Gå til innhold
  • Bli medlem

"Bedre på Besseggen"


OleG

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Taler nok for noen tror jeg.

Men tar jeg meg noen større frihet enn det f.eks DNT gjør? Hvem enn som representerer vedtaket om inngrepet, representerer nødvendig ikke demokratiets-"røst". Om styret i DNT, eller en eller annen organisasjon utreder et forslag om å sette inn wire'e, så er det demokratisk?? Noen som har sett noen meningsmåling om å gjøre dette ingrepet? :)

Tror man må tenke på hvorfor den wire'en skal opp. Og om det er nødvendig å sikre en rute som folk til nå har vandret over i lang tid uten problemer. Skal man sette opp en wire fordi noen syns det er litt skummelt?

Så lenge en klage er innsendt burde jo det være nok til at saken ble "henlagt". Det finns andre måter å gjøre den strekningen mer sikker, enn å ta et så drastisk inngrep. Urørt natur er noe som er i ferd med å dø ut. Og noe antakelig fremtidens generasjoner aldri får se.

Ellers har jeg all respekt for Fylkesmannen, og syns det er utrolig bra at han tar klagen i betraktning. Håper han ser alles sider i saken. Og takk til folk som tar initiativ til dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Vil bare kommentere til dette:

Selv om jeg egentlig synes det engasjementet Bear viser er litt bra, tror jeg ikke det gagner saken. Snarere tvert imot.

Vi har oppnådd mye ved å være saklige. Dersom klagen blir tatt hensyn til og behandlet selv om vi ikke teknisk sett har partsinteresse eller klagerett skyldes det at måten vi har argumentert på har blitt respektert. Jeg tror vi har mest å vinne ved å fortsette å være saklige og holde oss innenfor loven.

Hvis du tar i utgangspunkt at den wire'en vil mystisk forsvinne når den kommer opp. Så er egentlig hele saksgangen meningsløs, og man kan betrakte wire'en som ikke-eksisterende. :)

Litt mer seriøst, så håper jeg at Fylkesmannen innser at mine meninger er mine, og at han/hun ser deres andre meninger om temaet. Det har vært bra deltakelse, og mange synspunkter har kommet fram. Alle kan ikke være 100% enige i alt, men det har vært stor enighet i mye. Men gir meg nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fylkesmannen skrev:

For å røpe litt av forvaltningens holdning i denne saken, så kjener vi ikke til andre saker/ruter der permanente sikringstiltak er aktuelle. Vi kan heller ikke se at dette vedtaket skaper noe presedens for andre ruter/fjellområder

Nettopp! Altså bare tull å snakke om at dette kan spre seg som en farsott osv. Nå må folk snart skjønne at det faktisk ikke er så enorm interesse for å bygge ut i nasjonalparken, og det vil heller ikke bli tillatt. Ingen grunn til panikk, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig vil jeg bare tilføye to ting:

1. At fylkesmannen svarer på et brev er intet bevis for at han tar henvendelsen på alvor. For alt dere vet kan det hende de ler av dere i korridorene, og avslår deres innsigelse uten å bry seg i det hele tatt. Slutt å vær så naive.

2. Representativt demokrati er i svært mange tilfeller en veldig, veldig uheldig styringsform, kanskje også i dette tilfellet. Så når jeg hører argumenter som "jeg er stolt av demokratiet vårt" og "vi må godta alt våre folkevalgte finner på" (sistnevnte blir ikke sagt rett ut, men det er i praksis det som er essensen i manges utsagn), så blir jeg rett og slett jævlig kvalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå er jo dette et forum for mennesker som elsker fjellet, det ville jo da være litt merkelig om det ikke var noen som reagerte på så malplasserte metallinngrep i, eller rett ved, den altfor lille nasjonalparken.

At det finnes folk som bruker sin fritid og sender inn en saklig klage på dette, for meg, triste tiltaket, synes jeg er meget beundringsverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvsagt ikke noe imot at folk engasjerer seg og at de er glade i naturen, men de må slutte å omtale en liten ståltråd på Veslefjell som om det nærmest gjalt liv eller død for naturen i Norge. Man må snart komme ned på jorden og forstå at Besseggen og Galdhøpiggen er to meget spesielle særtilfeller i Jotunheimen, og at resten av nasjonalparken overhode ikke er utsatt for noe lignende press.

Jeg hadde respektert disse personene hundre ganger mer dersom de engasjerte seg for resten av fjellheimen, den som ligger utenfor den håndfull turistmagneter som finnes i den relativt omfattende norske fjellkjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har selvsagt ikke noe imot at folk engasjerer seg og at de er glade i naturen, men de må slutte å omtale en liten ståltråd på Veslefjell som om det nærmest gjalt liv eller død for naturen i Norge. Man må snart komme ned på jorden og forstå at Besseggen og Galdhøpiggen er to meget spesielle særtilfeller i Jotunheimen, og at resten av nasjonalparken overhode ikke er utsatt for noe lignende press.

Jeg synes det er kjempeflott at man prøver å bevare nettopp de stedene som er utsatt for press. I forbindelse med andre steder er det jo (foreløpig) ikke behov for å engasjere seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man har en viss kvote engasjement som skal brukes uansett hvor meningsløst det er? Det er i såfall helt tullete. Folk bør engasjere seg for urørt natur utenfor de få turistmagnetene vi har, og når det ikke er noe press på denne kan man kose seg med fjellturer og holde kjeft om miljøvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virket nærmest som du mente at siden det er så lite å protestere mot andre steder er det bra man bruker engasjementet på trafikkerte steder. Mulig jeg misforsto akkurat det, men jeg ser uansett på denne "aksjonen" som meningsløs (bortsett fra at det kanskje kjentes "stort" å få et brev fra O Store Stat da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket marked er det du babler om? Du tror vel ikke noen kommer til å tjene penger på at denne wiren blir satt opp? I såfall er det helt parodisk, og typisk norsk sosialist-fundamentalistisk tankespinn. Så det er kapital-makta som rår dette, altså? Nei, nå må det da finnes grenser for sprøyt?!

Jeg håper for guds skyld det var sikkerhetskreftene du mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk ikke krav på noe som helst når det gjelder den wiren. Likevel har fylkesmannen valgt å ta hensyn til innsigelsen vår. Bare det betyr at vi har oppnådd mer enn vi kunne regnet med i utgangspunktet.

Selv om vi skulle tape denne saken betyr ikke det at vi ikke har blitt tatt på alvor. Det betyr bare at det er forskjellige oppfatninger og vår ikke har fått gjennomslag. Er ikke noe suspekt ved det overhodet.

For meg er det viktigste vi har oppnådd at denne saken antagelig ikke vil skape presedens. Det er bra fordi man da slipper tilsvarende greier på andre steder hvor noen kanskje synes det er litt bratt.

Jeg synes ikke du Tom skal kalle det initiativet som har blitt tatt for "vanvidd" Det blir liksom litt for sterk bruk av ord. Det at man skriver en slik klage trenger ikke bety at man har den ene eller andre oppfatningen om demokrati eller politikere. Jeg kjenner meg i hvertfall ikke igjen i de karakteristikkene du kommer med. Jeg debatterer gjerne demokrati, men ikke på fjellforum og ikke med utgangspunkt i dette.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal få slippe å gå inn i en lang demokrati-debatt, Bjørn, selv om det neppe er noe galt i å debattere det på Fjellforum når det er relevant for saken. Det er ikke brevet i seg selv jeg kaller vanvidd. Jeg vet ikke hva som står i det. Men jeg kaller mye av det som er blitt skrevet, og opphausingen av denne wiren, for vanvidd.

Du synes tydeligvis det er en stor seier at fylkesmannen har lest brevet og skrevet et høflig svar. Greit nok, jeg ser ikke det som spesielt i det hele tatt.

Videre påstår du at dere har oppnådd at denne saken antakelig ikke vi skape presedens. Har du noe som helst bevis for dette? Jeg ser det som meget usannsynlig at det har noe med deres engasjement å gjøre. Jeg ser det derimot som helt sikkert at den ikke ville skapt presedens uansett.

Det er ikke hyggelig å ta fra dere den enorme gleden dere tydeligvis føler pga. å ha mottatt et brev, og at dere garantert taper saken, men for meg begynner dette å minne om rent makkverk. Jeg er faktisk skuffet, for jeg skulle ønske dere kunne brukt all denne energien på noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Toms innlegg:

Nå synes jeg du tillegger meg uttalelser jeg ikke har kommet med og meninger jeg ikke har. Det er litt dumt ettersom jeg nettopp har forklart hva jeg mener.

Jeg ser ikke Fylkesmannens svar som en "stor seier". Tvert imot har jeg i forrige innlegg gitt utrykk for at det er det beste vi kunne håpe på. Utrykket "stor seier" har du selv funnet på.

Jeg registrerer at du synes vi burde bruke energien vår på andre ting. Jeg setter jo selvsagt pris på den rørende omtanken for undertegnede og andres sterkt svekkete energi-reserver, men synes du ikke dette er et spørsmål vi burde kunne ta stilling til selv.

Sagt på en annen måte: Vi må kunne diskutere ting og tang her selv om de ikke nødvendigvis interesserer deg. Selv om du bedyrer at du ikke synes dette er noe å bruke tid på, har du faktisk skrevet en god del innlegg om dette. Det er jo spennende å se.

Tror jeg stopper der

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke jeg tar feil bare fordi jeg ikke gjengir ordrett de uttrykk du bruker når jeg skal omtale hvordan jeg tolker deg. Dersom man leser dine innlegg virker det som om du er svært fornøyd, og at du faktisk ser det som en seier at dere har fått denne responsen. Jeg står for det. Du kom tross alt med denne uttalelsen, som etter min skjønn er i grenseland for servilitet:

"Vi har faktisk ikke krav på noe som helst når det gjelder den wiren. Likevel har fylkesmannen valgt å ta hensyn til innsigelsen vår. Bare det betyr at vi har oppnådd mer enn vi kunne regnet med i utgangspunktet. "

Jeg synes dere selv skal bestemme hva deres energi skal brukes på ja, bevares. Jeg sier bare at jeg er skuffet over deres prioriteringer og uttalelser i saken.

Så mot slutten av innlegget ditt begynner du å blande kortene: Du sier dere må kunne diskutere ting som ikke interesserer meg. Det sier seg selv, men dette er da absolutt en debatt som interesserer meg. Jeg har bare et annet syn en de andre i "folkeaksjonen mot to meter ståltråd".

Så blander du tilslutt kortene enda en gang når du sier at jeg til tross for at jeg ikke synes dette er verd å bruke tid på, skriver masse innlegg. Det jeg ikke synes det er verd å bruke tid på er å bekjempe en detalj som dette (wiren). Det er derimot ikke kjedelig å argumentere mot slik tidsbruk. Ergo er det for meg verd å bruke tid på det. Og det må være sunt at ikke alle i debatten har det samme synspunktet, kun adskilt av nyanseforskjeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å sparke debatten i en helt ny retning:

Å legge ut wire - eller helst kjetting (wire fliser seg opp - AU!) er en ganske vanlig måte å legge tilrette utsatte punkt på stier i bratte vestlandsfjell. De fleste steder jeg har truffet på slikt er det andre nn DNT som har lagt dem ut. Et fjellstyre (Gluterholet i Isfjorden), lokale trimentusiaster (Flaggnuten, Sunndalsøra), reinsjegere (fra Steinslegda ned i Reppdalen, Sunndalsfjella) for å nevne noen. En DNT har ansvar for (tror jeg - det er en tradisjonell overgang, så den kan ha vært sikret tidigere også) er Oldeskaret der det er noen litt utsatte passasjer opp fra Briksdalen.

Alt dette er steder der det kan ha fatale konsekvenser å skli ut og der muligheten for å skli ut er til stede - særlig med tung sekk som er aktuelt flere av disse stedene - heim fra fjellet med fisk eller kjøtt.

Et fremmedelement, ja, men beskjedent i forhold til veier, taubaner, varder med T-merker, turisthytter... Og mange steder en nødvendighet for å komme fram for å bruke fjellet på det som i nytale kalles en bærekraftig måte.

At der reageres på å sikre en sti som trolig har hatt hundretusner av passeringer på det aktuelle punktet uten uhell er nok en annen sak. Men jeg vil nok mene at det finnes større ting å ta fatt i. Greit som prinsippsak.

Og jeg som trodde jeg selv var av dem som holdt purismens fane høyt - ble i alle fall beskyldt for det en gang i tida..

God jul - nå er det 50 cm pudder her på Grøa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at man ikke bør konsentrere seg om Besseggen, men heller den naturen som ligger utenfor de store turistattraksjonene.

Her tror jeg du misforstår årsakene til at folk engasjerer seg. Man er ikke først og fremst opptatt av Besseggen. Derimot er mange bekymret for at tilsvarende installasjoner kan dukke opp andre steder.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med sikkerheten er helt klart viktig,de er ikke alle like gode som "du og jeg" :) Alle må jo ha lov og sette seg selv på prøve ved og utfordre disse såkalte farlighetene :!: Men besseggen er jo ikke noe problem slik jeg ser det..Altfor mange spes turister bruker helt feil fot-tøy!! :wink: Jeg så i fjor noen "finner"som gikk denne turen, to av de gikk med plastposer med div proviant :D Hallo hallo er d noen hjemme da tro, oppi der?? :wink:Helt sinnsykt,nei da er det bedre og gå andre steder med mer utfordringer og mye mindre kø av andre :!: Bukkelegeret feks,min favoritt så langt i jotunheimen er helt klart surtningshøi (2367 m)nydelig tur hadde jeg opp dit i juli i fjor :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.