Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Easyfuel eller Windpro?

Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Hei! Sommersesongen er her snart og jeg tenkte å skaffe meg en litt større gassbrenner som egner seg til mer 

enn å koke vann. Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal velge en primus easyfuel eller en msr windpro. De er i ca. samme prissegmentet. Er det noen som 

favoriserer den ene over den andre? Begge ser knall ut, men er en vinglepetter på valg 😅

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt begge. EasyFuel er overlegen til mitt bruk. Robust og velkonstruert, og gir mer effekt enn Windpro. Fin å småkoke på. Dessuten passer den i en lett modfisert Trangia-underdel og gir verdens beste vindskjerm når det er behov for det.  Underdelen av skjermen hviler på primusen, det er skjært 3 slisser i bunnen for kjelestøttene.
Kjappere gassbrenner finner du ikke :-)

s_1407_6631.jpg

Endret av Bjørn J
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når min slangebrenner gjekk ad undas i fjor stod det for meg mellom Gravity og Windpro.

Eg ville ha stort brennarhovude. Har tidlegare sitti med pannekakesteiking til ein heil familie med hhv brennar med "vanleg" str hovud og Gravity. Merkbar forskjell på tid/gass brukt og resultat mat. 

Enda med windpro, og er særs nøgd. Å kunne sette gassen på haue er og noko eg sett pris på når eg opererar i temperaturer som er i grenseland for gass, eller berre vil ha raskt oppkok av vatn. 

Sammenlagt tek han lite plass, og får plass i min vesle kaffikjel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er fornøyd med Windpro 2, det er mer enn nok futt i den og den har fin spredning av flammen.

De er gode brennere begge to, men ser du på vekten på bare brenneren, så veier Windpro 150g mindre enn Easyfuel. Easyfuel har piezo tenner, det har ikke Windpro. Uansett må likevel ha med noe å tenne med som backup.

Så egentlig koker det mest ned på hva du foretrekker.

Ps Fjellsport har dobbelreistrert Windpro ii, den ene koster nå 899, den andre 999..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Thor-Øyvind Ødegaard
      Har en primus multifuel jeg kjøpte for ca 10 år kanskje 15 år siden. Skal kjøpe repsett til denne og husker ikke hva for en modell dette er.  Noen som greier å se det på dette bildet?

• Av Aerosani
      Hei!
      Mitt første innlegg her, ser det er mye kunnskap og visdom på dette forumet og lurte på om dere kunne hjelpe meg med noe. 
      Jeg er ute etter å kjøpe min første primus, og det står mellom en optimus 111T eller MSR whisperlite (evt. international). Stillebrenner er noe jeg prioriterer, da jeg vil kunne ha den i teltet uten å måtte skrike for å gjøre meg forstått. Liker også å ha valget mellom bensin, gass og parafin, altså en multifuel. Har lekt med tanken å kjøpe en optimus 111T, da jeg har et inntrykk av at disse er solide og virker som de skal. Tenkte eventuelt å kjøpe fra Olav Teigen med repsett til 1495,-. Har også sett på en Whisperlite international på Finn.no, og eventuelt kjøpe en separat liten gassbrenner, typ pocketrocket, for å ha med på korte turer eller backup. Siden jeg liker tanken av å kunne bruke gass ville jeg kjøpt en sånn med 111Ten også. Hadde det vært en ide å kjøpe en bråkebrenner, Omnifuel el. for å lage mat ute og ha en liten gassbrenner i teltet til å koke vann osv.? Hva tenker menigheten? Er det best å kjøpe en MSR Whisperlite Universal og ha alt i en pakke, eller gå for det som har funket i flere tiår, en 111, eller kjøpe en brukt International og brukt PocketRocket?
      Hjertelig takk på forhånd for hjelp
      M
    • Av Blindgjenger
      Det var som pokker, men nå har jeg begynt å lure på om truger kunne få meg mer ut i skogen om vinteren. Går ikke på ski frivillig, og det er sjelden gode forhold for fottur i Oslomarka vinterstid. Så derfor, altså, har tanken på truger slått rot 🤔 Finner ikke så mange ferske diskusjoner om emnet her på forumet, ser ut som det var et hetere tema for 10-12 år siden. En god del av modellene som dukket opp som forslag i de dager finnes ikke lenger, og det kan vel ha skjedd noe nytt på trugefronten i mellomtida... Ikke for det, det grunnleggende gjelder fortsatt - små truger bærer ikke stor man på puddersnø 😁
      Er 194 cm og 85 kg netto, så da bør jeg vel hvertfall holde meg unna alt under 30". På den annen side er det først og fremst dagsturer i bymarka som er aktuelt, og det betyr ganske ulendt skog og ikke veldig tung sekk. Da er det kanskje ikke noen udelt fordel å ha altfor lange truger heller? Og så er det det å finne en balanse mellom å kjøpe noe dyrt som kanskje ikke blir så mye brukt, eller noe litt for billig som ikke er noe gøy å bruke. Altså noe som er godt nok til at det er gøy, men ikke så dyrt at det aldri blir noe av. Tenker i utgangsunktet at 2000 er greit men 3000 er i overkant.
      Noen synspunkter på fordeler og ulemper med tradisjonell alurør med duk vs de formstøpte sakene? Tubbs er vel fortsatt aktuell, MSR ser spennende ut (men koster kronasjer). Atlas er vel også en gammel traver. Hva med TSL? Er ikke så mye omtalt, kanskje mest fordi de holder til på denne siden av dammen?
      Mja, og så er det vel fjellstøvler str 47 som vil være aktuelt fottøy, så må ha greit romslige bindinger.
      Ville sette stor pris på litt veiledning fra mer erfarne trugegjengere - og beklager at tankene kom litt hulter-til-bulter!
    • Av andy2
      Hei.Jeg har en primus (av merket Primus) for å skru på gassboks, fra tidlig 2000-tallet. Den er todelt; en del som skrues på gassboksen, så selve brenneren (med tenner) som skrues fast på den nederste gassboksdelen. Se bildene for forklaring. Disse to delene skrues sammen ved å skru på en liten bolt med et altfor lite hode. Og nå har dette hodet knekt. Med det resultat at bolten sitter igjen i gjengene, og jeg får ikke de to delene til å holde sammen. Se rød ring på bilde 1. Primusen kan ikke brukes da kjelen vil velte av.
      Har noen:
      1. Tips til å få ut den lille bolten? Tror den er for liten til skrueuttrekker ("grisepikk"). Hvis ingen andre tips, så får jeg forsøke å bore den ut.
      2. Tips til å få tak i ny skrue/bolt for å erstatte den som er knekt, og som passer i gjengene?
      Jeg vet jeg kan kjøpe ny brenner, men det er noe med å reparere det man er fornøyd med. Jeg har kontaktet Primusshop.no, men de kunne ikke hjelpe med deler.Noen her inne med tips og erfaringer? På forhånd takk for svar :-)

• Av Roger Daniloff
      Hei!
      Jeg vil dele en erfaring med forumet angående gassforbruk på tur.
      Vi er en gruppe på fem stykker som har hatt en tur på 10 dager (9 overnattinger) i Nord-troms og vestlige deler av Finnmark, turen gikk utelukkende over tregrensen. Været var meget godt og vi fant ved/fjellbjørk slik at vi hadde bål hver kveld, noe som reduserte gassforbruket betraktelig. 
      Vi hadde med seks gassbokser, hver på 300 gram, totalt 1800 gram. Vi gikk tom for gass siste dag og dermed var mengden gass vi hadde med akkurat tilstrekkelig. Med dårligere vær og mindre tilgang på brennbart materiale, ville vi hatt for lite gass med på denne turen. Forbruk per person ble 40 gram gass per person per overnatting (1800 g gass/9 overnattinger/5 personer)
      For neste tur vil jeg beregne mengde gass slik: antall personer * 50 g gass per person per overnatting * antall overnattinger. Dersom en ikke kan forvente å finne brensel eller det er meldt regn og kaldt vær, vil gassforbruket øke.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.