Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hva slags underlag bruker dere når dere sover i hengekøye? Prøvde ei natt med et oppblåstbart liggeunderlag, men det følte jeg snudde seg på kryss og tvers og lå alt annet enn under meg! Ser for meg et ullteppe kan være mer praktisk siden det er større. Fikk også et tips om at reinsdyrskinn skal isolere godt. 

Annonse
Posted

Min erfaring er at skal en ligge godt på liggeunderlag i hengekøye, så bør den ha dobbel duk og liggeunderlaget imellom. Da legger det ganske rolig også for meg som er en snurrebass når jeg sover. Jeg bruker et exped synmat 9LW i hengekøya og det er nok ihvertfall ned mot -10C. Bruker også en Warbonnet Woki UQ når jeg ikke bruker underlag. Fordelen med underlaget er at den "breier" køya litt, bra for meg som er sidesover.

Posted (edited)

En enkel og rimelig løsning som fungerer bra for meg sammen med Hennessy-køya mi er et bamse-liggeunderlag. Det isolerer rimelig godt og er ikke like glatt som et oppblåsbart underlag. Reins-skinn duger nok bra. Klymit lager egne oppblåsbare underlag til hengekøyer eller så er underquilt kanskje det beste alternativet om man tenker å bruke noen kroner:

https://www.hammockgear.com/insulation/

Edited by RoyN
Posted

Jeg bruker klymit-underlag for hengekøye (med "vinger"), det holder seg ganske godt på plass og er mye mer behagelig enn mitt vanlige underlag som sklir rundt og som jeg detter av. I kombinasjon med reinsdyrskinn når det er kaldt. 

Posted

Har prøvd både oppblåsbare og tradisjonelle underlag. Min erfaring var at det ikke var optimalt, og jeg har gått over til underquilt. Mitt problem er at om reinsdyrskinn/underlag ikke ligger helt optimalt må man ut av køya for å justere det. Alt for mye styr. Underquilt er lettere å justere på mens man ligger i køya.

Verdt å prøve om du kjenner noen som har.