordi vi var glade for Kvitåvatn og gerne vil tilbage. Terrænet virker også letgået. Men vi er også åbne for andre bud (og følger den anden tråd herom). En mulighed er også at droppe Kvitåvatn og tage nogle dage med basecamp i Geilo hvor der også synes at være gode aktivitetsmuligheder som alternativ / supplement til vandring. Alt i alt tænker vi 10-12 dage i Norge med udgangspunkt i Oslo (vi kommer fra København).

Tips modtages med tak - gerne også links til blogs hvis I har skrevet om børn med på hytte til hytte tur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare du som kan svare på hva som passer for dine barn, du vil nok få mange svar.

Vi har barn som er større, men vi prøver å holde oss til turer som er maks 5 timer (+/- 15 km). Det skal jo være gøy også! Våre barn har alltid likt å komme til de ulike hyttene, og hvis turen er for lang så blir det lite tid til å kose seg på hytta. Dersom en av etappene er veldig lange, så kan det være lurt å legge inn en hviledag, med 2 overnattinger på samme hytte. Lengden på etappene er heller ikke det eneste som teller, en 15km krevende (rød/svart) tur er vanligvis mye tyngre enn en blå / grønn tur. 

Jeg har ingen erfaring med hardangervidda, desverre, men vi har vært mye i setesdal vesthei (nær kristiansand). Der er det mange fine turer og ganske lettgått og etappene er ikke så lange. Flere av hyttene er veldig fine. Setesdal øst liker jeg meg ikke så godt i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider